2012-04-30, 19:36
Medlem
4yoonlys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Haribol
Jo, men han är speciellt intresserad av ämnet. Jag har i alla fall aldrig på allvar fördjupat mig i frågan eftersom jag inte tycker att frågan i sig är av stor vikt för min åskådning. Men jag tycker in och för sig det är lite lustigt att man kunde åka till månen på 60-talet men nu, 40 år senare när tekniken utvecklats något enormt, har man fortfarande inte sänt något fordon dit trots mycket tal om att göra det. Men jag tycker ämnet passar bättre i någon annan tråd.

Lustig kan man tycka, men Mars blev något mer intressant och troligen något billigare.
Man kan ha samma åsikter ang pyramiderna. Det finns fortfarande ingen på ca 4500 år som byggt upp 3 stora pyramider bredvid varandra. Men både du och jag vet att pyramiderna existerar (eller tror du inte det?) Tekniken har utvecklats enormt på 4500 år, men inte har jag sett något liknande hittills...

Ja visst passar ämnet bättre i en annan tråd...
Citera
2012-04-30, 19:48
Medlem
Citat:
I stort sett all info i min post kommer från era egna hemsidor. De flesta svenska. Även månen har fläckar är tex från en svensk hare krishna sida. Officiell.

Hänvisa gärna med länk för jag undrar verkligen vem som skrivit så och jag vill se det i sitt sammanhang. "I stort sett allt", det måste ju vara en överdrift eftersom det är svårt för mig att tro att det skrivs så självkritiskt på våra sidor.

Citat:
Och visst förnekelsen av månlandningen är oviktig för er kanske men är trots det en bestämde åsikt i hela världen alla bevis till trots.

Jag förstår inte riktigt vad du vill säga.

Citat:
Era avhoppare ger dessutom en enad och tydligt bild av de missförhållanden som kan uppstå och hur de i sådana fall tystas ner inom sekten från hela världen.

Också från våra hemsidor? Nejdå, de flesta avhoppare har inte en negativ syn, det gäller de flesta rörelser. Om du är intresserad av statistik och fakta så kan jag rekommendera boken "Gud är blå"
http://www.bokus.com/bok/97891578001...sa-rorelserna/

De flesta tröttnar och hittar på annat istället... Någon "enad och tydlig" bild är svår att finna enligt min erfarenhet, men visst känner jag de som av olika anledningar blivit besvikna, bittra och negativt inställda. De är dock helt klart inte speciellt många. De flesta blir istället mer ljumna i sin tro.

Citat:
Uttalandet om att ni vill hantera problem själva hellre än anmälan kom för övrigt även det från er själva, i sverige.

Källa tack!

Citat:
Får jag fråga vad du tycker om DoÅ och hans sätt att argumentera och den bild han ger av er?
Står du bakom den, hans blogg och tonen han ger av att företräda allt ni står för?

Aj! Hmmm... Ska klura på den.
Citera
2012-04-30, 22:04
Medlem
Citat:
Men både du och jag vet att pyramiderna existerar (eller tror du inte det?) Tekniken har utvecklats enormt på 4500 år, men inte har jag sett något liknande hittills...

Good point. :-)
Citera
2012-04-30, 23:47
Medlem
4yoonlys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Haribol
Good point. :-)

Ok :-) Släpper vi det...

Kan ingenting om Hare Krishna, men... här kommer en riktigt dum fråga... har du kikat på Buddhism? vad gjorde att du valde Hare Krishna? Som du kanske förstår är jag inte religiös alls, kommer aldrig att bli. Men du verkar trevlig person.
Citera
2012-05-01, 09:24
Medlem
Citat:
an ingenting om Hare Krishna, men... här kommer en riktigt dum fråga... har du kikat på Buddhism? vad gjorde att du valde Hare Krishna?

Jag har läst rätt mycket om olika religioner, inklusive buddhismen eftersom jag är intresserad av religion och historia i allmänhet, men jag har inte varit i närmare kontakt med buddhismen.

Att jag valt den väg jag gjort beror på många olika orsaker. I början var det vissa saker som attraherade mig, att jag stannat har varit av lite andra.
Jag var redan vegetarian och hade en tro på reinkarnation och karma. Så på så vis kändes tankegångarna igen när jag kom i kontakt med vaishnavismen (http://en.wikipedia.org/wiki/Vaishnavism).
Så älskar jag musik så att sjunga (och dansa till) böner kändes bra.

