2012-04-23, 11:10
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Novum
... Du är antagligen en av de som tror att eftersom han spelat WoW så har han lärt sig döda med.

Inte riktigt.

Men sitter man på nätet för mycket och läser extrema texter/inlägg osv så hjärntvättar man sig själv. På nätet kan du finna vad du vill, allt från människor som älskar att döda bebisar, till folk som betalar 80% av sina månadslöner till välgörenhet(barn,djur,fattiga).

Det handlar inte om hans spelande, men jag tror ni underskattar vikten av texter/filmer på nätet. Om du bombar hjärnan med onda texter osv så tror du på det till slut.
Citera
2012-04-23, 11:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Eddie.H
Paranoid Schizofreni är det som många misstänker. Han måste dock ha haft rena hallucinationer (eller trott att någon försöker stjäla hans tankar eller liknande) för att man ska kunna ställa diagnosen. Dessutom ställs diagnosen aldrig innan man gjort en hjärnröntgen. Väldigt lätt att upptäcka sådan hjärnaktivitet! Men en hjärnkopia kommer inte på fråga menar Breivik.

Okej. Och vad är det dessa hallucinationer skulle handla om? Syftar dom på att han tror att islam ska ta över europa? Eller att han hörde röster i huvudet som sa att han inte skulle göra det? Eller hans meditation? Eller något helt annat?
Citera
2012-04-23, 11:13
Medlem
Novums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av silver.cat.tequila
Inte riktigt.

Men sitter man på nätet för mycket och läser extrema texter/inlägg osv så får hjärntvättar man sig själv. På nätet kan du finna vad du vill, allt från människor som älskar att döda bebisar, till folk som betalar 80% av sina månadslöner till välgörenhet(barn,djur,fattiga).

Det handlar inte om hans spelande, men jag tror ni underskattar vikten av texter/filmer på nätet.

Jag har suttit på internet i över 10 års tid, sett folk bli skjutna, hängda, torterade, bortsprängda osv, menar du att jag är psykopat och empatilös nu?

Det handlar inte om vad du ser så länge du är frisk, men har du en sjuk hjärna/böjelse för att ta till dig sådana saker på fel sätt, det är då du agerar som Breivik.

De flesta kan skilja på rätt och fel - och då spelar det ingen roll vad som står på "FB's heta ämnen"

Jag tror du överskattar vikten av texter/filmer på nätet.
Citera
2012-04-23, 11:13
Medlem
Snapcounts avatar
Jävlar, nu lär han namnge politiker och journalister som förtjänar att dö.
Citera
2012-04-23, 11:17
Medlem
HaxxarNs avatar
Citat:
Jag har suttit på internet i över 10 års tid, sett folk bli skjutna, hängda, torterade, bortsprängda osv, menar du att jag är psykopat och empatilös nu?

Det handlar inte om vad du ser så länge du är frisk, men har du en sjuk hjärna/böjelse för att ta till dig sådana saker på fel sätt, det är då du agerar som Breivik.

De flesta kan skilja på rätt och fel - och då spelar det ingen roll vad som står på "FB's heta ämnen"

Jag har fått för mig att han lider av någon form av autism, han verkar delvis frånkopplad. Men man får inte glömma muslimerna som flög in plan i World trade center, tvivlar på att de led av någon empatistörning utan att de endast var extremt övertygade om sin sak. Vore fascinerande om det på något sätt bevisades att Breivik var helt frisk.

Jag tror, som du, att det är någon del i hans huvud som saknas och han lika gärna kunnat få för sig att göra det här om han så suttit instängd i en källare. Isolationen från omvärlden lär dock ha påverkat, där är väl WoW på ett sätt en bidragande faktor.
Citera
2012-04-23, 11:18
Bannlyst
Citat:

Du kan inte jämföra dig själv med honom, alla är unika. Man måste ha någon att bolla sina tankar med, någon som kan säga: Det är är fel, där får du tänka till lite, så är det inte.
Han bollade sina tankar med folk som sa: Så är det, ja, givetvis, fy fan.

Besvikelse, sorg och ensamhet är i kombination med internet mycket farligt.

