Är det inte försenat nu? Han har väl svårt att hitta relevant fysik att förvrida. :P
Jo, skulle varit färdigt i förra veckan men den här nöten kommer bli svår även för vanföreställningar så grava som hans är.
Jag undrar hur han tänker medan han arbetar.
Helvete det finns inga uppdiktade bevis för det här än. Hur ska jag hitta på något som går ihop med allt annat?
Den här posten har sanslöst mycket att ta hänsyn till. Speciellt med tanke på att han måste förhålla sig till saker han tidigare sagt OCH Hare Krishna officiella ståndpunkter.
Samtidigt så måste ju en del saker som vem som helst själva kan observera bortförklaras för att inte tala om allt som är allmänt kunskap. Tex Voyager 1 som tusentals människor följt på sin väg 5 ggr längre bort än han kan låta universum vara stort.
Undrar om Hare Krishna kommer att låta honom lägga ut det här. Posten kommer ev uppmärksammas och skrattas åt globalt liksom. Jag ska fan själv översätta den till engelska och skicka till deras huvudkontor och fråga vad de säger om den.
Det vore kul att få höra.
Och om det fanns några tveksamheter att USA verkligen landade människor på månen skulle Sovjet inte direkt väntat med att påpeka detta...
Det är ju inte säkert att ryssarna hade örnkoll. Alla försökte (och försöker) bluffa varandra så gott de kunde. Det där med "mångruset" som kommer från en öken i Australien är väl ändå skoj--om det är sant?
De mest utsökta uppgifter om Hare Krishna som jag tagit del av är att den missionerande Prahbupada skulle blivit giftmördad. I själva verket skulle han själv ha kommit till den slutsatsen, vilket han förmedlade innan han dog 1977.
Det finns liknande exempel inom katolicismen där någon påve verkar ha blivit mördad.
När det blir stora sociala rörelser av det här slaget så verkar spelreglerna bli maktpolitiska.
Det är ju inte säkert att ryssarna hade örnkoll. Alla försökte (och försöker) bluffa varandra så gott de kunde. Det där med "mångruset" som kommer från en öken i Australien är väl ändå skoj--om det är sant?
De mest utsökta uppgifter om Hare Krishna som jag tagit del av är att den missionerande Prahbupada skulle blivit giftmördad. I själva verket skulle han själv ha kommit till den slutsatsen, vilket han förmedlade innan han dog 1977.
Det finns liknande exempel inom katolicismen där någon påve verkar ha blivit mördad.
När det blir stora sociala rörelser av det här slaget så verkar spelreglerna bli maktpolitiska.
En bekant till mig fick en gång tillfället att träffa en rysk kosmonaut. Han frågade kosmonauten om månlandningarna och kosmonauten svarade att de hade observaret att amerikanerna hade landat på månen. Så ryssarna hade visst koll på vad amerikanerna höll på med, och ryssarna borde definitivt ha avslöjat dem om de bluffade med månlandningarna.
Man ska inte glömma att de landade på månen 6 gånger. Om månlandningarna var en bluff så skulle de riskera av avslöjas 6 gånger. Det är osannolikt att de skulle kunna genomföra en så pass stor bluff 6 gånger utan att avslöjas.
Jag förstår inte varför hare krishna-rörelsen förnekar månlandningarna. Det står inte i baghavad-gita att man inte kan färdas till månen. Det kan vara så att Prabhupada hade fel när han sa att han inte trodde på månlandningarna. Men det verkar vara svårt för hare krishna-anhängarna att föreställa sig att Prabhupada någonsin kan ha fel.
Bara kort svar på det sista. Srila Prabhupada har uttalat olika åsikter i frågan, ibland har han sagt att även om det stämmer att de landat på månen så har de inte medvetandet som krävs för att se mån-ivånarna. Så han ger inte något entydigt svar på vad han tror.
Jag tycker det verkar som mån-frågan är en större sak för de som inte är med i Krishnarörelsen. Det är inte teologisk fråga och det är inget som vi i allmänhet fäster särskilt stor vikt vid eller pratar om.
Gift-idén är en vild konspiratorisk idé som bland annat kommer från någon som lyssnat på inspelningar av samtal med Srila Prabhupada spelade baklänges(!) och sen tyckt sig höra "jag blir förgiftad" vid ett par tillfällen. Jag har lyssnat på inspelningarna och tycker att man måste ha en del fantasi för att ens få det till att det skulle låta så, men det är en sak. Viktigare kanske att påpeka att de flesta av oss inte medvetet säger saker baklänges...
