2012-03-20, 18:49
Medlem
fsdfsdfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hemligemiljonaren
Pröva, 0.1, eller, 0.01%, för jag tror inte en av 100 har 10 miljoner.

Sant - menade mest hur uttrycket 1% används polemiskt i dessa dagar som ett begrepp i Occupy Wall street-diskursen.
Citera
2012-03-20, 21:49
Medlem
Magnolia82s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cannaBe
Fattar inte hur du kan vara orolig över huvud taget, det borde vara extremt svårt för dig att hamna i en ekonomisk knipa. Du skulle i princip kunna jobba med vad du vill och låta dina pengar fortsätta växa tills du blir pensionär.

Ärligt talat blir jag nästan lite provocerad av dina tankar

Det är mest det här med att jag har ingen utbildning, ingen pension, och inget bra cv. Då är 9,5 mill inte lika mkt som det låter helt plötsligt...
Citera
2012-03-20, 21:50
Medlem
Magnolia82s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fsdfsdf
Härligt - bra jobbat hörru - you are the 1%!!! Se till att fixa 500k till så är du på 8-siffrigt

Din spridning i räntekonton etc låter ju generellt som en lågrisk-profil - speciellt i jämförelse med din övriga livsstil så att säga. Du verkar ha båda fötterna på marken och reflekterar sunt. Jag är bara en vanlig kille och alls ingen privatekonomisk expert - men mina första reflektioner är:

- Finns det risk för att några pokerpengar kan bli låsta på något nätverk som strular? I så fall ta ut mer pengar därifrån.

- Uppenbarligen har du haft bra disciplin och kunskap över åren för att samla ihop en sån hög med guldpengar på poker - men måste bara nämna det: hur skulle du reagera ifall Pokern gick skit under en längre tid. Du skulle inte flippa och börja spela high-stakes och släppa din lowrisk-profil och till sist behöva gå ifrån både hus och hem?

- Finns det risk att du skulle bli lurad att satsa massa pengar på något projekt som nån "polare" vill ha dig i. Delägare i ett ett projekt som verkar för bra för vara sant etc.

Ifall svaren på ovanstående är nej - ja då ser dina investeringar rock solid ut tycker jag Hög burnrate dock. men wtf, om du har 9.5m är 12*40-45k/mån ändå bara 4-5% av kapitalet per år och som börsen går nu lever du säkert på räntan även med vissa utsvävningar inkluderade.

PS. Har du något utbildning i bagaget? Annars kan du ju ta 3-400kkr och självfinansierat plugga några år sen satsa på en civil karriär som ger dig den samhällstrygghet du verkar vilja eftersträva. Men nej, jag skulle vara så orolig för pensionen.

PS2: Det där du skriver med att slappna av - ahh det är nog "bara" en mental grej. De flesta människor blir nog då och då stressade av pengar. Det är nog mkt softare ändå att ha din stress än andras. Det finns folk därute med helt andra pengaproblem.

Tack för ett väldigt bra svar! Jag håller med om att burnraten är hög, det ska jag ta tag i ordentligt!
Citera
2012-03-20, 21:52
Medlem
Magnolia82s avatar
Citat:
Håller med dej, känns som lite trollvarning, eller så är han bara här för att skryta.

Men om han nu är orolig för pengar så kommer han nog alltid att vara det, det finns ingen magisk gräns, och man kan alltid skaffa nya utgifter.

Trollvarning? Varför det? Finns MÅNGA i Sverige som har 10 millar +. Och skryta inför en massa personer som man inte känner och som man aldrig kommer att träffa? Hur hänger det ihop?
Citera
2012-03-20, 21:53
Medlem
Magnolia82s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av luciddreamer
Inkomster från såväl poker som aktier är ju rätt osäkra så jag fattar att du inte riktigt kan slappna av.

Du är uppenbart skicklig på poker och vissa typer av aktiehandel. Varför inte utvidga ditt ekonomiska IQ till andra områden, såsom mark, fastigheter, ädelmetaller, företagande,
nätverkande, osv osv?

