2012-11-05, 00:24
Medlem
forest79s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NothingToLose
Tack för att du gör detta. Det uppskattas mycket ska du veta.

I del 9 kan man läsa att Breivik försökte hyra gård för bombtillverkning. Det som kommit fram på senare tid är att han sökte efter en gård i Sverige.
Uppdrag Granskning har tagit upp det och menade att Breivik förmodligen tänkte bygga bomben i Sverige. Men hur skulle det vara möjligt när han sökte en gård som inte behövde ha elektricitet?

En annan sak som är märklig på många sätt är att han hyrde en gård som tidigare varit marijuanaplantage och polisbevakat eftersom de förutom marijuana misstänktes finnas pengar från det mycket omtalade NOKAS-rånet på gården.
Att ägaren (som avtjänade ett fängelsestraff) strax efter 22 juli blev mycket angelägen om att få besöka sin gård för att "hämta några plastpåsar med kläder så att inte råttorna åt upp dem" är också lite speciellt.

Nu skrev han i ansökan om att hyra en gård, att elektricitet inte var nödvändigt men en bonus (likaså med vatten men det brukar ju inte vara några problem). Har också svårt för att förstå varför inte el var viktigt då det är ganska svårt att "jobba" på kvällarna och nätter utan ljus, så vidare han inte skulle använda solpaneler? La upp dokumentären om Breivik och Sverige på förra sidan

Det är också konstigt att han hyrde gården efter vad du skriver om NOKAS-rånet då gården skulle vara under övervakning pga pengarna och marijuana. Eller hur att det var "kläder" han skulle hämta, LoL!
Senast redigerad av forest79 2012-11-05 kl. 00:28.
Citera
2012-11-05, 06:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av forest79
Nu skrev han i ansökan om att hyra en gård, att elektricitet inte var nödvändigt men en bonus (likaså med vatten men det brukar ju inte vara några problem). Har också svårt för att förstå varför inte el var viktigt då det är ganska svårt att "jobba" på kvällarna och nätter utan ljus, så vidare han inte skulle använda solpaneler? La upp dokumentären om Breivik och Sverige på förra sidan

Det är också konstigt att han hyrde gården efter vad du skriver om NOKAS-rånet då gården skulle vara under övervakning pga pengarna och marijuana. Eller hur att det var "kläder" han skulle hämta, LoL!
El och vatten är absolut nödvändigt vid bombtillverkning av den skalan.

Står det i manifestet var han fick tag på 200 l diesel?
Citera
2012-11-05, 13:05
Medlem
NRK Dagsrevyen 31 oktober 2012

"Fant tikkende bombe på Vålstua"

Klicka på nr 9 för att se nyhetsinslaget direkt: http://tv.nrk.no/serie/dagsrevyen/nn...-2012#t=11m31s

På gården som Breivik hyrde hade han kvarlämnat ett mycket instabilt sprängmedel. För att få bort det farliga ämnet utförde försvarets bombgrupp kontrollerade sprängningar vid Vålstua gård, berättar Jens-Kristian Börseth, chef över Försvarets bombgrupp.

Men SÅ instabilt och farligt som Försvarets bombgrupp påstår att det var kan det inte ha varit eftersom det klarade ett jordskalv på 3,8 på Richter-skalan med epicentrum vid Vålstua gård den 21/7 2011 kl. 02.59.

Info om skalvet finns här: http://www.jordskjelv.no/cgi-bin/sho...&id=1311213956

Intervju med skakade personer + en karta (bild nr 2) finns här: http://www.ostlendingen.no/nyheter/j...mark-1.6375879

Här vid jordskalvets epicentrum ligger gården som Breivik hyrde: http://goo.gl/maps/kOFNs
Citera
2012-11-05, 20:58
Medlem
BjenSBCs avatar
Från en sak till en helt annan.. Var sitter Breivik idag? Han satt på Ila men flyttades för där skulle byggas om något med hans celler? Är han tillbaka där? Någon som vet?
Citera
2012-11-05, 21:06
Medlem
forest79s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BjenSBC
Från en sak till en helt annan.. Var sitter Breivik idag? Han satt på Ila men flyttades för där skulle byggas om något med hans celler? Är han tillbaka där? Någon som vet?

Ja, han är tillbaka på Ila!
Citera
2012-11-06, 01:51
Medlem
Herr Norrlands avatar
Citat:
Anders Behring Breivik och Sverige (Del 1)
http://www.youtube.com/watch?v=rNqGqOpJ9Vw

Del 2
http://www.youtube.com/watch?v=XhfT1...feature=relmfu

Hur i h*lvete har jag lyckats missa denna dokumentären?! Helt otroligt!

Tack för länken!
Citera
2012-11-06, 03:15
Medlem
Verkligen spännade och intressant att läsa Ur tempelriddarens logg som
forest79 översatt.Är inne på del 11 just nu.Fantastiskt hur målmedveten och
tålmodig ABB är i de olika förberedelsefaserna som senare leder till operationen.Helt sjukt!
Blir det fler än dessa 17 delar?

