2012-12-11, 16:41
Medlem
Melange5738s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DrBum
Nej, att mosa halva på halvfart (inte halv effekt, stor skillnad) är inte rätt enligt mig.

Man skall kunna, om det är seriösa saker ha dom på max sedan kontrollerar man inkommande signalstyrka istället.

Det är däremot en annan femma om man har dålig signal, då förstärks även dess egenskaper utåt.

Lite som att säga att man inte får ha gasen i botten för att motorn inte går bra (med rätt motstånd ofc) bara för att det är bättre med halva gasen ned tryckt..

Dåligt exempel. Kör du gasen i botten går du ju över det säkra varvtalet på bilen inom en viss tidsram, vilket är precis det jag menar man vill undvika i ljudsammanhang. Det huvudutrymme som finns mellan de olika komponenterna kan vara svårt för en icke sakkunnig att hålla reda på, speciellt när det handlar om höga frekvenser eller höga volymer.

När man klättrar i rep ska repet ha minst 5-10 gånger högre hållbarhet än lastvikten av samma principer.

Säg att du är hemma hos någon på fest, du vet inte vad det är för stereokomponenter, enkel tumregel: vrid inte på mer än 50%.
Citera
2012-12-11, 18:36
Medlem
DrBums avatar
Då det finns varvstop på i princip alla bilar numera så är det ingen fara.
Det jag vill komma till är att 50% är något som är felaktigt och inte stämmer, vill man failsafe:a så kör på det, men det finns mer att plocka ut än det ni påstår.

Vanligaste felet folk gör är att ha maxadsignal ifrån diverse telefoner, sattelitmottagare, HD-boxar och mp3-spelare.
Där har man en grogrund till att saker pajar.

Du kan ha ett steg i botten och sedan kontrollera med signalstyrka.

Folk har dock en fixidé att göra tvärt om.
Citera
2012-12-11, 19:27
Medlem
Dalus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dr Tinnitus
Jordfel, glapp i kontakt eller kabel till subben kanske....

Jag har provat fler olika kablar men kvalitén på dessa är inte de bästa, får prova vidare!
Problemet löser sig om jag drar en kabel mellan chassina så det känns ju som ett jordfel någonstans. Problemet är ju att både subben och recievern är ojordade!
Kan det vara recievern som är paj?

MVH Dalu
Citera
2012-12-11, 19:30
Medlem
Melange5738s avatar
Citat:
Då det finns varvstop på i princip alla bilar numera så är det ingen fara.
Det jag vill komma till är att 50% är något som är felaktigt och inte stämmer, vill man failsafe:a så kör på det, men det finns mer att plocka ut än det ni påstår.

Vanligaste felet folk gör är att ha maxadsignal ifrån diverse telefoner, sattelitmottagare, HD-boxar och mp3-spelare.
Där har man en grogrund till att saker pajar.

Du kan ha ett steg i botten och sedan kontrollera med signalstyrka.

Folk har dock en fixidé att göra tvärt om.

Jag tror du kan mer om högtalare än om bilar (jag har en sportbil och kan garantera att jag bränner motorn rätt snabbt på neutralt eller låg växel). Huvudutrymme är en ganska elementär grej och utan kvantitativa data eller uträkningar känns det föga övertygande även om du generellt säkert har rätt. Som någon skrev är db en exponentiell skala. 10W och 20W säger en sak, -10db och -20db en annan.
Citera
2012-12-12, 01:42
Medlem
m.f.l.s avatar
Citat:
Fortfarande..

-25 dB och -22dB är stor skillnad, effektmässigt.

Eftersom att det inte är linjärt i vreden så går det inte att säga att "kl 12", "halva vredet" etc är halva effekten!

Sedan att du med en svag stärkare kan skicka likspänning när den klipper är ju en annan sak i det hela.
Dessutom så drar effekten iväg när likspänningen kommer, därför rostar man elementen.

Visst har känsligheten en del att göra med SPL, men den är dom permanent och ändras inte.
Om du sätter dit ett horn så får du klart en högre känslighet, men det är en annan femma.

Jovisst är -25 dB och minus 22 dB stor skillnad effektmässigt närmare bestämt så är det dubbla effekten på -22 dB jämfört med -25 dB.

