2012-05-21, 11:18
Medlem
Citat:
Ralf Lofstad
11:08:54
En i gruppa snakket med politiet på telefonen. - Vi fikk beskjed om å legge oss ned, i en litt rar posisjon, slik at det så ut som vi var døde.

Men nå kom Breivik mot gruppa, som hadde lagt seg på Kjærlighetsstien.

- Så begynte han å skyte alle.

Smith forteller at skudd traff henne.

- Det var som om bakken ble borte.
http://live.dagbladet.no/studio/nyheter#full

Var det samma polis som sa till AUF:arna att helikoptrar var på väg trots att det inte var sant?

Eller kanske den polis som talade med Breivik på telefon när Breivik hade tänkt att lägga ner sina vapen men som tyckte att han skulle få leka lite till?
Citera
2012-05-21, 11:22
Medlem
Citat:
Ralf Lofstad
11:15:12
Under sin forklaring fortalte Breivik at "det så veldig merkelig ut" da han traff på gruppa som hadde lagt seg ned på Kjærlighetsstien. - Jeg skjøt dem, forklarte han, og understreket at han skjøt flere med "oppfølgingsskudd", for å forsikre seg om at de var døde.
http://live.dagbladet.no/studio/nyheter#full
Citera
2012-05-21, 11:27
Medlem
kl. 11.08 Marte Favang Smith om en som ringde till polisen: - Han berättar att det är skjutning på Utøya, men jag hör personen i andra änden säga "nej, det är en bomb i Oslo, du har missförstått".

http://nrk.no/227/
Senast redigerad av NothingToLose 2012-05-21 kl. 11:54. Anledning: Ändrat till svenska från norska
Citera
2012-05-21, 11:36
Medlem
Citat:
kl. 11.25

Smith: - Janne ringer 113, men lägger på ganska fort, eftersom personen i andra änden inte klarar att svara.

Smith: Hon frågar mig flera gånger om mitt efternamn.

18-åringen berättar att hon upprepar sitt efternamn flera gånger så högt hon kan.

Kom ihåg vad jag säger nu och vad jag har sagt tidigare. Denna kvinnliga polis som satt ensam och svarade på inkommande samtal är förmodligen samma polis som svarde på det första samtalet som Breivik ringde in när han tänkte lämna över sig till Delta.

Det första samtalet var längre än det andra samtalet och Breivik gav mer information i detta första samtal. Poliskvinnan lyssnar inte tillräckligt uppmärksamt och är väldigt förvirrad. Nu i efterhand har polisen, tror jag, bytt ordning på dessa två samtal som Breivik ringde och påstår att det första samtalet är det andra och det andra är det första. Detta för att skydda sin kollega. Jag är nästan säker på det.
Senast redigerad av NothingToLose 2012-05-21 kl. 11:52. Anledning: Översätter citatet till svenska
Citera
2012-05-21, 11:50
Medlem
kl. 11.39

Lippestad: - Kommer du ihåg om gärningsmannen sa något på Kärleksstigen?

Smith: - Han sa: "Var fan är han", jag trodde att han letade efter Eskil Pedersen

Lippestad: - Varför tänkte du det?

Smith: - Det var bara något jag tänkte där och då.

http://nrk.no/227/
Citera
2012-05-21, 11:53
Medlem
tjejen08s avatar
Jag tycker det är lite synd ifall vi inte får ta del av allt som kommer fram..men visst har en förståelse för det också...

"Flere juridiske eksperter mener allmennheten risikerer å ikke få innsyn i hele dommen mot Anders Behring Breivik. Grunnen er at Breiviks barnepsykiater skal forklare seg for lukkede dører under rettssaken."

http://nrk.no/227/dag-for-dag/risikerer-a-ikke-fa-hel-breivik-dom-1.8141777
Citera
2012-05-21, 12:13
Medlem
Herr Lindholms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lampros
Det var i en kommentar till Ulla Nörtoft Thomsen "Galskapens nutidshistorie". Citatet säger in nuce det predikament man har som samhällskritiker idag, med kritik av islamkram, multikultur och nihilism på agendan. Breiviks manifest tar upp dylika ämnen. Då måste man få nämna det. Utan att ställas skyldig till terrordåden.

Jag har drivit denna linje sedan augusti förra året. Det kostade mig iofs jobbet på MIUN men jag kunde inte tystas.
Skulle du vara en kritiker? Det är omöjligt, för det finns nämligen inga kritiker. Folk tror nämligen att kritik bara handlar om att skälla som en bandhund, sabla ned och finna fel. (Ett undantag är väl bibelkritik där man skriver bibelkommentarer.) Börja med att läsa lite Thomas Sowell. Han kan visserligen driva en linje. Men han är ingen lös tyckare som saknar förståelse för andras argument och världsbild.

