2011-07-25, 11:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Meiji
Du har aldrig hört talats om Brigate Rosse, antar jag..

Självklart har jag det. Men du får - 3 poäng för det på pekandet:
# Brigate Rosse har aldrig gjort ett dåd i närheten av det Anders Behring Breivik gjorde
# Brigate Rosse har knappt aldrig varit verksam i norden
# Brigate Rosse tillhör en svunnen tid och annan generation. Som att dra upp WII grejer igen

Anders Behring Breivik ÄR Nordens egen Osama Bin Laden. Den alla hatar och avskyr och de grupper han tillhör vill INGEN veta av !!!!
Citera
2011-07-25, 11:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Twang
Väldigt väldigt anonym. Sade knappt nånting och gjorde inget väsen av sig. Han talade lite med en person i vårt guild men då endast pga av att de spelade samma klass.
Han gav absolut inget sken av att vilja sprida sina åsikter eller tankar för så många som möjligt.

Du får tänka på att extremt mycket i hans personlighet och sätt att vara har visat på extrem försiktighet och tillbakahållsamhet. Även om han redan tidigt hade sina åsikter har han inte varit den som går och skränar ut dom eller debatterar livligt, jag personligen tror att han p.g.a sin enorma intelligens redan tidigt förstod att det inte är så man gör någon skillnad så det tjänar ingenting till.
Men ska man tänka till lite kan han mycket väl ha varit så försiktig och tyst av sig redan tidigt för att inte få ögonen på sig. Det han planerade och genomförde var stort och han har förutsett så mycket.
Citera
2011-07-25, 12:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Batuta
Hans far lämnade honom först vid 15-års ålder. Det är inte helt ovanligt att fäder försvinner efter en skilsmässa, barnen blir då inte terrorister per automatik.

Med "onormalt under uppväxten" avser jag främst att ABB inte uppvisat något tidigt stört beteende, vilket hade varit förväntat om han hade haft en personlighetsstörning.

Fast nu skilde de sig inte när han var 15. Uppgiften är ju att fadern aldrig bott tillsammans med ABB´s mor. Även om det skulle varit så att de hade regelbunden kontakt till 15 års ålder och sedan ingen kontakt på 16-17 år signalerar det ju ett icke-normalt förhållande mellan far och son. Om det är arv eller miljö kan vare sig du eller jag avgöra.
Citera
2011-07-25, 12:11
Medlem
Twangs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av d0z
Du får tänka på att extremt mycket i hans personlighet och sätt att vara har visat på extrem försiktighet och tillbakahållsamhet. Även om han redan tidigt hade sina åsikter har han inte varit den som går och skränar ut dom eller debatterar livligt, jag personligen tror att han p.g.a sin enorma intelligens redan tidigt förstod att det inte är så man gör någon skillnad så det tjänar ingenting till.
Men ska man tänka till lite kan han mycket väl ha varit så försiktig och tyst av sig redan tidigt för att inte få ögonen på sig. Det han planerade och genomförde var stort och han har förutsett så mycket.

Jag håller med, tänkte på samma sak. Han ville verkligen genomföra detta.
Citera
2011-07-25, 12:27
Medlem
Rodolfuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FulAgent007
Anders Behring Breivik ÄR Nordens egen Osama Bin Laden. Den alla hatar och avskyr och de grupper han tillhör vill INGEN veta av !!!!
Breivik är ingen Osama Bin Laden. De två är inte ens jämförbara, helt olika.

De enda som kopplar samman de är väl deras religiösa fundamentalism.
Citera
2011-07-25, 12:33
Moderator
Meijis avatar
Citat:
Självklart har jag det. Men du får - 3 poäng för det på pekandet:
# Brigate Rosse har aldrig gjort ett dåd i närheten av det Anders Behring Breivik gjorde
# Brigate Rosse har knappt aldrig varit verksam i norden
# Brigate Rosse tillhör en svunnen tid och annan generation. Som att dra upp WII grejer igen

Som jag skrev: Breiviks dåd är al-Quaidas draksådd.

Det självpåtagna martyrskapet, manualen för bombtillverkning, manifestet, genomförandet av "a spectacular" och inte minst valet av barn/ungdomar som offer ... Breiviks förebild är muslimsk terrorism och al-Quaida - tänk t.ex. på skolan i Beslan.

Enl. ryska officiella siffror dödade de muslimska terroristerna 334 personer - varav 156 barn - i attentatet mot skolan i Beslan. (Totalt 385+ personer dödades inkl. 31 terrorister.)

