2014-02-14, 14:25
Medlem
För lite forskning på högerextrem ideologi och terrorism i Norge?

Huvuddelen av forskningen går ut på hälsomässiga effekter av terrorn bland berörda, samt forskning på beredskap. Bland projekten som har beviljats bidrag finns också forskning på kyrkans roll efter terrorn, samt ett psykoanalytiskt perspektiv av Anders Behring Breiviks tillräknelighet inom ämnet könsforskning.

- Det kan vara lika viktigt att dementera en påstådd tendens som att bekräfta den. Ett exempel är att det sedan 22 juli har skrivits om och skapats en mediebild av att högerextremismen är på frammarsch i Europa, och att det finns ett växande hot. Men det finns inte tillräckligt bra data idag att dra den slutsatsen, säger Jacob Ravndal stipendiat vid Forsvarets forskningsinstitutt (FFI).

http://www.klassekampen.no/article/2...140219972/1005
Citera
2014-02-14, 14:38
Medlem
Breivik har skickat ett brev till franska nyhetsbyrån AFP.

Breivik torterad i fängelset?

AFP 14 februari 2014

Breivik säger att han utsätts för tortyr och hotar med att starta en hungerstrejk om inte fängelseförhållandena förbättras. Bland kraven i brevet som AFP fick på fredagen kräver han bland annat att få en ny spelkonsol.

Förutom ett maskinskrivet brev daterat den 29 januari som han har skickat till flera tidningar, innehåller brevet fyra dubbelsidiga utskrifter som skickats till fängelsemyndigheterna i november där Breivik ställer 13 krav. Kraven avser dels grundläggande rättigheter såsom tillgång till promenader och att få kommunicera men dels också krav om att hans Playstation 2 ersätts med version 3 "med tillgång till spel för vuxna som jag kan välja själv".

Som isoleringsfånge sedan 2011, menar Breivik att han har rätt till "ett utbud av aktiviteter" i jämförelse med andra fångar, som kompensation för hans strikta fängelseförhållanden.

Han kräver också en fördubbling av veckopengen på 300 norska kronor som alla intagna får inklusive kostnaden för porto.

Andra klagomål gäller dagliga kroppsvisiteringar i ett av de två fängelser han avtjänar straffet på 21 år (med möjlighet till förlängning). Han kräver också tillgång till en dator istället för "en skrivmaskin som har värdelös teknik med anor från 1873", bättre möjligheter till promenader och fler kontakter med omvärlden.

I brevet från januari säger han att utan verklig förbättring av fängelseförhållandena, verkar en hungerstrejk vara "ett av de enda få alternativen".

"Denna hungerstrejk kommer inte att avslutas förrän justitieministern Anders Anundsen och chefen för Kriminalomsorgsdirektoratet, KDI, Marianne Vollan, slutar behandla mig värre än ett djur", tillägger han och skriver att han kommer informera "snart" från dagen för påbörjandet av protesten.

http://www.dhnet.be/actu/monde/breiv...70c16bb1ccd938
Senast redigerad av NothingToLose 2014-02-14 kl. 15:24. Anledning: Ändrade felaktigt datum
Citera
2014-02-14, 15:04
Medlem
volvo 240s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cryotecher
Beror på vad du menar med islamisering. Det pågår en förflyttning av människor - många invandrar från Islamiska länder. Men problemet ligger inte i Islam i sig, inte än i alla fall, utan i en för stor invandring på för kort tid. Religionsfrihet bör värnas om. Så även Islam bör vara tillåtet, men jag tycker inte att man ska ha friheten att bygga hur många moskéer som helst. Det måste vara reglerat så att man värnar om den inhemska kulturen (kristendomen) så att denna fortfarande får vara den dominerande majoritetsreligion. Helst skulle jag se att det inte fanns religion överhuvudtaget, det är mest ett sätt att hjärntvätta människor. Som bevisat av studier nyligen. Religiösa människor har lägre IQ än genomsnittet.

