2012-04-22, 14:09
Medlem
loungepuppys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av citizeninsane
Klipp-och-klistra-Breivik säger i rätten endast sådant som stärker hans ego och understryker hans storhetsvansinne. Det är synd att han inte valde att vara klädd i sin pajas-uniform, då hade nollan varit tydligare i sin uppenbarelse.
Han hade ju in sina förberedelser tänkt begära att ha sin uniform. Undrar om den begäran framfördes och nekades eller om han valde bort det själv? Han sade ju nyligen att han ångrade att han varit alltför pompös.

Betänk att det är först efter Utöya som ABB fått se sin världsbild och självuppfattning möta omvärlden och andra människor. Då stod på sin kammare och tog självporträtt med en hemsydd paraduniform så trodde han kanske att andra skulle beundra honom men har efter att ha sett människors reaktioner sett att de inte reagerat så. Nu vill han justera, framstå som lite mer ödmjuk.
Citera
2012-04-22, 14:13
Medlem
loungepuppys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av -Trinity-
Tack för svaret. Jag kanske utryckte mig otydligt varför jag tycker ABB är en bluff, jag ska försöka förtydliga....

1. Facebook-kontot. Han lade samma dag attentatet upp ett konto på FB med nytagna proffesionella bilder med fina kläder o.s.v. där det framgick att han var kristen, konservativ, intresserad av politik, klassisk musik o.s.v. Varför bryr man sig om en sådan irrelevant sak?

2. Han överlevde. Om han nu var så övertygad som han påstår varför inte fortsätta skjuta tills man själv blir skjuten? Istället för att fortsätta mörda fler gav upp på en gång utan strid med polisen. Jag tycker tårarna i rätten, när de visade hans film, var ganska talande.

3. Otydlig/motsägelsefull ideologi. Han blandar alla möjliga idelogier som han tycker låter "coolt" så som kulturkonservatism, konservativ kristendom o.s.v. Hans "kulturkonservatism" verkar enbart bestått av att vara kritisk mot multikulturalism. Han var också för homoäktenskap och abort (är det att vara konservativ kristen?). Antirasist är han också samtidigt som han ser vita som skaffar barn med svarta som rasförädare, på det viset låter han som vilken fb-etnonationalist (nazist?) som helst.

4. Han hävdar att han valde bort socialt liv p.g.a. övertygelse, det måste väl ändå vara en efterhandskonstruktion eller finns det något som tyder på att han har haft något socialt liv över huvud taget det senaste 5-10 åren?

5. Manifestet (i.a.f. det jag har läst) verkar i mångt och mycket vara ett enda långt dokument av självförhärligande. Men du som har läst större delen kanske har en annan uppfattning?
Jag tycker också att han är en bluff i ngn mening. En slags konstruerad korsriddaridentitet som ersätter en vanlig personlighet och ett vanligt liv, för det verkar han inte klarat att skaffa sig.
Citera
2012-04-22, 14:15
Medlem
loungepuppys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sockerpappan
efterhandskonstruktion, varför skulle de drunkna allihop? nästan ingen som simmade drunknade väl?
Varför skulle målet vara att alla ska dö när han i manifestet resonerar att attentatet bara behöver vara spektakulärt nog för att ge tillräckligt med PR. Det finns inga indikationer på att målet var att döda alla, mer än att han säger det nu. Framförallt att han ändrat sin story angående detta sedan de inledande förhören gör att jag inte tror honom. Varför skulle han ljugit då?
Nu däremot har han ett taktiskt motiv att ljuga.

edit: vi vet dessutom att Breivik sköt efter de ungdomar som försökte simma från ön, varför det frågar man sig? om han nu trodde de skulle drunkna om de simmade.
Man brukar ju mena att massmördare i många fall får en sadistisk tillfredställelse då de planerar resp genomför ett dåd.
Det är väl en förklaring, att ABB's motiv för att döda och att döda på det sätt han gjorde var för den kick han fick. Maktkänsla osv.

Som andra revanschdrivna mobboffer som skjuter på en skola.
Citera
2012-04-22, 14:17
Medlem
Det fyller ingen funktion i att försöka förstå vansinne. Kolla bara på Nurnberg-rättegångarna. Inte ens värt att begrunda. Lås in mannen och låt de andra internerna lösa problemet.
Citera
2012-04-22, 14:20
Medlem
Sockerpappans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av doyomya
Om jag inte minns helt fel så sa han att han trodde att de skulle ha sån panik att de inte skulle klara av att simma. Sen blev det inte så.
Jag tycker bara att det blir väldigt fånigt när alla blir experter helt plötsligt, kan vi inte vänta med det till måndag åtminstone då han har fått sina fem dagar?

