2012-05-07, 18:13
Medlem
TrailOfLiess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Blanagel
Jag blir illamående av att läsa din rabiata dynga.

Naturligtvis är det även oprofessionellt av åklagaren att lipa i rätten.
Det lär väl inte varit första mordrättegången hon varit på? Lipar hon varje gång? Om inte, varför inte?
Det är oproffessionellt att supa sig full och göra bort sig när man är ett fotbollsproffs oxå.. Domaren är precis som du o jag inte mer än människa....
Citera
2012-05-07, 18:24
Medlem
Suck! Nu kommer chatforum, twitter och de kommentarfält som finns kvar i några enstaka nättidningar fyllas av gråtmilda kärringar som bara måste vräka ur sig en massa illa dold självhävdelse.
Citera
2012-05-07, 20:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lampros
Domare Arntzen och åklagare Bejer Engh faller i gråt i rättssalen. Visst, detta hör till ovanligheterna. Men detta är heller inget vanligt mål. "Breivikssaken" har skakat Norge och det tar ut sin rätt.

Men som SiSenior frågar, "oprofessionellt"...? Så vill jag svara: ja det är det. Också. Det gagnar inte domar- och åklagarsida att ha representanter som inte kan kontrollera sina känslor när de är på jobbet. Kan de inte det vill man säga: "var inte där då, byt jobb". Vi har ju inte gråtande ambulansförare, gråtande poliser, gråtande militärer, gråtande fängelsevakter.

OK, alla kan ha sina svaga stunder. Men Arntzen och Bejer Engh måste stålsätta sig i fortsättningen annars ger det hela ett svagt intryck. Det gagnar ju bara svaranden.

Kvinnor passar generellt inte så bra i många av de yrken som traditionellt har utövats enbart av män.
Citera
2012-05-07, 21:30
Medlem
lampross avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NothingToLose
Suck! Nu kommer chatforum, twitter och de kommentarfält som finns kvar i några enstaka nättidningar fyllas av gråtmilda kärringar som bara måste vräka ur sig en massa illa dold självhävdelse.
Jag läste nyss Aftonbladets chatt med deras reporter på plats i rättssalen. Idag gicks alltså 12 stycken offer, deras dödssätt och personliga egenheter igenom. Många av läsarkommentarerna i chatten var av typen, "Jag gråter floder!" http://www.aftonbladet.se/nyheter/aftonbladetlive/article14781821.ab

Man kan väl säga, på ett privat plan: gråt ut, det lättar. Men politiskt kvarstår Breiviks analys http://lennart-svensson.blogspot.se/2012/04/breivik-mina-inlagg-15.html trots tårar, indignation och nålstick från Korrekta journalister.
Citera
2012-05-07, 23:07
Medlem
dual365s avatar
Haha, är det sant? Började domare och åklagare att grina? Fruntimmer alltså... Visar bara symptomet på det liberala tramssamhället som är en orsak till att det ser ut som det gör här i norden. Det ska vara missriktade känslor och annat trams istället för realism, finns massor av dessa kvinnor i ledande positioner menar jag, med blödande hjärtan för hela världens befolkning och alla invandrare. Man gråter gärna för dessa offer, men alla som faller offer för invandrarnas våld skiter man förstås i?
Citera
2012-05-08, 03:59
Medlem
Grandiosos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NothingToLose

Att sitta och håna folk på det här viset för att de är djupt berörda av allt det hemska och
känner behov av att sätta det på pränt, tycker du att det är ett anständigt beteende...?

De reagerar sunt och normalt på en blodig katastrof och det belönas med förakt...
Nya rekord i låghet för varje dag som går i den här tråden!

Goodbye!
Citera
2012-05-08, 06:39
Medlem
lampross avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SiSenior
http://www.expressen.se/nyheter/aklagaren-och-domaren-grat-under-breivik-rattegangen/

Oprofessionellt eller mänskligt beteende? Eller både och?
Domare Arntzen och åklagare Bejer Engh gråter alltså i rätten. Man går igenom Utöyaoffren och då kan dessa två inte kontrollera sina känslor. Som antytt är detta mänskligt men det är inte professionellt. Man kan säga: i tuffa lägen som dessa kan man förstå om det blir jobbigt. Men ska de gråta får de göra det privat.

Men detta är ingen vanlig rättegång och kanske blir tårar från åklagarsida och domsäte stående inslag framöver...?

