• 1
  • 2
2012-04-11, 14:15
Medlem
Hallå, jo det är så att jag en gång tidigare råkade lämna ut min personliga mail på en tradera aktion.
Efter det bytte jag mail på tradera så jag använder min gmail före min hotmail.
Nu är det någon som skickar skräppost till min hotmail i traderas namn.
Jag gissar helt enkelt att de försöker sno min tradera användare.
Jag kommer naturligtvis inte att klicka på några länkar utan det hamnar i skräphögen/ blockeringen.
Det jag undrar är hur de lyckas skicka så att det står att avsändaren är från tradera?

"Från: Tradera (noreply@tradera.com)"

"Hej ,

Du är registrerad medlem hos oss på Tradera men har inte varit inloggad sedan en lång tid tillbaka. Ibland kan det vara svårt att komma ihåg sina inloggningsuppgifter om det var länge sedan man skapade sitt konto.

Många medlemmar som inte varit aktiva på väldigt länge hör av sig till oss då de har problem med att logga in. Flera av dessa ärenden gäller medlemmar som har glömt bort sina inloggningsuppgifter, bytt mailadress eller helt enkelt glömt att de har ett konto och därmed inte lyckas registrera ett nytt.

Vi vill att det ska vara enkelt att logga in och använda Tradera, oavsett om du är en flitig besökare eller loggar in mer sällan. Därför har vi nu valt att avaktivera ditt konto så att dina personuppgifter ”frigörs” och du kan skapa ett nytt konto om du önskar använda Tradera.

www.tradera.com kan du enkelt registrera dig på nytt genom att klicka på "Bli medlem" och fylla i dina uppgifter.

Vänliga hälsningar,
Tradera"

Eftersom jag redan använder tradera och får äkta tradera mail till min gmail, så vet jag att den här personen jävlas. Men det verkar svårt att spåra personen då det uppges komma från just tradera.
Citera
2012-04-11, 14:37
Medlem
irrus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lonian
Hallå, jo det är så att jag en gång tidigare råkade lämna ut min personliga mail på en tradera aktion.
Efter det bytte jag mail på tradera så jag använder min gmail före min hotmail.
Nu är det någon som skickar skräppost till min hotmail i traderas namn.
Jag gissar helt enkelt att de försöker sno min tradera användare.
Jag kommer naturligtvis inte att klicka på några länkar utan det hamnar i skräphögen/ blockeringen.
Det jag undrar är hur de lyckas skicka så att det står att avsändaren är från tradera?

"Från: Tradera (noreply@tradera.com)"

"Hej ,

Du är registrerad medlem hos oss på Tradera men har inte varit inloggad sedan en lång tid tillbaka. Ibland kan det vara svårt att komma ihåg sina inloggningsuppgifter om det var länge sedan man skapade sitt konto.

Många medlemmar som inte varit aktiva på väldigt länge hör av sig till oss då de har problem med att logga in. Flera av dessa ärenden gäller medlemmar som har glömt bort sina inloggningsuppgifter, bytt mailadress eller helt enkelt glömt att de har ett konto och därmed inte lyckas registrera ett nytt.

Vi vill att det ska vara enkelt att logga in och använda Tradera, oavsett om du är en flitig besökare eller loggar in mer sällan. Därför har vi nu valt att avaktivera ditt konto så att dina personuppgifter ”frigörs” och du kan skapa ett nytt konto om du önskar använda Tradera.

www.tradera.com kan du enkelt registrera dig på nytt genom att klicka på "Bli medlem" och fylla i dina uppgifter.

Vänliga hälsningar,
Tradera"

Eftersom jag redan använder tradera och får äkta tradera mail till min gmail, så vet jag att den här personen jävlas. Men det verkar svårt att spåra personen då det uppges komma från just tradera.

Just i detta fallet tror jag mailet faktiskt är från tradera. Jag fick ett exakt likadant mail idag. Jag är reggad där men har aldrig använt mitt konto till att sälja/köpa något.
Citera
2012-04-11, 14:54
Medlem
Det är klart att det är från Tradera i och med att de hänvisar till www.tradera.com (då kan du bara komma till ett ställe) och inte via någon konstig länk i mailet.

