Citat:
Ursprungligen postat av HaxxarN
Jag har fått för mig att han lider av någon form av autism, han verkar delvis frånkopplad. Men man får inte glömma muslimerna som flög in plan i World trade center, tvivlar på att de led av någon empatistörning utan att de endast var extremt övertygade om sin sak. Vore fascinerande om det på något sätt bevisades att Breivik var helt frisk.
Jag tror, som du, att det är någon del i hans huvud som saknas och han lika gärna kunnat få för sig att göra det här om han så suttit instängd i en källare. Isolationen från omvärlden lär dock ha påverkat, där är väl WoW på ett sätt en bidragande faktor.
Fast då är det isolationen i sig som är den avgörande faktorn till han (eventuella) störning. (Är ju ingen stämpel på det än, så man bör akta sig för att göra det till ett faktum... än)
Han hade ju lika gärna kunnat sitta hemma och spela yatzy och utvecklat denna störning. Inte troligt, men du fattar vad jag menar.
WoW, Call Of Duty och liknande är INGENTING som har gjort han till psykopat. Inte heller filmer/texter/annat som finns på nätet gör folk till psykopater.
Om dessa saker gjorde folk till psykopater så skulle vi ha några 100-tals miljoner människor som gick runt med AK-47er och sköt dagisbarn.
På 70-80-talet var Ozzy Osbournes musik som gjorde att folk tog livet av sig. (Det hade ju iiiiiiiiiingenting alls att göra med att människorna i fråga kanske hade en störning.)
Efter Columbine så var det Marilyn Mansons fel att de gick rampage och sköt folk.
Man vill gärna ha nått att skylla på, då är det lätt att peka på spel/filmer då man inte använder mediet själv eller är speciellt påläst om det.
Det kan vara en av faktorerna som du nämner (isolering via att man spelar mycket), men det är ingen avgörande faktor varken till eller från.