2013-12-28, 12:46
Moderator
T-80Us avatar
Nu svarade Ormen på ett förträffligt sätt på robotfrågan ovan, så jag lämnar det därhän och tittar lite på dina påståenden om Iran-Irak kriget.

Citat:
Ursprungligen postat av CockneyReject
du kan inte jämföra iran-irak kriget med invasionen av irak. Under invasionen av Irak så hadde Irak en bråkdel av sin arme jämfört med första gulfkriget,

Vilket då, enligt den här logiken borde betytt att kriget 1991 var svårt att vinna (eftersom den irakiska armén var fulltalig och oskadd vid den tiden). Verkligheten säger dock emot dig.

Citat:
under iran-iraq kriget hade iran just genomgått en revulotion där 60% av armen deserterade, mitt under allt kaos förklarade irak krig, vet du vilka som stog bakom irak? jo i princip hela västvärlden + sovjetunionen och en massa andra stater.

Ja, det är helt riktigt att den irakiska armén lämnade en hel del övrigt att önska, vilket jag också poängterat gång efter annan i olika trådar. Detta för att belysa att den iranska oförmågan att i grunden besegra en sådan styrka knappast är särskilt imponerande.

Vad gäller att endast Irak fick utländsk hjälp, så stämmer inte det, vilket har diskuterats i otaliga trådar redan. Naturligtvis ser det bättre ut i den iranska propagandan, men sanningen är inte med ayatollorna överensstämmande.

Citat:
Vet du vem stog bakom iran ? jo ingen förutom det iranska folket och de lyckades med sina bara händer slänga ut de västbackade irakiska trupperna från iransk mark, http://en.wikipedia.org/wiki/Iran-iraq_war

Nja, de lyckades tidvis trycka irakierna bakåt, och tidvis var irakierna på offensiven. De lyckades dock aldrig slå den irakiska armén, och omöjliggöra framtida angrepp på sin egen stat.
Citera
2013-12-28, 16:50
Medlem
CockneyRejects avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ormen Långe
1 - Iran har inte Pantsyr
2 - Iran har inte S-300
3 - På vilket sätt (målsökarteknik, ECCM, motorteknik, skrovteknik m.m.)
är Raad m.fl. iranska system i nivå med västsystem och ryska system?

Kom ihåg att Raad enligt iranierna själva bara har en bråkdel så stor räckvidd
som lika stora system från väst och Ryssland.

1.jo iran har faktiskt pantsyr de är bara o söka "iranian armed forces" på wikipedia o sen läser du på "air defence forces" och klickar equipmet så står allt vad dom har där(wikipedia)

2.iran har runt 3 system s-300 och håller på utveckla sin egen version dvs bavar systemet.

3. du ska veta att alla de iranska vapnen bygger på från början utländska vapen, så man får tag på ett två system eller vapen och börjar utveckla sin egna version som man massproduceras, man har alltså en mall redan. Raad bygger till exempel på "buk" som du själv(tror jag) listade som en av systemen som skulle vara bättre än något av vad iran har. Raad är dvs en förnyad versiona v buk.
Citera
2013-12-28, 16:58
Medlem
CockneyRejects avatar
Citat:
Ursprungligen postat av T-80U
Vilket då, enligt den här logiken borde betytt att kriget 1991 var svårt att vinna (eftersom den irakiska armén var fulltalig och oskadd vid den tiden). Verkligheten säger dock emot dig.

Ja, det är helt riktigt att den irakiska armén lämnade en hel del övrigt att önska, vilket jag också poängterat gång efter annan i olika trådar. Detta för att belysa att den iranska oförmågan att i grunden besegra en sådan styrka knappast är särskilt imponerande.

Vad gäller att endast Irak fick utländsk hjälp, så stämmer inte det, vilket har diskuterats i otaliga trådar redan. Naturligtvis ser det bättre ut i den iranska propagandan, men sanningen är inte med ayatollorna överensstämmande.

Nja, de lyckades tidvis trycka irakierna bakåt, och tidvis var irakierna på offensiven. De lyckades dock aldrig slå den irakiska armén, och omöjliggöra framtida angrepp på sin egen stat.

1. kriget var inte svårt att vinna men en invasion av irak skulle ha tagit längre tid och kostat mer liv det är därför man valde att bara trycka tillbaka de. Det var också i detta krig som irak förlorade mycket av sin militära utrustning. Under m1 abrams vs t72 slag tex.

2. hur kan du förneka att irak fick massor av utländsk hjälp? http://en.wikipedia.org/wiki/Iran-iraq_war du behöver bara se på "irak" och trycka "show" under "support" så ser du alla länder som hjälpte irak.

