2014-02-20, 00:47
Medlem
Citat:
I brevet kallade han sig för en politisk fånge och varnade fängelset för att inte tillgodose hans krav.
http://www.expressen.se/nyheter/behring-breivik-hotar-med-hungerstrejk/

Wikipedia
Citat:
Den 24 augusti 2012 dömde Tingsrätten Breivik till Norges hårdaste straff, 21 års fängelse och "forvaring",med möjlig frigivning efter tidigast 10 år.

Wikipedia
Citat:
Vid en session i Europarådets parlamentiska församling (PACE) den 3 oktober 2012 bekräftades följande definition av politisk fånge:

En person som berövats sin personliga frihet ska betraktas som en politisk fånge om:

a) frihetsberövandet har utdömts i strid med någon av de grundläggande garantier som fastställs i Europeiska konventionen om de mänskliga rättigheterna och dess protokoll (Europakonventionen), särskilt åsiktsfrihet, samvetsfrihet och religionsfrihet, yttrandefrihet och informationsfrihet, mötesfrihet och föreningsfrihet,

b) frihetsberövandet har utdömts av rent politiska skäl utan koppling till något brott,

c) politiska motiv, längden på frihetsberövandet eller dess villkor är tydligt oproportionerliga i förhållande till brottet personen har gjort sig skyldig till eller är misstänkt för,

d) på grund av politiska motiv, han eller hon är fängslad på ett diskriminerande sätt i förhållande till andra personer, eller

e) frihetsberövandet är resultatet av ett klart orättvist förfarande och det verkar vara förknippat med myndigheters politiska motiv.

I ett tillägg sägs att de som berövas sin personliga frihet för terroristbrott inte skall anses vara politiska fångar, om de har åtalats och dömts för sådana brott enligt nationell lagstiftning och den europeiska konventionen om de mänskliga rättigheterna.

Beslutet om ett enande kring definitionen av politisk fånge kom lägligt strax efter Breiviks dom må jag säga.

Breivik är fängslad på ett diskriminerande sätt i förhållande till andra personer (d) eftersom hans brev stoppas pga politiska motiv. Det är de politiska budskapen i breven som stoppas helt sedan en tid tillbaka. Andra brev från folk som inte gillar honom kommer igenom censuren.
Han får också uppleva diskriminering kring andra saker såsom att inte få tillgång till extra aktiviteter och mer mänsklig kontakt som han enligt lag har rätt till därför att han sitter mer isolerad än någon annan fånge i Norge. Istället stoppas hans privata(!) icke-våldsuppmanande genomlästa brev och telefonsamtal till vänner. Han får inte heller tillgång till samma spel som de dömda mördarna Ali och Muhammad i samma fängelse får spela. Rättvist?!

Det handlar inte om att Breivik har krav på några lyxförmåner som media vill få hela västvärlden att tro, det handlar om rätten att få behandlas likvärdigt med andra intagna i Norge.
Senast redigerad av NothingToLose 2014-02-20 kl. 00:50.
Citera
2014-02-20, 07:58
Medlem
sayyadina99s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cryotecher
Helst skulle jag se att det inte fanns religion överhuvudtaget, det är mest ett sätt att hjärntvätta människor. Som bevisat av studier nyligen. Religiösa människor har lägre IQ än genomsnittet.

Det kan handla om anti-social personlighetsstörning, schizofreni, paranoia, narcissism, empatistörning, asperger osv.
Som sagt narcissismen är ju helt uppenbar i hans sätt att bete sig och se på sig själv och andra. Det går även ihop med att han saknar empati för andra människor. Han visar ju även tydliga drag av asperger, med specialintressen och svårt i vissa fall med sociala interaktioner. Även hans leende tyder ju på detta, som redan uppmärksammades när han var liten. Detta, kombinerat med ensamhet, ingen utbildning, ingen far som finns där osv. Kan ju kanske vara förklaringen till hans beteende.
Det är mer detta jag är intresserad av.

1)Det finns ingen studie som visar att religiösa männsikor har lägre IQ.

2) Du räknar upp i stort sett alla diagnoser som används idag. Vilken av dem alla tycker du, som tydligen är mycket kunnig inom psykiatri , beskriver Breivik bäst?

3) Vad tyder ett leende på i allmänhet och vad tyder det på för dig?
Senast redigerad av sayyadina99 2014-02-20 kl. 08:35.
Citera
2014-02-20, 08:03
Medlem
sayyadina99s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av thewellovedone
Du tror att jag skämtar Jag dras till narcissistiska och egensinniga människor eftersom jag är sådan själv. Egentligen hade jag beslutat mig för att inte diskutera med dig och NothingToLose om Breivik längre eftersom ni inte har något grepp om honom och kommer aldrig att få men nu sitter jag här och svarar ändå.

