2013-05-15, 00:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av K153
Hör för mig att grejen med förvaring är att dom kan lägga på 21 år extra om dom känner att han ska "förvaras" ett tag till.
Dvs livstid i slutändan.
Rätta mig om jag har fel.

Du har fel. Jag tar det från början. Breivik dömdes till 21 års fängelse (förvaring). Ca 1 år räknas bort i och med att han satt häktad så lång tid. Efter att han har avtjänat 10 år (dvs ca 9 års fängelse) skulle han teoretiskt sett kunna komma ut, eftersom 10 år är minimumtiden han dömdes till och måste sitta.
Efter avtjänat straff så kan han dömas till ytterligare 5 års fängelse, men bara om åklagaren kan övertyga domstolen om att Breivik fortfarande är så pass farlig (våldsbenägen), att inget annat än inlåsning på kriminalvårdsanstalt är ett alternativ.
Och här kommer det som många inte har förstått och det är att domstolen ska göra sin bedömning utifrån den utveckling som Breivik har gått igenom och inte utgå ifrån det brott Breivik dömdes för att ha begått. Om domstolen anser att det finns en närliggande fara för upprepning av allvarlig kriminalitet, så kan han dömas till 5 år extra och efter de fem åren görs en ny bedömning i domstolen med risk för ytterligare 5 år i fängelse för Breivik. Så 5 extra år åt gången är det som gäller. Som du sa kan det betyda livstid i slutänden men det finns inga garantier för det.
Citera
2013-05-15, 01:21
Medlem
mrmoonlightss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NothingToLose
Du har fel. Jag tar det från början. Breivik dömdes till 21 års fängelse (förvaring). Ca 1 år räknas bort i och med att han satt häktad så lång tid. Efter att han har avtjänat 10 år (dvs ca 9 års fängelse) skulle han teoretiskt sett kunna komma ut, eftersom 10 år är minimumtiden han dömdes till och måste sitta.
Efter avtjänat straff så kan han dömas till ytterligare 5 års fängelse, men bara om åklagaren kan övertyga domstolen om att Breivik fortfarande är så pass farlig (våldsbenägen), att inget annat än inlåsning på kriminalvårdsanstalt är ett alternativ.
Och här kommer det som många inte har förstått och det är att domstolen ska göra sin bedömning utifrån den utveckling som Breivik har gått igenom och inte utgå ifrån det brott Breivik dömdes för att ha begått. Om domstolen anser att det finns en närliggande fara för upprepning av allvarlig kriminalitet, så kan han dömas till 5 år extra och efter de fem åren görs en ny bedömning i domstolen med risk för ytterligare 5 år i fängelse för Breivik. Så 5 extra år åt gången är det som gäller. Som du sa kan det betyda livstid i slutänden men det finns inga garantier för det.

För det första måste Brevik helt och hållet ändra sin personlighet för att det inte ska föreligga någon närliggande fara för upprepning av allvarlig kriminalitet.

För det andra måste domstolen vara övertygade om att han verkligen har ångrat sig och aldrig kommer att upprepa sin handling. Det spelar ingen roll att han är en mönsterfånge i 21 år om han håller fast vid sina värderingar.

Norge hade dömt honom till döden om dödsstraff hade funnits på straffskalan. Att det råkade bli "21 år" är för att det inte gick att döma honom hårdare. Norge var helt enkelt inte förberett på att en sådan här person skulle dyka upp i verkligheten.
Citera
2013-05-15, 01:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mrmoonlights
Herr Breivik kommer att få det marigt att bli den terroristprofet han drömmer om att bli. Han borde ha läst på lite grann om kriminalvården innan han begick sin massaker.
Jag tror redan att han har blivit en terroristprofet. Det var väl någon man i Warzawa som åkte fast och flera har öppet eller anonymt sagt att de stödjer Breivik. Men det var ändå inte det som var syftet för Breivik. Han ser sig själv som en soldat som utförde ett uppdrag och inte som en person vi ska dyrka. Media vill gärna vinkla det så, men han har bara gott självförtroende och är stolt över att ha lyckats ganska bra med det han hade tänkt sig, utifrån hans sätt att se det. Det han gjorde var mer eller mindre ett själmordsuppdrag med mycket stor chans att dö, antingen av explosionen i Oslo eller genom skott från Delta på Utöya. Han hade inte räknat med att överleva.