Inget internet = ingen Breivik
Senast redigerad av silver.cat.tequila 2012-04-23 kl. 11:22.
Citera
2012-04-23, 11:25
Medlem
Novums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HaxxarN
Jag har fått för mig att han lider av någon form av autism, han verkar delvis frånkopplad. Men man får inte glömma muslimerna som flög in plan i World trade center, tvivlar på att de led av någon empatistörning utan att de endast var extremt övertygade om sin sak. Vore fascinerande om det på något sätt bevisades att Breivik var helt frisk.

Jag tror, som du, att det är någon del i hans huvud som saknas och han lika gärna kunnat få för sig att göra det här om han så suttit instängd i en källare. Isolationen från omvärlden lär dock ha påverkat, där är väl WoW på ett sätt en bidragande faktor.

Fast då är det isolationen i sig som är den avgörande faktorn till han (eventuella) störning. (Är ju ingen stämpel på det än, så man bör akta sig för att göra det till ett faktum... än)

Han hade ju lika gärna kunnat sitta hemma och spela yatzy och utvecklat denna störning. Inte troligt, men du fattar vad jag menar.

WoW, Call Of Duty och liknande är INGENTING som har gjort han till psykopat. Inte heller filmer/texter/annat som finns på nätet gör folk till psykopater.

Om dessa saker gjorde folk till psykopater så skulle vi ha några 100-tals miljoner människor som gick runt med AK-47er och sköt dagisbarn.

På 70-80-talet var Ozzy Osbournes musik som gjorde att folk tog livet av sig. (Det hade ju iiiiiiiiiingenting alls att göra med att människorna i fråga kanske hade en störning.)

Efter Columbine så var det Marilyn Mansons fel att de gick rampage och sköt folk.

Man vill gärna ha nått att skylla på, då är det lätt att peka på spel/filmer då man inte använder mediet själv eller är speciellt påläst om det.

Det kan vara en av faktorerna som du nämner (isolering via att man spelar mycket), men det är ingen avgörande faktor varken till eller från.
Citera
2012-04-23, 11:27
Medlem
Snapcounts avatar
Tycker att idag så börjar han glida över mot vaneföreställningar med sitt väktarråd. Om det är något som sätter han in på dårhuset så är det detta "knights-templar versionen" av Breivik. Blir mera nu :kapa av sig testiklar, kuk eller att ta livet av ett barn.

Jo, jag tackar ja. Då är man stark i tron..
Citera
2012-04-23, 11:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Snapcount
Tycker att idag så börjar han glida över mot vaneföreställningar med sitt väktarråd. Om det är något som sätter han in på dårhuset så är det detta "knights-templar versionen" av Breivik. Blir mera nu :kapa av sig testiklar, kuk eller att ta livet av ett barn.

Jo, jag tackar ja. Då är man stark i tron..

Men han säger ju att det är orealistiskt men att det är hans önskan.
Citera
2012-04-23, 11:32
Medlem
Novums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av silver.cat.tequila
Du kan inte jämföra dig själv med honom, alla är unika. Man måste ha någon att bolla sina tankar med, någon som kan säga: Det är är fel, där får du tänka till lite, så är det inte.

Besvikelse, sorg och ensamhet är i kombination med internet mycket farligt.

Inget internet = ingen Breivik

Så hur förklarar du samtliga massmord, världskrig, seriemördare samt andra psykopater före internets tid?

Jag skulle kunna säga att:

Via internet = fler pålästa och därav mindre "Breivikar", fast det säger ingenting då det är ett väldigt stort antagande. Eller är du 100% säker på att Breivik inte existerat om inte internet fanns?

Besvikelse, sorg, ensamhet och en hjärna som inte fungerar som den ska är mycket farligt. Vare sig det finns internet eller inte.

EDIT:

Citat:

Han lär nog ha läst en eller två (om han skrivit t.ex. här på flashback) som sagt emot hans åsikter. Eller tror du att samtliga på internet delar hans åsikter?
Senast redigerad av Novum 2012-04-23 kl. 11:34.
Citera
2012-04-23, 11:32
Medlem
Snapcounts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av doyomya
Men han säger ju att det är orealistiskt men att det är hans önskan.

Jo, det är ju hans önskan. Hur tycker du att det låter med avkapad kuk ?
Citera
2012-04-23, 11:34
Bannlyst
Han vill bli förklarad som ett helgon, ler samtidigt.

Han inser själv hur sjukt det låter, killen är väl medveten om vad han håller på med. Tror inte på den här med vanföreställningar.

Han skrattar ju för han inser hur det låter i andras öron.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in