Nej, jag tror du är precis det du säger, en person med narcissistiska drag. Det framgår ganska tydligt efterssom du vill ha ensamrätt på Breivik och alla tolkningar av honom, och blir svartsjuk och sur när du inte får ha det så. Andra har inget grepp om honom, säger du, vad du nu menar med "grepp". Du saknar trots allt en viktig bit. Lite humor. Fast rent klinisk verkar du faktisk mest vara masochist. Annars skulle du inte prata så mycket med de du säger att du inte vill prata med.
Senast redigerad av sayyadina99 2014-02-20 kl. 08:32.
Citera
2014-02-20, 08:05
Medlem
sayyadina99s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NothingToLose
Du menar att Breiviks soulmate är en radikalfeministisk homosexuell jude? Och så snackas det om att jag är den som trollar.

Jag kan likssom se denna person framför mig. LOL
Senast redigerad av sayyadina99 2014-02-20 kl. 08:07.
Citera
2014-02-20, 08:51
Medlem
sayyadina99s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NothingToLose

Beslutet om ett enande kring definitionen av politisk fånge kom lägligt strax efter Breiviks dom må jag säga.

Lite otäckt också. Han ska verkligen inte ges någon chans. Jag har tyckt det kan vara nog med förnedrande och raljerande i pressen på Breivik bekostnad. Det är inte mänskligt försvarbart länge, och det vanhedrar också hans offer, dvs det är barnsligt.

Jag tycker att man kan säga att Breivik är en politisk fånge utifrån de skäl som tas upp av honom själv, isolering, förnedring och negativ särbehandling inför lagen. Han har ju faktiskt rättigheter. Kanske blir Breivik förstådd först om 50 år eller så. Jag tror hans eftermäle på sikt kommer att bli intressantare än det vi ständigt får höra idag.
Citera
2014-02-20, 18:27
Medlem
thewellovedones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sayyadina99
Nej, jag tror du är precis det du säger, en person med narcissistiska drag.

Ja, du har helt rätt.

Citat:
Det framgår ganska tydligt efterssom du vill ha ensamrätt på Breivik och alla tolkningar av honom, och blir svartsjuk och sur när du inte får ha det så. Andra har inget grepp om honom, säger du, vad du nu menar med "grepp". Du saknar trots allt en viktig bit. Lite humor. Fast rent klinisk verkar du faktisk mest vara masochist. Annars skulle du inte prata så mycket med de du säger att du inte vill prata med.

Jag är precis som Breivik både narcissist och masochist, både han och jag går passionerat och egoistiskt inför den loserroll vi redan från början blev tilldelade och ser inte vad vi har utan bara vad vi saknar. Det finns en orsak till att jag identifierar mig med honom. Det kan verka motsägelsefullt att jag då kritiserar till exempel anti-feminister men feminister har aldrig varit mitt problem som man vilket anti-feminister hela tiden påstår att det skulle vara, därför är jag oerhört kritisk mot anti-feministernas svartvita världsbild.

Med avsaknad av grepp om Breivik menar jag att ni inte ser vilken förlorare han är, detta säger jag inte för att jag skulle förakta honom utan för att jag respekterar honom och jag har varken försökt kontakta honom eller besöka honom och kommer aldrig att göra det heller. Ni förstår inte det här och kommer aldrig att göra det.

Vad har humor med saken att göra?
Citera
2014-02-20, 20:41
Medlem
sayyadina99s avatar
Citat:
Ja, du har helt rätt.

Jag är precis som Breivik både narcissist och masochist, både han och jag går passionerat och egoistiskt inför den loserroll vi redan från början blev tilldelade och ser inte vad vi har utan bara vad vi saknar. Det finns en orsak till att jag identifierar mig med honom. Det kan verka motsägelsefullt att jag då kritiserar till exempel anti-feminister men feminister har aldrig varit mitt problem som man vilket anti-feminister hela tiden påstår att det skulle vara, därför är jag oerhört kritisk mot anti-feministernas svartvita världsbild.

Med avsaknad av grepp om Breivik menar jag att ni inte ser vilken förlorare han är, detta säger jag inte för att jag skulle förakta honom utan för att jag respekterar honom och jag har varken försökt kontakta honom eller besöka honom och kommer aldrig att göra det heller. Ni förstår inte det här och kommer aldrig att göra det.

