2013-04-09, 18:18
Medlem
Salmons avatar
Tradera varnar för läckta lösenord

Någon som vet vilka sidor det gäller?
Citera
2013-04-09, 18:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Salmon
Någon som vet vilka sidor det gäller?
Nätfiske?
Citera
2013-04-09, 18:25
Medlem
RutSvenssons avatar
Bör alltså tillägga att det enligt mejlet inte är tradera det handlar om.

Citat:
Brev från Tradera

Det har kommit till vår kännedom att användaruppgifter till ett par andra sajter (dock ej till Tradera) har läckt ut på nätet. Trots att detta inte gäller Tradera vill vi ändå påminna alla våra medlemmar om vikten av att med jämna mellanrum byta lösenord. Vi vet att vissa använder samma lösenord på olika sajter vilket betyder att om ditt lösenord till en annan sajt hamnar i orätta händer finns det en risk att den som kommit över ditt lösenord också prövar om det fungerar på Tradera. Ta därför för vana att med jämna mellanrum ändra ditt lösenord och se till att alltid ha olika lösenord till olika sajter och e-mailleverantörer.

Hela mejlet med ## går att läsa genom traderas mailtjänst anpdm:
http://www.anpdm.com/newsletterweb/4...15A4479484259/

Frågan är ju vilken sida som har fått sina lösenord läckta.
Senast redigerad av RutSvensson 2013-04-09 kl. 18:35.
Citera
2013-04-09, 18:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RutSvensson
Bör alltså tillägga att det enligt mejlet inte är tradera det handlar om.

Frågan är ju vilken sida som har fått sina lösenord läckta.
Ja, men har Tradera de facto skickat mailet från början? Jag är tveksam....
Citera
2013-04-09, 18:27
Medlem
Fick också ett sådant.
Avsändare:
Tradera noreply@tradera.com via anpdm.com

jag är verkligen inget datasnille men hade litat på mailet ifall det inte stod via
Citera
2013-04-09, 18:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Moa-
Ja, men har Tradera de facto skickat mailet från början? Jag är tveksam....

Det kommer inte från tradera, jag fick det här mailet också. De försöker lura av en uppgifter.
Citera
2013-04-09, 18:31
Medlem
RutSvenssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av epiqq
Fick också ett sådant.
Avsändare:
Tradera noreply@tradera.com via anpdm.com

jag är verkligen inget datasnille men hade litat på mailet ifall det inte stod via

Kolla på tidigare melj från tradera.

Alla traderas mejl skickas genom anpdm.com, inget att oroa sig för.
Även länkarna går genom andpdm.com.

Lösenordsfiske? Knappast.
Senast redigerad av RutSvensson 2013-04-09 kl. 18:37.
Citera
2013-04-09, 18:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av h-user
Det kommer inte från tradera, jag fick det här mailet också. De försöker lura av en uppgifter.
Det var min tolkning ja, det hamnade direkt i nätfiske-mappen. När någon verkligen känner sig tvungna att motivera och argumentera att personen är den som påstås så lär något vara fel. Särskilt mail skrivet i det formatet på den nivån.
Citera
2013-04-09, 18:43
Medlem
Citat:
Det var min tolkning ja, det hamnade direkt i nätfiske-mappen. När någon verkligen känner sig tvungna att motivera och argumentera att personen är den som påstås så lär något vara fel. Särskilt mail skrivet i det formatet på den nivån.

Det skulle tydligen stå tradera alias, jag hade blankt där dvs inget tradera-alias. Men det kan ha varit nätproblem med mobilen då, skumt ändå.
Citera
2013-04-09, 18:44
Medlem
BLODSPAKTs avatar
Om det nu är fake som vissa påstår så undrar jag hur dom fick tillgång till mitt namn och efternamn. Dom skriver ju något i stil med "för att visa att det här är äkta så skriver vi ditt namn du använde när du registrerade dig" och det namnet stämde.
Citera
2013-04-09, 18:46
Medlem
RutSvenssons avatar
Citat:
När någon verkligen känner sig tvungna att motivera och argumentera att personen är den som påstås så lär något vara fel. Särskilt mail skrivet i det formatet på den nivån.

Trots att jag inte tror en sekund på att det är något fuffens så håller jag med dig om att det låter jättedumt med att de skriver ens namn som säkerhet.

Kan det vara mejltjänsten som blivit hackad?
Citera
2013-04-09, 18:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av h-user
Det skulle tydligen stå tradera alias, jag hade blankt där dvs inget tradera-alias. Men det kan ha varit nätproblem med mobilen då, skumt ändå.
Även mitt var tomt på den punkten. Jag köper inte detta, utformning och formulering håller inte enligt mig...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in