Citat:
Ursprungligen postat av loungepuppy
För att vara den som påpekar att andra har en dålig argumentation använder du mestadels ord som är allmänna förolämpningar utan argumentationsvärde. Vad har det med objektivitet att göra? Det är definitivt inte en saklig diskussion.
Det är väl inget konstigt eller icke-objektivt att tycka att vissa krig är mer motiverade eller mindre onda än andra?
Det vore tvärtom väldigt märkligt att tycka att Röda Kmerernas folkmord är ett lika "bra" krig som när engelska soldater befriade judiska fånga i koncentrationsläger? Eller att anse att terroristens privata krig mot USA då han spränger sig själv vid en amerikans militärbas i Kenya är lika ett lika "rimligt" krig som när FN skickar trupp som med vapen försvarar transporter under ett inbördeskrig.
Citat:
Ursprungligen postat av merlin_sniper
Förstår hur du tänker, men vem bestämmer vad som är motiverat?
Det är en bra fråga. Men svaret kan rimligen inte vara:
- Inget krig är det moraliskt rimliga alternativet
eller
- Alla krig är moraliskt rimliga.
Det är därför det är poänglöst att jämföra Englands krig mot Nazityskland mot Breiviks krig mot kulrmarxisterna och säga att de är lika OK eller lika fel.
Lika dumt som att säga att det alltid är fel att ljuga eller aldrig fel att ljuga.
Det kan inte heller vara "upp till var och en att bestämma vad som är värt att döda för".
Det är liksom det som är det kluriga, att fatta beslut om eller ha åsikter om sådant som inte är svart eller vitt.
Citat:
Ursprungligen postat av Blanagel
Enligt DINA värderingar ja! Men du, du är inte ensam i denna värld.
Läs mitt inlägg igen och tänk ett varv till.
Igen saknas argument i det du säger. Du påskiner att jag har fel och/eller inte förstått vad du skrev men motiverar det inte.
Jag har läst ditt inlägg en gång till. Jag har inte lagt någon värdering alls i mitt förra inlägg. Jag bara skrev att din logik brister. Det är ingen värdering, det är ett påpekande om att din argumentation inte håller.
Om du vill kan du istället bemöta det jag skrev.