Citat:
Nej inte ovidkommande men vi kan ju begränsa oss till ett referenssystem. För övrigt tror inte Hare Krishna på galaxer. Då jorden är i allts centrum med allt annat roterande runt sig så kan universum nämligen bara vara 3.8 ljusTIMMAR i radie. Längsta avståndet som något med ljusets hastighet kan hinna runt jorden på ett dygn.
Jag rekommenderar att om du verkligen är intresserad av ämnet så finns en hel del att läsa t e x kan du börja med:
Var Prabhupada en upplyst mästare? I så fall, var han upplyst när han föddes, eller blev han upplyst senare i livet?
Betraktar ni Prabhupada som ofelber? Eller kunde han ha fel ibland?
Hur ser ni på Jesus? Var han också en upplyst mästare?
Är Jesus och Prabhupada på samma andliga nivå, eller är Prabhupada på en högre nivå än Jesus?
Jag är inte helt säker på vilken betydelse du lägger i ordet "upplyst". Men vi anser att han var en ren hängiven till Krishna, det vill säga att hans medvetande och hans mål med sina handlingar var att tjäna Krishna (Gud).
Ofelbar på så sätt att hans gärningar och medvetande visade att han var en ren hängiven. Det innebär dock inte att den andlige mästaren (Guru) vet allt om den materiella världen eller vet allt om allt.
Bara kort svar på det sista. Srila Prabhupada har uttalat olika åsikter i frågan, ibland har han sagt att även om det stämmer att de landat på månen så har de inte medvetandet som krävs för att se mån-ivånarna. Så han ger inte något entydigt svar på vad han tror.
Jag tycker det verkar som mån-frågan är en större sak för de som inte är med i Krishnarörelsen. Det är inte teologisk fråga och det är inget som vi i allmänhet fäster särskilt stor vikt vid eller pratar om.
Nä, pinsamheter brukar man undvika. Det står i veda att månen är bebodd, vore ju tråkigt om inte det stämmer, det öppnar ju för fler osanningar i de heliga böckerna. Så antingen har de inte landat på månen, vilket är att blunda för verkligheten, eller så kunde deras medvetande bara se stenöknar och kratrar, vilket är ett `no true scotsman´argument så det skriker.
Förståeligt att rörelsen blundar för det här, men knappast ärligt.
Rörelsen?
Vi talar nu om vad som står i veda som är skrivna för tusentals år sen och som trots det innehåller en hel del som överensstämmer med vad man kommit fram till med modern vetenskap. Exempelvis är avståndet till solen som nämns i veda nästan exakt samma som man numer räknat fram och det var faktiskt inte länge sen man fick fram en något så när korrekt siffra med västerländsk vetenskap. De teorier som man haft tidigare de senaste 500 åren i väst har gravt underskattat avståndet.
Jag tycker det är imponerande. Det finns många sådana exempel.
Citat:
Så antingen har de inte landat på månen, vilket är att blunda för verkligheten, eller så kunde deras medvetande bara se stenöknar och kratrar, vilket är ett `no true scotsman´argument så det skriker.
För en ateist är det kanske löjeväckande att det finns saker som man inte kan uppfatta med vårt nuvarande medvetande och med de sinnen som människokroppen har. Så jag kan förstå om det låter konstigt. Jag tror dock de flesta som har en tro på en andlig verklighet har uppfattningar som kan verka märkliga. Hur många kan gå på vatten?
Exempelvis är avståndet till solen som nämns i veda nästan exakt samma som man numer räknat fram och det var faktiskt inte länge sen man fick fram en något så när korrekt siffra med västerländsk vetenskap. De teorier som man haft tidigare de senaste 500 åren i väst har gravt underskattat avståndet.
Stämmer bra det!
I Indien kände man bl.a. till ljusets exakta hastighet, avstånden till Solen och Månen, tidpunkterna för Sol- och Månförmörkelser, jordens exakta omkrets, jorden som en sfär, planeternas elliptiska banor, rörelsers relativitet, att det sideriska året är 365,2564 dagar, att det tropiska året är 365,2422 dagar, osv...
Allt detta stod skrivet i de heliga indiska skrifterna tusentals år innan "upplysningen" nådde hit till västvärlden...
Ta bara jämförelsen av det tropiska och sideriska året mellan den vediska skriften och den moderna vetenskapen:
"The average length of the tropical year as 365.2421756 days, which is only 1.4 seconds shorter than the modern value of 365.2421904 days.
