2012-04-23, 19:26
Medlem
urkinhas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stefansson1
Lite osäker nu, men jag har för mig att det i något sammanhang sagts på TV att en på hundra tusen är kapabel att mörda.

Att mörda utan vidare eller att göra det som ABB gjorde (och evt beskrev)?
Citera
2012-04-23, 19:32
Medlem
lampross avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FittLisa
Den här rättegången och dess bevakning är en fars. Allt ABB gör och inte gör är fel och allt kan härledas till en diagnos. Breivik gråter, Breivik visar inga känslor, Breivik tar ingen hänsyn, Breivik tar hänsyn, Brevik ler, Breivik gör det och det.

Korrekt i så måtto att medias rapportering är en fars. De kan bara inte hålla sig. De tror de sitter inne med sanningen. De tror de karaktärsmördar sin fiende Breivik med dylika nålstick. I själva verket är de kärringar som sitter i hans garn.

Media vet inte vem de har emot sig. Han har ju erkänt dåden. Dåd som begicks dels för att få ut manifestet, dels för att få komma inför rätta och predika (och få än fler att läsa manifestet och trådar som denna). Så allt media gör, allt de säger, vare sig de vantolkar/övertolkar eller bara återger det han säger, så vinner Breivik.

Nåväl. För den som läst ända hit kan sägas att jag inte stödjer våld och mord. Men vad jag vill ha sagt är: Breivik har tänkt igenom sina saker. Han har sysslat med det i över tio års tid. En liknande terroristrättegång har vi aldrig sett. Kaczynski, UNA-bombaren gav, allt annat lika, ett något osympatiskt och ocharmigt intryck. Breivik däremot har viss polityr. OK, det gör honom creepy (liksom hans plastikopererade fejs) men på det hela kan kan föra sig och tala för sin sak. Jämför även Baader-Meinhof vars rättegång inte rapporterades. De (= framför allt Ulrike Meinhof) kunde nog tala för sin sak men det var locket på där. Föga eller inget rapporterades. Allt vi fick var filmen "Stammheim", tio år efter rättegången. I Breivikfallet återges allt nu, i realtid.

Detta kommer att ge effekt, var så säkra. Breivik jämte vissa förändringar som är på gång i världen (fredliga förändringar) kommer att skaka PK-regimen i sina grundvalar.
Citera
2012-04-23, 19:48
Medlem
Egg-Of-Columbuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av goderian2
Har du ens läst rapporterna från rättegången? Om du inte följt rättegången någotsånär
kanske du inte ska sitta här och skjuta från höften.
Jag är, i teorin, och i praktiken kapabel att slå, våldta, mörda och tortera.
Du, hävdar att det endast är en liten liten klick som är kapabla till hemskheter.

Du har ingen insikt i vare sig dig själv eller mänsklig natur. Därför är du lättare att övertala till att begå hemskheter än vad jag är!

Nästan alla människor är nog kapabla att pressa ned en avtryckare och skjuta någon. Har läst om soldater som sagt att det första skottet tar emot, men att det sen blir enklare mentalt. Tror det var det som hände för ABB på Utöya.

För att klara av att halshugga någon, eller liknande, tror jag dock det krävs att man är lite emotionellt avtrubbad.
Citera
2012-04-23, 19:51
Medlem
Tidsresenarens avatar
Såg/ser precis Rapportsändningen.

Breivik har tydligen bett om ursäkt över de dödsfall av vad han kallar "civila offer", t ex en 32 årig man som precis råkade passera utanför när bomben small.

Tycka vad man vill om Breivik, men han verkar hålla en hyfsat konsistent linje i alla fall.
Citera
2012-04-23, 20:02
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Tidsresenaren
Såg/ser precis Rapportsändningen.

Breivik har tydligen bett om ursäkt över de dödsfall av vad han kallar "civila offer", t ex en 32 årig man som precis råkade passera utanför när bomben small.

Tycka vad man vill om Breivik, men han verkar hålla en hyfsat konsistent linje i alla fall.

Tycka vad man vill om Breivik? Skojar du med mig eller? och ja han håller en konsistent linje men det är väl ändå ingen nyhet?
Citera
2012-04-23, 20:10
Medlem
Tidsresenarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Qnektar
Tycka vad man vill om Breivik? Skojar du med mig eller?

Nu är det snarare du som skojar med mig, eller så är du inte särskilt insatt. Det finns ju ett antal som sympatiserar inte bara med hans åsikter utan även med hans handlingar, ja rent av tycker han är en hjälte.

Själv stödjer jag delvis hans åsikter, men inte alls handlingarna.

Citat:
Ursprungligen postat av Qnektar
och ja han håller en konsistent linje men det är väl ändå ingen nyhet?

Nja, om man lyssnar rakt av vad reportern sa i inslaget så verkade det "helt tokigt", och att det "inte gick ihop". Media rapporterar ganska dåligt, så har man inte hjärnan hemma och kan tänka själv så kan man härledas att tro att han är motsägelsefull.
Citera
2012-04-23, 20:18
Medlem
voOys avatar
Citat:
Nu är det snarare du som skojar med mig, eller så är du inte särskilt insatt. Det finns ju ett antal som sympatiserar inte bara med hans åsikter utan även med hans handlingar, ja rent av tycker han är en hjälte.

