Flashback bygger pepparkakshus!
2012-10-28, 12:31
Bannlyst
Hade möjlighet att gå in som en av lead investors i Cassandra Oil. Som del i DDn tittade jag noga på processen. Dock tänker jag inte kommentera tekniken här pga vilande NDA. Men jag kan säga så här mycket, som fysiker kan jag intyga att det inte går att göra energitekniskt lönsamt att producera olja på detta sätt i jämförelse med dagens oljepris.
Å andra sidan så hade jag gjort sjuka pengar på aktien om jag gått in. Hade ingen aning om att de skulle vara så framgångsrika på att pumpa upp värdet på ett skitföretag med en skitidé. Bra för mitt lilla samvete dock att jag inte medverkat till att blåsa en massa småsparare.
2012-10-29, 16:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av demiurg2
Hade möjlighet att gå in som en av lead investors i Cassandra Oil. Som del i DDn tittade jag noga på processen. Dock tänker jag inte kommentera tekniken här pga vilande NDA. Men jag kan säga så här mycket, som fysiker kan jag intyga att det inte går att göra energitekniskt lönsamt att producera olja på detta sätt i jämförelse med dagens oljepris.
Å andra sidan så hade jag gjort sjuka pengar på aktien om jag gått in. Hade ingen aning om att de skulle vara så framgångsrika på att pumpa upp värdet på ett skitföretag med en skitidé. Bra för mitt lilla samvete dock att jag inte medverkat till att blåsa en massa småsparare.

Jag förstår inte riktigt vad du menar.
De har ju visat att tekniken fungerar på små reaktorer.
Vad som egentligen återstår är att se om tekniken är överförbar på de större reaktorerna.
2012-10-29, 17:40
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av ligne
Jag förstår inte riktigt vad du menar.
De har ju visat att tekniken fungerar på små reaktorer.
Vad som egentligen återstår är att se om tekniken är överförbar på de större reaktorerna.

Vad jag menar är att den inte är kommersiellt gångbar. Det går åt mer energi för processen än vad processen ger ut.
En analogi till finansmarknaden är "Att ta en stor förmögenhet för att göra en liten förmögenhet".
Om jag inte missminner mig (borde rota rätt på mina anteckningar) så går det åt energi motsvarande 1,6 till 1,8 fat olja för att producera 1 fat olja. Och det var om man uppnådde de mål man förutsade. I grund och botten är det enkel fysik med lite kemi som krävs för att räkna ut, och som fysiker var det enkelt att hitta felet, det är en fysikalisk grundlag nämligen... Satsa inte en enda spänn i firman, det är bondfångeri.
2012-10-29, 18:41
Medlem
Citat:
Vad jag menar är att den inte är kommersiellt gångbar. Det går åt mer energi för processen än vad processen ger ut.
En analogi till finansmarknaden är "Att ta en stor förmögenhet för att göra en liten förmögenhet".
Om jag inte missminner mig (borde rota rätt på mina anteckningar) så går det åt energi motsvarande 1,6 till 1,8 fat olja för att producera 1 fat olja. Och det var om man uppnådde de mål man förutsade. I grund och botten är det enkel fysik med lite kemi som krävs för att räkna ut, och som fysiker var det enkelt att hitta felet, det är en fysikalisk grundlag nämligen... Satsa inte en enda spänn i firman, det är bondfångeri.

"cirka 10-15% av den producerade oljan konsumeras för drift av reaktorn"

källa: http://www.cassandraoil.com/sv/Om-oss/
2012-10-29, 19:36
Medlem
Cassandras reaktor drivs av en elmotor, därav namnen CASO 1500kW, CASO 600kW. Det är alltså en avsevärd mängd el som behövs för att driva dem. Det nämns i deras presentation att det även bildas brännbara gaser och att dessa skulle kunna driva en motor med generator. Annars måste man väl använda elnätet eller en dieselgenerator.
CASO 1500 skall generera 400 fat per dag när den drivs med däck (40 ton däck per dag). Den kommer då att behöva 36 000 kWh per dag. Om vi räknar med 500 kr per fat olja och 1 kr per kwh så blir det 200 000 kr för oljan och 36 000 kr för elen. Sedan tillkommer ju övriga driftskostnader men det borde bli lönsamt.
Begagnade däck kan man säkert köpa till ett mycket lågt pris eller till och med få betalt för att ta hand om. De innehåller mycket svavel och skall därför inte eldas avfallsförbränningsanläggningar. Plast är en annan sak. Den kan eldas och har ett stort energivärde. Den kan idag återvinnas och användas för att tillverka ny plast. Troligen är returplast idag så dyr att det blir olönsamt för Cassandra.
Min tveksamhet för Cassandra gäller om de verkligen kan få tekniken att fungera i större skala. Många andra har försökt och misslyckats
2012-10-29, 20:18
Medlem
Jag tittade på Cassandras "order"