Angående det andra så menar jag inte motivet, precis som jag skrev till trollet som citerade mig. Det vet jag redan. Utan mer de psykologiska aspekterna, om du så vill, på djupet. Varför en person som Breivik begår ett vansinnesdåd. Han har ju uppenbart en diagnos, precis som nästan alla mass/seriemördare. Det kan handla om anti-social personlighetsstörning, schizofreni, paranoia, narcissism, empatistörning, asperger osv.
Som sagt narcissismen är ju helt uppenbar i hans sätt att bete sig och se på sig själv och andra. Det går även ihop med att han saknar empati för andra människor. Han visar ju även tydliga drag av asperger, med specialintressen och svårt i vissa fall med sociala interaktioner. Även hans leende tyder ju på detta, som redan uppmärksammades när han var liten. Detta, kombinerat med ensamhet, ingen utbildning, ingen far som finns där osv. Kan ju kanske vara förklaringen till hans beteende.
Det är mer detta jag är intresserad av.
Det jag menar med islamisering äranåassning till islam från samhällets sida, tex räntefria banklån, borttagande av spargrisar, halal-mat i offentlig bespisning (även för ickemuslimer) muslimska badtider,minaretutrop etc etc. Islam får finnas, ja. Men samhället ska på intet sätt anpassa sig,det är muslimerna som får anpassa sig till majoriteten.

Annars håller jag med dig om religion samt förstår vad du menade med den psykologiska biten och håller medä ven där.
Citera
2014-02-14, 16:00
Medlem
Kolla vad jag hittade på Twitter!

Foto på Breiviks kuvert med brevet till AFP: https://twitter.com/P_Deshayes/statu...297856/photo/1

Foto på Breiviks namnteckning: https://twitter.com/P_Deshayes/statu...844353/photo/1

Foto på en del av brevet: https://twitter.com/P_Deshayes/statu...445184/photo/1

Jag har skrivit av det jag har sett av texten på fotot:
Min svenska översättning:
Citat:
6. Tillgång till spelkonsol. Trots att jag enligt lag har rätt till ett bättre utbud, har andra fångar tillgång till vuxenspel, medan jag endast tillåts spela mindre intressanta barnspel. Ett exempel är "Rayman Revolution", ett spel som är designat för tre år gamla barn. Jag nekas tillgång till de spel jag önskar, något som gör erbjudandet om spelkonsol närmast värdelöst. Lagen säger att jag ska erbjudas ett bättre utbud än andra fångar, något som innebär att jag för det första ges reell tillgång till aktivitetscellen, och att dagens PS2 (konsolen som var till försäljning mellan 1999 och 2004) uppgraderas till en PS3 med tillgång till vuxenspel som jag får välja själv. Jag kan täcka alla kostnader själv, så till vida brevförbudet upphävs och jag får möjlighet att utföra en online-finansieringskampanj genom en supporter. Ett annat problem är att om jag väljer att använda konsolen eller se på TV i aktivitetscellen, är sittmöjligheterna begränsade till en obekväm kontorsstol, vilket innebär att kroppen måste vara på "helspänn" från 08.00 till 19.30. Alla andra fångar i norska fängelser har tillgång till "avslappningsstolar" eller soffa i gemensamhetsutrymmena. Till och med Ila valde att gå (oläsbart) anskaffa en avslappningsstol i maj 2013.

Nu ska vi se om media klarar av att rapportera om alla detaljer som framkommit så som att Breivik inte tillåts kontakt med andra människor mer än några få minuter per dag eller om de väljer att fokusera på spelkonsolen.
Senast redigerad av NothingToLose 2014-02-14 kl. 16:08.
Citera
2014-02-14, 16:35
Medlem
thewellovedones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cryotecher
Nej jag vill ha minskad invandring men alla som invandrar är inte religiösa. Men du trollar väl, så varför skriver du till mig?

Nej, han saknar definitivt empati. Det är ju helt uppenbart.
Han är därtill väldigt självabsorberad - han ser på sig själv som någon slags gud. "Commander Breivik" låt mig skratta. Narcissismen igen.
Han bryr sig inte om andra människor, utan är mest intresserad av sig själv och hur andra uppfattar honom. Patetiskt beteende. Men det är klart, har man en störning kan man ju inte rå för det dess värre.
Detta beteende kan man heller inte jämföra med soldater i krig, om du menar en försvarande styrka. Dom skjuter mot andra beväpnade styrkor och går definitivt inte runt och avrättar obeväpnade civila personer på nära håll och om dom gör det anses dom bara vara fega kräk. Detta går dessutom emot reglerna gällande krig.
Många soldater som återvänder från längre krigsvistelser lider även av post-traumatisk stress, är deprimerade och begår självmord i hög grad pga. det dom har varit med om. Inte så konstigt kan tänkas, om man har en normalt fungerande empati/skuld förmåga.