Här är länkarna igen om någon missat:

Ur tempelriddarens logg

Del 1-8:
https://www.flashback.org/sp40046558

Del 9 -17:
https://www.flashback.org/sp40187800
Senast redigerad av splitt 2012-11-06 kl. 03:18.
Citera
2012-11-06, 15:08
Medlem
forest79s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NothingToLose
El och vatten är absolut nödvändigt vid bombtillverkning av den skalan.

Står det i manifestet var han fick tag på 200 l diesel?

Detta är vad jag hittade som han skrev om dieseln: Det finns stora 300-600L diesel tankar på de flesta bondgårdar (för att tanka traktorn) så
ring bara oljebolaget och beställ den önskade mängden diesel. Min 300L tank var nästan
halvfull så jag beställde ytterligare 150L på det sättet.
Citera
2012-11-06, 15:25
Medlem
forest79s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av thewellovedone
Tråden heter ju "vad vet vi om Anders Breivik" och det är inte bara politiska funderingar som jag har om Breivik utan även mer personliga sådana. Jag vet att han gillar aktionfilmer och trancemusic men han måste gilla fler genrer än dessa? Jag undrar ibland om han kan sjunga? antagligen för att jag själv sjunger. Vad är hans favoriträtt och gillar han indisk mat? Gillar han stark mat? Jag vet att han är rökare men röker han mycket eller är det ett minimalt bruk av tobaksprodukter? Så här kan jag fortsätta i det oendliga! Det känns som man vet ALLT om hans politik, terroristhandlingar, åsikter och barndom men ingenting om vem han är som människa och personlighet.

Förutom svaret du fick av Splitt så finns denna info i hans manifest:
Personal facts:
Name: Andrew Berwick
Nationality: Norwegian
Born: February 1979
Height: 183 cm
Weight: 80 kg
Ethnicity: Nordic/Norwegian
Address: Oslo ,Norway

Personality: Optimistic, pragmatic, ambitious, creative, hard working
Political view: Cultural conservative, revolutionary conservative, Vienna school of thought,
economically liberalReligion: Christian, Protestant but I support a reformation of Protestantism leading to it being
absorbed by Catholisism. The typical “Protestant Labour Church” has to be deconstructed as its
creation was an attempt to abolish the Church
Religious: I went from moderately to agnostic to moderately religious
Education: Non-formal equivalent to 7 years + at university level
Professions: Investor, Director, Manager - founder of several companies, Small business
management (including organisational development), political analyst, author, stock analyst/trader.
Im unsure whether resistance fighter (Justiciar Knight Commander) and martyr counts as a
profession

Nicotine: Yes
Alcohol: Occasionally
Drugs: No
Tattoos: No
Sports: Snowboarding, fitness (body building/spinning), running
Watch sport: Only women’s sand volley ball:P Perhaps I would if Norway didn’t suck so hard in
footbal
Name of your primary weapon: Mjöllnir
Name of your side arm: Gungnir
Hobbies: Political analysis, studying new topics, Free Mason, Heraldry, Genealogy, gaming (MMO or Modern Warfare 2), travelling – learning about new cultures, music, friends.

I have had the privilege of experiencing the following countries:
Sweden, Denmark, UK, Germany, Poland, Belarus, France, Austria, Hungary, Croatia,
Lithuania, Estonia, Latvia, Spain, Cyprus, Malta, US, Turkey, Mexico, China, Nigeria, Cote d'Ivoire, Liberia.

Hans tid i skolan:
- 6 years Primary School
- 3 years Secondary School
- 2,5 years High School (last 6 months underwent complete curriculum)
Senast redigerad av forest79 2012-11-06 kl. 15:50.
Citera
2012-11-07, 10:27
Medlem
Citat:
Detta är vad jag hittade som han skrev om dieseln: Det finns stora 300-600L diesel tankar på de flesta bondgårdar (för att tanka traktorn) så
ring bara oljebolaget och beställ den önskade mängden diesel. Min 300L tank var nästan
halvfull så jag beställde ytterligare 150L på det sättet.

Tack! Polisen har redovisat nästan allting Breivik har köpt, vad det har kostat och var han har köpt det någonstans men inte när det gäller en av huvudingredienserna i Oslo-bomben. De nämner bara 200 liter diesel.
Citera
2012-11-07, 10:28
Medlem
Någon som vet mer om just det köpet? Hade han en farmartank på gården och fick diesel hemlevererat av en tankbil eller hade han en mobil dieseltank som han krokade fast på bilen och körde iväg för att hämta bränslet själv? Det tycks som att han har beställt med hemleverans och då måste han ha haft direktkontakt med någon men jag känner inte till att någon har vittnat om det.
Citera
2012-11-08, 15:55
Medlem
fredrikdenstores avatar
Nu börjar rövhålet på att klaga på fängelset!! Borde den fan inte tänkt efter före?!
http://www.expressen.se/nyheter/brei...t-i-nytt-brev/
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in