Citat:
Ursprungligen postat av
bolbol000
Att USA:s fartyg inte har oändligt med missiler och flyg är en viktig del av strategin som IR5 beskrev.
Fast då utgår du och IR5 från att Iran däremot har oändligt med missiler och flyg. Eller i alla fall oändligt med drönare, medans USA inte har några motsvarigheter och att USA inte skulle t ex kunna köra ett utbyte med 1 amerikansk drönare mot en 1 iransk drönare och sedan se vem som först får slut på drönare och vems produktionskapacitet som är störst.
Citat:
Ursprungligen postat av
IR5
Du behöver inte ta det igen, eftersom era förklaringar till huruvida mål bekämpas endast är teknisk data tagna från wikipedia.
Ingenting ni har åberopat har egentligen ett sammanhang och ni har bara fokuserat på det teknisk möjliga i bästa fall.
Ja, vi fokuserar på det som är tekniskt möjligt medans du istället fantiserar om det som är tekniskt omöjligt.
Citat:
Ursprungligen postat av
IR5
Jag tycker att den beskrivning ni ger är verklighetsfrånvänd och även väldigt dåligt som en analys av verkliga militära angelägenheter.
Våran beskrivning handlar om militär teknologi medans du ersätter det med politisk ideologi. Sådant brukar sällan fungera när det sedan kommer till verkligheten.
Citat:
Ursprungligen postat av
IR5
Dessutom är upptakten till ett krig i många fall avgörande. Ibland kan det vara så att man av taktiska skäl inte använder sin teknik och tvärtom. Ni tar för givet att ett amerikanskt hangarfartyg utnyttjar dess fulla kapacitet vilket är enligt mig inte bara idiotiskt utan också vilseledande.
Så du antar att USA kommer låta Iran sänka ett amerikanskt hangarfartyg hellre än att utnyttja dess fulla kapacitet som är tänkt att att hindra det från att sänkas?
USA kommer av strategiska skäl troligen inte att använda all den teknologi de har, eftersom de helt enkelt inte kommer behöva det. Iran är inte på samma teknologiska nivå som USA oavsett hur mycket du vill fantisera om att så vore fallet.
Citat:
Ursprungligen postat av
IR5
Jag tror inte att någon militärmakt är så dum och inte överväga annat än att sitta 2500km längre bort. Men om frågan gäller ett hangarfartyg så ja, hangarfartyg är mycket dålig plattform för ett krig mot Iran. Jag hade sagt exakt samma sak om Iran skulle ha hangarfartyg utanför amerikanska kusterna.
USA kommer sitta på det avstånd som de bedömer är det optimala, och amerikanska hangarfartygsgrupper har gång på gång bevisat sin oerhörda förmåga och hur svåra de är att besegra eftersom de är rörliga och skyddade av andra enheter i det som är med enorm överlägsenhet världens starkaste flotta.