Du har fel, Breivik saknar INTE empati, till exempel; anledningen till att han slutade med sin ökända högerextrema hälsning under rättegångens början var för att de anhöriga till hans egna offer tog illa upp. Det är fel att påstå att han inte bryr sig om andra människor utan bara om sig själv, han vill att andra människor ska må bra och att de ska gilla honom men samtidigt har han ett enormt bekräftelsebehov vilket hör ihop med att han växte upp utan far och en icke fungerande mor.
Senast redigerad av thewellovedone 2014-02-14 kl. 16:58.
Citera
2014-02-14, 16:52
Medlem
thewellovedones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NothingToLose
Försök inte.
(FB) Min teori om 8 faktorer som är attraktiva för kvinnor

Du är antingen fullblodsbög eller en trollande radikalfeministisk kvinna. Eftersom du spyr ut ditt hat mot alla män på Flashback och har valt att förnedra Breivik med din avatar så misstänker jag det senare. Särskilt eftersom du propagerar så starkt för Seierstads bok i vart och vartannat inlägg. Sådana fasoner tillhör definitivt kvinnosläktet.

Jag spyr gärna ut mitt hat mot Flashbackmän (i motsats till män i allmänhet) eftersom Flashbackmän är en samling djur som förtjänar det. Brevik är INTE förnedrad på min avatar, han är uppsnyggad. Så det tillhör kvinnosläktet att propagera för Seierstads bok! i egenskap av man så genomskådar jag sådant skitprat omedelbart. Du misstar dig, vännen! Jag är varken fullblodsbög eller en trollande feministisk kvinna, jag är precis det jag säger - man och metrosexuell precis som Breivik.
Senast redigerad av thewellovedone 2014-02-14 kl. 16:56.
Citera
2014-02-14, 17:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av thewellovedone
Jag spyr gärna ut mitt hat mot Flashbackmän (i motsats till män i allmänhet) eftersom Flashbackmän är en samling djur som förtjänar det. Brevik är INTE förnedrad på min avatar, han är uppsnyggad. Så det tillhör kvinnosläktet att propagera för Seierstads bok! i egenskap av man så genomskådar jag sådant skitprat omedelbart. Du misstar dig, vännen! Jag är varken fullblodsbög eller en trollande feministisk kvinna, jag är precis det jag säger - man och metrosexuell precis som Breivik.
Jag behöver inte säga så mycket. Ditt inlägg talar för sig självt tycker jag. Du är inte radikalfeminist påstår du. Du bara hatar alla män på Flashback som du anser är djur. Och du är minsann inte bög, trots att du öppet erkänt att du tänder på grova håriga karlar.
Citera
2014-02-14, 17:36
Medlem
Mer från det senaste brevet:

Breivik anser att han har uppträtt "på ett föredömligt sätt" och att han har rätt till "en rad aktiviteter" för att kompenseras för de strikta fängelseförhållandena.

Alla hans brev granskas noggrant och filtreras av fängelseledningen, vilket han beklagar eftersom det kraftigt saktar ned brevväxlingen.

"Ni ger mig ett helvete och jag kommer inte att överleva länge. Ni dödar mig", skriver han till fängelsemyndigheterna.

Ledningen för högsäkerhetsfängelset Skien (sydöstra Norge) där han är nu, har inte kunnat nås för en kommentar.

I sitt senaste brev anklagar han de skandinaviska medierna för att medvetet stödja tortyr genom att inte vidarebefordra hans protester.

"Ni verkar tro att vi, människorättsaktivister som slåss för de grundläggande mänskliga rättigheterna [rätten till kulturellt självbestämmande], är "nazistiska monster" som måste pressas till självmord.

"Om jag dör, kommer radikal- och extremhögern i den europeiska världen veta exakt vilka människor som har torterat mig till döds. Detta kan få konsekvenser för vissa individer inom en snar framtid, men även när Norge kommer igen med ett fascistiskt styre inom 13-40 år".

