Citat:
Ursprungligen postat av Fula Gubben
Det vore förvisso en festlig vändning av ärendet.
Ganska pinsamt att sign "Ola Schubert" först ägnar sig åt ad hominem-angrepp på andra skribenter, och sedan presenterar sin egen personliga åsikt som någon sorts fakta. Läste igenom vederbörandes inlägg och fann inget detaljresonemang eller objektiv analys alls, bara någon idé om att man okritiskt ska acceptera vad andra säger... dvs, så länge de säger "rätt" saker. Ville jag läsa såna inlägg skulle jag köpa Kamratposten.
Höj nivån på dina inlägg eller håll käft.
Kan någon lyfta fram tecken på det svåra sjukdomstillståndet paranoid schizofreni i vad som framkommit om Breivik? Vad som hittills rapporterats är ganska tunt, emellanåt direkt kontra-indikativt.
- F.G
Utifrån vad som hittills har läckt ut från rapporten, är vi eniga du och jag. Diagnosen tycks ställd just utefter att det fastslagits att ABB har bisarra vanföreställningar.
Paranoid schizofreni kan diagnostiseras efter tre negativa och två positiva symptom, enligt DSM4. (Ja, jag tjatar om DSM 4 eftersom det är inom ramarna för dessa som diagnosen måste ställas. )
Eftersom han saknar de tre negativa – rädsla för kontakt med andra, bristande handlings- och tanke förmåga, koncentrationsbekymmer och apati, är det således de positiva man måste fokusera på att sätta diagnisen.
Hallucinationer talas det inte om, så långt är de överens. Och vilka kriterier går då dessa vanföreställningar efter?
Tre punkter hittills kan tala för dem:
• Rädd att vara övervakad av polis
• Ser sig själv som deltagare eventuellt ledare av riddarorden Knights Templar
• Ser sig som framtida regent eller kung av Norge.
Frågan är väl huruvida dessa idéer kan fastslås som bisarra.
Övervakning av polis – jäkla konstigt om han inte vore det, när han sitter på värsta bomben i gårdsgaraget. Han säger
inte att det bor poliser i grannhuset som övervakar honom, eller att poliser har lagt in mikrochips i hans hjärna för dem att avläsa honom efter behag. Vilket vore mer bevis på paranoja. Tycker det mer låter som ren sund oro för att bli avslöjad.
Riddare av orden – det beror ju på om orden finns eller inte. En sak som talar för att den existerar, är att han namnger med precision inom vilka länder dessa riddare finns. Spanien, England, Moldavien, Sverige, Frankrike. Och ett par till om jag inte missminner mig. Han säger att det är en gubbe/gumma per land (tiotalet totalt) och dessa verkar inte tagna rent ur luften.
Han säger
inte att hela Europa är fullt av Knights Templars, inte heller att nätverket sprider sig och att de alla vill ha honom på en tron, att han skulle vara den givne ledaren bland dessa och att övriga riddare hailar honom vart han än går. Det hade kunnat tala för extrema vanföreställningar.
Han ser sig som framtida regent över ett etniskt rensat Norge när internationalisterna förlorat. Jaha. Det är inte otänkbart att han verkligen gör det. Att han ställer upp, och ser det som sin uppgift verkar klart. Är det då en bisarr vanföreställning, rent medicinskt?
Utredarna hävdar det. Jag tror inte det.
Jag tror dock att han är djupt störd med en blandning av ”lättare” vanföreställningar som inte borde rymmas inom ramarna för otillräknelighet – vilket allt egentligen handlar om.
Låt säga att han har Asperger. Det KAN räcka för att bli kryssad, här i Sverige. Även om det är sällsynt. I Norge däremot verkar det inte vara tillräckligt, utan endast grava psykoser kan fastslå otillräknelighet. Så frågan är vad som kommer först här, viljan att spärra in honom för alltid vilket rättspsyk möjliggör, eller att han tveklöst är och var otillräknelig och lider av schizofreni?
Jag spår det första (och tackar för foliehattsstämpeln som därmed tilldelas mig av vissa godtrogna flashbackare.)