Jag tycker det är lite dumt att ha så mycket pengar liggandes på räntekonton. Nu antar jag att pokern tar så pass mycket tid från dig att du inte haft tid med att diva något annat. Men vad jag hade gjort i din situation är följande:
1. Jag hade på sikt försökt ha 2 miljoner till boendet. Med eventuella lån så blir det en bra summa när du i framtiden får barn.
2. Låtit 1,5 miljoner legat kvar på pokerkontot för att kunna spela med. Skulle du spela bort det hade jag inte tagit mer från de andra kontona.
3. Försökt successivt minska pokerspelandet genom att hitta något annat projekt. Som någon nämnde tidigare är fastigheter ett bra tips. Starta ett fastighetsbolag köp 1-2 hus och hyr ut lägenheterna i dem. Det är då främst två faktorer man tittar på och det är "Cashflow" och värdeökning. Ta hjälp av någon som kan detta bra. Du hade säkert kunnat plugga lite fastighetsvetenskap samtidigt som du spelar poker. Jag hade nog lagt ungefär 4 miljoner på detta.
4. Jag hade även flyttat 1 miljon av 2 från börsen till ett konto med 2-3% ränta (rimlig ränta på ett konto hos en seriös bank) för att ta pengar ifrån till boende/resor/fritid/bil osv. Där ligger pengarna utan att minska och du kan ta lite extra till boende eller företaget.
Varför jag inte hade lagt allt på ett konto med tex 5% ränta är för att de ofta inte har statlig insättningsgaranti och massa skit med antal uttag per år osv. Jag läste även något ang inflationen så jag tar ett exempel.
Jag lägger in 8 miljoner på ett konto med 3% ränta. 8 000 000 x 0,03 = 240 000. Sen skattar vi 30% av 240 000 vilket lämnar oss med 168 000kr. Visst detta ser ju hyfsat ut MEN då har vi inte tagit med inflationen. Vi säger att inflationen är på 2%, dvs en årlig avkastning på 1%. 1% av 240 000 = 80 000. Även skatt där denna gången, 80 000 - 30% blir 56 000kr. Inte så roligt va? Det finns så klart saker man kan göra i deklarationen för att minska skatten men det tog jag inte hänsyn till nu. Det är med andra ord ganska ovärt att bli en rentier i Sverige genom att ha pengarna på "vanliga" konton.
Du bör helt klart göra en långsiktig plan om hur du fördelar din förmögenhet åtminstone. Hoppas jag inte skrev något helt galet nu är trött efter en lång dag men ens passion för privatekonomi kan inte stoppas så enkelt haha. Man får helt enkelt gå in med inställningen att man alltid har mycket att lära.