2014-02-09, 18:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av thewellovedone
Ni diskuterar inte Åsne Seierstads bok, ni bara avfärdar den som påhitt. Ni får själv räkna ut skillnaden.
Är man en person som respekterar Breivik (vilket jag faktiskt är även om det kan verka som motsatsen på den här tråden) så får man se upp så att man inte faller i skönmålerifällan, det är vad allt som jag skriver på den här tråden i princip går ut på.
Det enda du gör i den här tråden är att försöka framställa Breivik som en undermänniska! Du är en kulturmarxist in disguise! Antingen det eller så är du en trollande nynazist som skriver skit för att provocera och i förlängningen radikalisera.
Citera
2014-02-10, 01:06
Medlem
thewellovedones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sayyadina99
Men jag har varken sagt att något är frid och fröjd eller att någon ljuger (förutom Åsne som representerar det förljugna med sin bok). Frid och fröjd är det naturligtvis inte när någon känner sig manad att begå en terroraktion av den här storleksordningen, men det trodde jag kunde vara osagt.
Det psykologiserande du för fram är lite förenklat tycker jag. A är inte alltid lika med A. Den logiken betyder i praktiskt tillämpning att alla män utan far borde begå politiskt motiverade brott där fler än tjugo personer men färre än hundra personer mister livet, rent statistisk. Så är det ju inte.

Samma sak med kvinnorna. Breiviks erfarenhet spelar naturligtvis in, men om du tänker efter här framför han en mycket allmängiltig synpunkt som väldigt många andra män också har uttryckt genom århundraden. Har de alla haft en instabil mor? Osv. Breivik kritiserar t.ex. feminismen, och där kan jag som själv är kvinna (inte väldigt instabil dock) tycka att Breivik har rätt rörande kvinnors sammanlagda förmåga. Då kan "kvinnors instabilitet" istället handla om hormoner och svårigheter att kombinera barn,relationer och karriär med samhällets krav. Subjektivt av mig iofs. men knappast något som har med Breiviks mamma att göra.
Sen säger ju Breivik att han älskar kvinnor när han får kritik för det han sa om instabila kvinnor. Han fick sen aldrig en möjlighet att lägga fram i sak vad det var han egentligen menade med det där. Själv tyckte jag det var mindre viktigt,för även Breivik kan väl få säga helt meninglösa och ganska mänskliga saker ibland? Så hur kan t.ex. Åsne veta då, när hon inte ens fick en intervju? Osv, osv, osv.... Man måste få ifrågasätta hur bilden av Breivik-som-person egentligen blir till. Någon säger ditt, någon säger datt. Mest rykten, och vips vet hela världen att det är "sant" ??

Jag skrev aldrig någonting i mitt inlägg om att Breiviks åsikter gjorde honom till massmördare och det gör inte Seierstad heller i "En av oss", vad jag skrev var att hans ÅSIKTER kommer ur hans förflutna men jag sa ingenting om att hans massmord skulle ha någonting med det att göra.

Jag kommer ihåg när Breivik sa att han hatar feminister men älskar kvinnor på rättegången och precis som du säger så blev det inget mer med det.

Vad du säger är att alla som har känt Breivik ljuger om honom för det finns inget annat sätt att tolka det du skriver. Breivik vore den sämsta personen att fråga om du vill veta sanningen om honom eftersom han mer än gärna serverar efterkonstruktioner i alla sammanhang, i synnerhet sådant som har med hans person att göra, hur vore det om du insåg det någon gång. Jag litar hellre på vad Breiviks styvmor säger om honom än på hans egna beskrivningar av sig själv.

Åsne hade intervjuat Breivik om han inte hade ställt orimliga krav som att Breiviks´s diaries skulle bli utgiven i hennes namn, fast egentligen är det nog ingen större förlust om sanningen ska fram för med tanke på hans patologiska självöverkattning så skulle det bara bli långrandiga beskrivningar om hur fantastiskt hans liv har varit och hur intressant är det.
Senast redigerad av thewellovedone 2014-02-10 kl. 01:16.
Citera
2014-02-10, 01:15
Medlem
thewellovedones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NothingToLose
Det enda du gör i den här tråden är att försöka framställa Breivik som en undermänniska! Du är en kulturmarxist in disguise! Antingen det eller så är du en trollande nynazist som skriver skit för att provocera och i förlängningen radikalisera.

