2013-04-09, 18:50
Medlem
Såg att det står på facebook att det var från tradera!

https://www.facebook.com/Tradera
Citera
2013-04-09, 18:55
Medlem
Kroulls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nord88
Vad fan gör den här tråden på "Ämnen äldre än en vecka" under aktuella ämnen?

Antagligen pga det här mailet, som Tradera, eller ryska maffian, eller koreanska internetkrigarkompaniet, skickade ut idag:

Citat:
Dags att byta ditt lösenord!
Hej,
För att styrka att detta skickats från Tradera bifogar vi ditt namn: .

Det har kommit till vår kännedom att användaruppgifter till ett par andra sajter (dock ej till Tradera) har läckt ut på nätet. Trots att detta inte gäller Tradera vill vi ändå påminna alla våra medlemmar om vikten av att med jämna mellanrum byta lösenord. Vi vet att vissa använder samma lösenord på olika sajter vilket betyder att om ditt lösenord till en annan sajt hamnar i orätta händer finns det en risk att den som kommit över ditt lösenord också prövar om det fungerar på Tradera. Ta därför för vana att med jämna mellanrum ändra ditt lösenord och se till att alltid ha olika lösenord till olika sajter och e-mailleverantörer.

Så här gör du för att byta lösenord på Tradera:
...
Citera
2013-04-09, 18:57
Medlem
Nytt-kontos avatar
Finns en enda länk i hela mailet och den går till traderas hjälp sida Hur hade ni tänkt er att det är lösen fiske? Kan någon som påstår att det är lösen fiske förklara hur lösenordet som dom förklarar att man ska gå in på traderas sida (utan länk) för att bytas på något magiskt sätt ska hamna hos någon annan?

Frågan är vilken sida som är så stor och ligger under liknande kategori av sida som tradera så att dom går ut med det. Eftersom dom inte nämner vilken sida så är det troligen ett "samarbete" för att inte ge dålig publicitet men ändå få folk att byta lösen så att dom inte behöver erkänna att dom är hackade...
Citera
2013-04-09, 19:02
Medlem
dePauls avatar
Jag sände ett mail till Tradera för att få klarhet i den här frågan eftersom också jag erhållit det här mailet.

Det som gör mig misstänksam är att det inte står mitt alias någonstans i texten trots att avsändaren påstår det (i syfte att lugna mig). Hela upplägget känns amatörmässigt och förvirrat. Dessutom skall man tydligen ändra genom att klicka sig vidare direkt från själva mailet. Personligen är jag mycket skeptisk till det hela.

Jag har precis slängt mailet och avvaktar Traderas svar som borde komma under förmiddagen i morgon (10/4).

~Paul~
Citera
2013-04-09, 19:06
Medlem
Gefjons avatar
Jag har också fått mailet med utan namn. Suspekt!

Men tradera själva skriver:

Mail om rekommenderat byte av lösenord
Tisdag 9 April kl. 11:12

Vi har noterat att det inkommit en hel del frågor om vårt senaste mailutskick som handlar om att se över sitt lösenord på Tradera med jämna mellanrum. Vi vill poängtera att detta mail är äkta.

Syftet med mailet är att informera om vad man själv kan göra för att skydda sina uppgifter. Notera också att du inte gör ändringar via mailet, utan endast genom att logga in på www.tradera.com

Vi på Tradera

http://www.tradera.com/help/Overview.aspx
Citera
2013-04-09, 19:15
Medlem
dePauls avatar
OK, skönt att få det förklarat. Kanske läge att ändra lösenordet då .

~Paul~
Citera
2013-04-09, 19:17
Medlem
Yrins avatar
vad är det för sajter som har läckt?
Citera
2013-04-09, 19:18
Medlem
droles avatar
Det är från Tradera, fick även jag det med ett namn jag bara använder där.
Reggat på en familjemedlem nämligen, några år gammalt acc.
Citera
2013-04-09, 19:24
Medlem
Zoms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Salmon
Tradera varnar för läckta lösenord
Sammanfogad i existerande tråd.

/mod
Citera
2013-04-09, 19:38
Medlem
FetFulElaks avatar
Fick också - inget namn i den rad där det skulle stå.
Citera
2013-04-09, 21:46
Medlem
pingvinens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nytt-konto
Finns en enda länk i hela mailet och den går till traderas hjälp sida Hur hade ni tänkt er att det är lösen fiske? Kan någon som påstår att det är lösen fiske förklara hur lösenordet som dom förklarar att man ska gå in på traderas sida (utan länk) för att bytas på något magiskt sätt ska hamna hos någon annan?

Frågan är vilken sida som är så stor och ligger under liknande kategori av sida som tradera så att dom går ut med det. Eftersom dom inte nämner vilken sida så är det troligen ett "samarbete" för att inte ge dålig publicitet men ändå få folk att byta lösen så att dom inte behöver erkänna att dom är hackade...

DNS spoofing? Om de lyckas ändra dns och kopierar Traderas password-sida så är målet nått, eller hur? Om nu Tradera inte använder SSL eller du struntar i varningarna om mismatch.

OnT. Jag har också fått det, och mitt namn fanns med i början av mejlet. Det är legit!
Citera
2013-04-09, 22:51
Medlem
Angeliques avatar
Jag fick också samma varning nerdunsandes i inkorgen tidigare i eftermiddags och oavsett spekulationerna i tråden fick jag en bad feeling och väljer ståndaktigt att låta mitt nuvarande lösenord förbli oförändrat tills vidare.

Enligt mig var det på tok för många paradoxer i mailet, men jag skumläste det iofs och nu är det bara att invänta domedagen med den personliga konkurs den kan tänkas föra med sig

Så vida inte morgondagens löpsedlar dryper av snyfthistorier som avhandlar ekonomiska tragedier, då kan jag eventuellt tänka mig att byta ben i frågan.

Inte för att jag har någon egentlig ekonomi att tala om men jag har hundratals vackra omdömen som jag vårdar lika ömt som om de vore min egen rosenträdgård.
Senast redigerad av Angelique 2013-04-09 kl. 22:54.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in