2012-04-21, 10:57
Medlem
EnAlbatross avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NothingToLose
Norge kanske borde lyssnat lite bättre till USA:s förslag om skärpt lagstiftning för terrorism?

http://mobil.abcnyheter.no/verden/070901/usa-vil-skjerpe-norsk-terrorlovgivning
Att det inte ska vara olagligt att ha kopplingar till en terrororganisation, och att man måste ha konkreta bevis för planläggningen är inget som påverkar detta fallet.
Citera
2012-04-21, 11:11
Medlem
Lordshins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Powergirl
Jag anser att en rättegång skall vara strikt juridisk och inte vara ett saneringsbad för känslor oavsett vad som hänt. Rättsväsendet och domstolen har i princip bara att ta ställning till om Breivik är skyldig eller oskyldig. Det torde vara ställt bortom all rimlig tvivel att Breivik är skyldig till urskinnerlöst mördande och ser man bara på den aspekten borde processen i domstol vara avklard på ett par dagar. Det råder liksom ingen tvivel om vem som utfört de fruktansvärda dåden.

Det stämmer inte riktigt, de ska även ta ställning till om han är frisk eller inte, då detta påverkar påföljden.
Citera
2012-04-21, 11:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Madagascar
Jag har funderat lite på vad den här rättegången betyder för Norges bearbetning av det som skett. Om jag har förstått rätt så väntar nu flera veckors urfrågningar av vittnen och offer vilket säkert kommer innebära en del sorgbearbetning.

Men vad med djupare? ABB är norsk. Har gott i norsk skola. Har (tidigare) haft norska vänner. Jobb i Norge etc. Finns det även en norsk kollektiv skuld till det som inträffat eller är ABB enkom ett monstruöst unikum som hade kunnat uppstå var som helst på jorden?

Och behöver denna ev kollektiva skuld bearbetas på ett annat sätt än denna långa och exponerade rättegång? Rättegången kommer naturligtvis inte direkt innebära en sådan fördjupning (den kanske kan starta en sådan process annorstädes). Den kommer enbart fokusera på ABB som skyldig - kanske polisen får sig en känga i hur den har agerat.

Artikeln nedan tar upp den här frågeställningen. Artikeln jämför bl a med Norges hantering av Quisling. Kort utdrag:
http://www.svd.se/nyheter/utrikes/svar-sjalvprovning-vantar-for-norrman_6987261.svd

Det blir en svår sak att hantera för medierna men det är klart att det norska samhället varit en stark faktor i skapandet av Breivik som massmördare.

Hans dåd är att se som frustration över en utveckling som han hatar och känner hopplöshet inför. Norska samhället har genom att inte lyckas med integrationspolitiken fått Breivik att genom egna upplevelser få en oerhört negativ syn på islam. Han berättar hur han minns en barndom med norskar som återupprepande rånades och misshandlades av muslimska ungdomar. Naturligtvis blir det jobbigt för en sådan person att "veta" att den muslimska kulturen får allt mer inflytande över Norge och väst.

Jag kan bara instämma i att detta borde diskuteras mer men samtidigt är det förståeligt att så inte sker eftersom det skulle leda till en slutsats att utan invandring av extrema flyktinggrupper skulle aldrig detta dåd ha skett.
Senast redigerad av DontTrustMe 2012-04-21 kl. 11:20.
Citera
2012-04-21, 11:26
Medlem
Mack-Betts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av korrektamamman
Det enda sättet för ABB att FÖRLORA...är genom självmord så NEJ, där tar du nog fel.
Däremot kan man säkert innanför murarna få det att SE UT som självmord,om han nu skulle gå o dö därinne.

Jag förstår inte riktigt hur du resonerar då ABB är en person som lägger stor vikt vid att ha kontroll över det mesta han företar sig.

Han kanske redan har ledsnat på fängelsevistelsen och har planer på att ta livet av sig efter att rättegångarna (för det lär väl bli ett överklagande av den första domen) är över som det slutgiltiga beviset på vem som hade den ultimata kontrollen över liv och död, båda andras öden och det egna ödet.

Då har han haft den totala kontrollen vid morden, under rättegångarna och även över sitt eget liv/död och efterföljande martyrskap.
Citera
2012-04-21, 11:28
Medlem
Lunarus avatar
Vilken jävla monstertråd det här skulle komma att bli, tyder på ett extremt allmänintresse. Äckligt att media censurerar, så att han blir någon sorts kultfigur.
Citera
2012-04-21, 11:29
Medlem
Schmuckophistiques avatar
Citat:
Ursprungligen postat av raxtoren4ever
Det kan även vara påhitt. Mycket tyder nämligen på det. Anders vill gärna få er att tro, att han inte alls är en ensam galning, och då låter det så väl mycket bättre om han hävdar att det finns hemliga organisationer som han hade kontakt med.

Jo, men samtidigt - så är det nånting som får mig att tro att dom dåd som Abb utförde på ön och med bomben å allt hade varit lättare att åta sig och utföra ifall man har nått, en eller flera andra personer bakom sig, som sympatiserar och driver för samma ideologiska meningar och man kan ty sig till som ett team, det kan vara nått som uppmuntrar(eller så kan det kanske kan vara ensamhet som eldar på ett vansinneshandlingar, lika gärna), det skulle kunna kännas bättre att uppoffra sin frihet för nånting ifall man är en del av en grupp, typ.. Kanske..
Citera
2012-04-21, 11:43
Medlem
Madagascars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DontTrustMe
Det blir en svår sak att hantera för medierna men det är klart att det norska samhället varit en stark faktor i skapandet av Breivik som massmördare.

