2012-09-10, 11:54
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Död o återfödd
https://www.flashback.org/sp39227042

Jag förstår....när planeten Nibiru står i 'Den förvirrade osthandlaras' tecken; mera gynnsamt kan det knappast bli.
Citera
2012-09-12, 21:35
Medlem
Okej... Jäst.

Vi offrar inte något innehållandes jäst i templen till gudsgestaltarna. Däremot anses det okej att offra bröd bakad med jäst hemma. Svamp är inte helt förbjudet. Exempelvis har Srila Prabhupada sagt till hängivna att de kunde offra svamp till Gaura-nitai eftersom Sri Caitanya Mahaprabhu åt svamp vid sin vandring genom Jarikhanda-skogen, däremot kan man inte offra till Radha & Krishna.

Det är ovanligt att vi äter svamp, de flesta gör inte det, däremot bakar många av oss med jäst. Men de finns också en hel del i Krishnarörelsen som kategoriskt undviker bröd bakad med jäst. Vi äter mycket osyrat bröd (chapati, puri) och natursyrat bröd (surdegsbröd) som ju också jäser men med hjälp av naturjäst.

Jag äter eller offrar inte röda linser men jag vet att en del gör det. Det anses nog inte så viktigt (men jag tycker det).

Choklad.

Har de sötsaker med choklad på Govindas?
Det är också något som det råder delade meningar om, det finns motsägande synpunkter om det.

Då vi undviker all form av stimulantia och det enklaste och mest logiska är att undvika allt som innehåller beroendeframkallande ämnen så inkluderar det kakako. Men då mängderna av stimulerande och beroendeframkallande ämnen är så små så tycker en del att det är okej att äta och offra det.
Citera
2012-09-13, 10:52
Medlem
Död o återfödds avatar
.
Apropå Hare Krishna och deras tro och åsikter:

Jag har nåtts av en intressant nyhet om den ideellt drivande Krishnarörelsen: vid sidan av deras reguljära tempelprogram och söndagsfester (givetvis gratis) har Almviks gård utanför Järna börjat med olika kurser i vegetarisk matlagning, yoga,
non-violent communication (bra för både kropp, sinne och ande) och fortbildning för religionskunskapslärare. Man kan kontakta janesvara@pamho.net för att få information.

Information om geocentrismen kan jag framgent stå till tjänst med här...allt gratis!
Senast redigerad av Död o återfödd 2012-09-13 kl. 11:48.
Citera
2012-09-13, 11:01
Medlem
nineteen74s avatar
Citat:
.
Jag har nåtts av en intressant nyhet om Krishnarörelsen: vid sidan av deras reguljära tempelprogram och söndagsfester har Almviks gård utanför Järna börjat med olika kurser i vegetarisk matlagning, yoga,
non-violent communication och fortbildning för religionskunskapslärare. Man kan kontakta janesvara@pamho.net för att få information.

Ironiskt om du skulle bli avstängd från forumet för 1.01 just innan Uranus står i zenit med Norrköping, med tanke på manifestet menar jag... Kunde inte motstå frestelsen att rapportera inlägget, men det gjorde jag enbart för HK och deras tro och åsikter.
Citera
2012-10-11, 14:45
Medlem
Finns det någon här som har hela texten på hare krishna hare krishna hare krishna hare krishna meditationsmantrat?
Citera
2012-10-11, 14:56
Medlem
Golachabs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RCB
Finns det någon här som har hela texten på hare krishna hare krishna hare krishna hare krishna meditationsmantrat?
Du behöver inte korsposta.

https://www.flashback.org/sp39782491
Citera
2012-10-11, 16:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Golachab
Du behöver inte korsposta.

https://www.flashback.org/sp39782491

Förlåt. Jag blev osäker på att någon skulle kunna det i den andra tråden. Men där ser man. Tack.
Citera
2012-10-19, 12:39
Medlem
Golachabs avatar
Citat:
.

NU ÄNTLIGEN ÄR DEN STORA TRÅDEN KRING DEN HELIGA GEOCENTRISMEN PUBLICERAD PÅ FLASHBACK:

https://www.flashback.org/t1989158

VÄLKOMMEN DIT PUFFARN och FIFFINIFFI!
Ja vi får hoppas du är förberedd för anstormningen av onlinerkungarna på FB när detta hamnar på Heta ämnen då de kommer spotta ut inlägg efter inlägg med mindre smickrande epitet.
Citera
2012-10-19, 17:17
Medlem
slaeshs avatar
Hej,
orkade inte läsa igenom hela tråden. Vad är egentligen skillnaden mellan Hare Krishna och normal hindusim? För mig verkar det som en inriktning inom hinduismen. Hur viktigt är yoga för anhängarna av Hare Krishna?
Citera
2012-10-19, 18:02
Medlem
Golachabs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av slaesh
Hej,
orkade inte läsa igenom hela tråden. Vad är egentligen skillnaden mellan Hare Krishna och normal hindusim?
Vad är normal hinduism? Det finns ingen hinduism. Det är ett västerländskt begrepp. De använder begreppet "Sanatana Dharma", den eviga vägen. Det innebär en fruktansvärt många filosofier som har ett mer eller mindre vagt (eller starkt) vediskt ursprung. Hare Krishna (Gaudiya vaishnavism, bengalisk vaishnavism) är en ortodox tolkning av vaishnavismen (Vishnudyrkan). Så skillnaden är att de har bokstavligare tolkning än resten av vaishnaverna. Ett annat är att de ser Krishna som Gudomens Högsta Personlighet och inte Vishnu.

Citat:
För mig verkar det som en inriktning inom hinduismen. Hur viktigt är yoga för anhängarna av Hare Krishna?
Vad menar du med yoga? Asana (ställningsyoga, det man i väst tror är yoga?). Bhakti yoga (hängivenhet, kärlek) är centralt för HK. Det är vad allt bygger på.
Citera
2012-10-19, 20:45
Medlem
4yoonlys avatar
Den egentligen frågan är ju hur kommer döfödd åt internet där han befinner sig? eller borde befinna sig?
Det är både roligt och intressant att diskutera vetenskap, men det primala skrattet står helt klart döfödd för.
Citera
2012-10-19, 21:01
Medlem
Golachabs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 4yoonly
Den egentligen frågan är ju hur kommer döfödd åt internet där han befinner sig? eller borde befinna sig?
Det är både roligt och intressant att diskutera vetenskap, men det primala skrattet står helt klart döfödd för.
Han brukar svara för sig, om än flummigt. Hade du nåt att tilläga eller bara angripa person?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in