2012-04-23, 10:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Snapcount
Det är ju det trista med dessa refferat, vi får bara en mening här och där. Tydligen hade han nämnt något mera om svårigheter med att landa (+ annat ?) enligt en av journalisterna på NRK.

Men högtflygande planer, ja !

Menar du att han sa att det är lätt att flyga men svårt att landa?
Jag rekommenderar att ha flera uppe samtidigt. Nrk, aftonbladet och svt t.ex. Svt återgav en äcklig detalj i fredags som ingen annan gjorde.
Citera
2012-04-23, 10:20
Medlem
Citat:
Anders Behring Breivik: Jeg har fått et direktiv om at det skulle være et St. Georgs kors. En hodeskalle og St. Georgs kors.

Hvem var det som ga deg disse direktivene?

[Breivik: - Det ønsker jeg ikke å si noe om.]

Var det på dette møtet i London?

[Breivik vil ikke kommentere.]

Four Freedoms Community kanske?

http://www.dagbladet.no/2012/03/14/nyheter/terrorangrepet/anders_behring_breivik/alan_lake/utenriks/20681908/
Citera
2012-04-23, 10:22
Bannlyst
Breivik har sagt:

"Det finns två till där ute som kan slå när som helst", dvs begå en liknande handling som Breivik själv.

Tror ni att detta stämmer?
Citera
2012-04-23, 10:24
Medlem
Snapcounts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av doyomya
Menar du att han sa att det är lätt att flyga men svårt att landa?

Jag vet inte vad han sa, bara noterade att journalisten (en utanför tinghuset) rapporterade att Breivik hade tydligen gått in på svårigheten av att landa. Sen vet vi ju inte heller vad journalisten ev. mera lät bli att rapportera om Breiviks flygande planer..
Citera
2012-04-23, 10:26
Moderator
Strix m/94s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NothingToLose
Känslokall eller saklig?

Både och, tycks det. Det finns väl ingen motsättning? Det uppseendeväckande är givetvis att kunna diskutera de sakliga förhållandena utan märkbar känsloinblandning. Få hade klarat det och det tyder på något som inte är riktigt normalt.
Citera
2012-04-23, 10:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Snapcount
Jag vet inte vad han sa, bara noterade att journalisten (en utanför tinghuset) rapporterade att Breivik hade tydligen gått in på svårigheten av att landa. Sen vet vi ju inte heller vad journalisten ev. mera lät bli att rapportera om Breiviks flygande planer..

Nej vi kan ju tyvärr inte veta hur mycket vi inte får veta. Men jag tror nästan att nrk är de som skriver minst detaljerat faktiskt. Vilket är tråkigt eftersom det säkert inte kommer vara så många andra som kommer följa rättegången i 10 veckor.
Citera
2012-04-23, 10:28
Moderator
Strix m/94s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Combot
Det är extra intressant att se om rätten anser att ABB anses vara psykiskt frisk
eller sjuk, efter att hela rättegången är över.

Uppenbarligen räcker det inte i lagens mening (den norska) att det saknas
det ämne i hjärnan som bidrar till att man har spärrar som förhindrar exempelvis
massmord. Mig veterligen sitter det massmördare i vanliga fängelser istället för
behandlingshem. Så det är en maffig utmaning för psykiatrin att diagnostisera ABB
och fastställa hans tillstånd.

Jag tror personligen att psykiatrin får så mycket ny data från detta hemska fallet,
att det kan komma att göras omvärderingar inom det vetenskapliga fältet på sikt.

Ja, det kan mycket väl tänkas. Skulle Breivik bedömas som frisk, måste man nog allvarligt överväga vad som egentligen krävs för att anses som mentalsjuk. Handlingarna i sig borde tala sitt eget språk. Men vi får väl se vad processen fortskrider.
Citera
2012-04-23, 10:32
Medlem
blowns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Strix m/94
Normalt?

Den sortens totala känslokyla och hyperrationalitet tyder på någon synnerligen allvarlig störning, vilket väl är just det som denna process visar.

Jag vet inte vad jag ska tro. Man kan enkelt påstå att man inte kallblodigt mördar en stor grupp människor utan att vara psykiskt sjuk.