Hur som helst. När man läser chatter som dessa, http://www.aftonbladet.se/nyheter/aftonbladetlive/article14781821.ab med AB:s liverapporter från rättssalen med inflikade frågor från läsekretsen, är en återkommande läsarfråga/reaktion denna: hur kan Brevik åse redogörelsen från Utöya utan att bryta ihop? Varför visar han ingen min, ingen ånger? Det är samma tendens i vissa krönikor; man märker hur skribenten försöker tolka minspelet på Breivik, darrar han inte när han tar vatten, visar han inga sprickor i fasaden...?

Svaret är att Breivik inte brutit ihop än. Det har däremot den andra sidan gjort, domare och åklagare. Arntzen och Bejer Engh grät i rätten 7/5.

Det är ett slags nervkrig. Contrasidan vill att Breivik ska bryta ihop. Kanske är visandet av varje offer för sig och dödssättet, med åskådning på en plastdocka i naturlig storlek led i detta? Men i detta nervkrig har åklagarsidan visat sig svikta.

Nervkrig, att få en gärningsman att bryta ihop. Detta får mig att tänka på TV-serien "Law and order - criminal intent". Vincent d'Ononfrio var där snuten som utredde mord. I slutscenen konfronterade han gärningsmannen i någon ödesdiger miljö där denne till slut bröt ihop av frågor och intryck. Så att, ska Bejer Engh försöka med något liknande, fäktningsmässigt angripa Breivik på successiva punkter för att överväldiga hans försvar och till slut, efter frambrytande kallsvett och andra tecken, få Breivik att falla ihop i ett gråtande, hulkande byte? Då får hon tuffa till sig ordentligt för en gråtande åklagare tror jag inte om att konfrontera en erkänt svårknäckt nöt som Breivik, som i åratal ställt in sig på denna rättegång.

Men Bejer Engh har det svårare än d'Ononfrios polis: dennes misstänkta hade ju inte erkänt innan slutscenen, Breivik däremot har redan erkänt och fråntagit åklagarsidan den avgörande angreppspunkten.
Citera
2012-05-08, 11:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Grandioso
Att sitta och håna folk på det här viset för att de är djupt berörda av allt det hemska och
känner behov av att sätta det på pränt, tycker du att det är ett anständigt beteende...?

De reagerar sunt och normalt på en blodig katastrof och det belönas med förakt...
Nya rekord i låghet för varje dag som går i den här tråden!

Goodbye!
Men snälla du, försök att lugna ner dig lite nu. Kom ihåg att andas så att vi kan börja föra en vettig diskussion om den här rättegången utan att det ska spåra ur.

Personligen tycker jag att det är oroväckande att känslomässigt instabila personer ska tillåtas fastställa domstolsbeslut men du kanske har en annan syn på saken. Jag hoppas i alla fall att de som ska avgöra utfallet av Norges största rättegång genom tiderna klarar av att behärska sig och ta sitt förnuft till fånga i stället för att låta känslorna styra och ställa.
Citera
2012-05-08, 12:05
Moderator
Strix m/94s avatar
Rättens känslomässiga uttryck inför hemskheter hör förvisso till rättsprocessen, men knappast personliga omdömen om desamma.

Strix/Mod
Citera
2012-05-08, 12:26
Medlem
plackerss avatar
Citat:
Domare Arntzen och åklagare Bejer Engh gråter alltså i rätten. Man går igenom Utöyaoffren och då kan dessa två inte kontrollera sina känslor. Som antytt är detta mänskligt men det är inte professionellt. Man kan säga: i tuffa lägen som dessa kan man förstå om det blir jobbigt. Men ska de gråta får de göra det privat.

Men detta är ingen vanlig rättegång och kanske blir tårar från åklagarsida och domsäte stående inslag framöver...?

Hur som helst. När man läser chatter som dessa, http://www.aftonbladet.se/nyheter/aftonbladetlive/article14781821.ab med AB:s liverapporter från rättssalen med inflikade frågor från läsekretsen, är en återkommande läsarfråga/reaktion denna: hur kan Brevik åse redogörelsen från Utöya utan att bryta ihop? Varför visar han ingen min, ingen ånger? Det är samma tendens i vissa krönikor; man märker hur skribenten försöker tolka minspelet på Breivik, darrar han inte när han tar vatten, visar han inga sprickor i fasaden...?

Svaret är att Breivik inte brutit ihop än. Det har däremot den andra sidan gjort, domare och åklagare. Arntzen och Bejer Engh grät i rätten 7/5.

