2011-07-26, 16:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Schnuppfen
Eftersom du låser dig vid begrepp som titlar, och dessutom inte nappar på mina ledtrådar; kan vi heller inte diskutera adlighet ur en adligt genetisk synvinkel; vilket heller inte hör hemma i denna tråd. Vi får nöja oss med devisen: "it takes one to know one" här, och kom ihåg att adlig intelligensnivå (förståelse) är en egenskap i första hand och inte något som per automatik kan ärvas. (även om goda arvsanlag underlättar). Tänk darwinistiska processer istället och geneaologiska motiv, och googla sedan på samtliga begrepp du inte förstår.

Ärligt talat, ju mer du argumenterar desto mer förvirrande blir det. Det enda adeln bevisat ur en adligt genetisk synvinkel är hur ytterligt dumt det är med kusingifte sett ur ett perspektiv med darwinistiska processer.

Jag googlade också på några av dina uttryck som jag inte förstår. Adlig intelligensnivå genererar noll relevanta träffar, men sedan verkar du ju inte ha riktigt klart för dig om detta är en ärftlig egenskap eller ej. Har du hittat på uttrycket själv? Geneaologiska motiv låter ju oerhört intressant som begrepp, men vad har släktforskning med detta att göra alls?

Du pratar om att ABB handlar utifrån en aristokratisk universalbegåvad handlingsbas. Där kan du kanske ha en poäng att i alla tider har personer som har drag av antisocial personlighetsstörning alltid har haft en fördel när det gäller att skaffa sig fördelar på andras bekostnad. Därför kan man nog tänka sig att de människor som adlades på medeltiden var överrepresenterade med den typen av störning. Däremot är det aldrig bra för den egna utvecklingen att vara en fullfjädrad psykopat som ABB.

Det är ju konstigt att jag inte förstår nåt av ditt adelsresonemang när min farfars far var greve och jag har 17 terminers studier på universitetsnivå (två avslutade utbildningar). Du får gärna förtydliga ytterligare så att även jag med min begränsade intelligens förstår. "it takes one to know one"???

Däremot kan jag lova dig att om ABB får ett allmänt erkännande inom 50 år som den store visionären inom europeisk utveckling skall jag se till att du får ärva alla mina tillgångar. Han är typiskt nut-case och ju mer som grävs fram om honom desto mer patologisk blir han. Sen kan man ju göra som du och försöka intellektualisera hans galenskaper, men ingenting blir ju mer begripligt därför.
Citera
2011-07-26, 17:33
Medlem
Soterns avatar
Man kan ju undra om han är produkten av den generation som förläst sig på fantasy, spelat WOW och snöat in på hela den medeltida kult som behärskat underhållnigsindustrin de senaste tjugo åren?
Är det nu vi börjar se effekterna? En generation som inte längre kan göra skillnad på dikt och verklighet?
Som kan gå empatilöst på en ö och skjuta ihjäl barn som i ett data-spel?

Jag påstår inte att det är så - men man kan undra och förfasas. Kan det vara så? Den empatilösa generationen har växt upp fysiskt men kanske inte mer.
Citera
2011-07-26, 17:42
Moderator
vhes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sotern
Man kan ju undra om han är produkten av den generation som förläst sig på fantasy, spelat WOW och snöat in på hela den medeltida kult som behärskat underhållnigsindustrin de senaste tjugo åren?
Är det nu vi börjar se effekterna? En generation som inte längre kan göra skillnad på dikt och verklighet?
Som kan gå empatilöst på en ö och skjuta ihjäl barn som i ett data-spel?

Jag påstår inte att det är så - men man kan undra och förfasas. Kan det vara så? Den empatilösa generationen har växt upp fysiskt men kanske inte mer.

Utan tvekan. Det faktum att massakrar inte förekom före 1990, och att en knapp majoritet av världens över 10 miljoner WoW-spelare har massmord som sin sekundära hobby talar starkt för detta.

Seriöst så nej, jag har mycket svårt att se detta som en effekt av underhållningsindustrin, om det inte dyker upp avsevärt många fler fall. Våldsförhärligande är ingen ny företeelse, och definitivt inte dehumanisering av främlingar/oliktänkande heller - snarare tvärt om.
Som sagt, betänk att mindre än 0.00001% av världens WoW-spelare betett sig så här...
Citera
2011-07-26, 17:57
Medlem
Soterns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vhe
Utan tvekan. Det faktum att massakrar inte förekom före 1990, och att en knapp majoritet av världens över 10 miljoner WoW-spelare har massmord som sin sekundära hobby talar starkt för detta.