samlat så är vi flashbackare betydligt mer experter än "experterna" ska du veta.
Det gäller de flesta ämnen, en svärm är starkare än en individ. Det finns ingen anledning att hålla igen diskussionerna för att ge "experterna" media valt ut tolkningsföreträde.
Citera
2012-04-22, 14:25
Medlem
Sockerpappans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av loungepuppy
Man brukar ju mena att massmördare i många fall får en sadistisk tillfredställelse då de planerar resp genomför ett dåd.
Det är väl en förklaring, att ABB's motiv för att döda och att döda på det sätt han gjorde var för den kick han fick. Maktkänsla osv.

det är inte omöjligt, det som talar för är väl uppgifterna är om att han ska ha lett(lett i leende) som det påstås under sitt attentat. Annars vill han ju själv få det att framstå som något hemskt som måste göras, och som han inte fann något nöje i alls.
Det går nog inte att få svar på detta. Om han njöt av det eller inte, han lär i vart fall inte erkänna det isf.
Dock brukar massmördare som drivs av sadism ha uppvisat andra tendenser till sadism under uppväxten och innan det de grips för. Jag har inte läst något om att Breivik ska ha gillat att plåga varken djur, insekter eller andra människor innan attacken.
Senast redigerad av Sockerpappan 2012-04-22 kl. 14:32.
Citera
2012-04-22, 14:28
Medlem
JanBeckmans avatar
Citat:
Då stod på sin kammare och tog självporträtt med en hemsydd paraduniform så trodde han kanske att andra skulle beundra honom men har efter att ha sett människors reaktioner sett att de inte reagerat så. Nu vill han justera, framstå som lite mer ödmjuk.

Både och... Han säger ju att han ville halshugga Gro, men jag tror inte en sekund på det. Jag tror det brast för honom ute på Utöya. Därav att han flertalet gånger ringde till Polisen och ville överlämna sig. Han orkade inte mer. Nu säger han att han ville döda alla. Det är bara teater. Han kanske hade den planen vid något tillfälle men när det blev allvar klarade han inte att fullfölja.
Citera
2012-04-22, 14:33
Medlem
Citat:
det är inte omöjligt, det som talar för är väl uppgifterna är om att han ska ha lett(lett i leende) som det påstås under sitt attentat. Annars vill han ju själv få det att framstå som något hemskt som måste göras, och som han inte fann något nöje i alls.
Det går nog inte att få svar på detta. Om han njöt av det eller inte, han lär i vart fall inte erkänna det isf.
Dock brukar massmördare som drivs av sadism ha uppvisat andra tendenser till sadism under uppväxten och innan det de grips för. Jag har inte läst något om att Breivik ska ha gillat att plåga varken djur, insekter eller andra människor innan attacken.

Plågade myror mm:

https://www.flashback.org/sp31890083
Citera
2012-04-22, 14:36
Medlem
JanBeckmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Batuta
Plågade myror mm:

En sadist hade aldrig skonat någon ute på ön. Han valde att skona en kille som bad för sitt liv. I rätten "skyllde" han den "svagheten" på att killen inte såg ut att ha fyllt 16.
Citera
2012-04-22, 14:37
Medlem
mathlcs avatar
Citat:

Om vi nu antager att han har någon sadistisk ådra:
- Varför skulle han då vilja dölja det bakom ett manifest?
- Varför göra något som han så uppenbart skulle bli tagen på bar gärning för?
- Varför hålla upp masken även efter dådet?
- Varför göra det till ett politiskt mord?
- En bomb? På vilket sätt skulle det ge honom en sadistisk tillfredsställelse? Jag har aldrig hört talas om en sadist som använder bomber eller pistoler. De flesta sadister brukar vara brutalare.
Citera
2012-04-22, 14:38
Medlem
Sockerpappans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Batuta
Plågade myror mm:

där ser man, det hade jag misssat. Ytterligare lite substans åt tron att han möjligen kan vara lite sadistiskt lagd. Dock fortfarande inte tillräckligt för att dra någon slutsats. Men han kan ju ha framgångsrikt hemlighållit när det eskalerade. Eller så var det bara ett busstreck som barn gör.
Senast redigerad av Sockerpappan 2012-04-22 kl. 14:41.
Citera
2012-04-22, 14:50
Medlem
JanBeckmans avatar
Citat:
En fråga, Breivik hävdar att han framgångsrikt lyckats desensitisera sig i sina förberedelser inför dådet. Att han inte haft normala känslor sedan 2006 pga träning han utsattse sig för.
Nån som vet hur han menar att han åstadkom den här förändringen?
Jag har läst manifestet men om han beskrev sin desensitisering så missade jag det stycket.

Har nåt vagt minne att han skrev om hur han kollade på våldsamma filmer, tog steroider osv, men det lär ju inte räcka. Gjorde han nåt mer?

Meditation - Bushido.

http://mymeditation.blogspot.se/2005/05/bushido-meaning-origin-influence.html
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in