Citera
2012-04-11, 15:23
Medlem
snafflebits avatar
Tänk på att även om det står www.tradera.com som klartext så kan länken gå någon helt annanstans. Sen funderar jag på om du nu har varit aktiv på ditt konto så borde det inte kommit något sådant mail. Det är inte så att du har två konton och reggade ett nytt när du bytte mailadress?
Citera
2012-04-11, 15:39
Medlem
wealthydons avatar
Den är legitim och är från Tradera. Fick den också idag och länken är helt korrekt.
Citera
2012-04-11, 16:15
Medlem
Nu är det så många som sagt detta så jag får väl också bekräfta att jag fått det & aldrig gjort några affärer där.
Citera
2012-04-11, 16:59
Medlem
Jag köper och säljer spel hela tiden på tradera. Jag är inte inaktiv.
Jag gjorde tidigare en försäljning som jag råkade lägga ut min email på, och efter det så har jag fått konstiga tradera mail, så som.. Personen kontaktar dig angående iphone försäljning.
Jag har inte sålt en iphone, jag har aldrig ägt någon iphone tidigare.
Men i tradera mailet ville de att jag skulle logga in på mitt tradera.
Jag bytte lösenord och hänvisade min tradera till min gmail. Det har fungerat felfritt och alla sälj och köp har gått till min gmail, men nu kom det här mailet helt plötsligt till min gamla hotmail, vilket får mig att tro.. detta kan inte vara från tradera. Varför ska dom skicka detta mail till min gamla e-mail? Jag har bara ett konto inte två. Kan man ens ha 2 konton? Jag har ju bara ett personnummer =p

Hotmail rapporterar
"Våra SmartScreen-filter rapporterar det här meddelandet som mycket misstänkt och vi har därför blockerat bifogade filer, bilder och länkar av säkerhetsskäl.
Visa innehåll"
Senast redigerad av lonian 2012-04-11 kl. 17:08.
Citera
2012-04-11, 17:15
Medlem
Ett screenshot http://www.lonian.se/miss.jpg
Citera
2012-04-11, 18:22
Medlem
Andreasvbs avatar
Kopiera en länk i mailet, går den till tradera.com?
Citera
2012-04-12, 09:05
Medlem
snafflebits avatar
Citat:
Jag gjorde tidigare en försäljning som jag råkade lägga ut min email på, och efter det så har jag fått konstiga tradera mail, så som.. Personen kontaktar dig angående iphone försäljning.
Jag bytte lösenord och hänvisade min tradera till min gmail. Det har fungerat felfritt och alla sälj och köp har gått till min gmail, men nu kom det här mailet helt plötsligt till min gamla hotmail, vilket får mig att tro.. detta kan inte vara från tradera. Varför ska dom skicka detta mail till min gamla e-mail? Jag har bara ett konto inte två. Kan man ens ha 2 konton? Jag har ju bara ett personnummer =p

Hotmail rapporterar
"Våra SmartScreen-filter rapporterar det här meddelandet som mycket misstänkt och vi har därför blockerat bifogade filer, bilder och länkar av säkerhetsskäl.
Visa innehåll"
Allt stämmer om du haft ett annat konto kopplat till den mailadressen. Brevet ser ju juste ut. Är det verkligen samma användarnamn på mail från Tradera till båda mailadresserna?
Citera
2012-04-12, 10:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av wealthydon
Den är legitim och är från Tradera. Fick den också idag och länken är helt korrekt.
Den ser inte alls ut som mailen Tradera skickar ut. På mina står det alltid längst upp "För att styrka att detta skickats från Tradera bifogar vi ditt namn: **** *****" (alltså mitt fulla namn).
Citera
2012-04-12, 10:17
Medlem
Dharmas avatar
Citat:

Hotmail rapporterar
Visa innehåll"

Tradera har varnat för detta mail. Det är falskt
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här