3. såhär gick kriget i en tidslinje, irak påbörjade sin offensiv den varade ett tag (där man även använde kemvapen, vars tillverkningsmaterial man fick av USA och västtyskland), iranierna tryckte tillbaka de, och sedan började den iranska offensiven och den varade enda till krigets slut, kriget slutade pågrund av en FN fredsdeklaration.
Citera
2013-12-28, 17:04
Medlem
Citat:
1.jo iran har faktiskt pantsyr de är bara o söka "iranian armed forces" på wikipedia o sen läser du på "air defence forces" och klickar equipmet så står allt vad dom har där(wikipedia)

2.iran har runt 3 system s-300 och håller på utveckla sin egen version dvs bavar systemet.

3. du ska veta att alla de iranska vapnen bygger på från början utländska vapen, så man får tag på ett två system eller vapen och börjar utveckla sin egna version som man massproduceras, man har alltså en mall redan. Raad bygger till exempel på "buk" som du själv(tror jag) listade som en av systemen som skulle vara bättre än något av vad iran har. Raad är dvs en förnyad versiona v buk.
Det är bara spekulation att Iran skulle ha S-300, ett vapensystem som är ett ganska vagt begrepp, då det omfattar över 10 olika varianter som varierar betydligt i modernitet och kapacitet.

Bavar är ingen kopia av S-300, utan ytterligare ett Iranskt pajasnummer av att utveckla egna vapensystem.
Citera
2013-12-28, 17:07
Medlem
Ormen Långes avatar
Citat:

Nej inte enligt Ryssland...

Citat:

Inte enligt Ryssland...

Citat:

Nej, Iran påstår att Raad bygger på Buk.
(som i sin tur är 1970-talsteknik, vilket är anledningen till att finnarna,
som annars behåller allt som är användbart ska fasa ut sina Buk)

De Buk som Iran har är gamla M1 från 1984, d.v.s. gammal skit,
jämfört med de nyare och modernare versioner som Ryssland har.

Och hittills har inte Iran direkt visat på någon påtaglig förmåga
att förbättra kopierad materiel.
Deras total oförmåga att exportera saker som är mera komplicerade
än minor och handeldvapen talar för det.

Vilket land skulle köpa iransk dynga,
när de kan köpa mycket bättre produkter från Ryssland eller Kina?
Citera
2013-12-28, 18:13
Medlem
CockneyRejects avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mace2442
Nä man ska bygga 6 totalt varav 2 är operativa. Det ger totalt hela 24 luftvärnsrobotar av en typ som aldrig har provats i strid. I luftvärnsförmåga så har de alltså en tiondel av vad en perry klass fregatt hade och deras luftvärn la man ned för att det inte längre var effektivt

Du hävdade att den radarn var svaret på mitt påpekande om att man behöver eldledningsradar som överlever i strid. Det gör den inte av två skäl, 1 den kan inte eldleda alls. 2. Så fort den startar så har den harms på väg in och då är den död.

De robotar du har nämt så här långt är beroende av eldledning och du har fortfarande inte visat någon eldledning så de kan överhuvudtaget inte skjutas med nån som helst sannolikhet för träff.
Sen att Aegis klipper balistiska hot. Ja det är bevisat ett antal gånger.

Det var du som hävdade att de robotorna kunde sänka amerikanska fartyg utan problem. Det kan de inte och det innebär också att de båtar som bär dem är ofarliga. Därmed är den iranska flottan nu nere på väldigt få fartyg kvar

Problemet är ju fortfarande bara att den radarn är utslagen. Sen är det ju jättebra om man packar ihop och flyr. Noll missilhot kvar mot flottan alltså

Nä och därmed har man varken erfarenhet eller resultat att utgå ifrån.
Dvs man ligger långt efter där också

Du hävdade ju att dlottan var så mycket bättre nu och det var alltså inte sant det heller

1.fregatterna kommer somsagt få stöd från många andra håll men tänk också på att väldigt mycket information finns om de västerländska fregatterna, jag tror inte att man vet så mycket om de iranska än.

2. du snackade om eldgivning och att bli bombad samtidigt, den där radarn är där för att förhindra att man blir bombad, vad gäller eld kontroll radar så har jag faktiskt inte läst så mycket, eftersom att det inte finns så mycket att läsa, ( tex på wikipedia står det bara att dom finns, men det är ingen som har lagt till information om de än) om du sitter på någon källa så skulle jag gärna vila läsa den/de då du verkar veta så mycket om iranska eldgivningsradar.

jag har inte sagt att dom kan sänka amerikanska fartyg "utan problem" visst blire svårt men det går
Citera
2013-12-28, 18:42
Moderator
T-80Us avatar
Citat:
1. kriget var inte svårt att vinna men en invasion av irak skulle ha tagit längre tid och kostat mer liv det är därför man valde att bara trycka tillbaka de. Det var också i detta krig som irak förlorade mycket av sin militära utrustning. Under m1 abrams vs t72 slag tex.

Ja, de förlorade en hel del utrustning 1991. Men det är ju irrelevant, då fienden var samma 2003 som 1991, vilket betyder att den fienden i grunden slog den irakiska försvarsmakten. Något Iran inte klarade av, trots en sammanlagd krigstid som överskred den amerikanska/koalitionens med flera tusen procent.

