2012-03-24, 23:42
Medlem
Sr.Addes avatar
Jag skulle inte tro att det kommer att bli ett överflöd av ingenjörer i framtiden. Det känns som att med den breda kompetensen man får som civ.ing. så kommer du alltid behövas. Desto bättre du förstår vad du håller på med, ju bättre gör du jobbet.

Sen tror jag att ingenjörsyrket kan vara väldigt roligt och stimulerande. http://www.tv4play.se/noje/felix_stor_en_ingenjor
Citera
2012-03-25, 01:22
Medlem
Forzos avatar
Det jag har märkt är att inriktningen "Industriell ekonomi", som egentligen är förklädd ekonomutbildning, har dragit till sig väldigt många människor som egentligen inte passar som ingenjörer utan har hört att det är det man ska läsa om man vill bli vd
Citera
2012-03-25, 01:30
Medlem
Triremers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dynamik
Jurist-, och ekonomutbildningar är väl betydligt mer populära än civ. ing. numera. Värst av allt är dock när någon läser socionom. Då frågar jag varför och får uteslutande någon variation av svaret "ja, jag vet inte men jag vill jobba med människor". Gå och dö.

Instämmer.

Enligt mina iaktagelser så har socionomerna oftast någon form av psykiskt problem. Varför ska de "hjälpa andra" när de knappt kan ta hand om sin egna psykiska hälsa?

Det är lite som studievägledaren som själv aldrig blev något.
Citera
2012-03-25, 01:33
Medlem
Wronskianens avatar
Jag pluggar andra året till civilingenjör (åt maskinhållet), och måste hålla med dig till viss del. Jag gick ut med nästan 20,0 från gymnasiet (natur), och hade kommit in på de flesta utbildningrna, och det blev till slut civilingenjör.

Har alltid tyckt att matte och fysik är kul, men har ändå känt att jag inte är lagd riktigt år teknikhållet. Biologi, väder, geografi och miljön har intresserat mig betydligt mer. Men då kom problemet: vad ska man jobba med där något av dessa ämnen står i centrum? Lönen var ganska viktig för mig i valet, och det kändes som att geovetare, meterologer och miljövetare inte tjänade "tillräckligt" bra.

Så blev till slut civilingenjör, då läkare, arkitekt, jurist, psykolog och andra högstatuskändes inte lät lika intressanta. Har under dessa (snart) 2 år ofta tyckt att det är tråkigt och ointressant, trots att jag klarat mig bra. Det beror självklart till stor del på intresset; hade antagligen varit roligare att plugga om jag var riktigt intresserad av teknik i allmänhet.

Det märks helt klart att de som är väldigt intresserade av bilar, fartyg, rymdteknik osv är mer motiverade till att ta sig igenom utbildningen än mig, men ändå verkar det som att de också tycker att en del av kurserna vi läser är tråkiga.

Dock har jag tyvärr ingen annan utbildning att jämföra med, för att kunna uttala mig om huruvida kurserna vi läser är roligare/tråkigare.
Citera
2012-03-25, 01:36
Medlem
deyys avatar
Riktigt överskattad linje, finns väl ingen utbildning med så många studenter som skryter om det.
Finns många utav dessa studenter som är så stolta över att dom pluggar till civilingenjör och ska nämna det så fort det är möjligt.

Sen ska man inte ta ifrån dom att det är en svår utbildning.
Citera
2012-03-25, 01:47
Medlem
Patriarchs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av eradico
Jag ska själv bli ingenjör och är knappast särskilt mainstream. Klär mig som en indiepopare, mina största intressen är film, musik och litteratur. Däremot så väljer jag ändå ingenjörsyrket för att den inriktning jag har valt är den jag tycker verkar intressantast. Jag håller inte heller med dig i dig analys av hur vanligt civilingenjör är:
I min gymnasieklass (natur) var det sex stycken av trettio som idag pluggar till ingenjörer. I pararellklasserna så tror jag att siffran är ungefär detsamma, socionom, läkare och de naturvetenskapliga programmen verkar enligt mig vara bra mycket vanligare än de naturvetenskapliga programmen för naturare att söka.
Född igår eller? Indie-stilen är inne, söder är inne, det är absolut ingen alternativ stil. Och jo, civing är varannan människa man stöter på nuförtiden.
Citera
2012-03-25, 01:48
Medlem
Elm0s avatar
Började själv läsa till Civ.ing just pga anledningen du säger, titeln låter flashig och du blir "chef" i framtiden.

