2011-07-25, 13:23
Medlem
Det går inte att avsäga honom som anti-rasist bara för att han genom livet haft utländska vänner.
Inte för att på något vis låta som Anders själv eller tala för hans sak men som det ser ut idag är det svårt att hitta ett samhälle eller stad där det enbart bor infödda helsvenska personer. Tror det är likadant överallt i världen nästan. Det är så samhällena ser ut idag, det är en blandad kultur och befolkning, på gott och ont.
Jag tror alla idag har vänner eller bekanta eller känner någon som inte har alla generationer av båda sina föräldrars släktingar i och från Sverige.

Jag är fortfarande inte säker på varför hans val blev just ungdomslägret för AUF på den isolerade, närbelägna lilla ön. Men det verkar inte som om mycket i Anders liv under dom senaste åren har varit en slump.
Citera
2011-07-25, 13:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Meiji
Som jag skrev: Breiviks dåd är al-Quaidas draksådd.

Det självpåtagna martyrskapet, manualen för bombtillverkning, manifestet, genomförandet av "a spectacular" och inte minst valet av barn/ungdomar som offer ... Breiviks förebild är muslimsk terrorism och al-Quaida - tänk t.ex. på skolan i Beslan.

Nej, MördarAnders förebild är bl.a. de högerextrema strömningar som genomsyrar t.ex. dig och många här på fb.
Citera
2011-07-25, 13:24
Medlem
Teabag-ds avatar
Ja han är ju inte anti-rasist som vissa påstått, då han ska ha varit emot Tiger Wood's ex-fru Elin Nordgren för att hon hade rasblandat.
Citera
2011-07-25, 13:38
Medlem
styrlunds avatar
Är det bara jag som minns att det postades en youtubefilm där det var två råttor som sprang runt i en bur i nån av dessa trådar?
I bakgrunden hördes en rysk eller polsk tv/radioröst. Filmen hade postats några dagar innan och hette Oslobombning och datumet då det hände.
Nån som sparade den?
Citera
2011-07-25, 13:39
Medlem
tryffs avatar
A ser sig som motståndsman, en soldat, därför kommer han att bära uniform i rättegången.
Jag gissar att han inte såg någon annan väg än väpnat motstånd. Jag tror att många i sverige går och grunnar i dessa banor. Det har ju kommit upp i flera trådar.

Att slå till mot barnen var otroliigt medvetet (inget är så svårt som att begrava sina barn). Problemet är att det här förmodligen inte är vänsteretablissemangets barn. Den genomsnittlige ungvänstern är en förvirrad fjortis som snart mognar och byter åsikt. Det vet man från de som gripits vid upplopp osv.
Citera
2011-07-25, 13:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Teabag-d
Ja han är ju inte anti-rasist som vissa påstått, då han ska ha varit emot Tiger Wood's ex-fru Elin Nordgren för att hon hade rasblandat.

Det är patetiskt skådespel som diverse SD-are och andra rasister uppvisar nu på FB när de desperat griper efter minsta halmstrå för att distansera sig från ABB. Sanningen är att ABB delar deras åsikter och det som skrämmer dessa SD-are och övriga rasister mest är att nu kan deras egen taktik användas emot dom.

"Se, sådana är SD-are, våldsamma och farliga. Se bara på vad som hände i Oslo och på Utöya!"
Citera
2011-07-25, 13:51
Medlem
Citat:

Var kommer sånna här grundlösa barnsliga påståenden ifrån?
Citera
2011-07-25, 13:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av yoggiochcola
Det är patetiskt skådespel som diverse SD-are och andra rasister uppvisar nu på FB när de desperat griper efter minsta halmstrå för att distansera sig från ABB. Sanningen är att ABB delar deras åsikter och det som skrämmer dessa SD-are och övriga rasister mest är att nu kan deras egen taktik användas emot dom.

"Se, sådana är SD-are, våldsamma och farliga. Se bara på vad som hände i Oslo och på Utöya!"

Ditt argument är alltså "Se på den där svarta judiska asiaten som står och tar kokain därborta, bara för att han gör det gör säkert alla sånna som han det?"
Du tror på fullt allvar att det här beteendet, planerandet och urförandet är något som alla med samma åsikter går och funderar på?

Ni borde sluta jämföra saker i den här tråden.
Citera
2011-07-25, 13:58
Medlem
Trapeds avatar
Citat:
källa på det tack?
Citera
2011-07-25, 14:06
Medlem
HC47s avatar
Citat:

Tror inte det behövs så mycket att distansera sig från Anders. Tror du på allvar att ens 1 % av SD tycker det han gjorde var försvarbart så är du lika efterbliven, fördomsfull och generaliserande som de idioter som menar att alla muslimer är terrorister.
Citera
2011-07-25, 14:07
Medlem
Citat:

Nu är jag inte SDare eller rasist (och av de fåt SDare jag faktiskt träffat i riktiga livet så är de inte heller det, pajasar kanske men inte rasister) men du gör ett väldigt grundläggande logiskt fel. För att A också är B och C också är B följer det inte att C också är A... Exemplifierat: för att katter är dödliga och sokrates är dödlig följer det inte att Sokrates är en katt. Således kan man mycket väl dela åsikter med Anders Behring utan att för den skull vara en potentiell massmördare eller skyldig osv.

Jag har personligen väldigt svårt att förstå hans motiv utifrån enbart hans ideologi, något som också gör det hela desto mer intressant.

Sedan är det förkastligt med muslim = potentiell terrorist-retoriken som en del för, men ska man vara ärlig så är det betydligt högre korrelation mellan politisk islam och terror än vad det är mellan "värdekonservatism" av den här mer extrema typen och terrorism (inte för att det på något sätt rättfärdigar den typen av retorik!). Jag har personligen ALDRIG hört talas om någon med dessa åsikter som begått terror; han verkar inte vara rasist i klassisk mening, han verkar inte vara nazist, han verkar inte vara antisemit och han verkar inte vara superkristen heller (?)... Det enda extrema verkar vara hans islamofobi och allt som i hans ögon främjat islam i Norge. Han tycks alltså vara något helt nytt, en värdekonservativ extremist.
Senast redigerad av Micke_hs 2011-07-25 kl. 14:14.
Citera
2011-07-25, 14:17
Medlem
Rodolfuss avatar
Man kan ju undra om Breiviks mamma eller syskon kommer uttala sig i framtiden. Det skulle vara intressant att veta mer om hans uppväxt, varför hans far lämnade/bröt kontakten och allt sådant.

Hans far verkar ju leva ett bra liv i södra Frankrike, det såg då ut som det när man tittade på NRK.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in