Citat:
2. hur kan du förneka att irak fick massor av utländsk hjälp? http://en.wikipedia.org/wiki/Iran-iraq_war du behöver bara se på "irak" och trycka "show" under "support" så ser du alla länder som hjälpte irak.

Jag har aldrig förnekat att Irak fick utländsk hjälp. Jag har bara förklarat för dig att Iran också fick utländsk hjälp.

Citat:
3. såhär gick kriget i en tidslinje, irak påbörjade sin offensiv den varade ett tag (där man även använde kemvapen, vars tillverkningsmaterial man fick av USA och västtyskland), iranierna tryckte tillbaka de, och sedan började den iranska offensiven och den varade enda till krigets slut, kriget slutade pågrund av en FN fredsdeklaration.

Det här är ju ungefär som att säga att "Tyskland invaderade Sovjet 1941, det gick bra ett tag, och sedan var Ryssland på offensiven ända till krigets slut", vilket varken stämmer eller är särskilt nyanserat.

Faktum kvarstår:
  • Den iranska försvarsmakten klarade inte av att besegra den irakiska och på så sätt hindra framtida problem.
  • De iranska trupperna ådrog sig högre förluster än de irakiska.
  • Både Iran och Irak fick utländsk hjälp (Irak fick mer, men den iranska var knappast oviktig).
Citera
2013-12-28, 18:56
Medlem
Ormen Långes avatar
Citat:
1.fregatterna kommer somsagt få stöd från många andra håll men tänk också på att väldigt mycket information finns om de västerländska fregatterna, jag tror inte att man vet så mycket om de iranska än.

De "iranska" fregatterna konstruerades i Storbritannien under 1960-talet.
Spaningsradarn konstruerades i Storbritannien under 1940-talet.
Luftvärnsrobotarna konstruerades i USA under 1960- och 70-talet.
Så ja, man vet mycket om de iranska fregatterna.

Att få tag på ett exemplar av radarn kan bli lite problematiskt dock.

Daringklassen från sent 1940-tal/tidigt 1950-tal hade samma radar,
men av den klassen finns det mig veterligen bara en båt kvar,
i form av HMAS Vampire som ligger som museifartyg i Sydney sedan 1980-talet.
Radarn byttes dock ut till en modernare under tidigt 1970-tal, så den finns inte bevarad.
Eventuellt så har Peru kvar en båt (sista togs ur tjänst 2007) om de inte har skrotats ut.

Andra fartygsklasser hade dock samma radar,
så det går kanske att hitta en gammal uttjänt radar i t.ex. Ghana
(de hade två båtar med den radarn som inte har använts sedan sent 1980-tal).
Citera
2013-12-28, 19:03
Medlem
Citat:
fregatterna kommer somsagt få stöd från många andra håll men tänk också på att väldigt mycket information finns om de västerländska fregatterna, jag tror inte att man vet så mycket om de iranska än.
Fregatter som då har svagare beväpning än tex de mindre Saar 5 Korvetterna från Israels flotta.

Hur kan du ranka Irans flotta som "en av de största" i världen.
Citera
2013-12-28, 19:20
Moderator
T-80Us avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Brunkeberg
Fregatter som då har svagare beväpning än tex de mindre Saar 5 Korvetterna från Israels flotta.

Hur kan du ranka Irans flotta som "en av de största" i världen.

Fem myror är, som bekant, fler än fyra elefanter.

Det tas alltså ingen hänsyn till om stridsfartygen är FAC eller t.ex. fregatter eller jagare. Har man 100 FAC har man ju antalsmässigt en större flotta än ett land som har 5 fregatter och 2 jagare.

Frågan är väl hur mycket effektivare...
Citera
2013-12-28, 22:55
Medlem
CockneyRejects avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Brunkeberg
Det är bara spekulation att Iran skulle ha S-300, ett vapensystem som är ett ganska vagt begrepp, då det omfattar över 10 olika varianter som varierar betydligt i modernitet och kapacitet.

Bavar är ingen kopia av S-300, utan ytterligare ett Iranskt pajasnummer av att utveckla egna vapensystem.

även om iran inte skulle ha egna s-300 så har syrien det. och som du bör veta så är Syrien irans högra arm, dvs allt syrien får tag på får även iran, och även om de kanske inte får systemen får de iallafall kopiera de somt tex bavar och raad, skulle inte förvåna mig om de båda systemen kommer ursprungligen ifrån syriska s-300 och buk.
Citera
2013-12-28, 23:05
Medlem
bernad_laws avatar
Citat:
även om iran inte skulle ha egna s-300 så har syrien det. och som du bör veta så är Syrien irans högra arm, dvs allt syrien får tag på får även iran, och även om de kanske inte får systemen får de iallafall kopiera de somt tex bavar och raad, skulle inte förvåna mig om de båda systemen kommer ursprungligen ifrån syriska s-300 och buk.

Syrien har inte s-300.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in