Citat:
http://www.expressen.se/nyheter/behring-breivik-hotar-med-hungerstrejk/
I brevet kallade han sig för en politisk fånge och varnade fängelset för att inte tillgodose hans krav.
Wikipedia
Citat:
Den 24 augusti 2012 dömde Tingsrätten Breivik till Norges hårdaste straff, 21 års fängelse och "forvaring",med möjlig frigivning efter tidigast 10 år.
Wikipedia
Citat:
Vid en session i Europarådets parlamentiska församling (PACE) den 3 oktober 2012 bekräftades följande definition av politisk fånge:
En person som berövats sin personliga frihet ska betraktas som en politisk fånge om:
a) frihetsberövandet har utdömts i strid med någon av de grundläggande garantier som fastställs i Europeiska konventionen om de mänskliga rättigheterna och dess protokoll (Europakonventionen), särskilt åsiktsfrihet, samvetsfrihet och religionsfrihet, yttrandefrihet och informationsfrihet, mötesfrihet och föreningsfrihet,
b) frihetsberövandet har utdömts av rent politiska skäl utan koppling till något brott,
c) politiska motiv, längden på frihetsberövandet eller dess villkor är tydligt oproportionerliga i förhållande till brottet personen har gjort sig skyldig till eller är misstänkt för,
d) på grund av politiska motiv, han eller hon är fängslad på ett diskriminerande sätt i förhållande till andra personer, eller
e) frihetsberövandet är resultatet av ett klart orättvist förfarande och det verkar vara förknippat med myndigheters politiska motiv.
I ett tillägg sägs att de som berövas sin personliga frihet för terroristbrott inte skall anses vara politiska fångar, om de har åtalats och dömts för sådana brott enligt nationell lagstiftning och den europeiska konventionen om de mänskliga rättigheterna.
En person som berövats sin personliga frihet ska betraktas som en politisk fånge om:
a) frihetsberövandet har utdömts i strid med någon av de grundläggande garantier som fastställs i Europeiska konventionen om de mänskliga rättigheterna och dess protokoll (Europakonventionen), särskilt åsiktsfrihet, samvetsfrihet och religionsfrihet, yttrandefrihet och informationsfrihet, mötesfrihet och föreningsfrihet,
b) frihetsberövandet har utdömts av rent politiska skäl utan koppling till något brott,
c) politiska motiv, längden på frihetsberövandet eller dess villkor är tydligt oproportionerliga i förhållande till brottet personen har gjort sig skyldig till eller är misstänkt för,
d) på grund av politiska motiv, han eller hon är fängslad på ett diskriminerande sätt i förhållande till andra personer, eller
e) frihetsberövandet är resultatet av ett klart orättvist förfarande och det verkar vara förknippat med myndigheters politiska motiv.
I ett tillägg sägs att de som berövas sin personliga frihet för terroristbrott inte skall anses vara politiska fångar, om de har åtalats och dömts för sådana brott enligt nationell lagstiftning och den europeiska konventionen om de mänskliga rättigheterna.
Beslutet om ett enande kring definitionen av politisk fånge kom lägligt strax efter Breiviks dom må jag säga.
Breivik är fängslad på ett diskriminerande sätt i förhållande till andra personer (d) eftersom hans brev stoppas pga politiska motiv. Det är de politiska budskapen i breven som stoppas helt sedan en tid tillbaka. Andra brev från folk som inte gillar honom kommer igenom censuren.
Han får också uppleva diskriminering kring andra saker såsom att inte få tillgång till extra aktiviteter och mer mänsklig kontakt som han enligt lag har rätt till därför att han sitter mer isolerad än någon annan fånge i Norge. Istället stoppas hans privata(!) icke-våldsuppmanande genomlästa brev och telefonsamtal till vänner. Han får inte heller tillgång till samma spel som de dömda mördarna Ali och Muhammad i samma fängelse får spela. Rättvist?!
Det handlar inte om att Breivik har krav på några lyxförmåner som media vill få hela västvärlden att tro, det handlar om rätten att få behandlas likvärdigt med andra intagna i Norge.
Senast redigerad av NothingToLose 2014-02-20 kl. 00:50.
Senast redigerad av NothingToLose 2014-02-20 kl. 00:50.
Jag dras till narcissistiska och egensinniga människor eftersom jag är sådan själv. Egentligen hade jag beslutat mig för att inte diskutera med dig och NothingToLose om Breivik längre eftersom ni inte har något grepp om honom och kommer aldrig att få men nu sitter jag här och svarar ändå.