2012-05-02, 13:49
Medlem
Död o återfödds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Golachab

Ja så förklaras det ibland. Enkelt och effektivt. Tillsammans med vad Chaitanya Mahaprabhu lär ha sagt:

“In every verse of Srimad-Bhagavatam and in every syllable, there are various meanings.” (Chaitanya Caritamrita, Madhya 24.318)

Så löser man de flesta problemen och motsägelserna.

Detta är fullständigt osannolikt!

Jag slår upp min Chaitanya Caritamrita för att läsa versen, och EXAKT DEN SIDAN, sidan 1352, var dold pga att den satt fast i mittfåran pga produktionsfel i tryckeriet, så jag tog fram min brevöppnare och rev upp sidan, så att jag kunde läsa versen...HELT OTROLIGT!

Man skulle kunna bortförklara det med farbror slumpen...
Citera
2012-05-02, 14:04
Medlem
Golachabs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Död o återfödd
Detta är fullständigt osannolikt!

Jag slår upp min Chaitanya Caritamrita för att läsa versen, och EXAKT DEN SIDAN, sidan 1352, var dold pga att den satt fast i mittfåran pga produktionsfel i tryckeriet, så jag tog fram min brevöppnare och rev upp sidan, så att jag kunde läsa versen...HELT OTROLIGT!

Man skulle kunna bortförklara det med farbror slumpen...
Tur det finns digitala versioner. Mitt exemplar av Shrimad Bhagavatam's 7:e canto är helt förstörd av att flera kapitel har blandats ihop och en del saknas helt då det finns upprepningar av samnma kapitel istället.

http://vedabase.net/cc/madhya/24/318/en1
Citera
2012-05-02, 14:34
Medlem
Citat:
Måninvårnarna är alltså andliga, icke materiella, eller vad vi ska säga? Månen bebos av ofysiska varelser som ingen kan se, ja det är ju ett sätt att komma runt problematiken.

Hur många kan gå på vatten? Ingen skulle jag säga. Såvida det inte är fruset.

Då månen räknas som himmelsk planet anses innevånarna ha en helt annan typ av kroppar än de vi har på vår planet (observera att himmelsk planet fortfarande innebär att den är i den materiella världen, inte den transcendentala världen).

Jag syftade på Jesus med det sista. Tanken var att visa på att man i varje religion kan finna en hel del som är märkligt, otroligt, som låter osannolikt et c om man enbart jämför med sin egna begränsade erfarenhet.
Om man alls vill kunna diskutera frågor som rör en annan verklighet än den vi känner till bör man ha förmågan att ställa in sig på att något annat är möjligt och därmed röra sig utanför de referensramar vi är fastknådade vid.

“Thus a strict materialism refutes itself for the reason given long ago by Professor Haldone: ‘If my mental processes are determined wholly by the motions of atoms in my brain, I have no reason to suppose that my believes are true…and hence I have no reason for supposing my brain to be composed of atoms.” (Possible Worlds, p.209) (citerat av CS Lewis i Miracles s. 22)
Citera
2012-05-02, 19:27
Medlem
proconsuls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Haribol
Då månen räknas som himmelsk planet anses innevånarna ha en helt annan typ av kroppar än de vi har på vår planet (observera att himmelsk planet fortfarande innebär att den är i den materiella världen, inte den transcendentala världen).

Jag syftade på Jesus med det sista. Tanken var att visa på att man i varje religion kan finna en hel del som är märkligt, otroligt, som låter osannolikt et c om man enbart jämför med sin egna begränsade erfarenhet.
Om man alls vill kunna diskutera frågor som rör en annan verklighet än den vi känner till bör man ha förmågan att ställa in sig på att något annat är möjligt och därmed röra sig utanför de referensramar vi är fastknådade vid.

“Thus a strict materialism refutes itself for the reason given long ago by Professor Haldone: ‘If my mental processes are determined wholly by the motions of atoms in my brain, I have no reason to suppose that my believes are true…and hence I have no reason for supposing my brain to be composed of atoms.” (Possible Worlds, p.209) (citerat av CS Lewis i Miracles s. 22)

Jag är inte alls främmande för trancendentala frågor. Jag räknar mig som advaitavadin och har även haft en del upplevelser som får räknas som andliga.
Men att hävda att månen bebos av materiella varelser som inte kan ses är lite väl magstarkt.
Och det är bortförklaringarna som stör mig. Varför inte helt enkelt erkänna att veda och prabhupada har fel på den här punkten. Månen är obebodd, vi hade fel, det är mycket ärligare.
Citera
2012-05-02, 19:42
Medlem
Okej. Men nej, så funkar det inte för mig. Jag är övertygad om att det finns en vansinnigt massa som vi inte kan se men som ändå existerar. Det kryllar av andesjälar i den materiella världen så liv i olika former finns ju överallt (vilket jag förstås förstår att många inte håller med om).
Så jag har faktiskt inte något problem med tanken att det finns levande varelser som befinner sig i dimensioner som vi normalt inte kan uppfatta.
Citera
2012-05-02, 23:23
Medlem
Död o återfödds avatar
Citat:
Jag rekommenderar att om du verkligen är intresserad av ämnet så finns en hel del att läsa t e x kan du börja med:

http://www.thespiritualscientist.com...ad-bhagavatam/

Här finns originalartikeln med illustrationer: http://btg.iskcondesiretree.info/pdf..._Number-06.pdf