Det är klart att han inte kan allt om sina rättigheter på kriminalvårdsanstalten ännu men han kommer att hinna läsa på och pröva mycket under tiden han sitter där. Dessutom har han åtminstone en advokat som fortfarande arbetar professionellt och kan hjälpa honom att föra hans talan utan att blanda in personligt tyckande.

Citat:
Om man är fånge så har man alla mänskliga rättigheter, med reservation för de inskränkningar som är motiverade ur säkerhetssynpunkt.
Det är så det är tänkt att fungera.

Citat:
Man har t.ex. yttrandefrihet, men det betyder inte att man har rätt till telefon eller internet.
Internet kan man få tillgång till om man studerar om jag har förstått rätt, men det blir övervakat förstås.
Telefonsamtal får han ringa. De avlyssnas och kan avbrytas om han inte följer fängelsets regler.

Citat:
Man har rätt till föreningsfrihet, men det betyder inte att man har rätt att besvara eller ens läsa de brev som skickas.
Angående brevväxling, så är det tillåtet. Alla hans brev läses innan han får läsa dem. Inga uppmaningar till brott eller rymning får diskuteras. Man har också stoppat brev med politiskt innehåll men detta är inte lagligt så länge inte planering av brott eller störande av ordning i fängelset diskuteras. Här har man tyvärr försökt stoppa Breivik från att skicka och ta emot alla brev med politiska diskussioner bara för att hans önskningar om framtiden inte är PK och det är fel.

Citat:
Jag tvivlar på att han kommer att få den underskrift han vill ha. Fängelsevakterna lär inte ställa upp. Medfångarna skulle mörda honom om dom fick chansen.
Det finns många som vill skriva på så chansen att någon gör det finns. Fängelsevakterna har inte rätt att stoppa brev utifrån sina egna personliga åsikter. Polisen avgör om reglerna är svårtolkade och de arbetar efter lagboken. Beslut går att överklaga i domstol. Och vem vet, om en skriver under kanske det blir en snöbollseffekt. Inte än men om ett antal år kan det kanske bli möjligt.
Några medfångar får Breivik inte träffa så länge han sitter på den här avdelningen men socialt sällskap i form av besök utifrån och i framtiden mer umgänge med anställda har han rätt till som kompensation, något annat vore att anse som tortyr och kan anmälas.

Citat:
Men även om han lyckades få en underskrift så skulle han aldrig kunna saluföra sitt partiprogram i det offentliga rummet.
Varför tror du inte det? Har du fått ta del av Breiviks nya demokratiska fascistpartis partiprogram?

Citat:
Breivik är en mycket, mycket isolerad person.
Ja, men inte länge till som sagt.
Citera
2013-05-15, 01:27
Medlem
[quote=NothingToLose]Återkommer med svar på ovanstående inlägg senare.

Dansk åtalas för Breivik-hyllning

Gubben e från Norge.......
Citera
2013-05-15, 07:11
Medlem
Citat:
För det första måste Brevik helt och hållet ändra sin personlighet för att det inte ska föreligga någon närliggande fara för upprepning av allvarlig kriminalitet.

För det andra måste domstolen vara övertygade om att han verkligen har ångrat sig och aldrig kommer att upprepa sin handling. Det spelar ingen roll att han är en mönsterfånge i 21 år om han håller fast vid sina värderingar.

Norge hade dömt honom till döden om dödsstraff hade funnits på straffskalan. Att det råkade bli "21 år" är för att det inte gick att döma honom hårdare. Norge var helt enkelt inte förberett på att en sådan här person skulle dyka upp i verkligheten.
Domstolen ska inte utgå ifrån vilken typ av brott Breivik är dömd för.

När Breivik har avtjänat sitt fängelsestraff på 21 år, sonat för sina synder, ska åklagaren lägga fram övertygande bevis för att det finns en närliggande risk att Breivik begår upprepad allvarlig kriminalitet om han inte får sitta inlåst i fängelse. En opartisk domare ska sedan ta ställning till om åklagarens skäl för att Breivik måste sitta fem år till är goda nog.

Detta är inget försvar av Breiviks handlingar eller uttryck för att jag önskar lägre straff för grovt kriminella. Jag utgår ifrån det jag har läst om villkoren för förvaring i Norge.

