2012-04-22, 14:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sockerpappan
där ser man, det hade jag misssat. Ytterligare lite substans åt tron att han möjligen kan vara lite sadistiskt lagd. Dock fortfarande inte tillräckligt för att dra någon slutsats. Men han kan ju ha framgångsrikt hemlighållit när det eskalerade. Eller så var det bara ett busstreck som barn gör.

Som isolerad företeelse säger det inte så mycket, pekar mot empatistörning.

Inget i den första bedömningen av hans psykiska hälsa tog upp något av de typiska tidig tecknen på psykopati. Å andra sidan hade man av allt att döma satt diagnosen paranoid schizofreni innan man påbörjade sin undersökning, vilket gör utlåtandet mycket svagt.

Citat:
De tre indikatorerna, sängvätning, grymhet mot djur och pyromani, kända som "MacDonald-triaden", beskrevs först av J. M. MacDonald som indikatorer för psykopati. Relevansen gentemot seriemördare är idag ifrågasatt men tycks fortfarande gälla för psykopati.
http://sv.wikipedia.org/wiki/Psykopati
Citera
2012-04-22, 14:55
Medlem
Sockerpappans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av raxtoren4ever
Myror är insekter och inte ryggradsdjur, skärp er.
En tjejkompis är utbildad och arbetande läkare, nyss startat som det. Ja, hon använde förstoringsglas i mellanstadiet en gång och tände eld på myror.
Det är knappast tecken på psykopatiska sidor. Någon själv som kelar med pissmyror? Eller inte slår ihjäl getingar/flugor med tidningar inomhus?

Det kan vara ett första tecken om det eskalerar.
Att man en gång tänder eld på myror är såklart inget, men om man systematiskt plågar insekter, drar vingarna av getingar och studerar deras lidande. Ja då kan det vara första varningstecknet. Sadister går sedan vidare till andra djur som kan förmedla sitt lidande bättre, andra däggdjur.
Att din tjejkompis är läkare betyder ingenting, det går många knepiga människor även på dessa utbildningar. Har en misstänkt narcissist på min utb tex.

Citat:
Däremot är ABB psykiskt störd.
När man har en historik av: isolering, åker på fantasiresor, leker riddare, bor med mamma, skriver frenetiskt på ett manifest i årtal, tar ledigt för att spela data och tv-spel, spränger och skjuter ihjäl människor så är man inte frisk.

han flyttade hem till mamma året innan Utya när pengarna tog slut, för att ha råd med sitt attentat.
"fantasiresan" har bevisligen skett.
Vi är många som spelar spel på vår lediga tid.
Det är väl bara manifestet och spränga/skjuta ihjäl människor jag håller med dig om som tecken på mental ohälsa. Isoleringen möjligen också.

Citat:
Det är ett slag i ansiktet att ens kalla honom "ond". Ond, är en benämning på något i motsats mot "god". Men i ett sekulärt samhälle, där han givetvis själv tillhörde, så är all moral subjektiv.
Han vara bara en klump atomer som gjorde något oväntat. Ateister borde kalla honom för det han var, psykiskt sjuk, men inte ond.

Instämmer.
Senast redigerad av Sockerpappan 2012-04-22 kl. 15:00.
Citera
2012-04-22, 15:01
Medlem
mathlcs avatar
Citat:
Det kan vara ett första tecken om det eskalerar.
Att man en gång tänder eld på myror är såklart inget, men om man systematiskt plågar insekter, drar vingarna av getingar och studerar deras lidande. Ja då kan det vara första varningstecknet. Sadister går sedan vidare till andra djur som kan förmedla sitt lidande bättre, andra däggdjur.
Att din tjejkompis är läkare betyder ingenting, det går många knepiga människor även på dessa utbildningar. Har en misstänkt narcissist på min utb tex.

Ja, men vi kan inte veta om han gjorde något sådant. Knappt värt att diskutera eftersom relevansen i det är så liten.

Citat:
"fantasiresan" har bevisligen skett.

Jaså? Det visste jag inte! Intressant. Vad har du för källa på det?
Citera
2012-04-22, 15:04
Medlem
JanBeckmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mathlc
Ja, men vi kan inte veta om han gjorde något sådant. Knappt värt att diskutera eftersom relevansen i det är så liten.

Det har flertalet gånger visats i TV bland annat... att han har mött representanter för EDL (som även intervjuats) i London t ex men där blivit utesluten p g a att han var för radikal.
Citera
2012-04-22, 15:07
Medlem
raxtoren4evers avatar
Låt mig bara klargöra detta: fantasiresan" jag åsyftade varför och vad resande hade för syfte.
Om jag reser ned till Rom på semester och sedan spar biljetter och skriver:vad på hemliga möten med katolska kyrkan bla bla. Så betyder det inte att resan inte skett, eller att mötet "skett".
Jag tror absolut på att ABB varit i England, säkert mött upp EDL likväl, men att han mött ett hemligt samfund med tempelriddare anknytningar, njaaa.
Citera
2012-04-22, 15:09
Medlem
SwingKidds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av -Trinity-
5. Manifestet (i.a.f. det jag har läst) verkar i mångt och mycket vara ett enda långt dokument av självförhärligande. Men du som har läst större delen kanske har en annan uppfattning?

