2014-01-09, 23:15
Medlem
Om vi får svar på vilken polis det var som tog med sig datorn hem kanske vi får veta vem som sålde bilderna på Breivik till medierna, vem som eventuellt fifflade med ljudinspelningarna med Breiviks telefonsamtal till larmcentralen, vem som sålde information till författaren Åsne Seierstad, vem som försökte sätta dit målsägandebiträdet osv.
Citera
2014-01-10, 01:06
Medlem
Hjälp mig med tyskan nu, snälla! Jag förstår en del men inte allt.

http://www.bild.de/news/ausland/ande...4252.bild.html

Det verkar som att Breivik har skickat ett brev till olika myndigheter och internationella medier där han förklarar att han utsätts för tortyr och att han tror att fängelset bryter mot de mänskliga rättigheterna.

Han tar upp det som han har berättat om förut, till exempel att han sitter isolerad nästan dygnet runt och att hans brev stoppas.

Han ber också om att oberoende internationella observatörer från Ryssland eller Kina skickas till honom för att kontrollera så att inte fängelset bryter mot de mänskliga rättigheterna...
Citera
2014-01-10, 10:11
Medlem
volvo 240s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NothingToLose
Jag vet inte. Breivik nämner Delta flera gånger i det samtalet. Märkligt är det i alla fall att ljudinspelningen inte går att hitta på Youtube.

Hittar jag det igne kommer jag lägga upp det här iaf. Så kanske nån kan spara ner och så ska vi se till att hålla det levande på tuben.

Gällande datornn och annat här ovan, kan nån lite kort förklara vad som har hänt och vad det gäller? Jag har varit borta f¨ån nätet etc i ca 1.5 år såå jag har nog missat detta. Väldigt tacksam för en kort sammanfattning.
Senast redigerad av volvo 240 2014-01-10 kl. 10:16.
Citera
2014-01-10, 16:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av volvo 240
Hittar jag det igne kommer jag lägga upp det här iaf. Så kanske nån kan spara ner och så ska vi se till att hålla det levande på tuben.
Ja, gör det om du kan.
Citat:
Ursprungligen postat av volvo 240
Gällande datornn och annat här ovan, kan nån lite kort förklara vad som har hänt och vad det gäller? Jag har varit borta f¨ån nätet etc i ca 1.5 år såå jag har nog missat detta. Väldigt tacksam för en kort sammanfattning.
Det började dyka upp bilder på Breivik i olika från hemligstämplat utredningsmaterial när rättegången mot honom pågick. Bland annat var det bilder på Breivik strax efter att han greps på Utöya. Polisen misstänktes för att ha läckt bilderna men för att rentvå sig själva gillrade de en fälla och märkte i hemlighet fler utredningsdokument som inte fick lämnas ut till media och skickade sedan dessa till alla målsägandebiträden den 3 februari. När fler bilder ändå läckte ut nästa gång gick dem att spåra till målsägandebiträdet Sigurd Klomsæt.

Klomsæt själv säger sig dock ha alibi för den tid då det påstås att han ska ha läckt materialet. Dessutom finns det bland annat ett vittne som påstår sig kunna intyga att bilderna låg ute på nätet långt innan medierna fick tag i dem. Polisen å sin sida påstår att datorn som innehöll utredningsmaterialet är säker och omöjlig att hacka, men nu finns det uppgifter om att datorn har använts utanför jobbet och bland annat har någon surfat på ett trådlöst nätverk i det område en av utredarna är bosatt.

En av poliserna har också erkänt att han har lämnat oriktiga uppgifter till tingsrätten när han påstod att det var omöjligt att ändra den digitala vattenstämpeln som polisen märkte dokumenten med.
Lite mer uppgifter finns här: (FB) Rättegången mot Anders Behring Breivik (Sammanfogade trådar/Mod)
Citera
2014-01-10, 16:16
Medlem
Nu tar Anders Behring Breivik avstånd från våld och hat

Enligt den tyska tidningen Die Welt ska Breivik nu omtala det så kallade "manifestet" som ett "klipp-och-klistra"-dokument som huvudsakligen ska vara en avskrift av en av al-Qaidas handböcker.

