2012-04-29, 03:28
Medlem
Puffarns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Död o återfödd
Bara finputsningen återstår - kan ta några dagar till - blir ett enormt inlägg!

Att vi tror på dessa fantasiavstånd till stjärnorna, beror på att vi baserar avstånden på en felaktig premiss, att jorden skulle kretsa runt solen...

Du förnekar förstås att Voyager 1 som nu är över 15 ljustimmar från jorden och hela resan sänt ut radiosignaler för vem som helst att följa över huvud taget existerar antar jag? Glöm inte ta med den i inlägget. Tryck in så mycket du kan på en gång så vi effektivt kan applicera flismaskinen på alltihop på en gång istället för bit för bit.
Citera
2012-04-29, 09:21
Medlem
Bzzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Puffarn
... De förnekar att människan varit på månen. ...
Kommer inte ihåg var jag läste detta: Någon hade undersökt det "mån-grus" astronauterna hade släpat med sig från månen. Det var ganska mycket, bortåt ett ton tror jag. Den här forskaren hittade rester av små insekter i gruset. Insekterna och gruset visade sig överensstämma med grus som finns i någon öken i Australien!

Sedan finns det andra rykten också, om att det hela skulle vara en bluff. Kan ni tänka er? Det är ganska oerhört: jämförbart med uppgifterna om att 911 skulle varit ett egenhändigt fabricerad händelse avsedd att ge amerikanerna en bättre utgångspunkt i väntan på kinesisk dominans.

Omständigheterna vid månlandningarna var att ryssarna hade överträffat amerikanerna genom att skicka upp satelliter i omloppsbanor runt jorden. Kalla kriget pågick, så om någon sida kunde visa att den var mer framstående så "tog den poäng".
Citera
2012-04-29, 09:28
Medlem
Mankas avatar
Citat:
Detsamma gör en stor del av det svenska folket:

http://wwwc.aftonbladet.se/vss/speci...,41250,00.html

NASA:s Månkonspiration har jag redan avslöjat här, i 55 punkter:

http://blogg.aftonbladet.se/snillebl...deo-analyser-1

Publicerar en intressant kommentar därifrån:

"Skojar ni???? Finns det folk som tror att vi varit på månen?
Det där skitsnacket var ju redan 1969 och redan på den tiden så skrattade alla som läst lite fysik i skolan.
Är det någon av er som tror att vi varit på månen som har kollat på de fysiska förhållandena som råder där? Det är ju bara ca -140 grader Celcius på natten ocg ca +120 grader Celcius på dagen, hur tror ni att ngn ska klara av det? Och om ni fortfarande tror det så förklara för mej hur dom kan hålla uppe kroppstemperaturen under natten, och kom förfan inte släpande med värme från batteri för det finns än idag inga sådana batteri som klarar dom temperaturena. Jag har vekligen försökt få tag på ett sådant batteri, men det finns inget.

En annan liten sak som många inte tänker på är att hur fick dom plats med alla syretuber i månlandaren? Dom var ju där i 3 dygn och det borde gått åt en hel del tuber.......och hur klarar dom att inte munstyckerna fryser? alla som dyker i + grader får ju tom problem med frysning....men dom klarar -120 grader....skrattretande enkelt att knäcka att dom bluffar. Det finns massvis med sådana saker att titta på bara att kolla inom fysiken. en annan liten rolig sak är hur man lyckas med vanlig celloidfilm i +120 grader utan att den självantänder, ganska lätt att kolla i fysiken också och konstatera att det går ju inte att ha en vanlig Hasselbladskamera i de förhållanden som råder på månen. Nä ni som tror att det är sant att det varit folk på månen tänk till lite själva och sluta försöka försvara något bara för ni gick på "niten" Rikta istället era blickar mot dom som blåste er och fundera på hur kunde dom göra det?
Ha det bra alla. /janne"

---------

Som sagt, det där med att vi skulle ha knallat omkring på Månen 1969, under farfars teknologiskt primitiva tid, det är inte många kritiskt tänkande människor som köper det längre...
.
Vi har garanterat varit på månen. Annars i stort brukar jag hålla med dina åsikter.