I januari 2013 meddelade Breiviks advokater att man hade lämnat in en anmälan om "grov tortyr". Tillfrågade av AFP, svarar den norska polisen att de beräknar besluta om uppföljningen av detta klagomål nästa vecka.

http://www.20minutes.fr/monde/norveg...cesser-torture
Senast redigerad av NothingToLose 2014-02-14 kl. 17:40.
Citera
2014-02-14, 21:46
Medlem
Breiviks advokat Tord Jordet kommenterar Breiviks brev:
Citat:
- Fängelset har ju en skyldighet att ge honom rekreations- och aktivitetsmöjligheter, och det verkar som att det har blivit svårt att hitta bra spel till Playstation 2.

- Det är knappast meningsfullt att ha en spelkonsol som du inte har några lämpade spel på. Det blir som att ha en dator utan programvara, den är helt oanvändbar för honom, säger Jordet.

http://www.dagbladet.no/2014/02/14/n...ivik/31826349/

Citat:
Fängelsechefen vid Telemarks fängelse Skien-avdelningen, Karl Hillesland, säger att ingen hungerstrejkar i fängelset för närvarande. Huvurvida Breivik har varslat om en hungerstrejk till dem vill han inte kommentera.

- Kommer en eventuell hungerstrejk kunna bidra till att Breivik får genomslag för sina krav?

- Det kan jag inte kommentera. Den utmaningen måste vi ta när, och om, den tiden kommer, säger Hillesland.

http://www.vg.no/nyheter/innenriks/2...artid=10122235
Citera
2014-02-14, 21:50
Medlem
Tord Jordet, Breiviks advokat berättar att Breivik för närvarande har nästintill totalförbud mot att kommunicera med sina anhängare. Han får varken ta emot post eller skicka brev med politiskt budskap. Enligt Tord Jordet tolkar Kriminalomsorgen lagen för strängt och därmed felaktigt.

Att Breivik nu ber om en fördubbling av veckolönen för att kunna ha råd med frimärken innebär inte att den frankerade posten skickas, förklarar Tord Jordet. All post som skickas måste först gå igenom fängelsemyndigheternas kontroll och kan censureras.

I brevet hotar Breivik med hungerstrejk om inte fängelseförhållandena förbättras. Det är något som han överväger för att visa att han menar allvar med att situationen är så illa som han ger uttryck för säger Jordet.

- Förstår du att detta kan framstå som underligt för den norska befolkningen?

- Jag förstår att det kan framstå så när man tar det ur sitt sammanhang. Man måste komma ihåg att detta är en person som över mycket lång tid har suttit isolerad. Han får inte ha kontakt med andra intagna eller vara med på de aktiviteter de får. Då har man enligt lagen särrättigheter med tanke på att få ökat utbud på aktivitetssidan. Detta är inte lyxförmåner. Det är nödvändiga åtgärder för att undvika onödigt lidande hos intagna av fysisk eller psykisk art, säger Jordet.

http://www.nrk.no/norge/breivik-krev...sel-1.11545390
Citera
2014-02-14, 23:00
Medlem
thewellovedones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NothingToLose
Jag behöver inte säga så mycket. Ditt inlägg talar för sig självt tycker jag. Du är inte radikalfeminist påstår du. Du bara hatar alla män på Flashback som du anser är djur.

Just det, jag föraktar endast de män som skriver om kvinnor som B-människor på Flashback, inte män i allmänhet.

Citat:
Och du är minsann inte bög, trots att du öppet erkänt att du tänder på grova håriga karlar.

Det stämmer men samtidigt så är mina sexdrömmar alltid hetero, jag är nu 44 år och förstår fortfarande inte den obefintliga logiken i min sexualitet. Det är med andra ord är inte så enkelt som du vill göra det till. Felet du gör är att du hela tiden försöker pressa in mig i givna fyrkantiga fack som radikalfeminist, manshatare och bög.

Hur vore det om vi lämnar offtopic och diskuterar vad vi vet om Breivik istället. Ja, jag vet att jag själv drar in mig själv i tråden om Breivik ibland så du behöver inte påpeka det.
Citera
2014-02-14, 23:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av thewellovedone
Hur vore det om vi lämnar offtopic och diskuterar vad vi vet om Breivik istället. Ja, jag vet att jag själv drar in mig själv i tråden om Breivik ibland så du behöver inte påpeka det.
Det var ett bra förslag. Vad tycker du om hans nya brev till AFP?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in