- Han har varit väldigt tydlig med att han vill använda demokratiska verktyg. Därför är också hans yttrandefrihet så viktig, säger Breiviks advokat Tord Jordet som tycker att det är svårt att tidsbestämma när denna förändring skedde.

I maj förra året blev det känt att Brønnøysundregistret inte kommer att godkänna Breiviks parti «Norges fascistiske parti og nordiske liga». Orsaken var att en sådan registrering kräver två underskrifter, medan Breivik bara hade undertecknat själv.

Hans advokat talar nu om att Ila-fängelset där Breivik tidigare satt, har fattat ett beslut om att Breivik ska nekas att inhämta den andra underskriften.

- Det är ett demokratiskt problem att Kriminalvården ingriper på detta sätt. Att stifta ett parti är en mänsklig rättighet. Han har sagt att det i programmet inte finns uppmaningar till våld, hat, ringaktning eller lagstridiga handlingar, säger advokaten.

Breivik sitter på en låst cell utan kontakt med andra intagna och kan inte röra sig fritt. Han får inte heller ta emot besök. Det enda som kommer in till honom är det som kriminalvårdarna tar med sig. Därför ifrågasätter nu hans advokat om det är nödvändigt med så omfattande kroppsvisiteringar och oregelbundna undersökningar av cellen när Breivik själv beskriver det som tortyr och omänskliga förhållanden. Men advokaten säger också att Breivik har ett starkt psyke och inte är knäckt av detta. Han ångrar ingenting och står för det han sa - att handlingarna var grymma men nödvändiga.

Brevet som Breivik har skickat till olika medier är på 30 sidor och han har också skickat det till de ryska och kinesiska ambassaderna. Han har ingen anknytning till dessa länder men anser att eftersom Norge kritiserar Ryssland och Kina för att bryta mot de mänskliga rättigheterna, så är det centralt att dessa länder också får veta hur Norge behandlar sina intagna.

Källa: http://nyheter.no.msn.com/norge/n%C3...ra-vold-og-hat
Senast redigerad av NothingToLose 2014-01-10 kl. 16:23.
Citera
2014-01-10, 16:43
Medlem
I det 30 sidor långa brevet som Breivik har skickat till flera medier, olika myndigheter och de ryska och kinesiska ambassaderna, och som vi inte får läsa ett endaste citat ifrån, finns även ett fem sidor långt tillägg med ordförklaringar och statistik över "den nordliga rasens nära förestående utrotning", skriver ekstrabladet.dk.
Citera
2014-01-10, 23:49
Medlem
Inte utan viss möda och besvär har jag nu lyckats omformulera texten i VGs artikel för att få med så mycket som möjligt utan att min text bryter mot Flashbacks regler om citat.

Breivik är klar med självbiografi på 1 000 sidor

Breivik har skrivit klart manuset till självbiografin "The Breivik Diaries" och väntar nu på att Skienfängelset ska godkänna att det överlämnas till hans förläggare som kommer att gå igenom det. Vilket förlag det rör sig om kan Breiviks advokat Tord Jordet inte kommentera.

- Breivik har själv mottagit förfrågan från förlaget, och jag har inte haft någon dialog här.

Den färdiga boken kommer att innehålla långt över tusen sidor med flera hittills okända uppgifter om bland annat detaljer från planeringsfasen av terrordådet. Läsaren kommer också att få en inblick i Breiviks överväganden vid de val han har gjort.

Breiviks egen förklaring under rättegången mot honom förbjöds att sändas på TV, och har därför bara blivit känd för allmänheten på det sätt pressen har valt att återberätta den, förklarar advokaten. Han anser att Breivik borde ha fått tid och möjlighet att förklara sig fritt, istället för att upprepade gånger bli ombedd att moderera sig och att dra ned på det han ville berätta.