Nasa lade en reflector på månen och när de riktade en stark laserstråle mot ett obesökt ställe på månen kom inga fotoner från lasern tillbaka till jorden. Men när de siktade på apolloplatsen på månen så kom fotoner tillbaka. Det är bevisat att de varit där. Detta är jag säker på.
Citera
2012-04-29, 13:29
Medlem
Död o återfödds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Manka
Vi har garanterat varit på månen. Annars i stort brukar jag hålla med dina åsikter.

Nasa lade en reflector på månen och när de riktade en stark laserstråle mot ett obesökt ställe på månen kom inga fotoner från lasern tillbaka till jorden. Men när de siktade på apolloplatsen på månen så kom fotoner tillbaka. Det är bevisat att de varit där. Detta är jag säker på.

Det finns inga som helst bevis för att vare sig Apollo 11, 14 eller 15 ska ha placerat några speglar/reflektorer på månen, än mindre att de överhuvudtaget varit på månen!

Däremot sägs två franskbyggda reflektorer ha placerats på månen av den obemannade ryska rymdfarkosten Lunochod 2, i januari 1973.

För övrigt fungerar ju månen de facto själv som en spegel:

http://www.physics.ucsd.edu/~tmurphy/apollo/basics.html
http://apollofacts.bravehost.com

DET BEHÖVS ALLTSÅ INGA REFLEKTORER !!!

Faktum är att ryssarna i november 1963 mätte avståndet till månen med laser, utan några reflektorer på månen, vilket rapporterades i New York Times den 5 november 1963 och i National Geographic december 1966.

Mythbusters laser-experiment är inget som helst bevis för att apollo-gubbarna skulle ha placerat reflektorer på månen, vilket vi får bevis för här:

VIDEO-bevis:

http://www.youtube.com/watch?v=uz09H_qwQ-U
http://www.youtube.com/watch?v=1rvmBEsTcoU
http://www.youtube.com/watch?v=zCD4lY13D1E
http://www.youtube.com/watch?v=QxzQXxo6JlM

http://www.aulis.com/jerry-wiant.htm
Citera
2012-04-30, 13:52
Medlem
Hmmm... Trist diskussion som börjar med ett inlägg som åtminstone säger mig att trådstartaren med högsta sannolikhet aldrig haft närmare kontakt med Krishnarörelsen i verkligheten.

Givetvis finns det skandaler inom vår rörelse och man kan radda upp dem och få det att se ut som om det är det normala för oss. På liknande sätt skulle man kunna skriva om den svenska skolan, IKEA, scouterna eller vad som helst...

Nu är en del av det som skrevs inte ens sant. Det jag reagerar starkast på är påståendet om missförhållanden inom den skola som i 20 år drevs av Krishnarörelsen eftersom skolan fick goda betyg genomgående av Södertälje kommun. De barn som gick i skolan är vuxna nu och av alla jag känner har de klarat fortsatta studier/arbetsliv alldeles utmärkt. Barnen låg över medel i flera ämnen (matematik, fysik och engelska).

För deras skull. De som gått i skolan, tycker jag det är onödigt att hitta på saker som inte stämmer.
Citera
2012-04-30, 16:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bzz
Omständigheterna vid månlandningarna var att ryssarna hade överträffat amerikanerna genom att skicka upp satelliter i omloppsbanor runt jorden. Kalla kriget pågick, så om någon sida kunde visa att den var mer framstående så "tog den poäng".

Och om det fanns några tveksamheter att USA verkligen landade människor på månen skulle Sovjet inte direkt väntat med att påpeka detta...
Citera
2012-04-30, 17:05
Medlem
4yoonlys avatar
Citat:
Det finns inga som helst bevis för att vare sig Apollo 11, 14 eller 15 ska ha placerat några speglar/reflektorer på månen, än mindre att de överhuvudtaget varit på månen!