Deras Mellanöster-affär fick ju kursen att dra ordentligt
http://www.cassandraoil.com/sv/Press...easeid=1121863

Företaget som de skall göra en joint venture med heter "Sevens Star". Jag hade svårt att hitta deras hemsida men här är den:
http://crownworldgroup.com/sirket-01.html
Det är ett nybildat dotterbolag till "Crown World Group" som har viss verksamhet inom finans, textil och turism. Jag kan inte se att de har någon tidigare verksamhet inom olja, återvinning eller miljö. Jag tycker att denna JV fick kursen att stiga orimligt mycket.

Cassandra har även ett avtal om etablering med NSR i Helsingborg. NSR - Norra Skånes Renhållnings AB. Det verkar vara ett avtal om att de skall få ställa sin anläggning på deras område och köpa någon sorts avfall. Miljötillstånden måste naturligtvis vara klara innan verksamheten kan dra igång. Observera att NSR inte har köpt något av Cassandra.
http://www.cassandraoil.com/sv/Press...leaseid=514216
http://www.mynewsdesk.com/se/pressro...ingborg-777269
2012-10-29, 22:10
Medlem
SuperSumos avatar
Citat:

Kan man inte få betalt för att ta bort oljesjöar och bildäcksberg? Det här borde väl kunna vara ett tilltalande sätt att trolla bort problem i en värld som så gärna vill vara ekologisk.
2012-10-30, 16:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ashgabad
Cassandras reaktor drivs av en elmotor, därav namnen CASO 1500kW, CASO 600kW. Det är alltså en avsevärd mängd el som behövs för att driva dem. Det nämns i deras presentation att det även bildas brännbara gaser och att dessa skulle kunna driva en motor med generator. Annars måste man väl använda elnätet eller en dieselgenerator.
CASO 1500 skall generera 400 fat per dag när den drivs med däck (40 ton däck per dag). Den kommer då att behöva 36 000 kWh per dag. Om vi räknar med 500 kr per fat olja och 1 kr per kwh så blir det 200 000 kr för oljan och 36 000 kr för elen. Sedan tillkommer ju övriga driftskostnader men det borde bli lönsamt.
Begagnade däck kan man säkert köpa till ett mycket lågt pris eller till och med få betalt för att ta hand om. De innehåller mycket svavel och skall därför inte eldas avfallsförbränningsanläggningar. Plast är en annan sak. Den kan eldas och har ett stort energivärde. Den kan idag återvinnas och användas för att tillverka ny plast. Troligen är returplast idag så dyr att det blir olönsamt för Cassandra.
Min tveksamhet för Cassandra gäller om de verkligen kan få tekniken att fungera i större skala. Många andra har försökt och misslyckats

Jag vet inte var du får dina uppgifter från men jag utgår ifrån vad företaget säger och
då producerar man olja till en kostnad av 20$/fat
2012-10-31, 12:02
Medlem
Detta var bara en beräkning av hur mycket energi som går åt att producera oljan, ett svar på demiurg2.

Uppgifterna kommer från Anders Olssons föredrag på Ragnsells
http://www.youtube.com/watch?v=u458gqhwKwo
24:00 presenteras CASO 1500. Kostnaden är enligt Anders Olsson 43-45 dollar/fatet
2012-10-31, 16:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ashgabad
Detta var bara en beräkning av hur mycket energi som går åt att producera oljan, ett svar på demiurg2.

Uppgifterna kommer från Anders Olssons föredrag på Ragnsells
http://www.youtube.com/watch?v=u458gqhwKwo
24:00 presenteras CASO 1500. Kostnaden är enligt Anders Olsson 43-45 dollar/fatet

Vad lustigt.
Anders Olsson sade i intervjun på radion att det var 20$/fat

Vi får väl helt enkelt invänta rapporterna efter att en reaktor har tagits i bruk.
2012-11-02, 14:16
Medlem
Nån som förstår varför cassandra oil faller så enormt nu?
2012-11-03, 10:03
Medlem
SuperSumos avatar
Någon större ägare sålde av större poster. Sen följde alla med. På många andra forum har folk fått panik över demiurg2s inlägg här.

Hehe själv han jag sälja precis innan fallet =) Har bara en pytteliten post kvar. Jag inväntar mer riktig information innan jag går in igen. Det var dumt att va så snabb in, för hög risk för mig.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in