Att du säger att Norge inte var förberett för Breivik, som om det skulle ursäkta att man har valt att ha för låga straff för allvarligt kriminella är ju löjligt. Nej, har man valt att ha det så här i Norge, får man stå sitt kast och inte komma med retroaktiva lagar och liknande fuffens.
Citera
2013-05-15, 07:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av cross dresser
Gubben e från Norge.......
Jag citerade bara det som stod i rubriken på artikeln jag länkade till och översatte till svenska rakt av. Det hade sett konstigt ut annars om min rubrik inte överensstämde med originalet och jag hade behövt förklara mig. Men det är nog sant som du säger att han är från Norge och jag tror att jag vet vem det är. Det är inte första gången han dyker upp i trådarna om Breivik och 22/7 om det nu är han jag tänker på. Oavsett så tycker jag att det är märkligt att denne man åtalas för hyllande av Breivik, det andra han eventuellt döms för kan jag förstå. Var går gränsen för hyllning och vilken politisk bakgrund eller vilket antal mord är det som avgör att en person inte får hyllas offentligt?
Citera
2013-05-15, 17:57
Medlem
mrmoonlightss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NothingToLose
Domstolen ska inte utgå ifrån vilken typ av brott Breivik är dömd för.

När Breivik har avtjänat sitt fängelsestraff på 21 år, sonat för sina synder, ska åklagaren lägga fram övertygande bevis för att det finns en närliggande risk att Breivik begår upprepad allvarlig kriminalitet om han inte får sitta inlåst i fängelse. En opartisk domare ska sedan ta ställning till om åklagarens skäl för att Breivik måste sitta fem år till är goda nog.

Detta är inget försvar av Breiviks handlingar eller uttryck för att jag önskar lägre straff för grovt kriminella. Jag utgår ifrån det jag har läst om villkoren för förvaring i Norge.

Att du säger att Norge inte var förberett för Breivik, som om det skulle ursäkta att man har valt att ha för låga straff för allvarligt kriminella är ju löjligt. Nej, har man valt att ha det så här i Norge, får man stå sitt kast och inte komma med retroaktiva lagar och liknande fuffens.

Någon retroaktiv lagstiftning är det inte fråga om. Breivik har blivit dömd till 21 år PLUS möjlighet till förlängning 5 år åt gången. Domstolarna har en förmåga att kunna skapa säkerhetsventiler som tidigare inte funnits utan att för den skull rucka på befintlig lagstiftning. Naturligtvis med hänsyn till folkopinionen.

För att ta ett exempel som i övrigt inte kan jämföras med Breivik: Mattias Flink borde egentligen ha blivit frikänd enligt den praxis som gällde när han dömdes i mitten av 1990-talet. Han var sjuk när brottet begicks men "frisk" när domen skulle avkunnas. Således kunde han inte dömas till varken psykiatrisk vård eller fängelse. Domstolen valde att bortse från detta och dömde honom till livstids fängelse ändå.

Att Norge inte var förberett på Breivik innebär inte att han någonsin kommer att bli en fri man. Man måste vara blåögd om man tror att någon ansvarig domstol skulle släppa ut honom. Men det hade varit enklare för rättsväsendet att slippa ta upp saken vart femte år om dom hade haft livstidsstraff.

Du måste också inse att det finns en skillnad mellan lag och praxis. En lag är absolut och man får inte bryta mot den oavsett vad man tycker. Lagen säger att man FÅR förlänga 5 år åt gången. Men lagen säger inte vad som ska motivera den förlängningen. För detta ändamål har man utvecklat vissa riktlinjer. Men riktlinjer är inte tvingande.
Senast redigerad av mrmoonlights 2013-05-15 kl. 18:03.
Citera
2013-05-16, 19:56
Medlem
Citat:
Någon retroaktiv lagstiftning är det inte fråga om. Breivik har blivit dömd till 21 år PLUS möjlighet till förlängning 5 år åt gången. Domstolarna har en förmåga att kunna skapa säkerhetsventiler som tidigare inte funnits utan att för den skull rucka på befintlig lagstiftning. Naturligtvis med hänsyn till folkopinionen.

Möjlighet till förlängning ja, inte förlängning per automatik. Och naturligtvis är det inte folkopinionen som ska avgöra domen i det enskilda fallet.

Citat:
För att ta ett exempel som i övrigt inte kan jämföras med Breivik:

Jag är inte påläst om det fallet och jag skulle aldrig ta dig på ditt ord utan att själv söka reda på fakta, därför kan jag inte uttala mig om det var rätt eller fel.

Citat:
Att Norge inte var förberett på Breivik innebär inte att han någonsin kommer att bli en fri man. Man måste vara blåögd om man tror att någon ansvarig domstol skulle släppa ut honom. Men det hade varit enklare för rättsväsendet att slippa ta upp saken vart femte år om dom hade haft livstidsstraff.
I så fall är jag stolt blåögd!

