Citat:
Ursprungligen postat av Magnolia82
Har efter 7 år av poker samt aktiespekulation en nettoförmögenhet på 9.5 miljoner. Dessa är fördelade enligt:
3.5 millar på högräntekonton
1.5 millar på lågräntekonton (Nordea)
2 millar på börsen
1 mille bostad
1.5 mille pokerkonton
Bor med sambo som inte jobbar, och har kostnader på ca 40-45 k / månad (fråga inte hur, vet inte, vill gärna få ner detta men känns svårt).
Har nu efter alla dessa år ett antal frågor:
1. Trodde att jag vid detta laget skulle känna mig nöjd, men känner fortfarande en viss pengaoro. Har ju nämligen inget cv etc att falla tillbaks på när pokern tar slut, vilket den eventuellt kommer att göra . Jag och sambon har ju inte heller världens bästa pension, och nån gång kommer väl barn. Kommer man alltid känna så här eller finns det en magisk gräns med mina utgifter där jag kan slappna av tror ni? 15 mill? Kanske 20? När kan jag slappna av?
2. Är extremt sugen på ta alla mina konto-pengar dvs 5 miljoner och panga in i en fet bostadsrätt (bor i Stockholm). Är detta vist, eller är det bara något som kommer att få mig att vara fortsatt penga-orolig? Hur mycket tycker ni en kille med min situation ska allokera till boende?
3. Hur ser min fördelning av mina pengar ut rent allmänt?
4. Hur bra ställt har jag det egentligen? Detta med tanke på inget cv, försörja två personer plus eventuellt barn snart), ingen pension. Är 31 år gammal förresten.
Din oro är högst befogad, jag hade varit orolig i din situation.
Som du själv har kommit fram till är strax under 10 miljoner inte mycket att leva på då du inte har något företag (och inte verkar vara en god affärsman?).
I din situation hade jag köpt fastigheter med minst 10-20% cashflow med kanske 3x hävstång alltså vara 70% belånad och kanske ha fastigheter för totalt 15miljoner.
För resterande ~5miljoner hade jag lagt 3 miljoner i aktier och 2 miljoner i företagsobligationer.
Givetvis måste du även anpassa dina utgifter efter dina inkomster, du kan inte ha ett negativt privatekonomiskt cashflow, då är du bankrutt på nolltid.