2012-04-04, 23:01
Medlem
Flera oberoende källor tätt inpå undersökningarna av Breivik berättar att han ler, har självironi och självinsikt.

Även i samspel med polisen ska Breivik uppenbarligen ha visat andra sidor, än de som kännetecknar honom i den första sakkunnigrapporten. Breivik ska i förhör varit både självironisk och till en viss grad visat förmåga till självinsikt.

http://www.dagbladet.no/2012/04/04/n...epet/20970538/

Paranoid schizofren? <-
Citera
2012-04-04, 23:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av NothingToLose
Flera oberoende källor tätt inpå undersökningarna av Breivik berättar att han ler, har självironi och självinsikt.

Även i samspel med polisen ska Breivik uppenbarligen ha visat andra sidor, än de som kännetecknar honom i den första sakkunnigrapporten. Breivik ska i förhör varit både självironisk och till en viss grad visat förmåga till självinsikt.

Paranoid schizofren? <-

Tror det är det som folk inte riktigt fattat än mer än hans advokater, vänner, vissa av oss observatörer och möjligen polisen.

Breivik är en "vanlig", smart, lågmäld och hjälpsam person som helt plötsligt blev världens främste/värste terrorist och attentatsman.
Oavsett allt annat så är det onekligen intressant.

Vet inte riktigt i vilken grupp man ska placera honom än. Han verkar mer passa in i gruppen Lenin, Hitler och Mandela än med Ausonius, Zethraeus och Mangs, men han passar samtidigt inte riktigt in i någon av grupperna.

Han drivs inte av hat utan av en känsla av plikt och desperation samtidigt som han i grunden saknar en långsiktig politisk plan.

Jag vidhåller min första teori från dagarna efter dåden om att attentaten i första hand kan förklaras som ett utökat självmord. Han begick självmord och ville ta med sig så många "onda" människor han kunde i döden.
Senast redigerad av UrbanWarfare 2012-04-04 kl. 23:26.
Citera
2012-04-07, 13:52
Medlem
En intressant sak är att Breivik ofta hänvisar till hemliga agenter.

Tre gånger vad jag vet men det har säkert förekommit fler gånger.

Hans koordinater i manifestet pekade ut en plats där en agent blivit mördad.

* http://www.tv2.no/nyheter/innenriks/...paign=november

Sedan har vi detta med de tyska nynazisterna. Ett av deras mord skedde då en agent befann sig i samma rum.

* http://www.guardian.co.uk/world/2011...doner-killings

Och så har vi Krigskorset med tre svärd som började delas ut 2009 efter ett långt uppehåll och som Breivik tyckte att han skulle nomineras till av försvaret. Krigskorset har delats ut till en norsk E 14 agent.

* http://en.wikipedia.org/wiki/Trond_Andr%C3%A9_Bolle

Är det bara en slump? Kommer ni på fler?
Citera
2012-04-07, 19:25
Medlem
mår bra
Citera
2012-04-10, 17:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av NothingToLose

Paranoid schizofren? <-
Jag tror inte de psykologer som gav honom diagnosen paranoid schizofren i början ens pratat med honom. Men något måste ju vara fel på honom som inte prisar mångkulturen tänkte dem.
http://svt.se/2.22584/1.2767575/brei..._psykiskt_sjuk
Citera
2012-04-11, 01:15
Medlem
Arvid-Kriklunds avatar
Jaha, nä Breivik kanske inte precis vad man kallar sjuk, men visst måste han väl ha lite skev verklighetsuppfattning? Fast det är klart, det har ju även Moderater....
Citera
2012-04-13, 00:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Brillan
Det stämmer, och hans gradprydnader tillhör den tredje graden. Breivik blev omedelbart utesluten efter terrorattentaten.

Se http://www.frimurer.no/ordenen/15-ak...aktiv-frimurer - han var medlem och var med på fyra möten. Med så låg närvaro kan man fråga sig om det då går att säga att han var frimurare. På Oslo/Utöya så agerade han helt stick i stäv mot ordens stadgar och målsättningar, så uteslutningen var självklar.
Senast redigerad av jonar242 2012-04-13 kl. 00:47.
Citera
2012-04-13, 12:47
Medlem
Brillans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jonar242
Se http://www.frimurer.no/ordenen/15-ak...aktiv-frimurer - han var medlem och var med på fyra möten. Med så låg närvaro kan man fråga sig om det då går att säga att han var frimurare. På Oslo/Utöya så agerade han helt stick i stäv mot ordens stadgar och målsättningar, så uteslutningen var självklar.

Jag håller med. Det är konstigt att han uppnått tredje graden med så låg närvaro, men tyvärr händer det allt för ofta när det är brist på recipienter.

Jag vet inte om du är frimurare men jag håller självklart med om att det han gör strider mot allt som frimureriet handlar om. Däremot kan jag säga så mycket att han har handlat på ett sätt som han själv tycker är rättfärdigat och han har ingripit när han sett vad han själv definierar som orättvisa. Han anser sig ha ro i sin själ på grund av att han agerat mot det som han tycker är fel i världen och i Norge. Han har sett det som ett krig där han försvarar det norska folket och där han "gjort det rätta". På det sättet kan man relatera till frimureriet som en inspirationskälla.
Citera
2012-04-13, 15:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Brillan
Jag håller med. Det är konstigt att han uppnått tredje graden med så låg närvaro, men tyvärr händer det allt för ofta när det är brist på recipienter.

