2010-12-05, 00:31
Medlem
arowanajs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av stxx
Är det någon här ute som gått en utbildning genom Lernia?
Hur tycker ni det fungerade? + och - ?
Kollade in denna http://www.lernia.se/Utbildning/Utbi...tionstekniker/

Någon som annat att tillägga om Lernia är är också välkomnande

Jag går där nu. Om du är duktig på att plugga själv så är det guld.
Är du en sån som behöver hjälp.. synd. Dock finns det i regel bra klasskamrater
som kan hjälpa dig.

Böckerna inom utbildningen är skrivna av efterblivna. Då du läser dem är det en stor risk att du tappar all verklighetsuppfattning om det svenska språket. Du måste själv bli halvt efterbliven
för att kunna läsa dem.

Ett plus är att du kan läsa hur snabbt du vill och allt är relativt enkelt.

Välkommen! =D
Citera
2010-12-05, 00:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av aaby
Hej.

jag har två frågor.

får man vara elarbetsansvarig eller ledande montör, när man bara är 2 års montör?

mvh jocke
Tjena är lite fundersam att du inte här koll på läget när du snart är 3 årig. Ledande montör = lagbas på bygget. Kan va så att dom vill att du ska träna på det. Elansvarig= minst 4 års montör och lägst ABL om det gäller bostadsinstallationer. Det betyder allmän behörighet lågspänning. Nu för tiden finns också ABH förutom ren AB. Du ska vara ärlig mot gubbarna och tala om att du aldrig meggat. Mer reko mot dig med annars undrar dom vad du är för en pajas som ljuger om sånt för det märks.
Citera
2011-01-13, 22:16
Medlem
Vilka ansvar du har för arbetet du utför får du antingen fråga din chef eller ringa in till elsäkerhetsverket och fråga. Som elektriker tycker jag dock att man alltid skall utgå ifrån att man har fullt ansvar för allt man pillar på/med. Är du osäker på hur du utför olika arbetsuppgifter, till exempel meggning i detta fall, är det bara att fråga gubbarna. Vet inte vilken sorts utrustning ni använder men dagens mätintstrument brukar vara ganska "komplicerade" och man ska inte tro att man kan utföra de efterfrågade mätningarna utan att antingen ha gått en kurs eller blivit instruerad av en redan kunnig montör hur dessa skall utföras.

När jag ändå är inne på instrumentdelen (kanske är OT) så är ju detta tvunget och mätningar ska göras efter varje utfört arbete. Därför är detta en väldigt viktig bit att kunna som elektriker och att du inte har kommit i kontakt med detta tidigare(?) är väldigt konstigt.

Fråga hellre en gång för mycket!!!
Citera
2011-01-14, 16:47
Medlem
Elektriker England

Jag har El-certifikat i sverige, men har nu chansen att åka till england och arbeta åt ett engelsk firma. Men har hört att man måste ta ett nytt certifikat i England, stämmer det? Är det någon som arbetar eller har arbetat som elektriker i England som kan ge mig lite mer information om det?
Citera
2011-01-14, 17:01
Medlem
inmotions avatar
Ring SEF och kolla ..
Citera
2011-01-14, 18:18
Medlem
Som ovanstående - ring SEF.. Har dock hört elektriker i England tjänar ruggigt bra
Citera
2011-01-14, 20:38
Medlem
okej, det ska jag göra. Men om någon som vet något, så är det bara att skriva!
Citera
2011-01-17, 18:23
Medlem
Som TS kanske märker är det väldigt olika vad man tjänar som elektriker. Beror helt på firma och arbetsuppgifter. Elektriker som framförallt går på nybyggen kan få ut en väldigt bra lön. Om du utgår ifrån minitaket så har du siffror på papper, och dom är väl inte mycket att hurra för...
Man måste ta för sig och kräva pröjs för det jobb man gör, förjävla mycket daltande.

Läste att någon pajjas som arbetat i 20år låg på 14k? Vet inte vad för sorts elektriker denne herre är men med den lönen kan jag inte tänka mig att han är duktig på det han gör.

Är själv 1års montör och arbetar med mycket rotjobb/renoveringar, en del service också. Har 20k i månaden innan skatt, plus förmåner (bil, rikskuponger m.m.)
Citera
2011-01-17, 20:24
Medlem
Prins-Roberts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Megahallon
Firman jag jobbar på tar 390+moms per timme.

Tror du blev rätt blåst.

Är detta inkl utkörning? Förmodligen INTE.

Ringer jag en elektriker lär jag få betala utkörningsavgift (gissar på ca 900 kr, om inte mer) + minst 1 timme 390 kr + eventuellt material.
Citera
2011-01-17, 22:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Prins-Robert
Är detta inkl utkörning? Förmodligen INTE.

Ringer jag en elektriker lär jag få betala utkörningsavgift (gissar på ca 900 kr, om inte mer) + minst 1 timme 390 kr + eventuellt material.

korrektamundo.

utkörning, material samt att många firmor tar betalt för minst 2 timmars jobb
Citera
2011-01-31, 17:37
Medlem
petowans avatar
Jobbintervju gick bra, fick arbete(Industri elektriker) Men gjorde bort mig totalt(?)

Intervjun kändes bra och så de frågade om jag hade släkt på orten och jag svarade ja, och att om det krisar sig kan man säkert bo hos dem osv. De var trevliga och jag kände mig bekväm och tror att de var ömsesidigt. En bra intervju med andra ord. Jag har bristande erfarenheter innom yrket och jag har inte jobbat med de överhuvudtaget sen jag gick på utbildningen 2 år sedan och de upplyste jag dem om. De tyckte det var negativt och jag höll med och antydde att utbildningen är en färskvara. sedan fortsatte vi att babbla på.

de ringde och meddelade att jag fick arbetet i fredags kring 13 tiden då jag var på bilaffärer med min far som ska köpa bil.

han/hon: Är du fortfarande intresserad av arbetet?

Jag: Jo väldigt intresserad!

han/hon: Förklarade att det rörde sig om en tillsvidare anställning. Kan du börja på tisdag eller onsdag (1 eller 2 februari)?

jag: Kan jag inte få till den/Går det inte bra om jag får till den 7 feb (en vecka) på mig att ordna med boende osv?

han/hon: lät smått överaskad men gick med på att jag skall börja arbeta den 7feb(tyckte att jag hörde en antydan till skratt). och sedan sade hon " då är du välkommen till **AB.

Jag: Ser fram emot att börja & ett litet diskret skratt.

sedan hälsade vi och lade på.

När jag har återberättat detta åt andra. har de sagt att jag var dum som bad om en vecka för att fixa bostad men det kändes bra för stunden men nu mår man dåligt över det och oroar sig för att det blir en dålig start. Det är 116 km till arbetet och jag har en skitbil + att det är vinterväglag m snörök och lastbilar på parad.

Var det fult att fråga? Gjorde jag rätt som frågade? Hade ni frågat? Kan man rädda det? behöver det räddas?
Senast redigerad av petowan 2011-01-31 kl. 17:42.
Citera
2011-01-31, 17:41
Medlem
Marphiuss avatar
Äsch, du har ju fortfarande kvar jobbet! Känner igen känsla dock...

Men bara gå till arbetet å kör din grej!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in