2012-03-24, 21:42
Medlem
Dynamiks avatar
Jurist-, och ekonomutbildningar är väl betydligt mer populära än civ. ing. numera. Värst av allt är dock när någon läser socionom. Då frågar jag varför och får uteslutande någon variation av svaret "ja, jag vet inte men jag vill jobba med människor". Gå och dö.
Citera
2012-03-24, 21:44
Medlem
Mr.Pennypackers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av todayitsfriday.
Inte riktigt sant väl? Säg att du har en brist på ingejörer och lärosätena har ett visst antal platser, och du efter ett antal år har mättat marknaden för ingejörer, då kommer du ju få överskott om du fortsätter att utbilda samma antal ingenjörer. Rätta mig om jag har fel

Givetvis är detta sant. Dock kommer inte behovet av civilingenjörer mättas, snarare öka.
Citera
2012-03-24, 21:44
Medlem
Barbus avatar
Jag läser ekonomi och jag ser upp till civ ing jättemycket. Känner ett sjukt mindervärdekomplex gentemot dem, jag har stundtals känt att jag inte är värd något om jag inte läser civ ing eller något sådant. Funderar på att försöka hoppa över.
Citera
2012-03-24, 22:33
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Mr.Pennypacker
TS:

Så länge lärosätena inte erbjuder fler platser kommer det knappast bli ett överflöd av civilingenjörer. Tvärt emot vad du själv skriver tror många att det kommer bli brist på kvalificerade ingenjörer om ett antal år.

Civilingenjörsutbildningar är populära ja, men jämför mot Handels eller läkarutbildningar och du finner att det är betydligt populärare att läsa något av dessa.

Så länge många söker, men antalet platser består, får vi inget överskott av ingenjörer, om något är det bara positivt då de bäst lämpade får platserna.
Det kommer bli brist på läkare i framtiden!
Citera
2012-03-24, 22:43
Medlem
ant's avatar
Finns ju väldigt många civilingenjörsinriktningar att välja så det är väl inte så konstigt att det då är något som intresserar många.
Citera
2012-03-24, 22:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av gurka500

Nja, det är väl brist nu men antalet platser ökar sakta men säkert och många svenskar studera till läkare i utlandet och en del av dessa lär flytta hem. Sedan verkar det som att många läkare invandrar till Sverige (vet inte varför), men ex. är min lokala läkare en invandrare från balkan. Så tror att det kommer råda balans på arbetsmarknaden i framtiden.

On topic: Håller inte med om att Civ.ing. är mainstream, men däremot det tråkigaste (matte är trist). Haters gonna hate.
Citera
2012-03-24, 23:00
Medlem
Så är det med allt i Sverige, alla ska vara lika och ingen får sticka ut.
Citera
2012-03-24, 23:15
Medlem
fritjofkonkass avatar
Klientelet i den här tråden talar om civilingenjör som om det vore någon slags homogen utbildning som såg likadan ut för alla. Det väsentliga är väl vad för typ av inriktning inom civ.ingenjör ni läser. Skriv gärna det, speciellt du som tjänade en mille om året.

För övrigt borde det vedervärdiga uttrycket "mainstream" förbjudas och sluta användas i svenska språket.
Citera
2012-03-24, 23:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fritjofkonkas
Klientelet i den här tråden talar om civilingenjör som om det vore någon slags homogen utbildning som såg likadan ut för alla. Det väsentliga är väl vad för typ av inriktning inom civ.ingenjör ni läser. Skriv gärna det, speciellt du som tjänade en mille om året.

För övrigt borde det vedervärdiga uttrycket "mainstream" förbjudas och sluta användas i svenska språket.

Kloka ord
Citera
2012-03-24, 23:26
Medlem
Mr.Pennypackers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gurka500

Jaha? Har inte nämnt något angående detta.
Citera
2012-03-24, 23:28
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Mr.Pennypacker
Jaha? Har inte nämnt något angående detta.
Ville bara påpeka det så ingen i tråden fick det om bakfoten!
Citera
2012-03-24, 23:35
Medlem
De enda yrkesexamina som är vanligare än civilingenjör i Sverige är lärare (om man buntar ihop alla sorter) och sjuksköterska. Det utexas fler civilingenjörer än högskoleingenjörer (runt dubbelt så många). Det utexas till och med fler civilingenjörer än företagsekonomikandidater. Så ja, det är ganska svennigt att vara civilingenjör. Inget fel i det dock, och som sagts ovan så är det ganska stor skillnad på olika civilingenjörsutbildningar.

(källa hsv.se)
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in