2012-03-22, 00:57
Medlem
Magnolia82s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hemligemiljonaren
Ja det finns många som är rikare, men det som gör det till trollvarning är varför skulle du seriöst vara orolig för pengar? Du kan leva gott på bara räntan (330 000 om året), och eftersom du inte kommer leva förevigt så gör det inget om du då och då tar lite ifrån dessa 9.5 miljonerna.

Du behöver inte jobba en timme mer i hela ditt liv såvida du inte vill!

Vad talar du om? 330 000 om året, hur mycket är det om 10 år? Du glömmer en viktig grej också, och det är inflationen. Med dagens ränta tjänar jag ingenting, mitt kapital bevaras endast.
Citera
2012-03-22, 00:58
Medlem
Magnolia82s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av xertion
Bästa investeringen är kunskap. Desto mer kunskap du har desto tryggare blir du i dig själv, och desto mindre oro har du. Om du har kunskapen till att skapa pengar så vet du att du kan få pengar att växa även om du förlorar dem.

Så ja... jag skulle utbilda mig själv om jag vore du. Inte nödvändigtvis genom ett klassiskt universitet, men utbilda mig genom att ansluta mig till andra investerare, testa att investera i ett nytt område osv.

PS
Tycker inte att du ska köpa en bostadsrätt nu. Bara för att man har mycket pengar så innebär det inte att man ska göra dåliga affärer.

Tack för detta svar, ska ta det i beaktande.
Citera
2012-03-22, 01:00
Medlem
Magnolia82s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av privateinterest
Din oro är högst befogad, jag hade varit orolig i din situation.

Som du själv har kommit fram till är strax under 10 miljoner inte mycket att leva på då du inte har något företag (och inte verkar vara en god affärsman?).

I din situation hade jag köpt fastigheter med minst 10-20% cashflow med kanske 3x hävstång alltså vara 70% belånad och kanske ha fastigheter för totalt 15miljoner.

För resterande ~5miljoner hade jag lagt 3 miljoner i aktier och 2 miljoner i företagsobligationer.

Givetvis måste du även anpassa dina utgifter efter dina inkomster, du kan inte ha ett negativt privatekonomiskt cashflow, då är du bankrutt på nolltid.

Med ovanstående skulle det bli ett antal sömnlösa nätter / vecka, tror jag avstår från den enorma risken. Din sista paragraf håller jag däremot med till hundra procent, trots att det i dagsläget verkar snudd på omöjligt att komma under 45 k / månad...
Citera
2012-03-22, 10:23
Medlem
Jag tycker att din sambo borde skaffa sig ett jobb. Om det tar slut mellan er, eller om det skulle hända dig nåt o du går bort. Då står hon där utan en enda krona o ingen pension. (Om ni inte har gift er förstås)
Citera
2012-03-22, 13:03
Medlem
aparatjiks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Magnolia82
Vad talar du om? 330 000 om året, hur mycket är det om 10 år? Du glömmer en viktig grej också, och det är inflationen. Med dagens ränta tjänar jag ingenting, mitt kapital bevaras endast.
Vad har du för ränta egentligen? Har du shoppat runt ordentligt?
Citera
2012-03-22, 13:07
Medlem
Citat:

Vet inte om du är dum i huvudet eller enbart trollar, men det är inte särskilt svårt att få den avkastningen inflationsjusterat med det kapitalet som du säger dig ha.
Citera
2012-03-22, 13:12
Medlem
8-digits avatar
Om din sambo ensam gör av med 500.000 om året och inte har något jobb så borde nu nog vara orolig.
Hur fan tror dem miljonerna kommer räcka egentligen?
Man blir inte rik på att slösa.
Citera
2012-03-22, 13:20
Medlem
8-digits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hemligemiljonaren
Håller med dej, känns som lite trollvarning, eller så är han bara här för att skryta.
Aldrig fel att skryta lite, men om det var som jag haft 9,5 mille så vore Flashback det sista stället jag skulle vända mig till ifråga om ekonomisk rådgivning
Citera
2012-03-22, 15:15
Medlem
Citat:

Med din logik så skulle du inte kunna leva på räntan på 10 miljarder heller, eftersom du bara "bevara" ditt kapital.

Sedan märker du inte av inflationen om du är lite prismedveten, du kan tillochmed få mer för pengarna för varje år som går.

Sen som sagt, du kan lätt minst dubbla värdet på de 330 000 genom att flytta utomlands.
Citera
2012-03-22, 17:01
Medlem
smeklols avatar
Var jag du så hade jag investerat minst 20% av alla pengar i fysiska tillgångar som mark (skog), guld och silver, kanske andra ädelmetaller.

Du har idag 6,5 miljoner på konton.. Problemet med digitala pengar är att bankerna hela tiden skapar mer pengar, vilket gör att penningvärdet minskar (inflation).
Därför krävs det hela tiden mer och mer pengar för att köpa samma varor (se det som att priset på mat inte stiger, utan att det är den svenska kronan försvagas).

Därför kan det vara en god idé att investera i fysiska tillgångar.
Man kan inte skapa ny mark och man kan inte skapa nytt silver.
Fysiska tillgångar kommer alltid vara eftertraktade.
Citera
2012-03-22, 18:06
Medlem
Grattis till pengarna men med de utgifterna kan du knappast lägga av att dra in pengar.

Det vore ju intressant att veta vad era utgifter består av.
Citera
2012-03-22, 18:33
Medlem
Om du lyckats omvandla en mindre summa till 10 millar så ska du inte ha några problem med att omvandla dessa 10 till 30, annars är du ett troll.

Den ekonomiska tratten är för en normalbegåvad utformad som ett timglas, minskad tillväxt procentuellt till en viss procent för att därefter återigen öka.

Gl hf, du har livet kirrat.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in