Citat:
thewellovedone skrev:
...och ändå så klagar alla recensenter på att det inte finns något av vad Seierstad tycker och tänker i "en av oss". Vad är objektivitet? Det går inte att utplåna sig själv hur mycket man än försöker, ens personliga jag lyser alltid igenom, det finns många på Flashback som inbillar sig att de är objektiva men ingen av dem är det för det går inte att vara objektiv, eftersom det skulle vara det samma som att utplåna sig själv och bli ersatt av en berättarrobot. Jag har lagt märke till att idealistiska kritiker av det politiskt korrekta har en sådan otrolig motvilja mot Seierstads "En av oss", är det för att den bryter ner den idealiserade bilden av Anders Behring Breivik. Tyvärr men ABB är inte mer glamorös än så här.
Intressant syn på saken. Tror inte det har att göra med glamorös bild av B. utan snarare en misstro mot det mesta av vad som produceras av gammelmedia.
Men jämför mediebilden av kommendör B. och krigaren Taimour (Stockholmsbombaren): Två terrorister som skiljer sig åt oerhört mycket, inte bara i bakgrund och tillvägagångssätt och drivkrafter, utan framförallt med resultatet av deras handlingar, även om krigaren Taimour misslyckades* och B. lyckades: Kritiker av det politiskt korrekta kan nog finna större försök till förståelse för Taimour hos gammelmedia än detsamma för B. - vilket visade sig i några ledare, eller till och med öppen förståelse för Taimour i tidningen
Flamman eller om det var
Offensiv - vilket borde vara lika märkligt som att visa öppet stöd till B.
Skillnaden är alltså, som man som kritiker av det politiskt korrekta kan se det: Förståelse ges för palestinska självmordsbombare** medan total fördömelse ges till B. och potentiella aktionsfränder, karaktärsmord sker på inte bara B. (som om det behövdes) utan en regelrätt häxjakt på alla i hans eventuella närhet sker... man gör utredningar, skriver böcker, sänder rättegången på tv för att visa vilken dåre det är... som lyckades inte bara med våldsdåden utan också med ett av sina delmål.
Kritiker av det politiskt korrekta utgår väl från att när den, enligt medieberättelsen, "rätta" sidan gör ett bombdåd, så kan det förklaras utifrån den klassiska vite-mannen-är-i-grunden-ansvarig, medan när en vit man (förenklat) gör något likartat, och i detta fallet, långt mycket värre sett till antalet döda, så fördömer man helt riktigt akten, men tyvärr stannar man inte där, eftersom man då verkar tro att man måste - som du också kanske riktigt hävdar, att ABB inte är mer glamorös än så här - och då måste inpränta budskapet om hans egocentrism, vansinne, drogcoktail han var hög på (som var en ganska klen blandning visade det sig), påstådda vanskötsel som liten etc etc.
Sålunda är det lätt, som kritiker av det politiskt korrekta men som inte nödvändigtvis direkt påhejare av B. - att anta att vissa böcker som skrivs innehåller rena felaktigheter, medvetna missförstånd och felciteringar - framförallt i ljuset av den första psykrapporten som gjordes efter att kommendör Anders Behring Breivik gripits: Kontentan var att "Breivik är helfnoskig och bör dömas till mentalvård".
Citat:
Jag har inte läst En av oss men av din text att döma så antyder Seierstad att Breivik inte har någon som vill skriva till honom.
Vilket var vad jag antog av dennes inlägg också (den som citeras av NTL, som skrevs av TheBlackSwan),
thewellovedone. Men det är bra att du har läst boken och rättat min uppfattning i frågan. Jag vidhåller ändock att Åsne Seierstad är opålitlig i sin natur som journalist.
- - -
*) Även om krigaren T. säkerligen lyckades skrämma några svenskar, vilket brukar sägas är ett av delmålen med terrorismen som strategi/delstrategi.
**) Säger inte att T. var palestinier, pratar om medierapporteringen i Sverige under den så kallade
Andra Intifadan.