Sådär, nu får ni en bättre översättning.
Hej Tania!
Tusen, tusen tack för ditt brev. Det var både ett trevligt och inspirerande brev och jag uppskattar det verkligen! Tyvärr fick jag det för några dagar sedan och jag har inte haft möjlighet att svara förrän idag.
Förresten, om du kan engelska bättre än norska, låt mig veta. Jag är mycket tacksam för dina vänliga ord och önskar absolut att lära känna dig bättre Tania.
Massor med folk från hela världen har uttryckt sitt stöd för mig och det totala antalet brev har kommit upp i över 250, en stor del av dem är självklart räkningar, lol. Ca 60% är positiva, 10% är från folk som önskar att jag ska finna Jesus

och 30% är hatbrev.
Jag ska inte gräva så djupt i det ideologiska då jag redan har skrivit en stor del av de 1500 sidorna som utgör boken/kompendiet, "2083", men jag vill understryka, Tania, att mer än hälften av det som skrivits om mig i media inte är sant och har inte rötter i verkligheten. Jag är en av flera tusen militanta nationalister i nordeuropa. Inget mer och inget mindre och i alla fall inte en förvirrad, sinnessjuk, galning så som media önskar förmedla mig.
Operationen var mycket svår att genomföra både vad gäller logistik, fysiskt och emotionellt. 22/7 har varit den värsta dagen i mitt liv och en dag jag hade fasat för i flera år.
Jag förstår emellertid att speciellt den politiska vänstern, en klass som totalt dominerar bland journalister och akademiker hatar mig och det jag står för mer än något annat, något man bör hålla i åtanke när man läser artiklarna som skrivs om denna saken. Jag tror att den systematiska demoniseringen och dislegitimeringen bör betraktas som en komplimang, något som indikerar att hotet från militant nationalism manifesterar deras värsta mardröm. Det är därför ganska förståeligt med tanke på vad jag har gjort mot dem, KT-nätverket, som jag är en del av, kände att det var nödvändigt att någon i västeuropa sa ifrån tydligt och klart, att nu är det nog och dessutom lade grunden för framtida motstånd.
Det är kanske mer förståeligt om man ser saken i ett större perspektiv och ser kulturkonflikten som har pågått ända sedan våra regimer, efter andra världskriget, bestämde sig för att införa mångkulturalismen och initiera en massiv muslimsk invandring/islamisering, utan att ens fråga människor vad de ville. Denna konflikthar bara börjat att manifestera sig och vi kommer desvärre se den växa i intensitet de närmsta åren, inte bara i Norge utan över större delen av Västeuropa.
Förresten, det är inte sant det de säger ang att jag är narcissistisk och megalomanisk - en som tror han är Europas frälsare etc. Tja, jag har mycket bra självtillit

, men en narcissistisk person skulle aldrig offrat sig för någon eller något. Så argumentet är en självmotsägelse. Det är faktiskt i hög grad det motsatta som är fallet, jag är en mycket ödmjuk person. Och så är det alltså hundra andra feluppfattningar. Jag har inte något emot att förklara för dig om du har frågor eller tvivel. Jag känner emellertid inte att det är viktigt att jag bombarderar dig med det i första brevet.
Återigen, Tania, tack för ditt uppmuntrande brev, och ja, jag är mycket intresserad av att lära känna dig bättre!
För min del, börjar det kännas bättre att vara här än det var i början. Det var svårt att anpassa sig under de första veckorna i häkte då du blir tvingad från en väldigt aktiv livsstil till en totalt passiv tillvaro. Man blir väldigt ensam och man håller på att dö av tristess. Under perioden då jag var en sovande cell, före operationen, använde jag en känd japansk krigarkodex känd som "Bushido" för att hålla motivationen på topp och dessutom för att undertrycka fruktan. Jag använder fortfarande denna ritual aktivt till att bevara mental styrka, en timme varje dag. Det är i princip en meditationsteknik där jag använder mig av inspirerande låtar, ett par ideologiska låtar, från artisten Saga och Helene Bøksle.
En av de låtarna är faktiskt den sista låten jag använde i filmen jag gjorde. Jag tror den heter "Ere, the world crumbling" eller något liknande. En otroligt mäktig låt.
Så vad sysslar jag med om dagarna? Jag fick tillgång till media den tolfte december så mina advokater tog med flera hundra mediaartiklar. Jag fick också tillgång till en DVD/TV på mitt rum. Jag har fyra advokater i mitt försvararlag, som du kanske känner till; mycket duktiga individer. Jag värderar deras insats otroligt högt då rättsförhandlingarna mest sannolikt kommer bli en cirkus utan motstycke... Jag kan inte säga att jag glädjer mig till denna cirkus men det blir en unik möjlighet för mig att förklara för världen innehållet av "2083". Förutom det så fick jag äntligen tillgång till ett träningsrum för några veckor sedan. Så jag får träna varje dag och hålla mig i form. Jag är fortsatt isolerad och kommer vara det tills efter rättegången.
Jag är i färd med att skriva tre böcker, förresten, som kommer publiceras på engelska. Jag tror jag ska försöka komma i kontakt med någon som är intresserad och som har en blogg eller någon som känner någon som har en. Jag är precis i början med tanken att bygga upp ett nytt nätverk av vänner, helt från början. Jag önskar primärt att fokusera på individer som i varje fall delar något av mentaliteten och våra drömmar med tanke på visionen för framtidens Norge/Europa. Jag hoppas att du är intresserad av att bli vän med mig, Tanya.
Förresten, brev är den enklaste formen av kommunikation i min nuvarande situation. Jag saknar facebook och twitter så otroligt.

Från 9000 facebook-kontakter till inget internet. :-o
Ser fram emot att höra från dig, Tania!
Anders Behring Breivik