Det är ett slags nervkrig. Contrasidan vill att Breivik ska bryta ihop. Kanske är visandet av varje offer för sig och dödssättet, med åskådning på en plastdocka i naturlig storlek led i detta? Men i detta nervkrig har åklagarsidan visat sig svikta.

Nervkrig, att få en gärningsman att bryta ihop. Detta får mig att tänka på TV-serien "Law and order - criminal intent". Vincent d'Ononfrio var där snuten som utredde mord. I slutscenen konfronterade han gärningsmannen i någon ödesdiger miljö där denne till slut bröt ihop av frågor och intryck. Så att, ska Bejer Engh försöka med något liknande, fäktningsmässigt angripa Breivik på successiva punkter för att överväldiga hans försvar och till slut, efter frambrytande kallsvett och andra tecken, få Breivik att falla ihop i ett gråtande, hulkande byte? Då får hon tuffa till sig ordentligt för en gråtande åklagare tror jag inte om att konfrontera en erkänt svårknäckt nöt som Breivik, som i åratal ställt in sig på denna rättegång.

Men Bejer Engh har det svårare än d'Ononfrios polis: dennes misstänkta hade ju inte erkänt innan slutscenen, Breivik däremot har redan erkänt och fråntagit åklagarsidan den avgörande angreppspunkten.

Förstår inte vad nervkriget skulle bestå i? eller ens att det är fråga om någon kamp överhuvud taget.

Rättegången handlar bara om att klargöra vad som här hänt och bestämma vilket typ av inlåsning Breivik får.
Citera
2012-05-08, 13:16
Medlem
Anonymvillvaradets avatar
Hej,

Jag är cool så jag hyllar Breivik och skriver inlägg som tyder på att jag saknar inlevelseförmåga och hånar de som inte kan hålla sina känslor tillbaka. Jag är också den som hänger mest i psykopattrådarna och identifierar mig med Patrick Bateman. Även om jag kan hålla mig till ämnet så är denna coola attityd alltid mer eller mindre inlindad i alla mina inlägg. Jag måste också skriva inlägg som passar min tuffa avatar på Breivik eller någon känd officer i SS eller andra tyska förband under nazi-tiden.

Åh, ja just det vi skulle ju diskutera rättegången. Trots att terrordådet (som så många andra är ideologiskt baserat) så är en rättegång ett måste i ett demokratiskt land, det är så rättssystemet är uppbyggt.

"Breivik har själv uppträtt behärskat och koncentrera under större delen av rättegången. Endast vid ett tillfälle har han gråtit, det var när den film han själv kallar en "trailer" för manifestet visades upp." - Expressen
Antingen saknar Breivik inlevelseförmåga (empati) eller så har han inte kognitiv eller emotionell förmåga att ta till sig konsekvenserna av sitt handlande i nuläget. I vilket fall så är han inte frisk. Däremot så klassificerar man inte friskhet inom rättspsykiatrin efter hur bra personen mår och fungerar utan snarare utifrån om personen är frisk nog att ta ansvar för sina handlingar. Det som gör mig mörkrädd är att många hyllar honom här på detta forum genom att använda honom som avatar, identifiera sig med honom och förminska andras reaktioner och känslor samt offrens lidande.

Är det möjligt att lämna hyllningarna och utskällningarna av Breivik åt sidan i denna tråd och fokusera på rättegången istället?
Citera
2012-05-08, 14:11
Medlem
Grandiosos avatar
Citat:

Svaret är att Breivik inte brutit ihop än.en erkänt svårknäckt nöt som Breivik, som i åratal ställt in sig på denna rättegång.

Ge föräldrarna till de mördade ungdomarna en stund på tu man hand med lille diplomatsonen
så ska vi se hur pass svårknäckt han är...

Och vad beträffar känsloreaktionerna från åklagaren och domaren så framställs det här
nästan som att de hade storbölat. Så var icke fallet, kan det upplysas om.
Det sipprade fram en annan och tår i ögonen på vederbörande personer, det är vad det
handlar om. De är bara människor de också. De är inga robotar.
Mitt i all sin professionalitet tillåter dom sig att vara normala människor och det ska inte
ligga dom till last.
Alla kan inte vara lika djupt empatistörda som somliga här!

Från dagens förhandling förresten: http://www.aftonbladet.se/nyheter/article14792892.ab
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in