Däremot sägs två franskbyggda reflektorer ha placerats på månen av den obemannade ryska rymdfarkosten Lunochod 2, i januari 1973.

För övrigt fungerar ju månen de facto själv som en spegel:

http://www.physics.ucsd.edu/~tmurphy/apollo/basics.html
http://apollofacts.bravehost.com

DET BEHÖVS ALLTSÅ INGA REFLEKTORER !!!

Faktum är att ryssarna i november 1963 mätte avståndet till månen med laser, utan några reflektorer på månen, vilket rapporterades i New York Times den 5 november 1963 och i National Geographic december 1966.

Mythbusters laser-experiment är inget som helst bevis för att apollo-gubbarna skulle ha placerat reflektorer på månen, vilket vi får bevis för här:

VIDEO-bevis:

http://www.youtube.com/watch?v=uz09H_qwQ-U
http://www.youtube.com/watch?v=1rvmBEsTcoU
http://www.youtube.com/watch?v=zCD4lY13D1E
http://www.youtube.com/watch?v=QxzQXxo6JlM

http://www.aulis.com/jerry-wiant.htm

Spännande, en religiös person som inte tror... inte tror på att vi varit på månen... men det slutar inte där... ytterligare en religiös person som vet att vi varit där pga av fakta säger det... mycket skall man läsa innan ögon trillar ur... :-)
Citera
2012-04-30, 17:40
Medlem
Jag tror inte att majoriteten av medlemmarna i Krishnarörelsen ser månlandningen som en fråga som är särskilt viktig för vår åskådning...
Citera
2012-04-30, 18:10
Medlem
4yoonlys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Haribol
Jag tror inte att majoriteten av medlemmarna i Krishnarörelsen ser månlandningen som en fråga som är särskilt viktig för vår åskådning...

Ah ok, själv har jag ingen aning... det var bara en enormt rolig observation...

"Död o återfödd" hade ju försökt i alla fall att ta reda på "fakta" :-) så han var ju uppenbarligen i alla fall lite intresserad...

Och läser han detta :-)
Jag älskar Mythbusters! men det finns några tusen till som har reflekterat laser tillbaka till jorden...
Citera
2012-04-30, 18:24
Medlem
Citat:
Misstänker att vi har några medlemmar här så tänkte vi kunde diskuttera lite om dessa till synes fromma Hare Krishnas och deras religion.

I grunden är de Indiska religionerna väldigt livsbejakande men just Hare Krishna är en väldigt sluten världsfrånvänd sekt med många hemskheter på sitt samvete.

De vill gärna komma på besök i svenska skolor och drev tom egen skola som stora missförhållanden rådde på.

Några exempel på annat.
De förnekar att människan varit på månen.
De säger att goda kvaliteter kan en människa enbart ha med en tro på gud.
De anser som rörelse att barn inte ska få välja själva utan måste utbildas i rörelsens tro från barnsben.
Upprepade fall av sexuella övergrepp inom rörelsen runt om i världen har konsekvent tystats ner.
Vid frågor till rörelsen om sådant i sverige svarar de fortfarande att de har ett internt system för att hantera missförhållanden. De anmäler inte själva med andra ord.
Ang händelser som dem säger de att trots att månen har fläckar så är den trots allt vacker. Då ska tilläggas att fler än femhundra! Personer i världen vunnit mot dem i domstol för allt från fysiska till psykiska och institutionaliserade sexuella övergrepp mot barn.
Sekten vill ha stor makt över familjelivet och har flera gånger gjort anspråk på att ha rätten att dela man och hustru samt tar sig rätten att i detalj reglera pars sexliv under vissa förhållanden. Detta är något som numera tonas ner men som fortfarande praktiseras i praktiken enligt många före detta medlemmar.

