2012-04-19, 18:50
Medlem
Han blir dömd till fängelse, men frågan är, alltid inlåst? Har han möjligen få komma ur fängelse om 30-40 år senare?
Citera
2012-04-19, 18:53
Moderator
Strix m/94s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JanBeckman
Denna rättegången kommer att skapa en plattform för debatt om mångkulturen och islam. Kom ihåg var du såg det först!

Det kan det mycket väl göra, men det betyder inte att debatten på förhand tar en särskild väg. TIll och med kan det bli två debatter; en mångkulturdebatt post-Breivik, och en vansinniga-individer-debatt. Rättsprocessen och dess följder debatterades redan i dag på P1 med Greider i den ena ringhörnan (givetvis) och Lundberg i den andra (givetvis). Båda sakerna kan hända samtidigt, och det kan också leda till en tredje debatt, metadebatten mellan debatterna.

Kom ihåg var Du så det först...
Citera
2012-04-19, 18:55
Medlem
WeedIsMyDeeds avatar
Är det någon som vet någon hemsida där man kan se Rättegången direkt? Ledsen om detta tagits upp innan men kände inte för att kolla igenom alla 271 sidorna.
Citera
2012-04-19, 18:56
Medlem
SiSeniors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tjenafan
Han blir dömd till fängelse, men frågan är, alltid inlåst? Har han möjligen få komma ur fängelse om 30-40 år senare?
Maxstraffet han kan få ligger på 21år till att börja med. Sen om han döms till förvar efter det kommer han efter dessa 21 åren att få en rättslig prövning var 5e år tills dagen hans släpps. Så han kan lika väl sitta i 25år som en livstid.
Citera
2012-04-19, 18:58
Medlem
christerys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Eddie.H
Ganska säker på att det var 10 veckor ändå? Det är mycket som ska gås igenom och det är en formell, byråkratisk process som i regel tar lång tid. Dessutom måste man ta reda på om han är frisk och kan ses som ansvarig eller icke. Att det blir en dom är det ingen tvekan om, bara huruvida det blir fängelse eller psykvård.

OK, tack. Hade fått 5 veckor i skallen i alla fall. Att den blir fällande, domen alltså, är nog ganska klart tycker jag åxå. Men eftersom jag inte är jurist så tycker jag det var "case closed" och frisk i lagens mening är han väl enligt doktorerna.

Tack i alla fall.
Citera
2012-04-19, 18:58
Medlem
SiSeniors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av WeedIsMyDeed
Är det någon som vet någon hemsida där man kan se Rättegången direkt? Ledsen om detta tagits upp innan men kände inte för att kolla igenom alla 271 sidorna.

När kamerorna är påslagna visas den t.ex. på Expressen. Men vi lär inte få se många minuter av rättegången fören ABB's försvarsdagar är över. Hans försvar går enbart att följa via text t.ex. här.
Citera
2012-04-19, 19:02
Medlem
JanBeckmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Strix m/94
Det kan det mycket väl göra, men det betyder inte att debatten på förhand tar en särskild väg. TIll och med kan det bli två debatter; en mångkulturdebatt post-Breivik, och en vansinniga-individer-debatt. Rättsprocessen och dess följder debatterades redan i dag på P1 med Greider i den ena ringhörnan (givetvis) och Lundberg i den andra (givetvis). Båda sakerna kan hända samtidigt, och det kan också leda till en tredje debatt, metadebatten mellan debatterna.

Kom ihåg var Du så det först...

Helt korrekt. Men eftersom finmedia tappar mark för fulmedia tror jag ändå att ABB kommer att ha lyckats i slutänden - med att uppnå sitt mål alltså. Redan idag hör man ju typ att "han har rätt men gjorde fel". Direkt efter dådet sade ju "alla" att det var helt fel och att han var tokig... så nog har han lyckats. Det är av den anledningen jag tror att de kommer att döma honom till vård. De vågar inte säga att han är frisk. Hursomhelst förlorar rättsapparaten och media. Hur de än dömer honom. Blir han dömd till fängelse så anses han frisk och får vatten på sin kvarn. Om han döms till vård kommer folk att tycka att det är en politisk dom. Det är återigen en win-win för ABB.
Citera
2012-04-19, 19:11
Medlem
polisbrickans avatar
Citat:
Så uppsåtet är inte viktigt? För helvete! Läs en bok!