Seriöst så nej, jag har mycket svårt att se detta som en effekt av underhållningsindustrin, om det inte dyker upp avsevärt många fler fall. Våldsförhärligande är ingen ny företeelse, och definitivt inte dehumanisering av främlingar/oliktänkande heller - snarare tvärt om.
Som sagt, betänk att mindre än 0.00001% av världens WoW-spelare betett sig så här...

Självfallet klarar en överväldignade majortet denna påverkan utan att balla ur som ABB. Men det kan finnas en del svaga individer som påverkas och jag tror att vi alla avtrubbas. Vi accepterar mer våld idag då vi matas dagligen med det, både verkligt och fiktivt.
Faktum är att skolmassakrar har ökat de senaste decenierna. Även om den första skolmassakern var 1927 tog det fart först runt 1980-90. Något har hänt.
Citera
2011-07-26, 18:07
Medlem
Schnuppfens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av trolljakt
Det är ju konstigt att jag inte förstår nåt av ditt adelsresonemang när min farfars far var greve och jag har 17 terminers studier på universitetsnivå (två avslutade utbildningar). Du får gärna förtydliga ytterligare så att även jag med min begränsade intelligens förstår. "it takes one to know one"???

Vi ska inte låsa oss vid enskilda begrepp och enskildheter överlag, utan den som har högadlig genetik på fädernet (som jag själv), brukar absolut inte råka ut för det utmattningssyndrom vid abstraktionsströskeln som du gör; och det handlar inte - som jag redan tidigare påpekat - om titlar. (det handlar om egenskaper)

För att handlingen skall drivas framåt och ökad förståelse i Breiviks personalia skall uppstå, börjar man med fördel att läsa detta inlägg: https://www.flashback.org/sp31872187
Citera
2011-07-26, 18:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av spleendid
"Säg något fint om Anders Behring Breivik" - tråden försvann så jag postar det här.

Den blonda lilla mannen med de stora ambitionerna. Det han gjorde var välplanerat men på samma gång ogenomtänkt. Lika fruktansvärt ogenomtänkt som dådet i sig saknade motstycke av barbari. Lik förbannat talar man om honom som intelligent, och det vill jag lova - den mannen är mycket intelligent. Men vad är en intelligens utan medmänsklighet? Den är absolut ingenting värd och resulterar bara i det obefintliga förnuftet. Den skarpa blicken som alltjämt blundar, ty hatet famlar alltid i blindo, alltid lika bländat oredigt förblindad av sin egen hatiska förvissning. En målmedvetenhet närmast likställd med ett tunnelseende och en dödlig fartblindhet med empatilösa ytterväggar. Men även hatet har sitt vattenhål och även kallsinnet sin mänskliga börd.

Breiviks pappa försvann enligt Aftonbladet när han var 15 år gammal. I själva verket hade han aldrig någon sådan. Han saknade vad varje ung man aldrig får berövas. Han fick aldrig uppleva den starkaste av mellanmänskliga relationer - den villkorslösa förälskelsen mellan far och son. Och där förebilden lös med sin frånvaro fanns bara nidbilder och en urspårad verklighetsuppfattning kvar; ett högblont litet barn omöjligt att hejda från gräsliga influenser. Blott en rudimentär på ruderaten. Ja, där står barnen i Afrika enade mot hungersnöd medan ljushuvudet i västerlandet svalt kärlekens nödtorft.

Det fina i kråksången? Det fina, hör och häpna, eller hör bara, för dödsskjutna, och skadeskjutna, och alla skeppsbrutna närstående hör bara, är det blonda ursprungets starka grad av mänsklighet. Det kunde nämligen varit du eller jag som satt med fastspända smilgropar i den där bepansrat pianolackade jeepen. Det kunde varit vi som förverkligat avvägarnas lika mänskliga naturlagar. Det är ett ganska vackert faktum. Anders blev bara lidande av sin intelligens, och led bara lite mer än tusentalet söner faderskärlek förutan. Han fick aldrig chansen till livsinsikter.