Breivik har kopierat detta - och där framstår han imho som mindre genomtänkt. Västerländska terrorister, RF, IRA (kanske i ngt mindre omfattning Brigate Rosse) har varit mycket medvetna om, att de måste välja mål, som inte alienerar gemene man. (Mordet på Aldo Moro var inte någon höjdare för Brigate Rosse.)

Breivik verkar inte ha begripit, att muslimska terrorister - men inte västerländska - kan angripa civilbefolkning och barn, eftersom muslimska terrorister främst (kanske enbart) måste ta hänsyn till gemene muslims utblick (och inte till allmänheten som helhet). Muslimer framförde t.ex. avsky vid bombdåden i London 2005, eftersom man underströk att det fanns muslimer bland dödsoffren. Muslimer ser inte något märkligt med en sådan argumentation - men det gör västerlänningar.

Citat:

Av ren nyfikenhet..

När en muslim (t.ex. självmordsbombaren i Stockholm) genomför ett attentat, så understryks det, att detta kan inte "den grupp han tillhör" dvs muslimerna eller Islams idévärld lastas för.

Men när Breivik genomför ett attentat, så understryker du m.fl, att detta bör alla, som instämmer i kritiken mot den demografiska och etnokulturella förvandlingen av Skandinavien lastas för.

Hur motiverar du denna djupt inkonsekventa hållning? Jag försöker inte sätta åt dig - jag är bara förundrad över inkonsekvensen.

Är du inte medveten om denna inkonsekvens?

Eller.. är du medveten om denna (inkonsekvens), men betraktar en inkonsekvent utblick som självklar? Isf varför?
Senast redigerad av Meiji 2011-07-25 kl. 13:21.
Citera
2011-07-25, 12:46
Medlem
Zaedrewss avatar
Undrar om polisen klassar säkerhetsrisken idag för Breivik personligen. Om ett vanligt rättsfall att GM anses vara under hot skulle det vara intressant att se hur många gånger extra detta är just idag.

Lär finnas en hel del norrmän som åtminstone tänkt tanken på att dyka upp och avrätta honom...
Citera
2011-07-25, 12:55
Moderator
TheLuckys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rodolfus
Breivik är ingen Osama Bin Laden. De två är inte ens jämförbara, helt olika.

De har båda den egenheten att ge sig på sina egna som straff. Det är typiskt muslimska galninger och även typiskt för Anders Breivik. Kan hända kommer Breivik att konvertera till Islam i häktet?
Citera
2011-07-25, 13:05
Medlem
Era ur luften tagna liknelser och anklagelser är rent av skrattretande och sprids som rök i luften vid minsta ifrågasättande.

Angående hans handlingar och "Terrorismen" i det så visst finns den där ja, angående hans val av "måltavlor" tror jag ni läser för mycket in i det. "Norrman som dödar andra norrmän", "Han ville bara döda barn" "Fegt att ge sig på oskyldiga". Allt det där är bara antaganden.
Citera
2011-07-25, 13:10
Medlem
RonPaul2008s avatar
Sänds i Norska TV2 om det är någon som undrar (bra att man har parabol ^_^).

Risken är nog stor att han blir skjuten idag eller blir sprängd.
Citera
2011-07-25, 13:10
Bannlyst
Att han gav sig på ett barn/ungdomsläger var sannolikt genomtänkt. - Han ville straffa PK-eliten på värsta möjliga tänkbara sätt genom att döda deras barn. Att det var en isolerad ö med iskallt vatten runtomkring var sannolikt även det genomtänkt. Bomben inne i stan var sannolikt bara mest en avledningsmanöver för att försena polisen eftersom det skedde efter kontorstid. Han måste ha varit medveten om att kontoren var tomma. - Att han planerade detta i 9 år låter underligt. Att han ville något är klart, men från att ta beslutet att verkligen döda så är det ett stort steg.

Rasist var han definitivt inte, när han hamnade i bråk med 4 marockaner så ringde han till sina vänner: "så jeg ringede til mine to venner, Erling, en relativt lille adopteret columbianer, og hans ven, en relativt stor kristen fra Uganda."

Detta i kombination med att han hade muslimska vänner tyder på att han skapade sina egna erfarenheter av människor. Alla fick en chans. Han var helt fördomsfri.
Citera
2011-07-25, 13:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Meiji
"Etablissemanget" används i samma betydelse som engelskans "the Establishment".

PI m.fl - och tyvärr förmodligen också Breiviks dåd - existerar pga att media "er villig til gå så langt i å dekke over konsekvensene ved et multikulturelt samfunn".

Du bara beskrev lite djupare ett exempel på hur ni högerextrema ser på det ni kallar för "etablissemanget". Det är helt rätt att polititskt inkorrekt ingår i denna högerextrema våg som sköljer över Europa och som också MördarAnders samt Kent Ekeroth ingår i.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in