• 1
  • 2
2012-03-24, 18:19
Medlem
Som topic. Idag ska ALLA som går natur/teknik och även många andra, som läser t ex samhälle m fler och tar ett tenkniskt basår, läsa civilingenjör oavsett om man tycker det verkar kul eller inte, bara för att det är en bra utbildning. Jag själv var inne på att läsa civilingenjör efter påtryckningar hemifrån från det att jag var kanske 12+. På senare tid har jag dock kommit fram till att jag hatar ämnena man läser på civilingenjör, tros att jag har lätt för dem, och kommer därför inte läsa det utan satsar på jurikid istället då jag tycker det är roligare.

Nu till frågan. Är det bara jag som tycker att civil ingenjör har blivit så EXTREMT mainstream att bli och att de som blir det i själva verket inte tycker det är kul utan utbildar sig till det för att de har hört att man kan bli vd och chef? Finns t ex många i min klass som jag är MYCKET bättre på matte än som trots detta ska läsa civil ingenjör av något slag.(Jag är ingen mönster elev ska tilläggas) Känns fan nästan som att det kommer bli överskott av ingenjörer om några år, tror till och med jag har läst det man låter det vara osagt då jag kan komma ihåg fel.

Säg nu vad ni tycker och tänker om civil ingenjör!
Citera
2012-03-24, 18:25
Medlem
silbersteins avatar
Skall du bli jurist vore det nog en fördel om du lärde dig skriva.
Citera
2012-03-24, 18:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av silberstein
Skall du bli jurist vore det nog en fördel om du lärde dig skriva.
Vet att det är dåligt skrivet som fan, men så jävla bakfull att jag inte orkar bry mig.
Citera
2012-03-24, 18:41
Medlem
måste nästan hålla med dig. går själv teknik sista året och det var närmast självklart att alla inklusive mig skulle plugga civilingenjör. vet faktiskt inte varför. bra pröjs spelar väll sin roll antar jag. valde att söka sjöingenjör istället efter en längre tid med eftertanke då jag tror att det ska passa min livsstil bättre. tror faktiskt att jag blev den enda i klassen som inte valde en civilingenjör linje
Citera
2012-03-24, 18:46
Medlem
Finans.killens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lillkyckling
måste nästan hålla med dig. går själv teknik sista året och det var närmast självklart att alla inklusive mig skulle plugga civilingenjör. vet faktiskt inte varför. bra pröjs spelar väll sin roll antar jag. valde att söka sjöingenjör istället efter en längre tid med eftertanke då jag tror att det ska passa min livsstil bättre. tror faktiskt att jag blev den enda i klassen som inte valde en civilingenjör linje

Själv så gick jag tekniskt och tror det var en i klassen som blev civil.ingj.
Resten blev programmare, jag valde ekonomi utomlands, med Banking/Accounting som inriktning.
Citera
2012-03-24, 18:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Finans.killen
Själv så gick jag tekniskt och tror det var en i klassen som blev civil.ingj.
Resten blev programmare, jag valde ekonomi utomlands, med Banking/Accounting som inriktning.

ska kanske tillägga att bara ca halva klassen ska plugga vidare. det är en som ska köra civilekonom som jag glömde tidigare. men det är fortfarande 6/8 CJ
Citera
2012-03-24, 18:52
Medlem
Jag skulle tro att de flesta har ett faktiskt intresse.

Men det ligger absolut något i det du säger och på alla "statusutbildningar" (nåja) finns det tyvärr alltid en grupp som är där enbart för att de "måste" gå där. Påtryckningar från föräldrarna påverkar vissa enormt, trots att de är myndiga. Det är vidrigt med sådana föräldrar måste jag säga, sådana kan göra mig riktigt upprörda. Man ska stötta och uppmuntra sina barn, men fan inte styra hela deras framtid.
Citera
2012-03-24, 19:20
Medlem
Mr.Pennypackers avatar
TS:

Så länge lärosätena inte erbjuder fler platser kommer det knappast bli ett överflöd av civilingenjörer. Tvärt emot vad du själv skriver tror många att det kommer bli brist på kvalificerade ingenjörer om ett antal år.

Civilingenjörsutbildningar är populära ja, men jämför mot Handels eller läkarutbildningar och du finner att det är betydligt populärare att läsa något av dessa.

Så länge många söker, men antalet platser består, får vi inget överskott av ingenjörer, om något är det bara positivt då de bäst lämpade får platserna.
Citera
2012-03-24, 19:51
Medlem
eradicos avatar
Jag ska själv bli ingenjör och är knappast särskilt mainstream. Klär mig som en indiepopare, mina största intressen är film, musik och litteratur. Däremot så väljer jag ändå ingenjörsyrket för att den inriktning jag har valt är den jag tycker verkar intressantast. Jag håller inte heller med dig i dig analys av hur vanligt civilingenjör är:
I min gymnasieklass (natur) var det sex stycken av trettio som idag pluggar till ingenjörer. I pararellklasserna så tror jag att siffran är ungefär detsamma, socionom, läkare och de naturvetenskapliga programmen verkar enligt mig vara bra mycket vanligare än de naturvetenskapliga programmen för naturare att söka.
Citera
2012-03-24, 19:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mr.Pennypacker
TS:

Så länge lärosätena inte erbjuder fler platser kommer det knappast bli ett överflöd av civilingenjörer. Tvärt emot vad du själv skriver tror många att det kommer bli brist på kvalificerade ingenjörer om ett antal år.

Civilingenjörsutbildningar är populära ja, men jämför mot Handels eller läkarutbildningar och du finner att det är betydligt populärare att läsa något av dessa.

Så länge många söker, men antalet platser består, får vi inget överskott av ingenjörer, om något är det bara positivt då de bäst lämpade får platserna.
Inte riktigt sant väl? Säg att du har en brist på ingejörer och lärosätena har ett visst antal platser, och du efter ett antal år har mättat marknaden för ingejörer, då kommer du ju få överskott om du fortsätter att utbilda samma antal ingenjörer. Rätta mig om jag har fel
Citera
2012-03-24, 19:57
Medlem
Kan hålla med dig till viss del, pluggar själv till civilare. Från min naturklass var det kanske 6-8 av 20 som pluggade till civilingenjör. Tycker dock de flesta andra statusutbildningar är värre, läkare, jurist, civilekonom till exempel.
Citera
2012-03-24, 19:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hextern
Kan hålla med dig till viss del, pluggar själv till civilare. Från min naturklass var det kanske 6-8 av 20 som pluggade till civilingenjör. Tycker dock de flesta andra statusutbildningar är värre, läkare, jurist, civilekonom till exempel.
Ja, att civilekonom ens anses vara en statusutbildning är tragiskt i sig.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in