Hans dåd är att se som frustration inför och under en utveckling som han hatar och känner hopplöshet inför. Norska samhället har genom att inte lyckas med integrationspolitiken fått Breivik att genom egna upplevelser få en oerhört negativ syn på islam. Han berättar hur han minns en barndom med norskar som återupprepande rånades och misshandlades av muslimska ungdomar. Naturligtvis blir det jobbigt för en sådan person att "veta" att den muslimska kulturen får allt mer inflytande över Norge och väst.

Jag kan bara instämma i att detta borde diskuteras mer men samtidigt är det förståeligt att så inte sker eftersom det skulle leda till en slutsats att utan invandring av extrema flyktinggrupper skulle aldrig detta dåd ha skett.
Medierna menar jag försvårar den typen av samhällskritik som jag tycker är relevant. Domstolen ska ju, som Powergirl påpekar bara ta hänsyn till det strikt juridiska, huruvida han är skyldig eller ej. (Och om han är frisk eller ej som någon påpekade). Och då han erkänner alla gärningar, om än inte brottet, är utfallet redan klart. Det enda medierna kan fokusera på då är att förstärka domstolens beskrivningen av ABB som skyldig och offren som offer för ABB:s illdåd. Och mer dylik medial förstärkning blir det när det är dags för offer att vittna. Detta enorma mediala fokus gör att det blir än svårare att tränga djupare.

Jag tror likt du att svaren till en eventuell skuld hos samhället finns att söka i integrationspolitik eller kultur. Det är ju mycket svårförståeligt att ett samhälle som fattat beslut med demokratiska processer att välkomna många invandrare och muslimer parallellt 'skapar' ABB.

Det är fortfarande fullt möjligt att ABB är just ett unikum, trots SvD:s jämförelse med Quisling, och att det inte är någon idé att söka svar hos norska samhället till ABB:s illdåd. Men jag är orolig för att så inte är fallet.
Senast redigerad av Madagascar 2012-04-21 kl. 11:52.
Citera
2012-04-21, 12:00
Medlem
Huge-0s avatar
Jag vet inte om detta kommit upp tidigare, men jag såg filmen "rampage" av Uwe Boll långt före utöya, och jag undrar och vill så gärna fråga Breivik om han har sett den. Man kan tro att trailern handlar om en ny film om Utöya!

http://www.youtube.com/watch?v=VSRSoncoV4k
Citera
2012-04-21, 12:24
Medlem
8-digits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Huge-0
Jag vet inte om detta kommit upp tidigare, men jag såg filmen "rampage" av Uwe Boll långt före utöya, och jag undrar och vill så gärna fråga Breivik om han har sett den. Man kan tro att trailern handlar om en ny film om Utöya!

http://www.youtube.com/watch?v=VSRSoncoV4k
Eller så väntar vi på ett vulkanutbrott i Yellowstone, det lär nog rensa upp det mesta.
Citera
2012-04-21, 12:39
Medlem
8-digits avatar
En ensam gärningsman som Breivik utgör inte något större hot mot samhället.
Om det däremot hade funnits 10 stycken Breivik på Utöya, då vore katastrofen ett faktum.
Polisen skulle inte ens ha tagit sig över till Utöya och slakten skulle ha fortgått till sista kula.
Tänk om det dök upp 50-100 personer som Brevik i centrala Stockholm en lördags eftermiddag.
Det skulle ha varit en total slakt utan dess like.
Hela vårt öppna samhälle skulle aldrig ha blivit sig likt.
Jag fruktar inte ensamma galningar, utan två eller fler på samma plats.
Senast redigerad av 8-digit 2012-04-21 kl. 12:46.
Citera
2012-04-21, 12:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av EnAlbatros
Att det inte ska vara olagligt att ha kopplingar till en terrororganisation, och att man måste ha konkreta bevis för planläggningen är inget som påverkar detta fallet.
Det var inte riktigt så jag menade men det blir OT så vi lägger ner det.
Citera
2012-04-21, 12:50
Medlem
Findmypasts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 6301B
Hallå där.

Men saknar en mycket viktig bit i det hela. Nämligen när Anders Breivik i 2 timmar i detalj berättar hur han gick tillväga på Utöa då han tog livet av alla dessa människor.

Helst så vill jag ju givetvis se det i en helt oredigerad video-form för att få se hur Anders ser ut när han beskriver det hela. Men om det inte går att finna så vill jag i värsta fall läsa allt helt oredigerat i textform.

Är oerhört tacksam om någon av er kan tipsa mig om vart jag kan se eller läsa det. Jag har nu letat sen i går efter det i timmar på nätet men inte funnit det. Har endast funnit små delar som är utplockade från det i textform.

De vidrigaste detaljerna i hans berättelse (hur det lät när han träffade folk i huvudet på nära håll, hur de lät när de dog, hur de bönade och bad innan han sköt dem osv) skrivs inte ens ut i referaten från rättegången.

Grunden till att detta inte livestreamades är att det är för omänskligt för att hamna på youtube t.ex. Det filmade materialet kommer att förvaras i norska riksarkivet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in