Jag är en övertygad Sverigedemokrat som avskyr förljugenhet. Breivik är verkligen ingen undermänniska utan en intelligent man utan självinsikt.
Citera
2014-02-10, 01:53
Medlem
sayyadina99s avatar
Citat:
Jag skrev aldrig någonting i mitt inlägg om att Breiviks åsikter gjorde honom till massmördare och det gör inte Seierstad heller i "En av oss", vad jag skrev var att hans ÅSIKTER kommer ur hans förflutna men jag sa ingenting om att hans massmord skulle ha någonting med det att göra.

Jag kommer ihåg när Breivik sa att han hatar feminister men älskar kvinnor på rättegången och precis som du säger så blev det inget mer med det.

Vad du säger är att alla som har känt Breivik ljuger om honom för det finns inget annat sätt att tolka det du skriver. Breivik vore den sämsta personen att fråga om du vill veta sanningen om honom eftersom han mer än gärna serverar efterkonstruktioner i alla sammanhang, i synnerhet sådant som har med hans person att göra, hur vore det om du insåg det någon gång. Jag litar hellre på vad Breiviks styvmor säger om honom än på hans egna beskrivningar av sig själv.

Åsne hade intervjuat Breivik om han inte hade ställt orimliga krav som att Breiviks´s diaries skulle bli utgiven i hennes namn, fast egentligen är det nog ingen större förlust om sanningen ska fram för med tanke på hans patologiska självöverkattning så skulle det bara bli långrandiga beskrivningar om hur fantastiskt hans liv har varit och hur intressant är det.

Nu får du fan ge dig. Vad är det jag säger som inte FÖRSTÅR? Jag skrev ordagrant att Breiviks vänner och familj naturligtvis ger sin bild av den Breivik de känner, inte att de ljuger! Var får du saker ifrån??? Och hur kan du veta att Breivik "serverar efterkonstruktioner"? Har du pratat med honom själv?? Efterskonstruktioner av vad?
Senast redigerad av sayyadina99 2014-02-10 kl. 01:55.
Citera
2014-02-10, 02:56
Medlem
thewellovedones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sayyadina99
Nu får du fan ge dig. Vad är det jag säger som inte FÖRSTÅR? Jag skrev ordagrant att Breiviks vänner och familj naturligtvis ger sin bild av den Breivik de känner, inte att de ljuger! Var får du saker ifrån??? Och hur kan du veta att Breivik "serverar efterkonstruktioner"? Har du pratat med honom själv?? Efterskonstruktioner av vad?

Egentligen förstår jag ingenting av det du skriver, i ena ögonblicket säger du att allt som påstås om Breivik är lögn i nästa ögonblick så säger du att aldrig har påstått att allt skulle vara illasinnat påhitt.

Det finns en visst glapp mellan vad Breivik själv påstår om sig själv och vad hans vänner, familj och bekanta säger om honom: 2+2=4 och inte 5, fast han har ju förstås medgivit att han är "a nice gay" och att han till viss del var feminiserad men utöver det så är det mest tillrättalägganden.

Nej, jag har inte pratat med honom men vi hade nog kommit bra överrens eftersom mina vänner genomgående är av Breiviks typ
Senast redigerad av thewellovedone 2014-02-10 kl. 03:13.
Citera
2014-02-10, 07:13
Medlem
Citat:
fast han har ju förstås medgivit att han är "a nice gay"
Verkligen?! Har Breivik sagt så: "a nice GAY"?! Nä, nu bjöd du nog på en klassisk freudian slip, din lille SD-judebög!
Citera
2014-02-10, 19:36
Medlem
sayyadina99s avatar
Citat:
Egentligen förstår jag ingenting av det du skriver, i ena ögonblicket säger du att allt som påstås om Breivik är lögn i nästa ögonblick så säger du att aldrig har påstått att allt skulle vara illasinnat påhitt.

Det finns en visst glapp mellan vad Breivik själv påstår om sig själv och vad hans vänner, familj och bekanta säger om honom: 2+2=4 och inte 5, fast han har ju förstås medgivit att han är "a nice gay" och att han till viss del var feminiserad men utöver det så är det mest tillrättalägganden.

