2012-03-24, 20:06
Medlem
wääuus avatar
Jag tycker bara det verkar som att folk främst väljer utbildning efter titel. Jag själv ska bli "master" minsann!
Citera
2012-03-24, 20:13
Medlem
rwxXstugos avatar
Civilingenjör har aldrig varit ett alternativ för mig eftersom jag har noll intresse av de flesta ämnen som ingår i utbildningarna. Jag har väldigt svårt att förstå hur man kan välja att utbilda sig inom ett område man inte är intresserad, eller bara måttligt intresserad, av. Är motivationen pengar eller handlar det om låg självkänsla eller viljan att göra "något"?
Citera
2012-03-24, 20:16
Medlem
kepspojkens avatar
Det finns en anledning till att civilingenjör är mainstream och det kan vara för att det täcker ett otroligt stort område. Det finns massvis med inriktningar den enda är att man första året gemensamt läser mängder med matte. Det finns nästan en inriktning för alla intressen.

Citat:
Ursprungligen postat av todayitsfriday.
På senare tid har jag dock kommit fram till att jag hatar ämnena man läser på civilingenjör
Menar du alla ämnen på alla inriktningar? Verkar som om du tror att civilingenjör är en sak vilket det verkligen inte är.
Citera
2012-03-24, 20:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kepspojken
Det finns en anledning till att civilingenjör är mainstream och det kan vara för att det täcker ett otroligt stort område. Det finns massvis med inriktningar den enda är att man första året gemensamt läser mängder med matte. Det finns nästan en inriktning för alla intressen.

Menar du alla ämnen på alla inriktningar? Verkar som om du tror att civilingenjör är en sak vilket det verkligen inte är.
Nej, men ett återkommande tema i stort sett alla av dem är matte och fysik. Sen om vi kollar andra som inte innehåller så mycket av dessa som exempelvis väg och vatten så tycker jag inte det lockar heller. Jag har kollat på många av utbildningarna och vad de innebär...
Citera
2012-03-24, 20:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av eradico
Jag ska själv bli ingenjör och är knappast särskilt mainstream. Klär mig som en indiepopare, mina största intressen är film, musik och litteratur. Däremot så väljer jag ändå ingenjörsyrket för att den inriktning jag har valt är den jag tycker verkar intressantast. Jag håller inte heller med dig i dig analys av hur vanligt civilingenjör är:
I min gymnasieklass (natur) var det sex stycken av trettio som idag pluggar till ingenjörer. I pararellklasserna så tror jag att siffran är ungefär detsamma, socionom, läkare och de naturvetenskapliga programmen verkar enligt mig vara bra mycket vanligare än de naturvetenskapliga programmen för naturare att söka.

Jag är ganska säker på att TS syftar till utbildningen när han skriver "mainstream" och inte att de som väljer att söka till civil.ing är "mainstream".
Citera
2012-03-24, 20:28
Medlem
Aleizohiets avatar
Jag tror man ska inte stirra sig blind på hur många ska börja plugga ingenjörslinjer utan titta på hur många faktiskt examineras. 61% av dem som börjar, tar aldrig examen från min skola.

Sedan är det stor skillnad mellan dataingenjör och kemiingenjör. Men ändå buntas det ihop till "samma yrke". Inte buntar man ihop biologer (nat.fak.) och läkare på samma sätt, även om de är närmare varandra än många ingenjörslinjer.
Citera
2012-03-24, 20:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Aleizohiet
Jag tror man ska inte stirra sig blind på hur många ska börja plugga ingenjörslinjer utan titta på hur många faktiskt examineras. 61% av dem som börjar, tar aldrig examen från min skola.

Sedan är det stor skillnad mellan dataingenjör och kemiingenjör. Men ändå buntas det ihop till "samma yrke". Inte buntar man ihop biologer (nat.fak.) och läkare på samma sätt, även om de är närmare varandra än många ingenjörslinjer.
Helt riktigt. Det finns så pass många civilingenjörsutbildningar (som inte är speciellt lika) och det är så pass få som tar examen jämfört med hur många som blir antagna, att man knappast kan säga att civing. är mainstream.
Citera
2012-03-24, 20:52
Medlem
ojskis avatar
Citat:
Vet att det är dåligt skrivet som fan, men så jävla bakfull att jag inte orkar bry mig.
Jojo, bakis. Här på flashback är alla som stavar fel dyslektiker, fulla, bakis eller bänga. Att du är bakis 18:30 tvivlar jag starkt på.