Men kom igen din pretentiösa lilla ärthjärna. Givetvis så begriper alla att uppsåtet har straffbetydelse. Att Breivik har agerat uppsåtligt och överlagt behöver ju varken han eller någon annan påpeka i dagsläget.

Han kommer få god tid i finkan åt att skriva ytterligare en "bok" om han har lust, han kommer utan tvivel kunna hitta någon som är beredd att ge ut den.
Citera
2012-04-19, 19:14
Medlem
JanBeckmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av polisbrickan

Han kommer få god tid i finkan åt att skriva ytterligare en "bok" om han har lust, han kommer utan tvivel kunna hitta någon som är beredd att ge ut den.

Tja... Jag skulle kalla det där för "winning".
Citera
2012-04-19, 19:14
Medlem
Eddie.Hs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av christery
OK, tack. Hade fått 5 veckor i skallen i alla fall. Att den blir fällande, domen alltså, är nog ganska klart tycker jag åxå. Men eftersom jag inte är jurist så tycker jag det var "case closed" och frisk i lagens mening är han väl enligt doktorerna.

Tack i alla fall.
De kommer fortsätta att pressa hårt mot att få honom dömd som sinnessjuk, så att ingen tar hans klippe-bok med propaganda på allvar (vilket det otroligt nog finns folk som gör).

Jag vet inte om någon rättspsykolog bedömt honom som tillräknelig ännu eller hur många som låtit undersöka honom, men det har iallafall varit en eller två som ser honom som otillräknelig. Det ska bli väldigt intressant när hans mentala hälsa tas upp i rätten och de sakkunnige får vittna. Han beskyllde dem tidigare för att ljuga i psykrapporten och han vägrar f.ö låta de ta en kopia på frontalloben hans så de kan avgöra huruvida han lider av schizofreni eller ej. Min gissning är att Breivik hittas hängd max en vecka senare om det blir dårhuset.
Citera
2012-04-19, 19:16
Moderator
Strix m/94s avatar
Citat:
Helt korrekt. Men eftersom finmedia tappar mark för fulmedia tror jag ändå att ABB kommer att ha lyckats i slutänden - med att uppnå sitt mål alltså. Redan idag hör man ju typ att "han har rätt men gjorde fel". Direkt efter dådet sade ju "alla" att det var helt fel och att han var tokig... så nog har han lyckats. Det är av den anledningen jag tror att de kommer att döma honom till vård. De vågar inte säga att han är frisk. Hursomhelst förlorar rättsapparaten och media. Hur de än dömer honom. Blir han dömd till fängelse så anses han frisk och får vatten på sin kvarn. Om han döms till vård kommer folk att tycka att det är en politisk dom. Det är återigen en win-win för ABB.

VI får se. ABB har fått mycket uppmärksamhet så här initialt. Det är inte säkert att det håller i sig. sedan kan det därtill bli olika effekter i Norge och utomlands, t ex i Sverige. Rättsprocessens formella utslag kan tolkas och förstås på olika sätt beroende på sammanhang. Vi ser redan att debatten skiljer sig åt mellan Norge och Sverige i bla frågan om hur rättegången borde vara upplagd.
Citera
2012-04-19, 19:27
Medlem
polisbrickans avatar
Citat:
Tja... Jag skulle kalla det där för "winning".

Mycket möjligt. Personligen tror jag inte att dådet, manifestet, rättegången eller Breiviks möjligheter till framtida "opinionsbildning" kommer ha någon som helst långsiktigt effekt på samhället.

Om man ska vara krass, så är rättegången framförallt en medial festlighet. Det som den etablerade media ofta kallar allmänintresse borde snarare heta generellt underhållningsvärde, och i det sammanhanget kan man ju faktiskt få tycka att den är helt perfekt. Men rättsligt så är det än så länge lite av en cirkusföreställning.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in