Citat:
Ursprungligen postat av Sr.Adde
Jag skulle inte tro att det kommer att bli ett överflöd av ingenjörer i framtiden. Det känns som att med den breda kompetensen man får som civ.ing. så kommer du alltid behövas. Desto bättre du förstår vad du håller på med, ju bättre gör du jobbet.
Sen tror jag att ingenjörsyrket kan vara väldigt roligt och stimulerande.
http://www.tv4play.se/noje/felix_stor_en_ingenjor
Nu tänker jag inte spekulera i om det kommer att bli överskott eller inte, men om det vore som du säger, hur relevanta tjänster får folk till sist om det är utbildningens bredd som ger jobb? Det är en sak att ha ett jobb och en annan att ha ett relevant jobb. Om man tex jobbar med enklare programmering efter att ha inriktat sig på bioteknik, kan man då verkligen säga att utbildningen har behövts?
Citat:
Ursprungligen postat av deyy
Riktigt överskattad linje, finns väl ingen utbildning med så många studenter som skryter om det.
Finns många utav dessa studenter som är så stolta över att dom pluggar till civilingenjör och ska nämna det så fort det är möjligt.Sen ska man inte ta ifrån dom att det är en svår utbildning.
Överskattad skulle jag inte säga, det är en bra utbildning, men resten är väldigt sant. Många civ.ing-studenter verkar vara som besatta av sin utbildning till den grad att det är det enda de definierar sig med. Det är bara att läsa trådarna här. Varenda gång ordet ingenjör nämns blir det minst 7 sidor med oändliga debatter om vad som är "svårast", hur värdelösa alla andra utbildningar är (och i synnerhet hur värdelösa E-K-O-N-O-M-E-R är) och om hur arbetsgivare ALLTID väljer en ingenjör först oasett vilken tjänst det gäller. Gärna kommer dessa världsvana uttalanden kommer ur munnen på 19-åriga gossar som är inne utbildningens första år eller "snart ska börja". Lite ödmjukhet skulle inte skada.