Läste ca 1,5 år innan jag kom på att det är fan inget jag vill hålla på med, det var aldeles för abstrakt för min smak (att jobba med alltså, vill inte sitta och programmera 24/7) så jag bytte helt enkelt till ett högskoleingenjörsprogram som var mycket mer hårdvarunära och helt i fas med det jag hade tänkt mig att jobba med i framtiden.

Så jag tycker man bör läsa på ordentligt innan man ger sig in på en utbildning bara för att "det låter bra och man får fet lön". Vill du jobba med det du ska läsa?
Citera
2012-03-25, 01:50
Medlem
Elm0s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Forzo
Det jag har märkt är att inriktningen "Industriell ekonomi", som egentligen är förklädd ekonomutbildning, har dragit till sig väldigt många människor som egentligen inte passar som ingenjörer utan har hört att det är det man ska läsa om man vill bli vd

Det är ju iofs precis som du säger, det är en väldigt bra kombination av teknik och ekonomi vilket gör att du passar väldigt bra som VD/chef när du har koll på det rent tekniska men även ekonomiska.

Det är ju den mest populära civ.ing inriktningen av en anledning.
Citera
2012-03-25, 01:52
Medlem
Arslens avatar
Känner faktiskt inte till någon i min klass som gått vidare och pluggar till civ.ingengör, gick på natur i en klass med drygt 25 elever. Jag ska dock göra det till hösten.
Citera
2012-03-25, 01:53
Medlem
Run3s avatar
Civilingenjör är ju så löjligt brett att det blir svårt att föra en vettig diskussion kring om det är tråkigt eller ej...

Själv studerar jag iaf IT och tycker att det är skitroligt. Hundra gånger roligare än natur på gymnasiet. Och jag hör hela tiden från olika håll vilken brist det är på IT-ingenjörer, så jag vetteskjutton om det var ett så dåligt val av utbildning.
Citera
2012-03-25, 03:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sr.Adde
Jag skulle inte tro att det kommer att bli ett överflöd av ingenjörer i framtiden. Det känns som att med den breda kompetensen man får som civ.ing. så kommer du alltid behövas. Desto bättre du förstår vad du håller på med, ju bättre gör du jobbet.

Sen tror jag att ingenjörsyrket kan vara väldigt roligt och stimulerande. http://www.tv4play.se/noje/felix_stor_en_ingenjor

Nu tänker jag inte spekulera i om det kommer att bli överskott eller inte, men om det vore som du säger, hur relevanta tjänster får folk till sist om det är utbildningens bredd som ger jobb? Det är en sak att ha ett jobb och en annan att ha ett relevant jobb. Om man tex jobbar med enklare programmering efter att ha inriktat sig på bioteknik, kan man då verkligen säga att utbildningen har behövts?

Citat:
Ursprungligen postat av deyy
Riktigt överskattad linje, finns väl ingen utbildning med så många studenter som skryter om det.
Finns många utav dessa studenter som är så stolta över att dom pluggar till civilingenjör och ska nämna det så fort det är möjligt.
Sen ska man inte ta ifrån dom att det är en svår utbildning.

Överskattad skulle jag inte säga, det är en bra utbildning, men resten är väldigt sant. Många civ.ing-studenter verkar vara som besatta av sin utbildning till den grad att det är det enda de definierar sig med. Det är bara att läsa trådarna här. Varenda gång ordet ingenjör nämns blir det minst 7 sidor med oändliga debatter om vad som är "svårast", hur värdelösa alla andra utbildningar är (och i synnerhet hur värdelösa E-K-O-N-O-M-E-R är) och om hur arbetsgivare ALLTID väljer en ingenjör först oasett vilken tjänst det gäller. Gärna kommer dessa världsvana uttalanden kommer ur munnen på 19-åriga gossar som är inne utbildningens första år eller "snart ska börja". Lite ödmjukhet skulle inte skada.
Citera
2012-03-25, 03:42
Medlem
Silverturks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Elm0
Det är ju iofs precis som du säger, det är en väldigt bra kombination av teknik och ekonomi vilket gör att du passar väldigt bra som VD/chef när du har koll på det rent tekniska men även ekonomiska.

Det är ju den mest populära civ.ing inriktningen av en anledning.

Jag undrar då det. Tror snarare att det är något som är lite "hippt" och ligger i tiden, ungefär som majoriteten av utbildningar som innehåller något av prefixen "miljö", "design" eller "bio". Det är utbildningar som inte är populära p.g.a efterfrågan från arbetsgivare utan från studenterna själva.

Dessutom är det inte lika ont om ingenjörer som det är ont om billiga ingenjörer.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in