Då får du
- fler valalternativ i investeringarna / spekulationerna.
- riskspridning
- ökat ekonomiskt kunnande
- möjlighet att investera i mer stabila tillgångar

Anslut dig även till ett investeringsnätverk.

Tack för rådet! Och jag håller fullkomligt med. Har du förslag på hur man ska gå tillväga för att hitta ett seriöst investeringsnätverk i Stockholm?
Citera
2012-03-20, 21:57
Medlem
Magnolia82s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hedning1390
Om du kan hitta ett jobb som du trivs med kan du slappna av. För att kunna leva säkert behöver du antingen halvera utgifterna eller täcka upp dem med arbete. Alternativt om du kan skrapa ihop 20M via ditt pokerspelande innan du slutar.

Detta är ett UTMÄRKT kort och koncist svar tycker, för det är just det jag vill, leva säkert och avslappnat utan att behöva oroa mig alltför mkt. Och som du säger, det krävs nog antingen ett jobb, få upp förmögenhet till 20 mill, eller att halvera utgifterna. Det mest troliga är väl i så fall att jag på nåt sätt halverar mina utgifter (trots att det i dagsläget känns så jäääävla svårt), eftersom att tjäna ihop ytterligare 10.5 mill kommer med största sannolikhet att leda till en hjärtinfarkt och ett 9-17 jobb är något jag helst undviker om jag kan (speciellt med tanke på vilka jobb jag är kvalificerad för, dvs inga ).
Citera
2012-03-21, 00:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Magnolia82
Trollvarning? Varför det? Finns MÅNGA i Sverige som har 10 millar +. Och skryta inför en massa personer som man inte känner och som man aldrig kommer att träffa? Hur hänger det ihop?

Ja det finns många som är rikare, men det som gör det till trollvarning är varför skulle du seriöst vara orolig för pengar? Du kan leva gott på bara räntan (330 000 om året), och eftersom du inte kommer leva förevigt så gör det inget om du då och då tar lite ifrån dessa 9.5 miljonerna.

Du behöver inte jobba en timme mer i hela ditt liv såvida du inte vill!
Citera
2012-03-21, 00:40
Medlem
Citat:
Detta är ett UTMÄRKT kort och koncist svar tycker, för det är just det jag vill, leva säkert och avslappnat utan att behöva oroa mig alltför mkt. Och som du säger, det krävs nog antingen ett jobb, få upp förmögenhet till 20 mill, eller att halvera utgifterna. Det mest troliga är väl i så fall att jag på nåt sätt halverar mina utgifter (trots att det i dagsläget känns så jäääävla svårt), eftersom att tjäna ihop ytterligare 10.5 mill kommer med största sannolikhet att leda till en hjärtinfarkt och ett 9-17 jobb är något jag helst undviker om jag kan (speciellt med tanke på vilka jobb jag är kvalificerad för, dvs inga ).

Om du får en förmögenhet på 20 miljoner så har du säkert skaffat dej nya utgifter. Dessutom så kan du ju förlora allt om du har tänkt skaffa det via poker, även om du verkar vara duktig på det.

Du kan annars starta upp ett eget företag eller investera in något redan befintligt företag eller dylik, du har ju liksom pengarna till det.

Jag skulle inte göra det, för varför jobba då man har 9.5 mille på kontot? Lev livet medens du kan. Om du vill få mer för pengarna, flytta utomlands.
Senast redigerad av hemligemiljonaren 2012-03-21 kl. 00:44.
Citera
2012-03-21, 16:23
Medlem
Citat:
Ja det finns många som är rikare, men det som gör det till trollvarning är varför skulle du seriöst vara orolig för pengar? Du kan leva gott på bara räntan (330 000 om året), och eftersom du inte kommer leva förevigt så gör det inget om du då och då tar lite ifrån dessa 9.5 miljonerna.

Du behöver inte jobba en timme mer i hela ditt liv såvida du inte vill!

Jo men nu var det ju så att han spenderar 480 000 - 540 000kr per år. men jag håller med dig 330 000 netto borde vem som helst klara sig på.

