Citat:
Misstänker att vi har några medlemmar här så tänkte vi kunde diskuttera lite om dessa till synes fromma Hare Krishnas och deras religion.
I grunden är de Indiska religionerna väldigt livsbejakande men just Hare Krishna är en väldigt sluten världsfrånvänd sekt med många hemskheter på sitt samvete.
De vill gärna komma på besök i svenska skolor och drev tom egen skola som stora missförhållanden rådde på.
Några exempel på annat.
De förnekar att människan varit på månen.
De säger att goda kvaliteter kan en människa enbart ha med en tro på gud.
De anser som rörelse att barn inte ska få välja själva utan måste utbildas i rörelsens tro från barnsben.
Upprepade fall av sexuella övergrepp inom rörelsen runt om i världen har konsekvent tystats ner.
Vid frågor till rörelsen om sådant i sverige svarar de fortfarande att de har ett internt system för att hantera missförhållanden. De anmäler inte själva med andra ord.
Ang händelser som dem säger de att trots att månen har fläckar så är den trots allt vacker. Då ska tilläggas att fler än femhundra! Personer i världen vunnit mot dem i domstol för allt från fysiska till psykiska och institutionaliserade sexuella övergrepp mot barn.
Sekten vill ha stor makt över familjelivet och har flera gånger gjort anspråk på att ha rätten att dela man och hustru samt tar sig rätten att i detalj reglera pars sexliv under vissa förhållanden. Detta är något som numera tonas ner men som fortfarande praktiseras i praktiken enligt många före detta medlemmar.
Frågan är varför många har en så harmlös syn på Hare Krishna som rörelse.
Deras religiösa texter är i det stora hela goda men rörelsen är trångsynt och väldigt sektistisk. En av deras största ledare satt tex 8 år i fängelse för beställningsmord. Samma ledare uppmanade till sex med barn. Han fördömdes inte kraftfullt av rörelsen men tappade sin position officiellt. En ny grupp startades tom runt honom som tog in honom efter avtjänat straff. Detta var iofs en utsplittrad grupp ur HK.
En grupp som så ihärdigt betonar sin egen godhet och respekten för människan och allt levande har inte mycket trovärdighet när man tittar in i vad de ställt till med och fortfarande ställer till med.
Det skulle vara intressant att höra från aktiva och före detta medlemmar samt andra med information om denna slutna sekt som anser att det är resten av världen som är sluten mot dem, inte tvärt om.
Jag undrar ju då vad du menar med "väldigt sluten världsfrånvänd sekt"?
Jag har varit med nästan 20 år, jag har inte märkt detta. Vi har öppet jämt, folk kommer på besök när de vill. Vi har inga hemliga möten eller så. De allra flesta av oss har vanliga jobb, går i vanliga skolor, har bra kontakt med våra släktingar o s v.
"De förnekar att människan varit på månen."
Det är inte en fråga som vi särskilt ofta ens talar om och visst finns det olika åsikter. Enligt Veda är dock månen en planet där det finns levande varelser. Uppenbarligen kan inte vi se dem, men det är ju mycket som inte vi kan se så åtminstone har inte jag problem med denna fråga.
"De anser som rörelse att barn inte ska få välja själva utan måste utbildas i rörelsens tro från barnsben."
Vad menar du med att välja själva? Välja vad?
Vilka föräldrar uppfostrar medvetet sina barn på ett sätt som strider mot deras övertygelser? Självklart uppfostrar vi våra barn i den kultur vi är del av. Sen vad de väljer när de är mogna nog för det kan ju inte föräldrarna bestämma.
"Upprepade fall av sexuella övergrepp inom rörelsen runt om i världen har konsekvent tystats ner."
Det stämmer att det så hänt på vissa ställen i världen tyvärr, men det är ett gravt överdrivet påstående att det "konsekvent" tystats ner. Tvärtom kan du enkelt finna mycket hård kritik från medlemmar i Krishnarörelsen av de personer som begått övergrepp eller som försökt tysta ned detta eller andra missförhållanden. Vi liksom alla normala föräldrar vill ju inte att våra barn ska utsättas för någon slags övergrepp. Själv tycker jag det är bra att vi inte har internatskolor längre, barn bör bo med sina föräldrar.
För övrigt har jag en del vänner som är uppvuxna inom Krishnarörelsen som haft en mycket lycklig barndom och skolgång inom Krishnarörelsen och som tycker det är mycket jobbigt att det finns folk som säger "stackars dig!" ungefär när de berättar att de är uppvuxna i Krishnarörelsen. De flesta har trots allt haft det bra och har det bra. Så jag tycker det är viktigt att dessa personer ska slippa denna stigmatisering det innebär att få höra att det skulle vara synd om dem när de haft en normal och lycklig barndom.
"Vid frågor till rörelsen om sådant i sverige svarar de fortfarande att de har ett internt system för att hantera missförhållanden. De anmäler inte själva med andra ord."
Helt fel det sista. Vi uppmanas att anmäla då vi misstänker något och det gör vi (har själv varit med om att behöva anmäla en familj till soc då vi märkt att allt inte var så bra för barnen i en familj). Däremot stämmer det att vi har ett internt system som går ut på att några vuxna vid varje center bör ha en djupare utbildning för att känna igen tecknen på att barn utsätts för övergrepp, vad man kan göra för att förhindra dessa och vad man gör då man misstänker något.
Vi hade en utbildningssession i Norden senast förra sommaren:
http://news.iskcon.com/node/3629
"Ang händelser som dem säger de att trots att månen har fläckar så är den trots allt vacker."
??? Tja, så kan man kanske säga...
I det här sammanhanget vore det dock lite korkat att säga så. Har någon sagt så till dig?
"har flera gånger gjort anspråk på att ha rätten att dela man och hustru"
Förstår inte vad du menar med det. I vilket fall så är det så att folk gifter sig som de vill och i en del fall skiljer sig folk, vilket är tråkigt, men det händer. Det är inte något som andra har så mycket att säga till om. Jag föreställer mig att du tror det finns några som sitter och bestämmer saker om våra liv?
Det kan nog vara stora lokala skillnader i hur det funkar på olika platser i världen, men det är knappast normen eller något jag hört talas om att "sekten" bestämmer över vad som händer hemma hos folk i fråga om det du skriver.
Okej, skriver mer senare.
Hoppas TS inte blir förskräckt över min lite offensiva hållning, är lite trött på fördomar och överdrifter bara. Men jag kan förstå att man kan ha denna uppfattning om ISKCON om man inte har personlig erfarenhet och finner sin (des-)information på FRI:s hemsida eller liknande ställen.