Citat:
Du måste också inse att det finns en skillnad mellan lag och praxis. En lag är absolut och man får inte bryta mot den oavsett vad man tycker. Lagen säger att man FÅR förlänga 5 år åt gången. Men lagen säger inte vad som ska motivera den förlängningen. För detta ändamål har man utvecklat vissa riktlinjer. Men riktlinjer är inte tvingande.
Det låter godtyckligt och inte en rättstat värdigt.
Citera
2013-05-19, 15:21
Medlem
I dag har jag översatt den första delen av förhöret av Breivik på Utøya från norska till svenska. Jag reserverar mig för eventuella fel i översättningen och andra skrivfel.

8.1. Dok 08,01, Förhör av misstänkte på Utøya 220711

Förhöret företogs på Utøya de första timmarna efter gripandet 220711 och pågick fram till han transporterades till Oslo, natten till 230711. Detta är ett särskilt viktigt dokument, eftersom det beskriver den misstänkte omedelbart efter de brottsliga handlingarna. Förhöret belyser hans tankar, reflektioner och bevekelsegrunder om de aktuella handlingarna. Nedanför följer ett omfattande sammandrag:

"Den misstänkte var något uppspelt och frågade om han togs upp för att bli avrättad för det han hade gjort. Vi dementerade detta omedelbart och upplyste att vi önskade företa ett samtal med honom.

Den misstänkte talade omedelbart om att han hade tagit en E-stack och skulle dehydrera och dö inom loppet av två timmar om han inte fick vätska. Detta var en drog som han hade tillverkat själv och som skulle verka prestationsfrämjande. Han hade tagit medlet för att kunna prestera maximalt under operationen.

......

Den undersökte svarar att han har offrat sig själv och inte har något liv efter detta. Hans liv är över i dag, och det var en uppoffring han var villig att göra. Han kan gott lida och bli torterad resten av livet. "Tänk inte ens på att jag kommer att komma ut. Mitt liv tog slut när jag ordinerade mig själv till Knights Templar Europa."

Den misstänkte säger att "vi vill ta makten i Europa inom 60 år". Jag är kommendör för Knights Templar Norge. Knights Templar Europa skapades i London år 2002 med delegater från 12 länder. Vi är korsfarare och nationalister.
Citera
2013-05-19, 15:22
Medlem
Fortsättning på förhöret av Breivik på Utøya 22/7 -11

Den misstänkte understryker att de inte är nazister, och att de stödjer Israel. De är inte rasister, men vill få bort islam och politisk islam från Europa. De arbetar för att ta makten i alla västeuropeiska länder inom de närmaste 60 åren. Detta ska de göra genom konservativ revolution. Den undersökte har beskrivit processen över 1800 sidor och han klarar inte att förklara detta på några minuter.

Den misstänkte frågas av XXXXXXXXXX om det är något mer på ön. Den misstänkte säger att det inte är något mer. Han förnekar också att det ska vara några sprängladdningar på ön. Han säger att "detta är ett avslutat kapitel". På frågan om bilen som står på andra sidan är riggad, nekar han till detta. Han fortsätter berätta att han tror att hans hagelgevär ligger i bilen. Han säger att han är villig till att förhandla med oss, men han vill ha ordnade förhållanden och något tillbaka för informationen.

Den misstänkte hävdar att han vet vad han vill ha för informationen, och säger att han kan ange de två andra cellerna i Norge om han får det som han vill ha. Han hävdar att polisen kan spara 300 människoliv, men att han vill ha något tillbaka. I utgångspunkten vill han förhandla med PST. Den misstänkte hävdar att "i dag är jag det största monstret sedan Quisling, och det är okej liksom".

Den misstänkte säger att "Jag vill inte precis kalla de ideologiska aktivister, detta är extrema marxister. Vet du vem som var här i förrgår? Det var Marthe Michelet. Detta är inte oskyldiga människor. Detta Arbeiderpartiet, arbetarnas ungdomsfylking. De har haft makten i Norge. De är de som har sörjt för islamiseringen av Norge."
XXXXXXXXXX frågar om det är nödvändigt att det ska krävas flera liv. Den misstänkte svarar: "Självklart. Detta är bara början. Inbördeskriget har startat mellan kommunister och nationalister. Om du inte är en internationalist så är du nationalist. Du kan inte vara båda delar. Jag är nationalist och antiislamist. Jag vill inte ha islam i Europa, och mina meningsfränder är eniga med mig. Vi anser att Europa och Norge är värda att slåss för, och vi kommer inte låta Oslo sluta som Marseille som fick muslimskt flertal under 2010. Vi kommer slåss för Oslo."
Senast redigerad av NothingToLose 2013-05-19 kl. 15:30.
Citera
2013-05-19, 15:23
Medlem

Den misstänkte hävdar att insatsen som han blev tillsatt var 100 procent genomfört vällyckad och att det var anledningen till att han övergav sig. Han tillägger att det som skedde i dag här, och i Oslo tidigare i dag inte är operationen, utan fyrverkeriet inför något som kommer att hända.