Sen har jag ju mer jag studerat de vediska skrifterna (http://en.wikipedia.org/wiki/Vedas) blivit mer och mer övertygad om att det är den rätta vägen för mig. I Veda finns kunskap om de mest skilda kunskapsområdena utförligt behandlade på logiska sätt, det är både materiell kunskap och andlig.

Vi försöker leva en livsstil som förenar detta andliga sätt att se på livet med det praktiska, vilket i handling innebär t e x att det är naturligt för oss att välja att leva mer enkelt. Genom att odla mat själva och på andra vis vara mer självhushållande och oberoende. Det är något som intresserar mig mycket också. Jag har aldrig varit intresserad av att ägna en stor del av livet som löneslav när allt jag egentligen behöver är mat och tak över huvudet, så om jag i så stor utsträckning som möjligt kan ordna detta själv tillsammans med min familj så föredrar jag det.
Det social system som beskrivs i Veda (Läs mer: http://www.krishna.com/node/1292) anser jag också vara mycket logiskt och intelligent.

Så känner jag mig också helt enkelt mycket lycklig och lugn med vår livsstil och med mina vänner inom Krishnarörelsen varav många blivit som släktingar.

Ja, kan skriva mycket som svar på den frågan, men det är väl de huvudsakliga skälen.
Citera
2012-05-01, 10:23
Medlem
Negersmurfens avatar
Jag har ett par frågor till Hare Krishna-anhängarna.

Var Prabhupada en upplyst mästare? I så fall, var han upplyst när han föddes, eller blev han upplyst senare i livet?

Betraktar ni Prabhupada som ofelber? Eller kunde han ha fel ibland?

Hur ser ni på Jesus? Var han också en upplyst mästare?

Är Jesus och Prabhupada på samma andliga nivå, eller är Prabhupada på en högre nivå än Jesus?
Citera
2012-05-01, 10:44
Medlem
Negersmurfens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Död o återfödd
Stämmer icke!

Hare Krishna-rörelsens vetenskapsmän undervisar (baserat på skrifterna) att det faktiskt är Solen som kretsar runt Moder Jord:

Video: http://www.youtube.com/watch?v=15a3WCMrlOo

Video: http://www.youtube.com/watch?v=NCv4tP8tfpc

...vilket för övrigt religionerna är rörande överens om!

Copernicus hade alltså fel!

Båda uppfattningarna är egentligen fel. Om två kroppar i rymden kretsar runt varandra så kommer de att kretsa kring ett gemensamt masscentrum. Om man t ex tar jorden och månen som ett exempel, så kretsar deras mittpunkter faktiskt kring ett gemensamt masscentrum som ligger mycket närmare jorden än månen p g a att jorden har en mycket större massa. Eftersom jorden har en massa som är 81 gånger större än månen, ligger det gemensamma masscentret 81 gånger närmare jordens mittpunkt än månens mittpunkt. Detta gemensamma masscentrum ligger innanför jordens yta och därför förefaller det som om månen kretsar kring jorden.

Om man tittar på hela solsystemet så har solen en massa som är mycket större än alla planeterna, asteroiderna och andra objekt tillsammans. Därför kommer solsystemets gemensamma masscentrum att ligga innanför solens yta. Men alla objektens masscentrum , inklusive solens, kretsar kring detta gemensamma masscentrum.

Det är alltså inte så att den ena himlakroppen ligger stilla medan den andra rör sig, utan alla rör sig kring varandra, men olika mycket.
Citera
2012-05-01, 13:01
Medlem
Puffarns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Negersmurfen
Båda uppfattningarna är egentligen fel. Om två kroppar i rymden kretsar runt varandra så kommer de att kretsa kring ett gemensamt masscentrum. Om man t ex tar jorden och månen som ett exempel, så kretsar deras mittpunkter faktiskt kring ett gemensamt masscentrum som ligger mycket närmare jorden än månen p g a att jorden har en mycket större massa. Eftersom jorden har en massa som är 81 gånger större än månen, ligger det gemensamma masscentret 81 gånger närmare jordens mittpunkt än månens mittpunkt. Detta gemensamma masscentrum ligger innanför jordens yta och därför förefaller det som om månen kretsar kring jorden.