Jag vet inte om du är frimurare men jag håller självklart med om att det han gör strider mot allt som frimureriet handlar om.

Ja, frimureriet handlar ju egentligen om att gynna den judiska agendan och strävan mot globalt kommunistslaveri under en judisk världsregering. Breivik var ju emot globalisering, kulturmarxism och rasblandning och ville med sin aktion rikta ett slag mot det rådande systemet och den agenda som frimureriet arbetar för.
Citera
2012-04-13, 18:21
Medlem
Innan den andra rättspsykiatriska utlåtandet kom skickade Breivik ett brev till VG, Dagbladet och ABC Nyheter.

Brevet är på 38 sidor. Tyvärr får vi av någon anledning inte ta del av allt som Breivik har skrivit. Jag har citerat hans citat från artiklar om brevet förut och här kommer nu lite fler lösryckta meningar från brevet till ABC Nyheter.

Jag citerar mest Breivik och så lite som möjligt av ABC Nyheters kommentarer om det han har skrivit därför att jag tycker att det är onödigt av dem att försöka sig på att vinkla det han skriver.

Vi kan nog tyvärr utgå ifrån att de stycken vi skulle tycka var mest intressanta att läsa har uteslutits, för annars hade det väl bara varit för tidningarna att lägga ut hela brevet på en gång?

.................................................. ..............................................

Breivik säger själv att det han gjorde den 22 juli var «mycket brutala handlingar» och «en händelse som har traumatiserat en nation».

I sitt brev till utvalda medier skriver Breivik: «Jag har aldrig hävdat att det är en realistisk chans för att jag ska spela någon roll i ett väktarråd». Han skriver också att han har «för mycket blod på händerna».

«Jag har aldrig, på någon som helst tidpunkt yttrat att jag önskar att bli en ideologisk ledare eller en regent. Att påstå att man vill bli regent framstår som fullständigt sjukt, absurt och irrationellt och jag har självklart aldrig yttrat detta».

I brevet skriver han också «jag har aldrig hävdat att jag har ansvaret för att bestämma vem som ska leva och dö i Norge!».

«Jag är en god människa, ljuger inte och är snäll. Jag handlar utifrån mitt samvete. Och jag är speciellt villig till att offra egna intressen.».

«Jag är extremt ambitiös och är riskpervers. Jag sätter ärlighet och lojalitet högt. Jag är elitistisk, bland den intellektuella eliten på högersidan.»

«Ödmjukhet och anspråkslöshet är också viktiga dygder».
Citera
2012-04-13, 18:22
Medlem
forts.

Han beskriver sig själv som «pragmatisk, överempatisk, och med mycket vilja och principfasthet. Den viktigaste förutsättningen är dock min kärlek till mitt folk».

Han anser att «individer med meningar till höger om Carl I. Hagen INTE har fått yttra sig efter andra världskriget», och hävdar «denna åsiktsstyranni är, som jag ser det, den verkliga terrorn som förde till 22/7».

Han skriver att de två tidigare rättspsykiatrerna vridit och vänt på hans uttalanden:

«De har ignorerat mer eller mindre alla referenser och citat som framställer mig som en intelligent, hårt arbetande, sympatisk och snäll person eftersom sådana beskrivningar skulle ha gjort deras jobb svårare».

Han «föraktar» ett mansideal där män ska visa känslor: «Det stämmer att jag har blivit en av-emotionaliserad person», skriver han.

Breivik frågar sig själv om det krävs en sociopat för att utföra «de avskyvärda handlingarna på Utøya».

«Jag visste självklart vad som var rätt och fel men jag handlade instinktivt och besparades från att göra en «etisk check» för varje specifik handling».

Strax innan bomben tändes i Oslo centrum och innan de första två morden på Utøya, upplevde han etiska hinder. Dessa säger han var «fruktansvärt svåra att övervinna, men pga flera års träning klarade jag det».

Han förklarar också hur han tänkte för att övervinna spärrarna:

«Jag hade i princip övat mig upp till att se på «målen» som djur, som marxistiska monster.»
Citera
2012-04-13, 18:24
Medlem
forts.

«Jag är stolt över att vara den mest lyckade militanta nationalisten (revolutionära kulturkonservativa) i Västeuropa efter andra världskriget. 22/7-attackerna var de mest vällyckade attackerna i Europa efter andra världskriget. Detta är inte ett påstående utan ett faktum».

Breivik jämför sin situation med Knut Hamsun och «15 andra ledande anti-kommunistiska ledare».

De 119 dagarna Hamsun var under rättspsykiatrisk observation på Vinderns psykiatriska klinik omtalar Breivik som «tvångsinlagd på sinnessjukhus av Arbeiderpartiet», något han anser är «en gammal sovjettradition».

«Det faktum att jag riskerar att lida samma öde är för all del inte unikt», skriver han och sammanfattar:

«Detta att sända en politisk aktivist till sinnessjukhus är mer sadistiskt och ondskefullt än att mörda honom! Det är ett öde värre än döden.»

http://www.abcnyheter.no/nyheter/201...g-irrasjonelle
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in