2012-04-30, 23:42
Medlem
krigsbarns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DavidVillaa
Vad är livstid i Norge, 21 år? Är nog ett större straff för honom att sitta på psyk och bli tvångsmedecinerad. Ni ser att han är svullen i ansiktet, ser liksom lite plufsig ut, skulle tippa det är drogerna dom ger honom.

I fängelset kommer han knappast ha kontakt med dom andra fångarna och således inte få den bestraffningen vi vill att han ska få, inte sant.
Vilka skulle ge honom droger i detta skede, menar du? Jag tycker att det lika gärna kan vara en naturlig reaktion av ångesten/stressen och skiftet i hans vardag som påverkat honom både fysiskt och psykiskt. Ångest, stress och/eller depression kan manifestera sig fysiskt på sätt många inte vet om. Inte för att jag är psykiatriker eller läkare som har belägg för att ens ansikte skulle bli svullet.. Men, jag tror verkligen inte det är en omöjlighet med tanke på hans "eldprov" och den här rättegången.
Vidare har jag hört eller läst att han gjort ett eller flera plastkirurgiska ingrepp om ansiktet. Är det sant så tippar jag åt hållet att ingreppen mer eller mindre misslyckats.

Jag tummar väl för "vård", eftersom han själv påstod att han föredrar fängelse och någonstans kan jag se mig en vinst i att han inte får som han vill och alla andra spela efter hans takt. Jag förväntar mig ett raseriutbrott ganska snart, men det kan så klart vara off base. Oavsett så skulle det väl hända om natten, bakom lås och bom liksom, när han tillåts vara sig själv.
Senast redigerad av krigsbarn 2012-04-30 kl. 23:45.
Citera
2012-04-30, 23:49
Medlem
Ser han verkligen så mycket pluffsigare ut idag?

http://gfx.aftonbladet-cdn.se/image/13427825/501/normal/0c47106febea8/06s00-breivik-153__mngl_20110806ab5x008,nyh_1.indd_5046.jpg
Citera
2012-05-01, 00:26
Medlem
DarthNickes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av doyomya
Ser han verkligen så mycket pluffsigare ut idag?

http://gfx.aftonbladet-cdn.se/image/13427825/501/normal/0c47106febea8/06s00-breivik-153__mngl_20110806ab5x008,nyh_1.indd_5046.jpg

Jaadu, jag tycker han ser rätt så civiliserad ut idag.
Citera
2012-05-01, 14:43
Medlem
singularitets avatar
Jag tittade på Breiviks film idag och noterade omedelbart att i inledningen till videon så kallar Brevik sin organisation för "fiction".

Citat:
No copyrighted material was used in the making of this production. The following presentation is the pre-funded trailer of a motion picture illustrating a fictional plot revolving around a fictional group (KT). As such, the plot manifested in the trailer must be viewed as just that, a fictional story.

Jag laddade ner denna video samma dag eller dagen efter massmordet skedde. Det bör vara originalvideon.

Fiction enligt wikipedia:

Citat:
Fiction
From Wikipedia, the free encyclopedia

Fiction is the form of any narrative or informative work that deals, in part or in whole, with information or events that are not factual, but rather, imaginary—that is, invented by the author. Although fiction describes a major branch of literary work, it may also refer to theatrical, cinematic or musical work. Fiction contrasts with non-fiction, which deals exclusively with factual (or, at least, assumed factual) events, descriptions, observations, etc. (e.g., biographies, histories).

Det första ABB uttrycker efter sitt terrordåd/massmord är att hans organisation är fiction. Varför kommer inte det fram i media? Jag tror att det citatet som jag skrev kommer att bli viktigt i rättegången.
Citera
2012-05-01, 15:10
Medlem
lampross avatar
Citat:
Ursprungligen postat av singularitet
Jag tittade på Breiviks film idag och noterade omedelbart att i inledningen till videon så kallar Brevik sin organisation för "fiction".