Samtidigt redogör ju Breivik för de metoder han använt för att finna mod, aggressivitet och stänga av sina känslor.

Han har ju åtminstone en förståelse för att det han gjort är fruktansvärt. Han säger det flera gånger under förhören att det han gjort är det värsta en människa kan göra, och att det var hemskt. Däremot kan han inte tillåta sig själv att tänka i banor som att det skulle vara synd om dem. Det var tvunget att göras, och han offrade sig.

I ett avsnitt av psykologi för nybörjare så tar de upp ett exempel på hur en person under ganska modest press inte drar sig nämnvärt för att skicka dödlig mängd ström genom en testperson. De är fullt medvetna om att det är dödlig dos, och att de sannolikt precis har mördat en person, men de känner sig tvungna. Det är väl inte omöjligt att en sådan press kan komma inifrån, eller från ett grupptryck. Det är inte psykisk sjukdom, det är en mänsklig brist.

Edit: ändrade länken
Senast redigerad av blown 2012-04-23 kl. 10:42.
Citera
2012-04-23, 10:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Strix m/94
Ja, det kan mycket väl tänkas. Skulle Breivik bedömas som frisk, måste man nog allvarligt överväga vad som egentligen krävs för att anses som mentalsjuk. Handlingarna i sig borde tala sitt eget språk. Men vi får väl se vad processen fortskrider.

Men var ska man dra gränsen då? Är alla som dödar sjuka?
Citera
Medlem
HanSomForsvanns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av silver.cat.tequila
Breivik har sagt:

"Det finns två till där ute som kan slå när som helst", dvs begå en liknande handling som Breivik själv.

Tror ni att detta stämmer?

Tror inte att det stämmer. Jag tror att det är många fler än 2. Dock så hoppas man ju att säkerhetspolisen har fått koll på dom nu efter Utöya. Breivik var ju inte direkt smidig i sina förberedelser utan motsattsen. Hade man bara haft minsta lilla koll hade man tagit honom långt innan attentatet. Man undrar ju nästan vem f*n som såg till att han hann genomföra skiten.
Citera
Moderator
Strix m/94s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av blown
Jag vet inte vad jag ska tro. Man kan enkelt påstå att man inte kallblodigt mördar en stor grupp människor utan att vara psykiskt sjuk.

Samtidigt redogör ju Breivik för de metoder han använt för att finna mod, aggressivitet och stänga av sina känslor.

Han har ju åtminstone en förståelse för att det han gjort är fruktansvärt. Han säger det flera gånger under förhören att det han gjort är det värsta en människa kan göra, och att det var hemskt. Däremot kan han inte tillåta sig själv att tänka i banor som att det skulle vara synd om dem. Det var tvunget att göras, och han offrade sig.

I ett avsnitt av psykologi för nybörjare så tar de upp ett exempel på hur en person under ganska modest press inte drar sig nämnvärt för att skicka dödlig mängd ström genom en testperson. De är fullt medvetna om att det är dödlig dos, och att de sannolikt precis har mördat en person, men de känner sig tvungna.

Säkerligen problematiskt. Det tycks emellertid som att han själv har lagt det mesta av den pressen på sig. Han ger ett ytterst rationellt intryck, men de flesta människor är en kombination av "förnuft och känsla" och han saknar tydligen helt det senare, och det förra bygger helt på hans egna premisser. Inte heller blir det lättare att förstå honom under processens gång, och jag undrar om det är en noga förberedd fasad som rämnar till slut, eller om han är helgjutet känslobefriad.
Citera
2012-04-23, 10:39
Moderator
Strix m/94s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av doyomya
Men var ska man dra gränsen då? Är alla som dödar sjuka?

Nej, naturligtvis inte. I vissa situationer får man ju till och med medalj för att ha dödat. Men att utan att ha varit direkt hotad och i fredstid begår massmord - då kan det inte stå rätt till. Jag tycker rättsprocessen visar just på detta, och litet får jag intrycket att åklagarens linje åtminstone till dels handlar om att visa på hans känslobefriade hyperrationalism.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in