Nej, jag har inte pratat med honom men vi hade nog kommit bra överrens eftersom mina vänner genomgående är av Breiviks typ

Ja, det är inte alltid lätt att förstå andra Kul att du har vänner "av Breiviks typ". Vänner kan man inte få för många av.
Citera
2014-02-11, 03:27
Medlem
Cryotechers avatar
Mycket intressant fenomen Breivik. Kan inte komma fram till vad som drev honom till att göra ett sådant vansinnesdåd dock. Det närmaste jag kan komma efter att ha läst igenom otaliga grejer är att han lider av narcissism och paranoia (möjligtvis kombinerat med depression och isolation vilket gjorde det hela värre). Han försöker ju hela tiden överdriva sin storhet och sin betydelse, samt tunnelseendet angående Islam och invandringen. Han har totalt tappat nyansförmågan och verkar ju ha en skev verklighetsbild. Förstår inte annars varför han utförde dådet. En person enbart med en övertygelse skulle inte göra det.
Dessutom hade han ju bra vänner, driftighet och en bra mamma (går isär där lite men). Han saknade ju dock utbildning och ett riktigt yrke, vilket förstås kan göra att en person skaffar sig en alternativ betydelse.
Citera
2014-02-11, 07:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Cryotecher
Mycket intressant fenomen Breivik. Kan inte komma fram till vad som drev honom till att göra ett sådant vansinnesdåd dock. Det närmaste jag kan komma efter att ha läst igenom otaliga grejer är att han lider av narcissism och paranoia (möjligtvis kombinerat med depression och isolation vilket gjorde det hela värre). Han försöker ju hela tiden överdriva sin storhet och sin betydelse, samt tunnelseendet angående Islam och invandringen. Han har totalt tappat nyansförmågan och verkar ju ha en skev verklighetsbild. Förstår inte annars varför han utförde dådet. En person enbart med en övertygelse skulle inte göra det.
Dessutom hade han ju bra vänner, driftighet och en bra mamma (går isär där lite men). Han saknade ju dock utbildning och ett riktigt yrke, vilket förstås kan göra att en person skaffar sig en alternativ betydelse.
Det som drev Breivik till att utföra terrordåden är ett intensivt hat mot kulturmarxismen, både därför att han drabbats av den på ett personligt plan, men också för att han såg vad den hade gjort med Norge och Västvärlden.
Syftet med terrordåden var dels att sprida kompendiet, som ger en hint om förklaringen till handlingarna på sisådär 1500 sidor. För att kunna sprida kompendiet mest effektivt räknade han ut att han måste utföra en så pass grym handling att det skulle skapa chockvågor över hela Europa. Att döda så många kulturmarxister som möjligt var förstås också ett mål, att det sedan blev AUFs sommarläger efter bomben i Oslo berodde på att Breivik hörde på radion i flyktbilen att regeringskansliet inte hade rasat samman och att få dog av bomben. Det var ingen slump att det blev AUF, det var planerat, men det hade kunnat undvikas om hans plan för regeringskansliet hade lyckats.
Det andra syftet med terrorn var att få media att skapa en häxjakt på moderata nationalister som på sikt ska leda till ökad radikalisering och polarisering.

Från rättegången:

Breivik: - Målsättning nummer ett var att distribuera kompendiet och det klarade jag. Målsättning nummer två var att framprovocera en häxjakt på moderata högerorienterade personer. Precis det skedde till högre grad än man kunnat hoppas på, sa Breivik.

Försvarsadvokat Lippestad: - Vad tänkte du skulle bli den kortsiktiga effekten?

Breivik: - Det var lätt att förutse att Arbeiderpartiet skulle få sympatiröster. Det var ett angrepp på Arbeiderpartiet, och då är det naturligt att de får sympatier, säger han.

Breivik var inte rädd för att detta skulle skapa en långvarig sympativåg.