---

Det första ABB uttrycker efter sitt terrordåd/massmord är att hans organisation är fiction. Varför kommer inte det fram i media? Jag tror att det citatet som jag skrev kommer att bli viktigt i rättegången.
Breivik har många bottnar. Jag har själv länge misstänkt att hans tal om terroristceller, "en stor rörelse" och Knights Templar är påhitt. Nu har vi det svart på vitt.

Han har använt det hela som dimridåer, för att sätta myror i skallen på polisen, få dem sysselsatta med hjärnspöken. Men om nu denna disclaimer om fiction når höga vederbörande så kanske det ändå inte slår igen om, "detta är en medveten lögn, han vill att vi ska tro det är påhitt" osv.

Och om de tar det som den sanning det är så har taktiken i vart fall skapat lite buzz så länge det varade. En poängseger för Breivik. "Fooled ya!"
Citera
2012-05-01, 15:40
Medlem
Sockerpappans avatar
Citat:

Jag laddade ner denna video samma dag eller dagen efter massmordet skedde. Det bör vara originalvideon.

Fiction enligt wikipedia:

hört talas om uttryck som att anses "skyldig bortom allt rimligt tvivel", och "ändrade planer?"
Säg att han fått punktering på väg till sina terrordåd och inte kunnat utföra dem, hur ska han då förklara videon han la upp så han slipper åka in på livstid för något han bara planerat att göra? Jo genom att hävda att det var fiction...
Han kör samma grej i manifestet, även om det där kändes så genomskinligt att det nog inte skulle hjälpt om någon fått tag på det innan han begått sitt terrordåd.

Sen tror inte jag heller hans organisation existerar, men vad han skriver i sitt manifest och video får tas i sitt sammanhang.
Citera
2012-05-01, 15:58
Medlem
singularitets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sockerpappan
hört talas om uttryck som att anses "skyldig bortom allt rimligt tvivel", och "ändrade planer?"
Säg att han fått punktering på väg till sina terrordåd och inte kunnat utföra dem, hur ska han då förklara videon han la upp så han slipper åka in på livstid för något han bara planerat att göra? Jo genom att hävda att det var fiction...
Han kör samma grej i manifestet, även om det där kändes så genomskinligt att det nog inte skulle hjälpt om någon fått tag på det innan han begått sitt terrordåd.

Sen tror inte jag heller hans organisation existerar, men vad han skriver i sitt manifest och video får tas i sitt sammanhang.

Jag tror inte på din teori att han garderat sig i manifestet och videon för en eventuell punktering eller liknande. Jag tror att han skulle betrakta en sådan händelse som ett fullständigt misslyckande och inte någonting som han behövde gardera sig mot i sin propaganda. Han visste troligtvis att det var stor sannolikhet att han skulle omkomma. Antingen så bär det eller så brister det tror jag han resonerade. Han var troligtvis inte intresserad av att behöva förklara sig vid ett eventuellt "misslyckande". Hur det ligger till med den saken kanske rättegången lyckas utreda.
Citera
2012-05-01, 16:58
Medlem
Citat:

Du har alldeles rätt. Det var en säkerhetsåtgärd han vidtog utifall någon skulle upptäcka hans planer innan han hann bli färdig.
Citera
2012-05-01, 19:22
Medlem
lampross avatar
Citat:

Detta apropå att Breivik har en disclaimer i början av sin video där den sägs vara "fiction". Så visst, denna disclaimer kunde vara bra om han skulle få punktering på väg till dådet (motsv). BLAND ANNAT. Breivik tänkte väl att det skadar inte med en disclaimer. Effekten i videon plus dådet kommer ändå att bli så stor om det hela lyckas.

Men jag tror det är mer än så. Breivik hade viss koll på affärsjuridik. I affärsvärlden lägger man in disclaimers och förbehåll så ofta man kan för att inte bli stämd. Att bli stämd är att bli åtalad. Och nu är han åtalad = stämd inför rätta. Har han någon disclaimer för dådet i sig då?