Frågan är varför många har en så harmlös syn på Hare Krishna som rörelse.
Deras religiösa texter är i det stora hela goda men rörelsen är trångsynt och väldigt sektistisk. En av deras största ledare satt tex 8 år i fängelse för beställningsmord. Samma ledare uppmanade till sex med barn. Han fördömdes inte kraftfullt av rörelsen men tappade sin position officiellt. En ny grupp startades tom runt honom som tog in honom efter avtjänat straff. Detta var iofs en utsplittrad grupp ur HK.

En grupp som så ihärdigt betonar sin egen godhet och respekten för människan och allt levande har inte mycket trovärdighet när man tittar in i vad de ställt till med och fortfarande ställer till med.

Det skulle vara intressant att höra från aktiva och före detta medlemmar samt andra med information om denna slutna sekt som anser att det är resten av världen som är sluten mot dem, inte tvärt om.

Jag undrar ju då vad du menar med "väldigt sluten världsfrånvänd sekt"?

Jag har varit med nästan 20 år, jag har inte märkt detta. Vi har öppet jämt, folk kommer på besök när de vill. Vi har inga hemliga möten eller så. De allra flesta av oss har vanliga jobb, går i vanliga skolor, har bra kontakt med våra släktingar o s v.

"De förnekar att människan varit på månen."

Det är inte en fråga som vi särskilt ofta ens talar om och visst finns det olika åsikter. Enligt Veda är dock månen en planet där det finns levande varelser. Uppenbarligen kan inte vi se dem, men det är ju mycket som inte vi kan se så åtminstone har inte jag problem med denna fråga.

"De anser som rörelse att barn inte ska få välja själva utan måste utbildas i rörelsens tro från barnsben."

Vad menar du med att välja själva? Välja vad?
Vilka föräldrar uppfostrar medvetet sina barn på ett sätt som strider mot deras övertygelser? Självklart uppfostrar vi våra barn i den kultur vi är del av. Sen vad de väljer när de är mogna nog för det kan ju inte föräldrarna bestämma.

"Upprepade fall av sexuella övergrepp inom rörelsen runt om i världen har konsekvent tystats ner."

Det stämmer att det så hänt på vissa ställen i världen tyvärr, men det är ett gravt överdrivet påstående att det "konsekvent" tystats ner. Tvärtom kan du enkelt finna mycket hård kritik från medlemmar i Krishnarörelsen av de personer som begått övergrepp eller som försökt tysta ned detta eller andra missförhållanden. Vi liksom alla normala föräldrar vill ju inte att våra barn ska utsättas för någon slags övergrepp. Själv tycker jag det är bra att vi inte har internatskolor längre, barn bör bo med sina föräldrar.
För övrigt har jag en del vänner som är uppvuxna inom Krishnarörelsen som haft en mycket lycklig barndom och skolgång inom Krishnarörelsen och som tycker det är mycket jobbigt att det finns folk som säger "stackars dig!" ungefär när de berättar att de är uppvuxna i Krishnarörelsen. De flesta har trots allt haft det bra och har det bra. Så jag tycker det är viktigt att dessa personer ska slippa denna stigmatisering det innebär att få höra att det skulle vara synd om dem när de haft en normal och lycklig barndom.

"Vid frågor till rörelsen om sådant i sverige svarar de fortfarande att de har ett internt system för att hantera missförhållanden. De anmäler inte själva med andra ord."

Helt fel det sista. Vi uppmanas att anmäla då vi misstänker något och det gör vi (har själv varit med om att behöva anmäla en familj till soc då vi märkt att allt inte var så bra för barnen i en familj). Däremot stämmer det att vi har ett internt system som går ut på att några vuxna vid varje center bör ha en djupare utbildning för att känna igen tecknen på att barn utsätts för övergrepp, vad man kan göra för att förhindra dessa och vad man gör då man misstänker något.
Vi hade en utbildningssession i Norden senast förra sommaren:

http://news.iskcon.com/node/3629

"Ang händelser som dem säger de att trots att månen har fläckar så är den trots allt vacker."