Vad har humor med saken att göra?

Jag förstår faktiskt vad DU menar. Det verkar vara du som inte vill förstå vad andra menar, och du vill inte känna dig förstådd själv heller. Jag har lite svårt att ta det på allvar, det här att vilja vara så jäkla speciell och sen spela underdog även när du inte är det. Strategin är nämligen inte helt unik.

T.o.m. Breivik har uttryckt ett behov av att vilja bli förstådd. Att vilja förklara sig. Så det är faktiskt lite svårt att prata med dig när du hela tiden vet så jäkla mycket om andra människor, som du faktiskt inte vet.

Jag förstår också att Breivik inte ser sig själv, eller borde se sig som urtypen för en vinnare här. Han har offrat något, kanske är det som du säger att han offrat därför att med sin självinsikt insåg att det var hans dramatiska livsöde att offras. Men det du pratar om är olika känslolägen eller personlighetstyper trots allt. Och spekulation kring en annan männskas inre. Du är inte den enda på planeten som identifierar sig med Breivisk spegelbild, altså den bild i vilken man ser något av sig själv också. Han har inspirerat många till självreflektion och tankar på allt möjligt, det är jag ganska säker på.
Jag har hela tiden velat fokusera mer på innehållet i Breiviks politiska budskap, alltså vad det var han offrade sig för. Där är han en vinnare. I det större skeendet, och i tiden vi lever i.

Det du är inne på får mig därför att känna mig lite förlorad i olika personliga projektioner. Jag försöker se lite objektivt på vad det hela kan komma att innebära på sikt, kanske utifrån mina egna "narcissistiska" förutsättningar. Man är ju som bekant sig själv närmast, även när det inte alls handlar om en själv

Och humor? Det är livets krydda, det.
Senast redigerad av sayyadina99 2014-02-20 kl. 20:55.
Citera
2014-02-20, 23:44
Medlem
thewellovedones avatar
Citat:
Jag förstår faktiskt vad DU menar. Det verkar vara du som inte vill förstå vad andra menar, och du vill inte känna dig förstådd själv heller. Jag har lite svårt att ta det på allvar, det här att vilja vara så jäkla speciell och sen spela underdog även när du inte är det. Strategin är nämligen inte helt unik.

Jag tycker att det är trevligt att du äntligen förstår vad jag menar, det är det som jag strävar efter. Är det någonting jag inte vill vara så är det underdog.

Citat:
T.o.m. Breivik har uttryckt ett behov av att vilja bli förstådd. Att vilja förklara sig. Så det är faktiskt lite svårt att prata med dig när du hela tiden vet så jäkla mycket om andra människor, som du faktiskt inte vet.

Jag vill hela tiden förklara en massa men det är sällan det når fram.
Jag förstår människor som är av samma typ som jag, den övriga majoriteten kan jag vara mer eller mindre oförstående inför.

Citat:
Jag förstår också att Breivik inte ser sig själv, eller borde se sig som urtypen för en vinnare här. Han har offrat något, kanske är det som du säger att han offrat därför att med sin självinsikt insåg att det var hans dramatiska livsöde att offras. Men det du pratar om är olika känslolägen eller personlighetstyper trots allt. Och spekulation kring en annan männskas inre. Du är inte den enda på planeten som identifierar sig med Breivisk spegelbild, altså den bild i vilken man ser något av sig själv också. Han har inspirerat många till självreflektion och tankar på allt möjligt, det är jag ganska säker på.
Jag har hela tiden velat fokusera mer på innehållet i Breiviks politiska budskap, alltså vad det var han offrade sig för. Där är han en vinnare. I det större skeendet, och i tiden vi lever i.

Du har hela tiden velat fokusera mer på innehållet i Breiviks politiska budskap!!!!! där skiljer vi oss åt för jag har hela tiden fokuserat på Breivik som personlighet. Så fort media började basunera ut hans namn och bild 23/7 2011 så kände jag instinktivt en samhörighet med honom och det utan att veta några speciella detaljer om honom och ju mer jag har fått veta om honom som person desto mer har jag förstått varför.

Citat:
Det du är inne på får mig därför att känna mig lite förlorad i olika personliga projektioner. Jag försöker se lite objektivt på vad det hela kan komma att innebära på sikt, kanske utifrån mina egna "narcissistiska" förutsättningar. Man är ju som bekant sig själv närmast, även när det inte alls handlar om en själv

Visserligen är jag narcissistisk men jag bedrar mig inte genom att inbilla mig att min samhörighet med Breivik skulle innebära någon speciell "Connection" eller vad man ska kalla det, utan vad det handlar om är att man helt enkelt känner igen sin egen personlighetstyp, varken mer eller mindre.

