2012-10-20, 01:34
Medlem
4yoonlys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Golachab
Han brukar svara för sig, om än flummigt. Hade du nåt att tilläga eller bara angripa person?

Helt ärligt har jag nog inte så mycket att tillägga...
Visst vet jag att han brukar svara för sig, men "flummigt" är ju inte ens i närheten av vad svaret brukar bli.

Tycker du alla hans svar är "flummiga" verkligen? ett flummigt svar brukar ju ändå vara något i rätt riktning... Men döfödds svar har ju inte ens en riktning... det är faktiskt riktigt sorgligt...
Och en del verkar inte ens förstå det...
Citera
2012-10-20, 19:51
Medlem
Jag svarade nyss men datorn tog bort det vilket inte brukar inträffa. Jag höll med den första, jättebra skrivet. Jag var med i två år, blev sjuk av allt, överansträngd, tappade tron på det, ångrade mig att jag varit där. Jag tror att dom, hare krishnas kommer att försvinna från vårt land och om de överlever så blir det i Indien. Det är för besvärligt att äta och sova så litet som dom gör, man blir sjuk av det. Det passar inte här. Hur kan dom ha överleft 25 år utan att få semester. Deras Guru gjorde inte det, men det är nedtystat. Dom sa att han gift sig och flyttat till malmö, men det var en lögn, som jag gick på i många år. Han dog förmodligen av svält och undernäring, samt överansträngning. Inte en bra reklam för Gud. Ska det bli en Gudsrevolution här eller vad. Ska man pumpa ut mantran och göra revolution på det sättet, och allt djävulskt ska upphöra då de vunnit? Det kommer aldrig att bli så. Svenskarna vill inte. Dom vill leva sitt svenska liv och om dom vill leva som krishnas åker dom till indien.
Citera
2012-10-27, 22:25
Medlem
4yoonlys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fourrosemary
Jag svarade nyss men datorn tog bort det vilket inte brukar inträffa. Jag höll med den första, jättebra skrivet. Jag var med i två år, blev sjuk av allt, överansträngd, tappade tron på det, ångrade mig att jag varit där. Jag tror att dom, hare krishnas kommer att försvinna från vårt land och om de överlever så blir det i Indien. Det är för besvärligt att äta och sova så litet som dom gör, man blir sjuk av det. Det passar inte här. Hur kan dom ha överleft 25 år utan att få semester. Deras Guru gjorde inte det, men det är nedtystat. Dom sa att han gift sig och flyttat till malmö, men det var en lögn, som jag gick på i många år. Han dog förmodligen av svält och undernäring, samt överansträngning. Inte en bra reklam för Gud. Ska det bli en Gudsrevolution här eller vad. Ska man pumpa ut mantran och göra revolution på det sättet, och allt djävulskt ska upphöra då de vunnit? Det kommer aldrig att bli så. Svenskarna vill inte. Dom vill leva sitt svenska liv och om dom vill leva som krishnas åker dom till indien.

Men gissar att du inte tappat din tro för det? Du letar bara efter något som passar dig bättre?

Inte för att vara elak på något sätt, men gissar på att din andlighet/spiritualitet består?
För mig som ateist låter det som om insikten du gjort skulle ta dig nya vägar och inse att du kanske blir utnyttjad i varje sekt/religion och kanske till och med sluta helt att vara "troende". Men misstänker att så inte är fallet... Du är nu andlig/troende fast på ett annat vis?
Citera
2012-10-28, 23:49
Medlem
slaeshs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Golachab
Vad är normal hinduism? Det finns ingen hinduism. Det är ett västerländskt begrepp. De använder begreppet "Sanatana Dharma", den eviga vägen. Det innebär en fruktansvärt många filosofier som har ett mer eller mindre vagt (eller starkt) vediskt ursprung. Hare Krishna (Gaudiya vaishnavism, bengalisk vaishnavism) är en ortodox tolkning av vaishnavismen (Vishnudyrkan). Så skillnaden är att de har bokstavligare tolkning än resten av vaishnaverna. Ett annat är att de ser Krishna som Gudomens Högsta Personlighet och inte Vishnu.