På frågan om hur han bor svarar den misstänkte först XXXXXXXXXX innan han rättar det till östra Åsta. Han hävdar att han har bott där de senaste par åren. Detta ska vara i närheten av Rena.
Han lät det vara för att han ser på polisen som sina bröder och ville inte skada någon från polisen. När han såg Delta kunde han ha skjutit mot dem och tagit någon av dem. Han hävdar att hans cell har 1500 sympatisörer i Norge och att många av dem befinner sig inom polisen. Han är klar över att ingen kommer försvara så bestialiska handlingar som det han har genomfört. För dem gäller det landets överlevnad, folkets överlevnad mot islam som är mycket mer brutalt än det hans organisation kommer att vara.
Den misstänkte säger:"Vi är martyrer, vi tar det på oss, vi kan vara monster. Det är okej för oss. Men vi gör arbetet mycket lättare för andra konservativa revolutionärer."
På frågan om hur många sympatisörer han tror han har kvar efter denna dagen undviker han att svara.
På frågan om vilket slags folk han har tagit livet av på ön i dag, om detta är ungdomar, svarar han att det är marxistisk ungdom.
På frågan om de som har blivit liggande kvar i dag har fått någon möjlighet att bli vuxna och ta avstånd från marxismen svarar han att han gruvat sig inför denna dag i två år. Han tyckte att det var helt fördjävligt. För att "ni" ska få upp ögonen för hotet islam utgör för Europa så behöves det en chock. Den misstänkte hävdar att de som var på ön var extrema marxistiska ungdomar som är mer extrema än Arbeiderpartiet. De som var på ön var radikala marxister.
Den misstänkte säger att han vill att vi ska vara klara över att han har gruvat sig inför denna dag i två år. Det har varit den värsta dagen i hans liv. Dessvärre så var det nödvändigt. Förhoppningsvis kommer Arbeiderpartiet lära av detta och sluta med massimport av muslimer. De som är här måste assimileras 100 procent.
Den misstänkte upprepar att vi ser på honom som ett monster. Han får förklarat att vi ser på honom som en människa.
Senast redigerad av NothingToLose 2013-05-19 kl. 15:30.
Citera
2013-05-19, 15:23
Medlem

Han tror också att hans familj kommer att bli avrättade. Detta avvisas och han får förklarat att vi är beredda att vaka över hans familj om det skulle behövas. Han får förklarat att för oss så är ett liv ett liv. Han blir behandlad på precis samma sätt som alla andra.

Den misstänkte berättar att den delinsats som han var en del av i dag är viktigare än honom själv, och viktigare än 30 oskyldiga liv och då talar han inte om de extrema marxister som dog i dag. Han hävdar att han har simulerat tortyr länge för att förbereda sig.
På frågan om hur han vet att det var extrema marxister som dog i dag svarar han att Arbeidernes ungdomsfylking är mycket mer extrema än Arbeiderpartiet som är relativt moderata.
Han blir sedan utfrågad om vad han vet om det som hände i Oslo. Den misstänkte svarar att det lyder under förhandlingsgrunderna.
Han informeras om att det inte bara har gått ut över marxister. Den misstänkte hävdar att han är klar över att det kan slå tillbaka mot dem. Han tror att monster är nyttiga idioter för de mer moderata krafterna. Han kan gott vara monster och offra sitt liv för att landet ska gå i rätt riktning och att islamiseringen av Europa upphör.
Den misstänkte berättar att han har planerat handlingen över två år, men att mycket gick fel. Det har varit extremt mycket planering och hårt arbete.

Den misstänkte förklarar att om Arbeiderpartiet ändrar sin politik så kommer detta utveckla sig helt annorlunda. Om massinvandringen på 50 000 muslimer årligen stoppas, så kommer inte den misstänktes organisation att utföra fler operationer i Norge.
Senast redigerad av NothingToLose 2013-05-19 kl. 15:31.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in