2013-12-28, 23:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CockneyReject
även om iran inte skulle ha egna s-300 så har syrien det. och som du bör veta så är Syrien irans högra arm, dvs allt syrien får tag på får även iran, och även om de kanske inte får systemen får de iallafall kopiera de somt tex bavar och raad, skulle inte förvåna mig om de båda systemen kommer ursprungligen ifrån syriska s-300 och buk.

En hel del tjänstemän på Rosboronexport skulle bli måttligt imponerade om Syrien visar sig ignorera slutanvändarbestämmelserna.

Syrien har förövrigt inte S-300 i linjetjänst ännu.
Citera
2013-12-28, 23:08
Medlem
CockneyRejects avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ormen Långe
Nej inte enligt Ryssland...
Inte enligt Ryssland...

Nej, Iran påstår att Raad bygger på Buk.
(som i sin tur är 1970-talsteknik, vilket är anledningen till att finnarna,
som annars behåller allt som är användbart ska fasa ut sina Buk)

De Buk som Iran har är gamla M1 från 1984, d.v.s. gammal skit,
jämfört med de nyare och modernare versioner som Ryssland har.

Och hittills har inte Iran direkt visat på någon påtaglig förmåga
att förbättra kopierad materiel.
Deras total oförmåga att exportera saker som är mera komplicerade
än minor och handeldvapen talar för det.

Vilket land skulle köpa iransk dynga,
när de kan köpa mycket bättre produkter från Ryssland eller Kina?

du bara påstår saker, varför är jag skyldig att bevisa allt jag säger när du inte gör det? det här säger du " irans vapen är skit " okej men förklara för mig varför dom är dynga och jag vill se länkar från trovärdiga källor, jag backar åtminstonde upp det jag säger från fakta.

tex hur kan du säga att iran inte har visat någon förmåga till att utveckla vapen när jag framför dig lägger bevisen??

och tilll din fråga "Vilket land skulle köpa iransk dynga" pågrund av sanktioner så är det inte många länder som har fått tag på iranska vapen men ett fåtal länder har kringgått sanktionerna och köper iranska vapen bla. Syrien, Venezuela och Sudan, vänta bara och se vad som händer när sanktionerna lyfts.

det var för övrigt en sån här http://en.wikipedia.org/wiki/Kowsar som träffade den israeliska fregatten "hanit" under deras krig mot hezbollah 2006. Här är ett annat bevis på Irans förmåga Hezbollah som är en guerilla-aktig paramilitär organisation lyckades vinna över Israel med sina moderna amerikanska system, detta med hjälp av iransk utrustning och expertis. Tänk er hur samma krig skulle ha sett ut Israel mot al-qaeda eller Israel mot hela arabvärlden för övrigt.

Under 6- dagars kriger och yom kippur kriget krossade Israel alla arabiska armeer som kastades mot landet( det är därför jag inte tror på saudi arabien som en militär förmåga) men med Irans hjälp lyckades en liten paramilitär organisation vinna över Israel.
Citera
2013-12-28, 23:09
Medlem
Citat:
även om iran inte skulle ha egna s-300 så har syrien det. och som du bör veta så är Syrien irans högra arm, dvs allt syrien får tag på får även iran, och även om de kanske inte får systemen får de iallafall kopiera de somt tex bavar och raad, skulle inte förvåna mig om de båda systemen kommer ursprungligen ifrån syriska s-300 och buk.
Iran kan inte kopiera S-300 då de inte kan bygga något som är det minsta avancerat.

Som jag redan påpekat så är även S-300 ett stort antal olika robotar, där det skiljer mycket mellan systemens olika kapacitet.

USA har tillgång till en rad olika S-300 och vet hur systemet fungerar, samt hur man ska störa/lura systemet.

Förklara gärna hur den Iranska flottan skulle vara en av världens starkaste, när den i själva verket bara består av en massa skit.
Som exempel så är den Israeliska flottan betydligt mer slagkraftig.
Citera
2013-12-28, 23:11
Medlem
CockneyRejects avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ormen Långe
De "iranska" fregatterna konstruerades i Storbritannien under 1960-talet.
Spaningsradarn konstruerades i Storbritannien under 1940-talet.
Luftvärnsrobotarna konstruerades i USA under 1960- och 70-talet.
Så ja, man vet mycket om de iranska fregatterna.

Att få tag på ett exemplar av radarn kan bli lite problematiskt dock.

