Citat:
Ursprungligen postat av Strix m/94
Säkerligen problematiskt. Det tycks emellertid som att han själv har lagt det mesta av den pressen på sig. Han ger ett ytterst rationellt intryck, men de flesta människor är en kombination av "förnuft och känsla" och han saknar tydligen helt det senare, och det förra bygger helt på hans egna premisser. Inte heller blir det lättare att förstå honom under processens gång, och jag undrar om det är en noga förberedd fasad som rämnar till slut, eller om han är helgjutet känslobefriad.

Jag lyckades göra en edit, som inte kom med i ditt citat, men det är klart en intressant fråga. Jag tror inte man kan göra det så enkelt för sig att säga att man måste vara psyksjuk för att mörda. Man kan säkert själv inducera ett psykosaktigt tillstånd för att genomföra något sånt här. Det tror jag absolut.
Det faktum att han dopade sig gör säkert att det blir ännu enklare att ta ett känslomässigt avstånd från det jaget som sköt alla dessa barn. Kanske kommer det ikapp honom, eller så gör det inte det. Psyksjuk behöver man inte vara i något av fallen, i mina ögon.