TS om du vill sluta oroa dig så borde du börja gå igenom utgifterna. sedan fundera om du vill jobba och i så fall med vad.

Jag förstår inte riktigt poängen av att ha större summor pengar i lågränte konton. gå nån värdepappersutbildning. aktiespararna brukar anordna sådana vet jag.

Du har råd med en fet bostadsrätt för fem mille men då behöver du sänka kostnaderna samt kanske skaffa ett jobb.

Allt handlar om prioriteringar.

Jag nojjar förmodligen också mer över min ekonomiska framtid än vad de flesta med mindre förmögenhet gör.

lycka till!
Citera
2012-03-21, 18:01
Medlem
xertions avatar
Bästa investeringen är kunskap. Desto mer kunskap du har desto tryggare blir du i dig själv, och desto mindre oro har du. Om du har kunskapen till att skapa pengar så vet du att du kan få pengar att växa även om du förlorar dem.

Så ja... jag skulle utbilda mig själv om jag vore du. Inte nödvändigtvis genom ett klassiskt universitet, men utbilda mig genom att ansluta mig till andra investerare, testa att investera i ett nytt område osv.

PS
Tycker inte att du ska köpa en bostadsrätt nu. Bara för att man har mycket pengar så innebär det inte att man ska göra dåliga affärer.
Citera
2012-03-21, 19:59
Medlem
Citat:
Det är mest det här med att jag har ingen utbildning, ingen pension, och inget bra cv. Då är 9,5 mill inte lika mkt som det låter helt plötsligt...

Ja, en gång så stod du där och Inte hade 9 millar heller! Men du skaffade det...

Så alla dina "men" och "problem" kommer du att kunna lösa också!

Ps. Jag går emot de flesta här, jag tycker att du SKA köpa en bostadsrätt
Citera
2012-03-21, 20:19
Medlem
Citat:
Har efter 7 år av poker samt aktiespekulation en nettoförmögenhet på 9.5 miljoner. Dessa är fördelade enligt:

3.5 millar på högräntekonton
1.5 millar på lågräntekonton (Nordea)
2 millar på börsen
1 mille bostad
1.5 mille pokerkonton

Bor med sambo som inte jobbar, och har kostnader på ca 40-45 k / månad (fråga inte hur, vet inte, vill gärna få ner detta men känns svårt).

Har nu efter alla dessa år ett antal frågor:

1. Trodde att jag vid detta laget skulle känna mig nöjd, men känner fortfarande en viss pengaoro. Har ju nämligen inget cv etc att falla tillbaks på när pokern tar slut, vilket den eventuellt kommer att göra . Jag och sambon har ju inte heller världens bästa pension, och nån gång kommer väl barn. Kommer man alltid känna så här eller finns det en magisk gräns med mina utgifter där jag kan slappna av tror ni? 15 mill? Kanske 20? När kan jag slappna av?

2. Är extremt sugen på ta alla mina konto-pengar dvs 5 miljoner och panga in i en fet bostadsrätt (bor i Stockholm). Är detta vist, eller är det bara något som kommer att få mig att vara fortsatt penga-orolig? Hur mycket tycker ni en kille med min situation ska allokera till boende?

3. Hur ser min fördelning av mina pengar ut rent allmänt?

4. Hur bra ställt har jag det egentligen? Detta med tanke på inget cv, försörja två personer plus eventuellt barn snart), ingen pension. Är 31 år gammal förresten.

Din oro är högst befogad, jag hade varit orolig i din situation.

Som du själv har kommit fram till är strax under 10 miljoner inte mycket att leva på då du inte har något företag (och inte verkar vara en god affärsman?).

I din situation hade jag köpt fastigheter med minst 10-20% cashflow med kanske 3x hävstång alltså vara 70% belånad och kanske ha fastigheter för totalt 15miljoner.

För resterande ~5miljoner hade jag lagt 3 miljoner i aktier och 2 miljoner i företagsobligationer.

Givetvis måste du även anpassa dina utgifter efter dina inkomster, du kan inte ha ett negativt privatekonomiskt cashflow, då är du bankrutt på nolltid.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in