Jag tror mig veta att vi är rätt så överens och jag är väl medveten om vad som orsakar vad. Har en känsla av att du jobbar med PA medan jag är utbildad på elektronik med hemelektronik som spets. och det jag egentligen endast säger är att väldigt många integrerade förstärkare är konstruerade för att avge full effekt vid klockan tolv med en linjesignal på ingången på genomsnitt 2V vilket är rätt typiskt CD nivå medan äldre linjenivå brukade vara vid 1V och den gamla DIN standarden hade en linjenivå på 0,775V. Men som jag också skrev med andra källor så får man dra på mer för att nå upp till max, samma sak gäller givetvis CD skivor som inte är utstyrda till max. Sedan är ju känsligheten på högtalaren och känsligheten för slutsteget två olika saker. Känsligheten för slutsteget skall ju anpassas för signalen som kommer från mixern alternativt en för-förstärkare medan känsligheten på högtalaren talar om hur högt den spelar vid en viss frekvens en meter ifrån och 1 watt in.
Citera
2012-12-12, 20:04
Medlem
DAZBOOTs avatar
Val av högtalare/subwoofer

Jag har problem med att välja ut en vettig högtalare för min lägenhet. Det jag eftersöker är något som klarar av att låga frekvenser utan att falla på diskanten. Funkar en enda subwoofer för ändamålet om man ska t.ex. spela housemusik som Alesso - Years, men också lugna låtar?

Prisklassen är mellan 2000 - 3000, så inga mirakel

Funderar på denna, ev. invändningar?

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?e=830443
Citera
2012-12-12, 20:16
Medlem
trosfuktarns avatar
Om jag får ge dig ett tips så kolla 2.1 system på blocket. Du får så SJUKT mycket mer för pengarna. Folk nästan ger iväg högtalare.
Citera
2012-12-12, 20:17
Medlem
Knut20s avatar
Om du skall ha det för att lyssna på musik så skulle jag inte välja dem.

Kolla dessa: http://m.netonnet.se/art/ljud-och-musik/hemmabio/hgtalare-och-receiver/2_1-system/pioneer-vsx-422his11-package20/178560.4952/

Men om du skall ha dem som högtalare till datorn så skulle jag nog kört med något i stilen med det du länkade.
Citera
2012-12-12, 20:20
Medlem
Knut20s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av trosfuktarn
Om jag får ge dig ett tips så kolla 2.1 system på blocket. Du får så SJUKT mycket mer för pengarna. Folk nästan ger iväg högtalare.

Måste hålla med där. Så länge du inte ska se på film eller spela spel så finns det ingen anledning att ha 5.1.
Citera
2012-12-12, 20:45
Medlem
DAZBOOTs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Knut20
Måste hålla med där. Så länge du inte ska se på film eller spela spel så finns det ingen anledning att ha 5.1.

Jag vet att det talar mot min sak men det vore inte negativt med att kunna använda det till Tv:n. Däremot vill jag att det ska kunna vara portabelt till en viss mån, golvförstärkare är därför inte så passande.
jag vill kunna sprida ut högtalare i köket, såväl som i vardagsrummet. 5.1 kan var lite klumpigt i det fallet.
Det bör även tilläggas att receivern är mer anpassad för biobruk än 5.1 kittet
Citera
2012-12-12, 20:48
Medlem
DAZBOOTs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av trosfuktarn

Det är mycket möjligt, men jag är inte rädd för att köpa nytt. Däremot är jag rädd för defekter efter inköp.
Citera
2012-12-12, 20:55
Medlem
Knut20s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DAZBOOT
Jag vet att det talar mot min sak men det vore inte negativt med att kunna använda det till Tv:n. Däremot vill jag att det ska kunna vara portabelt till en viss mån, golvförstärkare är därför inte så passande.
jag vill kunna sprida ut högtalare i köket, såväl som i vardagsrummet. 5.1 kan var lite klumpigt i det fallet.
Det bör även tilläggas att receivern är mer anpassad för biobruk än 5.1 kittet

Är det inte lämpligare att köpa två system då? Ett för allrummet och ett bärbart? Istället för ett som blir sådär och är bökigt att flytta runt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in