Daringklassen från sent 1940-tal/tidigt 1950-tal hade samma radar,
men av den klassen finns det mig veterligen bara en båt kvar,
i form av HMAS Vampire som ligger som museifartyg i Sydney sedan 1980-talet.
Radarn byttes dock ut till en modernare under tidigt 1970-tal, så den finns inte bevarad.
Eventuellt så har Peru kvar en båt (sista togs ur tjänst 2007) om de inte har skrotats ut.

Andra fartygsklasser hade dock samma radar,
så det går kanske att hitta en gammal uttjänt radar i t.ex. Ghana
(de hade två båtar med den radarn som inte har använts sedan sent 1980-tal).

du pratar om Alvand klass fregatter, Iran har en ny inhemsk typ av fregatt om du hade uppmärksam hade du förstått det. Alvand klass fregatterna har fö utvecklats med nya system, men de är inte något speciellt hot jag håller med dig.
Citera
2013-12-28, 23:12
Medlem
CockneyRejects avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Moffmeister
En hel del tjänstemän på Rosboronexport skulle bli måttligt imponerade om Syrien visar sig ignorera slutanvändarbestämmelserna.

Syrien har förövrigt inte S-300 i linjetjänst ännu.

om du hade följt med i nyheterna så hade du märkt att världen är uppdelad mellan olika block, i det ena blocket så har vi USA,Israel och Saudi arabien och i det andra Ryssland, Iran och Syrien, så det är inte konstigt att ryssarna låtsas som att dom inte vet någonting när Iran får tag på ryska system.
Citera
2013-12-28, 23:16
Medlem
Citat:
du bara påstår saker, varför är jag skyldig att bevisa allt jag säger när du inte gör det? det här säger du " irans vapen är skit " okej men förklara för mig varför dom är dynga och jag vill se länkar från trovärdiga källor, jag backar åtminstonde upp det jag säger från fakta.
Ett bra exempel är de nya trupptransportfordon som man lanserade tidigare i år.
Skrattretande att se, eller flygbåtarna, eller kopiorna av F-5.

Citat:
det var för övrigt en sån här http://en.wikipedia.org/wiki/Kowsar som träffade den israeliska fregatten "hanit" under deras krig mot hezbollah 2006. Här är ett annat bevis på Irans förmåga Hezbollah som är en guerilla-aktig paramilitär organisation lyckades vinna över Israel med sina moderna amerikanska system, detta med hjälp av iransk utrustning och expertis. Tänk er hur samma krig skulle ha sett ut Israel mot al-qaeda eller Israel mot hela arabvärlden för övrigt.
Korvett, inte Fregatt - även om den är tyngre beväpnad än dina skrattretande Iranska "Fregatterna".

Hanit hade slagit av sitt luftvärnsskydd då det fanns civila helikoptrar i området.
Hanit och hennes systrar har nu även fått nytt robotluftvärn: Barak-8 som är ett av världens mest avancerade luftvärnsystem.
Citera
2013-12-28, 23:23
Medlem
Citat:
om du hade följt med i nyheterna så hade du märkt att världen är uppdelad mellan olika block, i det ena blocket så har vi USA,Israel och Saudi arabien och i det andra Ryssland, Iran och Syrien, så det är inte konstigt att ryssarna låtsas som att dom inte vet någonting när Iran får tag på ryska system.

Ryssland är en aspirerande stormakt. Och stormakter använder allierade länder som spelbrickor. Just nu tjänar Iran och Syrien Kremls intressen att balansera upp Kinas och USAs geopolitiska ambitioner.
Ryssland har mycket att förlora på att skaffa sig ett rykte vars vapenexports slutanvändarintyg inte är trovärdiga. Rosboronexport har en lång lista av kunder, där Syrien och Iran är tämligen kapitalsvaga kunder för den vinstdrivande ryska vapenindustrin.

Länder har inte vänner. Länder har intressen.
Citera
2013-12-28, 23:33
Medlem
CockneyRejects avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Brunkeberg
Fregatter som då har svagare beväpning än tex de mindre Saar 5 Korvetterna från Israels flotta.

Hur kan du ranka Irans flotta som "en av de största" i världen.

ok men vi tar väl då och jämför Israels och Irans flotta då.De objekten vi kollar på är fregatter och ubåtar.

Israel: ubåt: Dolphin http://en.wikipedia.org/wiki/Dolphin_class_submarine fregatt: saar 5http://en.wikipedia.org/wiki/INS_Hanit

Iran: ubåt: Kilo http://en.wikipedia.org/wiki/Kilo_class_submarine fregatt: moudge: http://en.wikipedia.org/wiki/Iranian_destroyer_Jamaran

nu får du förklara för mig hur stor skillnaden är, förutom att saar har betydligt större antal surface to air robotar, men jag har faktiskt heller inte sagt att Irans flotta är bättre än Israels, har bara sagt att den är en av de bästa.