Citat:
Och humor? Det är livets krydda, det.

Hade du känt mig personligen hade du aldrig utgått ifrån att jag är humorlös, det kan jag garantera dig
Senast redigerad av thewellovedone 2014-02-20 kl. 23:52.
Citera
2014-02-21, 00:13
Medlem
sayyadina99s avatar
Citat:

Du har hela tiden velat fokusera mer på innehållet i Breiviks politiska budskap!!!!! där skiljer vi oss åt för jag har hela tiden fokuserat på Breivik som personlighet. Så fort media började basunera ut hans namn och bild 23/7 2011 så kände jag instinktivt en samhörighet med honom och det utan att veta några speciella detaljer om honom och ju mer jag har fått veta om honom som person desto mer har jag förstått varför. :

"You can take a man out of the forrest, but you cannot take the forrest out of the man." Jag lämnar denna tråd. Du ger mig serriösa creeps.
Citera
2014-02-21, 21:59
Medlem
Cryotechers avatar
Citat:
1)Det finns ingen studie som visar att religiösa männsikor har lägre IQ.

2) Du räknar upp i stort sett alla diagnoser som används idag. Vilken av dem alla tycker du, som tydligen är mycket kunnig inom psykiatri , beskriver Breivik bäst?

3) Vad tyder ett leende på i allmänhet och vad tyder det på för dig?

1. Det finns en omfattande studie som visar att människor som är religiösa har lägre IQ än snittet, jo.

2. Nej jag räknar inte upp alla diagnoser som används, vad jag vet nämnde jag i huvudsak narcissism, asperger och paranoja. Jag tycker är narcissism passar bäst in på Breivik.

3. Det är ju helt irrelevant i sammanhanget. Men det är något man alltså observerat angående Breivik som mycket liten.
Citera
2014-02-21, 22:03
Medlem
Cryotechers avatar
Citat:
Du har fel, Breivik saknar INTE empati, till exempel; anledningen till att han slutade med sin ökända högerextrema hälsning under rättegångens början var för att de anhöriga till hans egna offer tog illa upp. Det är fel att påstå att han inte bryr sig om andra människor utan bara om sig själv, han vill att andra människor ska må bra och att de ska gilla honom men samtidigt har han ett enormt bekräftelsebehov vilket hör ihop med att han växte upp utan far och en icke fungerande mor.

Det stämmer icke. Jag har läst Breiviks egna anteckningar, han skriver ju själv att han blev fastlås (hindrad) från att göra hälsningen. Det andra du skrev kan jag hålla med om, att han har ett enormt bekräftelsebehov.
Citera
2014-02-22, 00:16
Medlem
Citat:
Jag tycker att det är trevligt att du äntligen förstår vad jag menar, det är det som jag strävar efter. Är det någonting jag inte vill vara så är det underdog.

Jag vill hela tiden förklara en massa men det är sällan det når fram.
Jag förstår människor som är av samma typ som jag, den övriga majoriteten kan jag vara mer eller mindre oförstående inför.

Du har hela tiden velat fokusera mer på innehållet i Breiviks politiska budskap!!!!! där skiljer vi oss åt för jag har hela tiden fokuserat på Breivik som personlighet. Så fort media började basunera ut hans namn och bild 23/7 2011 så kände jag instinktivt en samhörighet med honom och det utan att veta några speciella detaljer om honom och ju mer jag har fått veta om honom som person desto mer har jag förstått varför.

Visserligen är jag narcissistisk men jag bedrar mig inte genom att inbilla mig att min samhörighet med Breivik skulle innebära någon speciell "Connection" eller vad man ska kalla det, utan vad det handlar om är att man helt enkelt känner igen sin egen personlighetstyp, varken mer eller mindre.

Hade du känt mig personligen hade du aldrig utgått ifrån att jag är humorlös, det kan jag garantera dig
Allt du visste var hans namn, hur han såg ut och vilka han hade mördat samt hur många. Jag har svårt att förstå hur du instinktivt kunde känna samhörighet med honom på dessa grunder därför undrar jag:

Är ni lika utseendemässigt?
Tyckte du att han var attraktiv på bilden/bilderna du såg?
Tycker du att han valde rätt mål att angripa?

Off Topic: Fick du mitt pm?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in