Citat:
Ursprungligen postat av DontTrustMe
Det blir en svår sak att hantera för medierna men det är klart att det norska samhället varit en stark faktor i skapandet av Breivik som massmördare.
Hans dåd är att se som frustration inför och under en utveckling som han hatar och känner hopplöshet inför. Norska samhället har genom att inte lyckas med integrationspolitiken fått Breivik att genom egna upplevelser få en oerhört negativ syn på islam. Han berättar hur han minns en barndom med norskar som återupprepande rånades och misshandlades av muslimska ungdomar. Naturligtvis blir det jobbigt för en sådan person att "veta" att den muslimska kulturen får allt mer inflytande över Norge och väst.
Jag kan bara instämma i att detta borde diskuteras mer men samtidigt är det förståeligt att så inte sker eftersom det skulle leda till en slutsats att utan invandring av extrema flyktinggrupper skulle aldrig detta dåd ha skett.
Medierna menar jag försvårar den typen av samhällskritik som jag tycker är relevant. Domstolen ska ju, som Powergirl påpekar bara ta hänsyn till det strikt juridiska, huruvida han är skyldig eller ej. (Och om han är frisk eller ej som någon påpekade). Och då han erkänner alla gärningar, om än inte brottet, är utfallet redan klart. Det enda medierna kan fokusera på då är att förstärka domstolens beskrivningen av ABB som skyldig och offren som offer för ABB:s illdåd. Och mer dylik medial förstärkning blir det när det är dags för offer att vittna. Detta enorma mediala fokus gör att det blir än svårare att tränga djupare.
Jag tror likt du att svaren till en eventuell skuld hos samhället finns att söka i integrationspolitik eller kultur. Det är ju mycket svårförståeligt att ett samhälle som fattat beslut med
demokratiska processer att välkomna många invandrare och muslimer parallellt 'skapar' ABB.
Det är fortfarande fullt möjligt att ABB är just ett unikum, trots SvD:s jämförelse med Quisling, och att det inte är någon idé att söka svar hos norska samhället till ABB:s illdåd. Men jag är orolig för att så inte är fallet.