Citat:
Ursprungligen postat av Criminal
Håller med. Va ska man sitta och prata om i 10(!) veckor?
Hele neste uke skal de snakke om ofrene på Utøya,og hver familie skal presentere sine avdøde via bistandsadvokatene.
Dette er unormalt i en norsk rettsal,og blir jo mer som en minnestund enn en rettssak. Retten skal normalt forholde seg til den straffbare handlingen som omtales i aktoratets tiltale,ikke ta stilling til disse minneordene og historiene om hvordan hvert enkelt offer levde sine liv. Jeg lurer veldig på om dette er noe som innføres i andre drapssaker,eller om dette også er en "spesial ordning" akkurat i denne saken. Jeg har ikke noe i mot minnestunder,men det hører ikke hjemme i en rettssak -uansett hvilken sak det er snakk om...så,det er ikke så merkelig at de beregner 10 uker på dette.
En annen ting,erstatningen. Her er en artikkel:
Bistandsadvokatene vil ha norgeshistoriens største oppreisning for terrorofrene etter 22. juli. De har nå levert 13 pilotsaker til Kontoret for voldsoffererstatning.
http://www.dagbladet.no/2012/05/03/nyheter/innenriks/breivik/anders_behring_breivik/terrorangrepet/21409102/
Det vil si at de beregner ca. 1,6 milliarder norske kroner,men det stopper ikke der:
I tillegg til oppreisning kan ofrene kreve ménerstatning og erstatning for økonomisk tap...Totalt kan det kanskje gjelde 3-4000 saker,kanskje flere.
4000
Reglene er noe helt annet for disse ofrene enn for andre,beløpet for hvor mye erstatning hver kan få har økt på grunn av 22. juli.
Man ser også at de krever 100 000 NOK for mennesker som var "flere hundre meter fra åstedet",dette er noe helt nytt. Altså,hvis jeg og du var noen hundre meter fra Regjeringskvartalet da bomben gikk av,da hadde vi vært 100 000 NOK rikere selv om vi hverken hadde sett noe eller blitt skadet
Fredag 8. juni blir en spesiell dag,tror jeg skal ta fri fra jobb:
Når den ekstreme islamkritikeren «Fjordman» forlater 22. juli-rettssalen, vil han møte islamisten mulla Krekar i døra.
..og etter mulla,kommer Mohyeldeen Mohammad.
http://www.vg.no/nyheter/innenriks/22-juli/rettssaken/artikkel.php?artid=10057846