Mja, det är lite av en förenkling. Han har en ideologisk grund och utgår från den. Han måste utläsas och tolkas utifrån den moderna fascismen/ultrakonservatismen. Att vifta bort honom som en narcisistisk galning är farligt. Det är också okunnigt då det går emot faktat att han faktiskt var beredd att dö för sin sak, vilket en narcisist inte skulle göra.
Citera
2012-04-22, 15:10
Medlem
Sockerpappans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mathlc

Läste i transkripten att man hittat bevis för att Breivik faktiskt besökte Liberia när han sa han gjorde det, år 2002.
Fortfarande inga bevis för att han faktiskt träffat serberna han pratar om i sitt manifest, men nu vet vi att han iaf var där. Vilket man inte trodde på innan.
Googlar du så får du många som skriver om att det framkommit att han besökte landet.

Edit: detta var alltså under en tid när Liberia var i inbördeskrig. Knappast en nöjesresa mao.
Senast redigerad av Sockerpappan 2012-04-22 kl. 15:13.
Citera
2012-04-22, 15:19
Medlem
Mike.Spetzas avatar
Citat:
Läste i transkripten att man hittat bevis för att Breivik faktiskt besökte Liberia när han sa han gjorde det, år 2002.
Fortfarande inga bevis för att han faktiskt träffat serberna han pratar om i sitt manifest, men nu vet vi att han iaf var där. Vilket man inte trodde på innan.
Googlar du så får du många som skriver om att det framkommit att han besökte landet.

Edit: detta var alltså under en tid när Liberia var i inbördeskrig. Knappast en nöjesresa mao.

Vad gjorde han egentligen i Liberia och hur är det relevant? Träffade han "likasinnade" där? Kan väl inte varit en enkel och riskfri resa när landet, som du säger, låg i inbördeskrig.
Citera
2012-04-22, 15:21
Medlem
SwingKidds avatar
Citat:

Det stämmer. Det framgick att han hade åkt dit och kommit in i landet genom att låtsas vara från FN. Han hade beställt material från FN Norge för att ta med sig och visa upp. Dessa saker trodde man inte på tidigare men det har framkommit att det är sant. Mycket mer talar faktiskt för att det inte bara är fantasier i Breiviks huvud utan att det finns människor i Europa som inte bara sitter i kommentatorsfälten eller ute på Fria Tider och Avpixlat utan faktiskt planerar attacker på hur man kan få kontrollen över Europa igen. Det skulle inte vara särskilt konstigt om några av de mest militanta kom ifrån Serbien, de som ville utföra etnisk rensning på bosnierna (muslimerna) i forna Jugoslavien.
Citera
2012-04-22, 15:21
Medlem
Sockerpappans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mike.Spetza
Vad gjorde han egentligen i Liberia och hur är det relevant? Träffade han "likasinnade" där? Kan väl inte varit en enkel och riskfri resa när landet, som du säger, låg i inbördeskrig.

Han hävdar att han träffade en serbisk man där: http://www.svd.se/nyheter/utrikes/breivik-fortsatter-med-halsningen_7064121.svd

Citat:
ejer Engh lade mycket krut på att försöka klara ut Breiviks resor i utlandet, framförallt besök i London och Liberia.

I Liberia mötte han en serbisk man, som enligt Breivik var efterlyst för krigsförbrytelser efter Balkankonflikterna.

- Han var en krigshjälte. Han hade kämpat mot muslimerna i sitt land, sade Breivik.

- Varför var den här serben så intresserad av att träffa dig? frågade Bejer Engh.

- Det vill jag inte säga något om.

När frågorna om serben blev för många fick Breivik ett utbrott.

- Varför skippar vi inte de här närmaste två timmarna och kommer fram till den slutsats ni vill ha, nämligen att ni inte tror att det finns något nätverk och att jag aldrig träffat den här serben.
Citera
2012-04-22, 15:22
Medlem
Citat:
Han vara bara en klump atomer som gjorde något oväntat. Ateister borde kalla honom för det han var, psykiskt sjuk, men inte ond.
Rättegången handlar bara om att Breivik är psykiskt störd eller inte.
Givetvis är han psykiskt störd i vardagligt tal - men juridiken behandlar detta annorlunda och förhoppningsvis rätt. Så vad är rätt, och vad är fel?
Å ena sidan är Breivik ett offer för rasistiska strömningar - inte minst på Flashback.
Å andra sidan är han en psykopatisk mördare som vi inte kan förlåta.
Kanske var Breiviks väg i livet oundviklig. Men därför är den inte OK.
Det ska bli intressant att se hur norrmännen behandlar detta eftersom de har så låga straff för mord. Bäst och logiskt vore kanske ändå att han får anses vara psykiskt störd så att han får förvaras/vårdas under resten av sitt liv. Jag tycker det är helt OK om norrmännen är lite flexibla nu med sin lagbok för att få det utfall som nästan alla tycker är självklart: Breivik är inte välkommen ute i samhället igen.
Citera
2012-04-22, 15:24
Medlem
raxtoren4evers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Binary
Rättegången handlar bara om att Breivik är psykiskt störd eller inte.
Givetvis är han psykiskt störd i vardagligt tal - men juridiken behandlar detta annorlunda och förhoppningsvis rätt. Så vad är rätt, och vad är fel?
Å ena sidan är Breivik ett offer för rasistiska strömningar - inte minst på Flashback.
Å andra sidan är han en psykopatisk mördare som vi inte kan förlåta.
Kanske var Breiviks väg i livet oundviklig. Men därför är den inte OK.
Det ska bli intressant att se hur norrmännen behandlar detta eftersom de har så låga straff för mord. Bäst och logiskt vore kanske ändå att han får anses vara psykiskt störd så att han får förvaras/vårdas under resten av sitt liv. Jag tycker det är helt OK om norrmännen är lite flexibla nu med sin lagbok för att få det utfall som nästan alla tycker är självklart: Breivik är inte välkommen ute i samhället igen.

Då förstår jag, tacksam för svar!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in