Citat:
Ursprungligen postat av
thewellovedone
Jag har gjort både och av det jag har markerat ganska ingående eftersom det har visat sig att allt han tycker idag har sina rötter i hans personliga förflutna, till exempel; han växte upp utan far vilket har gjort att han idag har åsikten att fadern alltid ska få vårdnaden vid skilsmässa eller han växte upp med en obalanserad mor vilket har gjort att han ser på kvinnor i allmänhet som obalanserade.
Du har säkert kritik mot Breivik, problemet är att man ser inte mycket av det i den här tråden, utan mest en massa goja om att allt är frid och fröjd med Breivik och alla som påstår motsatsen ljuger.
Jag insåg det precis efter jag hade postat kommentaren som berör detta men lät det ändå vara men samtidigt får man komma ihåg att Breivik är trots allt en massmördare och då kan man inte ha pretentioner på omgivningen som om han var vilken intellektuell som helst utan man får nöja sig med det lilla som man säger.
Men jag har varken sagt att något är frid och fröjd eller att någon ljuger (förutom Åsne som representerar det förljugna med sin bok). Frid och fröjd är det naturligtvis inte när någon känner sig manad att begå en terroraktion av den här storleksordningen, men det trodde jag kunde vara osagt.
Det psykologiserande du för fram är lite förenklat tycker jag. A är inte alltid lika med A. Den logiken betyder i praktiskt tillämpning att alla män utan far borde begå politiskt motiverade brott där fler än tjugo personer men färre än hundra personer mister livet, rent statistisk. Så är det ju inte.
Samma sak med kvinnorna. Breiviks erfarenhet spelar naturligtvis in, men om du tänker efter här framför han en mycket allmängiltig synpunkt som väldigt många andra män också har uttryckt genom århundraden. Har de alla haft en instabil mor? Osv. Breivik kritiserar t.ex. feminismen, och där kan jag som själv är kvinna (inte väldigt instabil dock) tycka att Breivik har rätt rörande kvinnors sammanlagda förmåga. Då kan "kvinnors instabilitet" istället handla om hormoner och svårigheter att kombinera barn,relationer och karriär med samhällets krav. Subjektivt av mig iofs. men knappast något som har med Breiviks mamma att göra.
Sen säger ju Breivik att han älskar kvinnor när han får kritik för det han sa om instabila kvinnor. Han fick sen aldrig en möjlighet att lägga fram i sak vad det var han egentligen menade med det där. Själv tyckte jag det var mindre viktigt,för även Breivik kan väl få säga helt meninglösa och ganska mänskliga saker ibland? Så hur kan t.ex. Åsne veta då, när hon inte ens fick en intervju? Osv, osv, osv.... Man måste få ifrågasätta hur bilden av Breivik-som-person egentligen blir till. Någon säger ditt, någon säger datt. Mest rykten, och vips vet hela världen att det är "sant" ??