Här finns en mycket givande bok i samma ämne som kan läsas Online, kring den vediska indiska kosmologiska världsbilden, "Vedic Cosmography and Astronomy", av Richard L. Thompson:

http://books.google.se/books?id=9oi6...page&q&f=false

Intressanta kommentarer här kring ovanstående bok:

http://www.indiadivine.org/audarya/s...rabhupada.html
.
Senast redigerad av Död o återfödd 2012-05-03 kl. 00:17.
Citera
2012-05-02, 23:28
Medlem
Cowtippers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Död o återfödd
Här finns en mycket givande bok i samma ämne som kan läsas Online, kring den vediska indiska kosmologiska världsbilden, "Vedic Cosmography and Astronomy", av Richard L. Thompson:

http://books.google.se/books?id=9oi6...page&q&f=false

Men vi väntar fortfarande på ditt STORA svar/inägg som du lallade om för typ 2 veckor sen....
Kom igen nu......
Citera
2012-05-02, 23:32
Medlem
Puffarns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cowtipper
Men vi väntar fortfarande på ditt STORA svar/inägg som du lallade om för typ 2 veckor sen....
Kom igen nu......
Jaaaaa!
Hur går det. Det var ju nästan färdigt för ett par dagar sen.
My mind is ready to be blown!
Citera
2012-05-03, 03:27
Medlem
Död o återfödds avatar
.
Kära Mukunda framme igen:

http://alexanderharensynpunkt.blogsp...e-krishna.html

"...även om jag inte riktigt nappar på vad deras tro och traditioner innebär så var det fantastiskt skönt att höra honom prata. Det var ett sådant lugnt över hela honom och hans röst kändes som massage inne i huvudet."
Citera
2012-05-03, 07:41
Medlem
proconsuls avatar
Citat:
Okej. Men nej, så funkar det inte för mig. Jag är övertygad om att det finns en vansinnigt massa som vi inte kan se men som ändå existerar. Det kryllar av andesjälar i den materiella världen så liv i olika former finns ju överallt (vilket jag förstås förstår att många inte håller med om).
Så jag har faktiskt inte något problem med tanken att det finns levande varelser som befinner sig i dimensioner som vi normalt inte kan uppfatta.

Det här är ett klassiskt fall av vad man inom psykologin kallar kognitiv diskrepans. Ställd inför ett obehagligt faktum så ändrar man förutsättningarna. Det fanns de facto inga mångubbar, så i stället för att inse att veda har fel så påstår man istället att mångubbarna finns i "en annan dimension".

Det finns saker, företeelser, krafter, vi inte kan se eller mäta. Qi är ett bra exempel.
Men påståendet att det finns levande varelser på månen som visade sig leva i en annan dimension eftersom astronauterna inte kunde se dem är en sandlådehistoria imho och sänker trovärdigheten för alla andra påståenden som görs från ert håll.
Citera
2012-05-03, 10:09
Medlem
Men i veda beskrivs månen som tillhörande de himmelska planeterna med himmelska innevånare. Så det är inte påhittat efter att astronauterna varit på besök.
Även solen är en himmelsk planet där Surya, solguden befinner sig. Solens innevånare beskrivs ha kroppar av eld. Det kanske låter ännu mer osannolikt?
Citera
2012-05-03, 11:51
Medlem
proconsuls avatar
Citat:
Men i veda beskrivs månen som tillhörande de himmelska planeterna med himmelska innevånare. Så det är inte påhittat efter att astronauterna varit på besök.
Även solen är en himmelsk planet där Surya, solguden befinner sig. Solens innevånare beskrivs ha kroppar av eld. Det kanske låter ännu mer osannolikt?
Osannolikt? Nej, det låter helt befängt.
Jag vet att veda inte skrevs efter månlandningen thankyouverymuch. Men det måste ju ha varit efter månlandningen som förklaringen att måninnevånarna lever i en annan dimension uppstod. Innan dess var väl uppfattningen att innevånarna precis som planeten var fullt synliga och påtagliga.

Och om solens innevånare är gjorda av eld så är ju de också fullt synliga och påtagligaoch till och med skapade av material som även finns här på jorden. För att vara konsekvent borde då måninnevånarna vara skapade av materian från månen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in