P.S. Hur ställer du dig till att Breivik är en plagiatör?
Citat:
Ursprungligen postat av lampros
Oisin Cantwell skriver Krönika Typ 1A om Breivik. Men vem vinner, vem förlorar? Svar: Breivik vinner och Cantwell förlorar, ty Breivik tvingar Cantwell att förhålla sig till honom. Breivik har makt över denne PK-fjolla. Om inte Breivik utfört sitt dåd skulle Cantwell inte ha skrivit om honom. Och "A har makt över B om A får B att göra något han annars inte skulle ha gjort". Så definierade den statsvetenskaplige författaren Stein Rokkan makt.

Reinfeldts etniska svenskar-uttalande härom dagen var strået som knäckte PK-kamelens rygg. Reaktionerna mynnade ut i att vi finns, etniska svenskar är ett vedertaget begrepp. Sverige finns, Norge finns, vita människor finns. Och (tyvärr) har vi en talesman i Breivik. Men nu kommer fler förändringar och Breivik är bara ett symptom, en anarkisk förelöpare. Och ännu en Krönika Typ 1A med sedvanliga nålstick ger bara omvänd effekt. Folk läser, folk frågar sig om denne Hemske Breivik var värre än Hitler som Cantwell antyder. Tick-tack, klockan tickar för PK-ismen. Inte lång tid kvar nu.
Nej, det var det inte alls det. Moderaterna är ökända för att vara känslomässigt stympade. De bortdefinierar massa personer som faktiskt är födda i Sverige och vars föräldrar är födda här. Det har fortfarande inte blivit lättare att ta sig in på arbetsmarknaden. Moderaterna bryr sig bara om sina väljare.

Dessutom så har ju du i akt och mening saboterat din egen maktposition. Hade du kunnat sila ditt snack eller, ännu bättre, bara hållit käften så hade du fortfarande arbetat på Mitthögskolan.
Senast redigerad av Herr Lindholm 2012-05-21 kl. 12:22.
Citera
2012-05-21, 12:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tjejen08
Jag tycker det är lite synd ifall vi inte får ta del av allt som kommer fram..men visst har en förståelse för det också...

"Flere juridiske eksperter mener allmennheten risikerer å ikke få innsyn i hele dommen mot Anders Behring Breivik. Grunnen er at Breiviks barnepsykiater skal forklare seg for lukkede dører under rettssaken."

http://nrk.no/227/dag-for-dag/risikerer-a-ikke-fa-hel-breivik-dom-1.8141777

Om det är fakta som kan hjälpa till att karaktärsmörda Breivik så kommer uppgifterna garanterat att läcka ut. Du kan också räkna med att det du får veta bara är utvalda delar och dessutom rejält förvrängt.
Citera
2012-05-21, 12:21
Medlem
Herr Lindholms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NothingToLose
Om det är fakta som kan hjälpa till att karaktärsmörda Breivik så kommer uppgifterna garanterat att läcka ut. Du kan också räkna med att det du får veta bara är utvalda delar och dessutom rejält förvrängt.
Han är redan (ännu mer) karaktärsmördad. Att hemlighålla det är att göra saken värre då det lämnar fältet öppet för spekulationer och antydningar. Sedan så är läkares tystnadsplikt svårkränkbar. Men har Breivik två samarbetande hjärnceller så skulle han häva tystnadsplikten för sina gamla läkare. Liksom han har redan begått massmord på barn, så om han var toahora åt en pedofilsekt så skulle ingen bry sig.

Jag har inte följt rättegången, men verkar han visa tecken på att loppet är kört?
Citera
2012-05-21, 12:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Herr Lindholm
Jag har inte följt rättegången, men verkar han visa tecken på att loppet är kört?

Vad snackar du om? Det har han ju vetat hela tiden, ända från början.
Citera
2012-05-21, 12:44
Bannlyst
Citat:

P.S. Hur ställer du dig till att Breivik är en plagiatör?
Breivik har inte plagierat något.
Citera
2012-05-21, 12:47
Medlem
Citat:
Han är redan (ännu mer) karaktärsmördad. Att hemlighålla det är att göra saken värre då det lämnar fältet öppet för spekulationer och antydningar. Sedan så är läkares tystnadsplikt svårkränkbar. Men har Breivik två samarbetande hjärnceller så skulle han häva tystnadsplikten för sina gamla läkare. Liksom han har redan begått massmord på barn, så om han var toahora åt en pedofilsekt så skulle ingen bry sig.

I detta fall gäller inte tystnadsplikten. Det var det någon gubbe som bestämde, så Breivik har inget att säga till om. Det går alltid att göra undantag när det gäller Breivik. Om till exempel lagarna inte skulle räcka till så kan man alltid hitta på nya som passar bättre. Det ordnar sig alltid.

Breivik har vunnit enligt hans sätt att se på det.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in