Breivik har tidigare försökt att skicka manuset från Ila men upplevde att fängelset ville stoppa hans bok. Han har fått manuset i retur utan några åtgärder och på Skienfängelset, där han sitter nu, verkar de inte ha kapacitet att kunna behandla ärendet lika snabbt.

Även om Breivik avtjänar ett straff under mycket strikta fängelseförhållanden ska han fortfarande ha yttrandefrihet, och den ska inte tas ifrån honom, säger advokaten som kommer att skriva ett brev till fängelset för att utreda saken.

Breivik har även skrivit brev om sina fängelseförhållanden till Advokatforeningens menneskerettsutvalg där ett antal advokater arbetar aktivt med att förhindra brott mot de mänskliga rättigheterna i Norge.

I ledningen för Advokatforeningens menneskerettsutvalg sitter Mette Yvonne Larsen känd som målsägandebiträde för offren under terrorrättegången. Hon har förklarat sig jävig i behandlingen av ärendet gällande brevet från Breivik.

Karl Gustav Knudsen, fängelsechef vid Skien avvisar Breiviks påstående om att fängelset försöker stoppa hans bok och förklarar att det finns vissa grafiska utmaningar med Breiviks skriftliga arbete.

- Det är något utav det som vi inte förstår på grund av skriften, och som då måste levereras tillbaka till honom, säger Knudsen.

Fängelset kommer inte att hindra Breivik att skicka iväg manuset till bokförlaget så länge han inte uppmanar till något som är kriminellt. Norge har tryckfrihet, säger fängelsechefen.

Källa: http://www.vg.no/nyheter/innenriks/t...ider/10142446/
Citera
2014-01-11, 16:11
Medlem
Citat:
In the letter received by the Wall Street Journal, Breivik reportedly boasted that if he wanted to retaliate for his poor treatment, he knew how to build weapons out of items he was allowed in prison, such as his Sony PlayStation 2, long screws and plain sheets of paper.
Wow! Jag är impad!
Citat:
However he claimed that the violent phase of his struggle against Islam and cultural Marxism ended in 2011.
http://www.thelocal.no/20140110/brei...ng-inspections

Kombinationen komiker/massmördare är väldigt speciell.
Citera
2014-01-11, 16:44
Medlem
Herr Norrlands avatar
Någon som har koll på vad som hände med boken skriven av någon fransk författare som bl.a. skrev om händelserna på Utöya ur attentatsmannens synvinkel? Vad hette boken?

Jag har för mig att jag läste om den boken i den här tråden för ett bra tag sedan.
Citera
2014-01-11, 19:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Herr Norrland
Någon som har koll på vad som hände med boken skriven av någon fransk författare som bl.a. skrev om händelserna på Utöya ur attentatsmannens synvinkel? Vad hette boken?

Jag har för mig att jag läste om den boken i den här tråden för ett bra tag sedan.
Ingen aning men varför söker du efter den boken? Ingen utom Breivik själv kommer ärligt att kunna beskriva händelserna på Utöya "ur attentatsmannens perspektiv". Bättre att vänta tills The Breivik Diaries publiceras.
Citera
2014-01-11, 19:27
Medlem
Herr Norrlands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NothingToLose
Ingen aning men varför söker du efter den boken? Ingen utom Breivik själv kommer ärligt att kunna beskriva händelserna på Utöya "ur attentatsmannens perspektiv". Bättre att vänta tills The Breivik Diaries publiceras.

Nej, så är det självfallet. Men tyckte det lät annorlunda och intressant. The Breivik Diaries ska jag läsa när den kommer.
Citera
2014-01-11, 20:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Herr Norrland
Nej, så är det självfallet. Men tyckte det lät annorlunda och intressant. The Breivik Diaries ska jag läsa när den kommer.
Okej då förstår jag. Jag tror att Breiviks bok kommer att sälja bra och jag tänker också köpa den om jag får möjlighet. Synd bara att han var tvungen att skriva 1 000 för hand med ett tortyrredskap till penna, annars hade boken kanske varit ute redan nu.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in