På vilka grunder anses han vara intelligent? Denne man med gmnasieutbildning som högst utbildningsnivå och rent krasst var en simpel bonde, ägnade för fan tio år åt att planera detta dåd och de tio åren bestod bland annat i att klippa och klistra olika citat till ett 1500 sidor långt dokument som ska visa hans världsåskådning. De tog honom tio år att framkalla bomber som funkade, att klistra ihop dokumentet, beställa polisutrustning, konstgödsel och skit och att skrida till verket. Men att han lyckades döda ett stort antal människor har kanske mer att göra med ett kraftfullt vapen än med genialitet?

Jag hade hållit med om att han var intelligent om han t ex framstllt dokumentet på egen hand och inte klistrat in andra personers åsikter, men jag är genuint intresserad av vad som får vissa att tro att han är intelligent??? Handlar inte intelligens också om att lyckas med något. Här har vi en bonde som med högst tvivelaktiga metoder försökt omvända en hel nation och fatalt misslyckats. Vad är det för intelligent med det? Ge mig ett bra vapen och samla en massa folk på en ö och även jag kan utan super-IQ lyckas utradera en stor mängd människor...
Citera
2011-07-26, 18:15
Moderator
Meijis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sprengasteinn
Han säger att han aldrig mer vill se honom, och att det bästa hade varit om han tagit livet av sig efter dåden. .. En mycket liten människa, och fan vet om han inte lider av samma störning som sonen.

Jag reagerar också på yttrandet. Pappa Breivik verkar precis som sin son inte kunna bedöma, hur andra människor i Västerlandet reagerar.

En blogkommentar:

Citat:
There is neither love nor respect for those that turn their guns and car bombs on kids, cripples, women and the elderly. Only disgust.

It all boils down to this: If a man wants success as a violent revolutionary, the MINIMUM requirement is to face other grown men, preferably armed.

Anders Breivik är uppenbarligen helt omedveten om detta. Pappa Breivik verkar på samma sätt omedveten om, att hans uttalande faller under etiketten: Sån't man kanske tänker - men INTE säger.
Senast redigerad av Meiji 2011-07-26 kl. 18:20.
Citera
2011-07-26, 18:19
Medlem
Måste säga att det är ett fruktansvärt löjligt skägg han har skaffat!
Citera
2011-07-26, 18:39
Medlem
Cineastens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tigerone
Det är ingen som begär att han skulle uttala något sådant.
Den känsokyla som han däremot utstrålar under intervjun är inte normal.
Han tänker bara på sig själv och vad folk skall tycka om honom.
Det är kanske betecknande att ABB hade ett bättre förhållande med sin styvmor än med sin pappa.

Känslokylan KAN ju komma av chocken över sonens handlingar. Kanske är han en förhållandevis känslokall och/eller egoistisk människa som redan innan hade lite till övers för sin son men han är ju inte automatiskt en dålig människa för det. Han kanske helt enkelt råka tillhöra den kategori människor som tycker att anséende är viktigt?
Citera
2011-07-26, 18:43
Medlem
Cineastens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av autospirit
Jag läste i en engelsk tidning att ABBs pappa hade redan 3 barn då han träffade ABBs (sjuksöterska)mamma i London. Denna vinna hade en dotter fr en tidigare relation. Då ABB var ca 1 år, fick pappa en nu partner igen o ABB med sin mamma flyttade till Oslo, och pappa till Paris.

Det kommer tydligt fram i artikeln att ABB blev bitter ang det att pappan hade så fint där i Frankrike och höll inte kontakten med sina 4 barn...

Gubben Breivik skulle skämmas, vilken ansvarslös typ.
Han är ju knappast ensam om att vara ansvarslös förälder med tanke på allt slödder till ungdomar vars föräldrar låter dem springa vind för våg och inte bryr sig om vad de pysslar med. Det är mycket möjligt att han borde ha tagit sitt ansvar tidigare men om han nu inte älskade sin fru/sambo/ABBS morsa längre så kan man kanske inte begära att han ska stanna kvar ENBART för att de har ett barn tillsammans? Sen kan jag iofs tycka att man som föräldrar försöker lappa ihop äktenskapet när det börjar knaka men ibland funkar det inte som bekant.
Citera
2011-07-26, 18:51
Medlem
Tydligen vill han ha tillgång till en PC i häktet så att han kan "jobba vidare med manifestet".

Han ville ha tillgång till Wikileaks också.
Citera
2011-07-26, 19:00
Medlem
COUPDETATs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av namram
Tydligen vill han ha tillgång till en PC i häktet så att han kan "jobba vidare med manifestet".

Han ville ha tillgång till Wikileaks också.

Det blev nekat
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in