Kom inte med saker som inte går att jämföra tex om information saknas, utan använd dom saker som går att jämföra.
Citera
2013-12-28, 23:37
Medlem
CockneyRejects avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Brunkeberg
Ett bra exempel är de nya trupptransportfordon som man lanserade tidigare i år.
Skrattretande att se, eller flygbåtarna, eller kopiorna av F-5.

Korvett, inte Fregatt - även om den är tyngre beväpnad än dina skrattretande Iranska "Fregatterna".

Hanit hade slagit av sitt luftvärnsskydd då det fanns civila helikoptrar i området.
Hanit och hennes systrar har nu även fått nytt robotluftvärn: Barak-8 som är ett av världens mest avancerade luftvärnsystem.

Iran är inte perfekt det har jag aldrig sagt, jag är fortfarande emot den islamiska republiken och jag är medveten om dess photoshop/propaganda kampanj, men man kan lätt se vad som är sant och vad som inte är sant det är därför som jag tex inte nämner det photoshoppade jetplanet.

Man kan säga många saker när ens "toppmoderna" fartyg blir misshandlat av en guerillaorganisation, kvar står faktum att roboten som användes har en 98% träffsäkerhet.
Citera
2013-12-28, 23:40
Medlem
Citat:
ok men vi tar väl då och jämför Israels och Irans flotta då.De objekten vi kollar på är fregatter och ubåtar.

Israel: ubåt: Dolphin http://en.wikipedia.org/wiki/Dolphin_class_submarine fregatt: saar 5http://en.wikipedia.org/wiki/INS_Hanit

Iran: ubåt: Kilo http://en.wikipedia.org/wiki/Kilo_class_submarine fregatt: moudge: http://en.wikipedia.org/wiki/Iranian_destroyer_Jamaran

nu får du förklara för mig hur stor skillnaden är, förutom att saar har betydligt större antal surface to air robotar, men jag har faktiskt heller inte sagt att Irans flotta är bättre än Israels, har bara sagt att den är en av de bästa.

Kom inte med saker som inte går att jämföra tex om information saknas, utan använd dom saker som går att jämföra.

Du skrev:
Citat:
irans konventionella flotta är ett av de starkaste i världen

Hur kan man vara en av de bästa flottorna i världen när man saknar moderna fartyg ( med modern beväpning).

Dolphin ubåtarna hör till toppskiktet i världen om man jämför olika Diesel-elektriska ubåtar, det kan man inte direkt säga om Irans Kilo ubåtar.
Citera
2013-12-28, 23:42
Medlem
CockneyRejects avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Moffmeister
Ryssland är en aspirerande stormakt. Och stormakter använder allierade länder som spelbrickor. Just nu tjänar Iran och Syrien Kremls intressen att balansera upp Kinas och USAs geopolitiska ambitioner.
Ryssland har mycket att förlora på att skaffa sig ett rykte vars vapenexports slutanvändarintyg inte är trovärdiga. Rosboronexport har en lång lista av kunder, där Syrien och Iran är tämligen kapitalsvaga kunder för den vinstdrivande ryska vapenindustrin.

Länder har inte vänner. Länder har intressen.

Iran är ett land påväg att bli en stormakt dvs om Iran och USA kommer överens och sanktionerna plockas bort. Fö så är Kina och Ryssland på samma sida när det gäller USA, detsamma med Iran och Syrien. Iran-rysslands relationer är lite densamma som relationen USA har till saudi arabien.

Ryssland ser inte någon vinst (iallafall i nuläget pga sanktioner osv)i Iran och Syrien som potentiella kunder, utan mer som en motkraft mot de västvänliga makterna i mellanöstern.

Jag respekterar Ryssland och Putin, den mannen förtjänar fredspris.
Citera
2013-12-28, 23:43
Moderator
T-80Us avatar
Citat:
Iran är inte perfekt det har jag aldrig sagt, jag är fortfarande emot den islamiska republiken och jag är medveten om dess photoshop/propaganda kampanj, men man kan lätt se vad som är sant och vad som inte är sant det är därför som jag tex inte nämner det photoshoppade jetplanet.

Man kan säga många saker när ens "toppmoderna" fartyg blir misshandlat av en guerillaorganisation, kvar står faktum att roboten som användes har en 98% träffsäkerhet.

Ingen robot i världen har 98% träffsäkerhet när målet är skyddat av LV och motmedel. Och skulle det ändå finnas någon sådan robot, så vore sannolikheten att Iran hade tagit fram den... De där resterande 2 procenten.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in