2011-07-26, 16:59
Citat:
Ursprungligen postat av Schnuppfen
Eftersom du låser dig vid begrepp som titlar, och dessutom inte nappar på mina ledtrådar; kan vi heller inte diskutera adlighet ur en adligt genetisk synvinkel; vilket heller inte hör hemma i denna tråd. Vi får nöja oss med devisen: "it takes one to know one" här, och kom ihåg att adlig intelligensnivå (förståelse) är en egenskap i första hand och inte något som per automatik kan ärvas. (även om goda arvsanlag underlättar). Tänk darwinistiska processer istället och geneaologiska motiv, och googla sedan på samtliga begrepp du inte förstår.
Ärligt talat, ju mer du argumenterar desto mer förvirrande blir det. Det enda adeln bevisat ur en adligt genetisk synvinkel är hur ytterligt dumt det är med kusingifte sett ur ett perspektiv med darwinistiska processer.
Jag googlade också på några av dina uttryck som jag inte förstår. Adlig intelligensnivå genererar noll relevanta träffar, men sedan verkar du ju inte ha riktigt klart för dig om detta är en ärftlig egenskap eller ej. Har du hittat på uttrycket själv? Geneaologiska motiv låter ju oerhört intressant som begrepp, men vad har släktforskning med detta att göra alls?
Du pratar om att ABB handlar utifrån en aristokratisk universalbegåvad handlingsbas. Där kan du kanske ha en poäng att i alla tider har personer som har drag av antisocial personlighetsstörning alltid har haft en fördel när det gäller att skaffa sig fördelar på andras bekostnad. Därför kan man nog tänka sig att de människor som adlades på medeltiden var överrepresenterade med den typen av störning. Däremot är det aldrig bra för den egna utvecklingen att vara en fullfjädrad psykopat som ABB.
Det är ju konstigt att jag inte förstår nåt av ditt adelsresonemang när min farfars far var greve och jag har 17 terminers studier på universitetsnivå (två avslutade utbildningar). Du får gärna förtydliga ytterligare så att även jag med min begränsade intelligens förstår. "it takes one to know one"???
Däremot kan jag lova dig att om ABB får ett allmänt erkännande inom 50 år som den store visionären inom europeisk utveckling skall jag se till att du får ärva alla mina tillgångar. Han är typiskt nut-case och ju mer som grävs fram om honom desto mer patologisk blir han. Sen kan man ju göra som du och försöka intellektualisera hans galenskaper, men ingenting blir ju mer begripligt därför.