Breivik: - Detta går över inom 2-3 år. Det beror på konsekvenserna, men jag räknade med att vänstervriden media skulle starta en häxjakt. Censuren ökade drastiskt, som på lite längre sikt kommer leda till ökad radikalisering och polarisering. Många nationalister klarar inte att tänka tillräckligt långtsiktigt för att förstå fördelen med det, sa Breivik.

http://www.dagbladet.no/2012/04/23/n...rror/21262124/
Citera
2014-02-11, 15:49
Medlem
Cryotechers avatar
Citat:
Det som drev Breivik till att utföra terrordåden är ett intensivt hat mot kulturmarxismen, både därför att han drabbats av den på ett personligt plan, men också för att han såg vad den hade gjort med Norge och Västvärlden.
Syftet med terrordåden var dels att sprida kompendiet, som ger en hint om förklaringen till handlingarna på sisådär 1500 sidor. För att kunna sprida kompendiet mest effektivt räknade han ut att han måste utföra en så pass grym handling att det skulle skapa chockvågor över hela Europa. Att döda så många kulturmarxister som möjligt var förstås också ett mål, att det sedan blev AUFs sommarläger efter bomben i Oslo berodde på att Breivik hörde på radion i flyktbilen att regeringskansliet inte hade rasat samman och att få dog av bomben. Det var ingen slump att det blev AUF, det var planerat, men det hade kunnat undvikas om hans plan för regeringskansliet hade lyckats.
Det andra syftet med terrorn var att få media att skapa en häxjakt på moderata nationalister som på sikt ska leda till ökad radikalisering och polarisering.

Från rättegången:

Breivik: - Målsättning nummer ett var att distribuera kompendiet och det klarade jag. Målsättning nummer två var att framprovocera en häxjakt på moderata högerorienterade personer. Precis det skedde till högre grad än man kunnat hoppas på, sa Breivik.

Försvarsadvokat Lippestad: - Vad tänkte du skulle bli den kortsiktiga effekten?

Breivik: - Det var lätt att förutse att Arbeiderpartiet skulle få sympatiröster. Det var ett angrepp på Arbeiderpartiet, och då är det naturligt att de får sympatier, säger han.

Breivik var inte rädd för att detta skulle skapa en långvarig sympativåg.

Breivik: - Detta går över inom 2-3 år. Det beror på konsekvenserna, men jag räknade med att vänstervriden media skulle starta en häxjakt. Censuren ökade drastiskt, som på lite längre sikt kommer leda till ökad radikalisering och polarisering. Många nationalister klarar inte att tänka tillräckligt långtsiktigt för att förstå fördelen med det, sa Breivik.

http://www.dagbladet.no/2012/04/23/n...rror/21262124/

Ja men det vet jag redan. Vad han hävdar är motivet och hans skeva verklighetsuppfattning.
Men tänkte mer på en djupare plan hur en människa drivs till att utföra ett sådant dåd.
Sedan att han fabricerar sanningar hit och dit, bland annat att han har blivit påhoppad av pakistanier och därför opererat näsan, när han egentligen har operat näsan för att se mer arisk ut - hans polare retade ju honom för att han hade arab-näsa. Att han misslyckades med sitt illegala företag och därför flyttade hem, medan han sedan ändrar historien och hävdar att det bara var en täckmantel att spela WoW i ett år osv. Allt bidrar ju bara till tesen om att han är narcissist. Han vill framstå som en lyckad person, när han egentligen är det motsatta.
Vissa av hans vänner trodde ju även att han var deprimerad över att han var homosexuell, men inte vågade komma ut ur garderoben då hans personlighet var lite feminin och han använde smink och kallade sig för metrosexuell, något Breivik sedan också avisade såklart.
Att han planerat det hela ä var ju uppenbart med en gång. När man läser lite ur hans dagbok.
Citera
2014-02-11, 21:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Cryotecher
Bla bla bla. En massa skitsnack.
So what om Breivik har kryddat sanningen lite, huvudsaken är väl att han fick bort den där jävla arabsnoken?! För övrigt ser jag ingenting feminint eller metrosexuellt med massmord.
Citera
2014-02-11, 21:59
Medlem
Cryotechers avatar
Citat:
So what om Breivik har kryddat sanningen lite, huvudsaken är väl att han fick bort den där jävla arabsnoken?! För övrigt ser jag ingenting feminint eller metrosexuellt med massmord.

Vadå en massa skitsnack?
LOL! Ja det är ju det viktigaste
Inte säker på om du trollar eller är totalt dum i huvudet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in