Ja, det har han. På s 777 i manifestet finns en "declaration of pre-emptive war (with legal disclaimer)". En deklaration om preventivt krig, med disclaimer. Så att han inte framstår som mer krigisk än nödvändigt. Han har viss koll på sitt försvar den där norrmannen. Visst kommer han att dömas skyldig, han har ju erkänt. Men vissa poängsegrar kan han kanske kamma hem, som med dessa disclaimers.
Senast redigerad av lampros 2012-05-01 kl. 19:35.
Citera
2012-05-01, 19:24
Medlem
Sockerpappans avatar
Citat:
Jag tror inte på din teori att han garderat sig i manifestet och videon för en eventuell punktering eller liknande. Jag tror att han skulle betrakta en sådan händelse som ett fullständigt misslyckande och inte någonting som han behövde gardera sig mot i sin propaganda. Han visste troligtvis att det var stor sannolikhet att han skulle omkomma. Antingen så bär det eller så brister det tror jag han resonerade. Han var troligtvis inte intresserad av att behöva förklara sig vid ett eventuellt "misslyckande". Hur det ligger till med den saken kanske rättegången lyckas utreda.

det finns ett stycke i manifestet där han beskriver olika saker att tänka på när det gäller säkerheten när man förbereder ett attentat, han berättar hur han alltid raderade all information på datorn och gömde allt på usb-minnen som han hade ställen i väggen han förvarade dem i.
Han går igenom hur man håller sig anonym när man surfar och mycket annat. Säkerhetstänk helt enkelt, där nämner han också specifikt att man får skriva på ett sådant sätt att även om allt detta misslyckas, och polisen hittar ens gömma med USB-minnen på något sätt, så finns det ändå iaf en liten chans att man inte får mer än några år i fängelse.

Den här killen lever för att vara redo och har ett närmast sjukligt behov av att känna kontroll. (Läs manifestet och fundera en stund över hur ofta den killen väljer att kvantifiera något i procent ) Vid ett eventuellt misslyckande så var han i allra högsta grad intresserad av att komma ut igen för att kunna göra det ordentligt. Han nämner och diskuterar denna eventualitet precis som exakt varenda annan eventualitet man kan komma på som har med hans "projekt" att göra.
Senast redigerad av Sockerpappan 2012-05-01 kl. 19:27.
Citera
2012-05-01, 19:39
Medlem
Sockerpappans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lampros
Detta apropå att Breivik har en disclaimer i början av sin video där den sägs vara "fiction". Så visst, denna disclaimer kunde vara bra om han skulle få punktering på väg till dådet (motsv). BLAND ANNAT. Breivik tänkte väl att det skadar inte med en disclaimer. Effekten i videon plus dådet kommer ändå att bli så stor om det hela lyckas.

Men jag tror det är mer än så. Breivik hade viss koll på affärsjuridik. I affärsvärlden lägger man in disclaimers och förbehåll så ofta man kan för att inte bli stämd. Att bli stämd är att bli åtalad. Och nu är han åtalad = stämd inför rätta. Har han någon disclaimer för dådet i sig då?

Ja, det har han. På s 777 i manifestet finns en "declaration of pre-emptive war (with legal disclaimer)". En deklaration om preventivt krig, med disclaimer. Så att han inte framstår som mer krigisk än nödvändigt. Han har viss koll på sitt försvar den där norrmannen. Visst kommer han att dömas skyldig, han har ju erkänt. Men vissa poängsegrar kan han kanske kamma hem, som med dessa disclaimers.

Bra inlägg!
Citera
2012-05-02, 05:06
Medlem
Rättegången mot Breivik är en stor jävla fars. Människan är psykiskt störd och ska drogas ner skrikande i en madrasserad cell. Den bästa förolämpningen. Att sätta honom i fängelse skulle bara göra honom odödlig. Något säger mig att verkligheten börjar komma ikapp honom och i takt med att han får mindre och mindre uppmärksamhet så tryter hans självförtroende och vanföreställningar i styrka. Man kan redan se den sjuka människan i ögonen på honom, sakta krypa fram.

Psykvård. Inget annat.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in