The average length of the sidereal year, the actual length of the Earth's revolution around the Sun, as 365.2563627 days, which is virtually the same as the modern value of 365.25636305 days. This remained the most accurate estimate for the length of the sidereal year anywhere in the world for over a thousand years."
Vediska tidsenheter, från nanosekunder till skaparguden Brahmas livstid som är 311 040 000 000 000 år:
Den moderna vetenskapen bekräftar hinduismen som en vetenskaplig religion. Vetenskapens vagga står nämligen att finna i Indien, alltifrån vårt siffersystem till de främsta astronomerna:
Den världsberömde astronomen Carl Sagan höll med om att den hinduismens kosmologiska skapelselära är i samklang med den moderna vetenskapliga kosmologin kring jordens och universums ålder och att skaparguden Brahmas (avatar av Gud) dagar och livslängd stämmer väl överens med vetenskapens observationer kring universum:
Rörelsen?
Vi talar nu om vad som står i veda som är skrivna för tusentals år sen och som trots det innehåller en hel del som överensstämmer med vad man kommit fram till med modern vetenskap. Exempelvis är avståndet till solen som nämns i veda nästan exakt samma som man numer räknat fram och det var faktiskt inte länge sen man fick fram en något så när korrekt siffra med västerländsk vetenskap. De teorier som man haft tidigare de senaste 500 åren i väst har gravt underskattat avståndet.
För en ateist är det kanske löjeväckande att det finns saker som man inte kan uppfatta med vårt nuvarande medvetande och med de sinnen som människokroppen har. Så jag kan förstå om det låter konstigt. Jag tror dock de flesta som har en tro på en andlig verklighet har uppfattningar som kan verka märkliga. Hur många kan gå på vatten?
Måninvårnarna är alltså andliga, icke materiella, eller vad vi ska säga? Månen bebos av ofysiska varelser som ingen kan se, ja det är ju ett sätt att komma runt problematiken.
Hur många kan gå på vatten? Ingen skulle jag säga. Såvida det inte är fruset.
Prabhupada skriver i sin bok "Easy Journey to Other Planets" (1970) att det är möjligt att skicka ett par snubbar till andra planeter (förutom med yoga-metoden) men att generella idén om att bosätta sig där och leva inte är något att sträva efter.
Material scientists have been trying for many years, and they will
go on trying for one hundred or one thousand years more, but they will
never reach any planet. Maybe by a scientific process one or two men can
reach some planet, but that is not the general process. The generally
accepted process for transferral to other planets is the practice of the
yoga system or the jnana system. The bhakti system, however, is not
meant for transferral to any material planet. Those who engage in the
devotional service of Krsna, or the Supreme Lord, are not interested in
any of the planets of this material world because they know that no
matter to which planet one elevates himself, he will still find the four
principles of material existence there nonetheless. On some planets the
duration of life is much longer than on this earth, but death is there.
Those who are Krsna conscious, however, transcend this material life of
birth, death, disease and old age.
En annan förklaring jag läst av Prabhupada är att man landade på planeten Rahu (Rahu är också namnet på den demon som bor där) istället. Det är för övrigt den planet som kommer mellan solen och jorden och orsakar solförmörkelse enligt veda. Detta är något mer bekymmersamt att (bort)förklara än att månen skulle bebos av transcendetala varelser och därför inte kan ses. Planeten går uppenbarligen inter heller att se, mäta eller uppfattas då alla vetenskapsmän missat planeten fullständigt...
För övrigt är veda full med berättelser om vimanas. Flygande vagnar som de färdas mellan planeterna med. Och krig och luftstrider, "atombomber" och annat. Rena rama Star Wars för tusentalet år sedan!
Måninvårnarna är alltså andliga, icke materiella, eller vad vi ska säga? Månen bebos av ofysiska varelser som ingen kan se, ja det är ju ett sätt att komma runt problematiken.
Hur många kan gå på vatten? Ingen skulle jag säga. Såvida det inte är fruset.
Ja så förklaras det ibland. Enkelt och effektivt. Tillsammans med vad Chaitanya Mahaprabhu lär ha sagt:
“In every verse of Srimad-Bhagavatam and in every syllable, there are various meanings.” (Chaitanya Caritamrita, Madhya 24.318)
Så löser man de flesta problemen och motsägelserna.
Senast redigerad av Golachab 2012-05-02 kl. 13:35.
Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!