Om man tittar på hela solsystemet så har solen en massa som är mycket större än alla planeterna, asteroiderna och andra objekt tillsammans. Därför kommer solsystemets gemensamma masscentrum att ligga innanför solens yta. Men alla objektens masscentrum , inklusive solens, kretsar kring detta gemensamma masscentrum.

Det är alltså inte så att den ena himlakroppen ligger stilla medan den andra rör sig, utan alla rör sig kring varandra, men olika mycket.

Nu skrev du nog lite fel.
Alla rör sig runt "masscentrum", men inte lika mycket menade du hoppas jag.
Inte varandra. Saturnus och jorden snurrar inte runt varandra och solen snurrar in runt någon annan planet. Inte har den heller någon jämn bana runt solsystemets masscentrum eftersom planeterna befinner sig i olika banor med olika omloppstider. Men den vaggar lite hit och dit.
Ville bara klargöra
DoÅ bör inte uppmuntras än mer pge oklarheter.
Citera
2012-05-01, 13:22
Medlem
Negersmurfens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Puffarn
Nu skrev du nog lite fel.
Alla rör sig runt "masscentrum", men inte lika mycket menade du hoppas jag.
Inte varandra. Saturnus och jorden snurrar inte runt varandra och solen snurrar in runt någon annan planet. Inte har den heller någon jämn bana runt solsystemets masscentrum eftersom planeterna befinner sig i olika banor med olika omloppstider. Men den vaggar lite hit och dit.
Ville bara klargöra
DoÅ bör inte uppmuntras än mer pge oklarheter.

Ok, jag menade att alla rör sig kring masscentrum.

Men solen (eller solens masscentrum för att vara exakt) snurrar runt solsystemets masscentrum, som råkar ligga innanför solens yta, därför blir solens rörelse knappt märkbar, men den finns.

Jorden och saturnus rör sig inte kring varandra, men deras gravitation påverkar ändå varandras rörelser, även om denna påverkan är mycket liten. Situationen i ett flerkropparsystem blir väldigt komplicererad, men i princip så påverkar alla kroppar varandra, men olika mycket, beroende på deras olika massor och avstånd till varandra.

Ibland kommer t ex jorden och saturnus att vara i en rak linje med varandra i förhållande till solen, och då kommer de att påverka varandra mer än när de befinner sig på var sin sida om solen.
Senast redigerad av Negersmurfen 2012-05-01 kl. 13:28.
Citera
2012-05-01, 13:30
Medlem
Negersmurfens avatar
Jag kan också tillägga att solsystemet i sin tur kretsar kring Vintergatans masscentrum, och Vintergatan i sin tur kretsar kring den lokala galaxhopens masscentrum. Så allting rör på sig.

Men det kanske är OT.
Citera
2012-05-01, 13:47
Medlem
Puffarns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Negersmurfen
Jag kan också tillägga att solsystemet i sin tur kretsar kring Vintergatans masscentrum, och Vintergatan i sin tur kretsar kring den lokala galaxhopens masscentrum. Så allting rör på sig.

Men det kanske är OT.

Nej inte ovidkommande men vi kan ju begränsa oss till ett referenssystem. För övrigt tror inte Hare Krishna på galaxer. Då jorden är i allts centrum med allt annat roterande runt sig så kan universum nämligen bara vara 3.8 ljusTIMMAR i radie. Längsta avståndet som något med ljusets hastighet kan hinna runt jorden på ett dygn.
DoÅ sitter och arbetar på ett inlägg som ska bevisa detta slutgiltigt. Vi väntar med spänning.
Citera
2012-05-01, 14:35
Medlem
Snorlyktans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Puffarn
Nej inte ovidkommande men vi kan ju begränsa oss till ett referenssystem. För övrigt tror inte Hare Krishna på galaxer. Då jorden är i allts centrum med allt annat roterande runt sig så kan universum nämligen bara vara 3.8 ljusTIMMAR i radie. Längsta avståndet som något med ljusets hastighet kan hinna runt jorden på ett dygn.
DoÅ sitter och arbetar på ett inlägg som ska bevisa detta slutgiltigt. Vi väntar med spänning.

Är det inte försenat nu? Han har väl svårt att hitta relevant fysik att förvrida. :P
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in