??? Tja, så kan man kanske säga...
I det här sammanhanget vore det dock lite korkat att säga så. Har någon sagt så till dig?

"har flera gånger gjort anspråk på att ha rätten att dela man och hustru"

Förstår inte vad du menar med det. I vilket fall så är det så att folk gifter sig som de vill och i en del fall skiljer sig folk, vilket är tråkigt, men det händer. Det är inte något som andra har så mycket att säga till om. Jag föreställer mig att du tror det finns några som sitter och bestämmer saker om våra liv?
Det kan nog vara stora lokala skillnader i hur det funkar på olika platser i världen, men det är knappast normen eller något jag hört talas om att "sekten" bestämmer över vad som händer hemma hos folk i fråga om det du skriver.

Okej, skriver mer senare.
Hoppas TS inte blir förskräckt över min lite offensiva hållning, är lite trött på fördomar och överdrifter bara. Men jag kan förstå att man kan ha denna uppfattning om ISKCON om man inte har personlig erfarenhet och finner sin (des-)information på FRI:s hemsida eller liknande ställen.
Citera
2012-04-30, 18:32
Medlem
Citat:
Ah ok, själv har jag ingen aning... det var bara en enormt rolig observation...

"Död o återfödd" hade ju försökt i alla fall att ta reda på "fakta" :-) så han var ju uppenbarligen i alla fall lite intresserad...

Jo, men han är speciellt intresserad av ämnet. Jag har i alla fall aldrig på allvar fördjupat mig i frågan eftersom jag inte tycker att frågan i sig är av stor vikt för min åskådning. Men jag tycker in och för sig det är lite lustigt att man kunde åka till månen på 60-talet men nu, 40 år senare när tekniken utvecklats något enormt, har man fortfarande inte sänt något fordon dit trots mycket tal om att göra det. Men jag tycker ämnet passar bättre i någon annan tråd.
Citera
2012-04-30, 18:49
Medlem
Puffarns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Haribol
Jag undrar ju då vad du menar med "väldigt sluten världsfrånvänd sekt"?

Jag har varit med nästan 20 år, jag har inte märkt detta. Vi har öppet jämt, folk kommer på besök när de vill. Vi har inga hemliga möten eller så. De allra flesta av oss har vanliga jobb, går i vanliga skolor, har bra kontakt med våra släktingar o s v.
.
.
.
.

Okej, skriver mer senare.
Hoppas TS inte blir förskräckt över min lite offensiva hållning, är lite trött på fördomar och överdrifter bara. Men jag kan förstå att man kan ha denna uppfattning om ISKCON om man inte har personlig erfarenhet och finner sin (des-)information på FRI:s hemsida eller liknande ställen.

I stort sett all info i min post kommer från era egna hemsidor. De flesta svenska. Även månen har fläckar är tex från en svensk hare krishna sida. Officiell.
Och visst förnekelsen av månlandningen är oviktig för er kanske men är trots det en bestämde åsikt i hela världen alla bevis till trots. Skitbevis till stöd däremot. Det visar på en symptomatisk syn på vad fakta är och att konstruerade lögner är helt ok att använda i de fall som de stödjer den ena synen och det i sin tur är intressant när ni dessutom vill driva skolor.
Era avhoppare ger dessutom en enad och tydligt bild av de missförhållanden som kan uppstå och hur de i sådana fall tystas ner inom sekten från hela världen.
Uttalandet om att ni vill hantera problem själva hellre än anmälan kom för övrigt även det från er själva, i sverige.

Får jag fråga vad du tycker om DoÅ och hans sätt att argumentera och den bild han ger av er?
Står du bakom den, hans blogg och tonen han ger av att företräda allt ni står för?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in