Menmen... angående frågeställningen så är det är väl som sagt bara en bra utbildning därav antalet människor som söker sig till det.
Citera
2012-03-24, 21:14
Medlem
Jag tror att du bör grunda dina resonemang på den statistik som finns tillgodo och på observationer från din närmiljö.
Citat:
Ursprungligen postat av Finans.killen
Själv så gick jag tekniskt och tror det var en i klassen som blev civil.ingj.
Resten blev programmare, jag valde ekonomi utomlands, med Banking/Accounting som inriktning.
Vad är meningen med att förkorta civilingenjör om du ändå i princip skriver ut det? Du gick natur- eller teknikinriktning på gymnasiet menar du?
Citera
2012-03-24, 21:17
Medlem
moarlemonpledges avatar
Ska själva söka till KTH, men har aldrig uppfattat skolan som mainstream. Däremot känns det som att fler och fler utbildar sig till ingenjörer (inte bara civil) idag, antagligen då ingenjörsyrket fått ny status. När folk börjat märka att ingenjörer står bakom det mesta, och de börjat påverka populärkultur (datorspel, internettjänster osv), samt det faktum att det inte är farligt att vara "nörd" längre (tack vare hipsterrevolutionen), ses ingenjörsutbildningen som ett bättre alternativ gentemot andra linjer.

Det där är bara my two cents, men själv har jag faktiskt inte riktigt vetat vad jag velat bli. Har stått mellan civilekonom, pilot, läkare etc. tills man började med mekanik i fysik B. Då kändes det som att poletten trillade ner, "det här e ju fan roligt". Som tur är så hade jag fått höga betyg innan, även om inte någon slags motivation fanns där.

Kanske söker folk som inte riktigt vet vad de vill göra till ingenjörsutbildningar eftersom det är så brett?
Citera
2012-03-24, 21:19
Medlem
Public Enemys avatar
Jag har gått civilingenjörsutbildningen och tjänar ca en mille om året. Inte så tråkigt
Citera
2012-03-24, 21:32
Medlem
Thwarters avatar
Citat:
Som topic. Idag ska ALLA som går natur/teknik och även många andra, som läser t ex samhälle m fler och tar ett tenkniskt basår, läsa civilingenjör oavsett om man tycker det verkar kul eller inte, bara för att det är en bra utbildning. Jag själv var inne på att läsa civilingenjör efter påtryckningar hemifrån från det att jag var kanske 12+. På senare tid har jag dock kommit fram till att jag hatar ämnena man läser på civilingenjör, tros att jag har lätt för dem, och kommer därför inte läsa det utan satsar på jurikid istället då jag tycker det är roligare.

Nu till frågan. Är det bara jag som tycker att civil ingenjör har blivit så EXTREMT mainstream att bli och att de som blir det i själva verket inte tycker det är kul utan utbildar sig till det för att de har hört att man kan bli vd och chef? Finns t ex många i min klass som jag är MYCKET bättre på matte än som trots detta ska läsa civil ingenjör av något slag.(Jag är ingen mönster elev ska tilläggas) Känns fan nästan som att det kommer bli överskott av ingenjörer om några år, tror till och med jag har läst det man låter det vara osagt då jag kan komma ihåg fel.

Säg nu vad ni tycker och tänker om civil ingenjör!
Skulle nog läst civilingenjör om jag vore du; "jur i dik" lämpar sig inte för särskrivare.

OnT: Tror knappast att det kommer bli brist på civilingenjörer i framtiden med tanke på underskottet idag och den tekniska utveckligen vi genomgår. Det är tack vare civilingenjörer vårt samhälle ser ut som det gör idag (bilar, telefoner, TV, datorer, byggnader etc.) och mig veterligen skriker utvecklingen efter civilingenjörer mer och mer.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in