Själv stödjer jag delvis hans åsikter, men inte alls handlingarna.

Nja, om man lyssnar rakt av vad reportern sa i inslaget så verkade det "helt tokigt", och att det "inte gick ihop". Media rapporterar ganska dåligt, så har man inte hjärnan hemma och kan tänka själv så kan man härledas att tro att han är motsägelsefull.

Så säger alla. Men jag tror nog att innerst inne tycker de flesta att handlingen var nödvändig då endast en idiot kan undgå att inse islamiseringen av Skandinavien och Europa.
Citera
2012-04-23, 20:24
Medlem
Elwisps avatar
Hur vanligt är det att en ny rättspsykiatrisk undersökning görs? Tycker anledningen "han kan ha anpassat svaren för att låta frisk" var väldigt lam, som om de har bestämt sig på förhand för att han ska dömas till vård och när han förklarades frisk ska han omtestas tills de hittar något som eventuellt kan tyda på att han är mentalt sjuk.

Dessutom kan den motiveringen appliceras på precis ALLA som genomgår en sådan undersökning och förklaras friska, varför gör man inte alltid flera undersökningar då, patienten kanske bara luras.
Citera
2012-04-23, 20:33
Medlem
johnfernstroms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Grandioso
Är du på riktigt eller...?
Nej, du, jag tror inte ett ögonblick på att alla människor är i stånd att begå överlagda mord!
I ytterst svåra nödvärnssituationer möjligen. (Och Breivik handlade inte i nödvärn om du
inbillar dig det...)
"Anders led av stora samvetskval"... Jo, visst i helvete!
Var nog inte värst stora och utvecklade dom "kvalen", skulle jag tro...

Ja, du milde, vad vissa hjärnkontor kan producera...
Tyvärr är det rätt så lätt för de flesta av oss att falla in i rollen som förtryckare. Detta är inte någon nyhet för den som har ett minimum av kunskap om psykologi. Sök på Millgram experiment och Stanford prison experiment. Bra att du har en positiv syn på mänskligheten men tyvärr så pekar viss vetenskap åt ett annat håll.
Citera
2012-04-23, 20:39
Medlem
polisbrickans avatar
Citat:

Hans självbild verkar faktiskt helt jävla uppknullad, så till den milda grad att han inte avfärdar sina flyktplaner med att han faktiskt inte skulle klara av att "expropriera" ett flygplan, på något sätt deponera flygfarkosten vid ön, och sedan klara av att flyga och landa det utifrån att han lärt sig av youtubefilmer, det som får han att avfärda idén är istället den i sig logiska tanken på att han i vilket fall skulle bli utvisad vart han nu än flög.

Hans grandiositet anpassar sig utifrån vad situationen kräver. Däri finns inga motsägelser. Jag är övertygad om att Brevik kommer att visa färg under den här rättegången av den enkla anledningen att han är kliniskt personlighetsstörd och därtill med viss sannolikhet psykiskt sjuk.
Citera
2012-04-23, 20:40
Medlem
SturmManns avatar
Någon som har länk till den här filmen utan någon som pratar i bakgrunden?
http://www.expressen.se/tv/nyheter/utrikes/breivik-tankte-stjala-ett-sjoflygplan/
Citera
2012-04-23, 20:40
Medlem
Eddie.Hs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FittLisa
Att döda fienden i krig anses ju inte vara mord.
Man kan då anta att ABB under sin dehumaniseringsprocess med objektifierande av kulturmarxister till fienden mycket väl kan ha intagit en roll som soldat.
Soldater återvänder hem från krig, vissa må lida av PTSD, men de flesta fungerar efteråt helt normalt och ingen skulle väl påstå att alla som deltagit i strid skulle lida av någon form av psykisk störning.
Vi har rättsläkare och obduktionstekniker som var morgon går till sitt arbete där de skär upp kroppar. Många av oss skulle ha svårt för att ens kliva inför dörren. Nu skär de ju inte i kroppar för att stilla någon bestialisk perversion utan för att det är deras yrke som gör nytta. Det ger anhöriga lindring och svar på vad som har hänt. Människor är kapabla till mycket mer än vad man tror och utan att för den skull vara psykiskt rubbad. Ställer mig mycket tveksam till att så många olika sk experter frisk- och sjukförklarat honom och då i synnerhet de som bara haft material att tillgå som visats på TV i form av klipp på 15 sekunder.

Den här rättegången och dess bevakning är en fars. Allt ABB gör och inte gör är fel och allt kan härledas till en diagnos. Breivik gråter, Breivik visar inga känslor, Breivik tar ingen hänsyn, Breivik tar hänsyn, Brevik ler, Breivik gör det och det. Drar mig till minnes rättegången mot Ted Kaczynski.
Förutom att han inte är i något krig då, vilket han själv erkänt att han förstått.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in