Vad menar du med yoga? Asana (ställningsyoga, det man i väst tror är yoga?). Bhakti yoga (hängivenhet, kärlek) är centralt för HK. Det är vad allt bygger på.
Jag menar ju hinduismen som jag som västerlänning känner till den, sorry, Så egentligen är inte Hare Krishna någon vidare nyskapande rörelse inom hindusim el. sanatana dharma, "vedendomen"?
Hur utövar man Bhakti Yoga rent praktiskt? Jag har bara stött på namnet flyktigt i mitt bläddrande i "Bhagavad Gita som den är", men inte läst mer.
Citera
2012-10-29, 14:33
Medlem
Negersmurfens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fourrosemary

Vad hette denne guru?
Citera
2012-11-05, 14:49
Medlem
Golachabs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av slaesh
Jag menar ju hinduismen som jag som västerlänning känner till den, sorry, Så egentligen är inte Hare Krishna någon vidare nyskapande rörelse inom hindusim el. sanatana dharma, "vedendomen"?
Nej det är inget nytt. Just den traditionen kan spåras direkt tillbaka till Chaitanya Mahaprabhu på 14-1500-talet.

Citat:
Hur utövar man Bhakti Yoga rent praktiskt? Jag har bara stött på namnet flyktigt i mitt bläddrande i "Bhagavad Gita som den är", men inte läst mer.
Bhakti innebär att man gör allt för Gud. Offrande av maten av ren kärlek, sjungandet av de heliga namnen, meditationerna för att nämna några exempel görs i syfte att nå ett kärleksförhållande till Gud.

Bhakti
Citera
2013-02-08, 16:22
Medlem
Skön lirare detta
Värsta Charles Manson snubben...

http://en.wikipedia.org/wiki/Kirtanananda_Swami

http://www.telegraph.co.uk/news/worl...ies-at-74.html

Helter Skelter
Citera
2013-02-08, 18:00
Medlem
En annan guru i ISKCON va Harikesa Swami Visnupada som tydligen skulle ha använt sig av en mystisk indisk drog under många år.

http://www.youtube.com/watch?v=1ySLvW9V7gk

Efter ca 20 år bhakti yoga så ville han förändra sexregeln...

Nu gör han detta:

http://www.robertcampagnola.com/

Han fick sparken.
Citera
2019-12-12, 20:54
Medlem
Jag har läst lite om hare krishna på senaste. Det jag finner lite intressant är grundaren Prabhupada. Han hade endel åsikter om Hitler, judar och ras. Han trodde inte på förintelsen: http://truth.prabhupada.org.uk/hitle...al-revisionist

Han var emot rasblandning: http://truth.prabhupada.org.uk/prabh...on-race-mixing

Så jag undrar hur många hare krishnas har liknande åsikter idag? Sidan jag länkar till är en hare krishna sida och han delar uppenbarligen Prabhupadas åsikter. Enligt honom har judarna också subverterat ISKCON: http://truth.prabhupada.org.uk/iskco...sus-prabhupada

Detta är något jag inte visste om hare krishna förrens ett par dagar sen när jag sökte runt lite. Jag har aldrig sett DoÅ prata om detta heller. Delar ni dessa åsikter? Ifall det finns några hare krishnas här?
Citera
2019-12-14, 02:07
Medlem
Dom lever ganska jordnära och bra. Men dieten måste ta kål på dom. Hur mår ni som är hare krishna?
Citera
2019-12-15, 05:15
Medlem
Redivivuss avatar
HK - intressant livsstil med hyfsat höga ambitioner av bra livskvalitet. Men, också, träldom, extrema späknander samt en massa ogentligheter. Andligt talat hedendom.
Citera
2020-12-07, 15:30
Medlem
Intelligentdesigns avatar
Några sköna hare krishna här?

Fridens liljor, tänkte höra om det finns några sköna hare krishna här som kanske vill dela med sig lite av sina tankar.

Jag har hört att man inte får äta lök eller dricka svart te och undrar förstås varför det är på detta viset?

Hare Krishna, Hare Krishna,
Krishna Krishna, Hare Hare
Hare Rama, Hare Rama,
Rama Rama, Hare Hare
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här