2010-11-15, 17:47
Medlem
MattssonJs avatar
På företaget jag jobbar på, är vi 58 montörer, varav 2 är tjejer (På vår avdelning)
Runt om hos oss i landet vet jag inte, men jag tycker det är lite för lite tjejer i vårat yrke faktiskt
Citera
2010-11-15, 22:24
Medlem
brainspaces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MsLi
Men Brainspace, är du säker på att du är en riktig man då?

Vet inte ens vad det innebär att vara en riktig man, så nä..det är jag inte. Är du en riktigt tjej då? Nej vänta, svara inte...jag bryr mej inte
Citera
2010-11-15, 23:13
Medlem
MattssonJs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mr.Norrland
om du kommer in på en firma likt våran med ca 120 pers.. där de har en el-klubb så har du rätt fett jobb.. ta det lugnt på morgonen.. men så fort det blir ett haveri så kan du få stå o felsöka hela kafferasten o lunchen.. som elektriker har du mer betalt.. men kan även få utstå en del skäll om du inte får grejerna att funka.. en enskild maskin som står kan kosta tusentals kr per timme om man inte kan leverera.. så ha med en hel påse nerver om du ska försöka dig på det här..

+ om du e tjej o ser bra ut dessutom.. vi har bara gammelelektriker på mitt jobb.. de har redan en fot i graven

Innan jag blev entrepenadselektriker så jobbade jag på ett av landets tyngsta industri som driftelektriker i 1år, kan säga att det går jag inte tillbaka igen till förens jag är 50år och har problem med kroppen. Det är rena smörjobbet men det suger och inte ha något att göra under 80% av arbetsveckan + att man inte tjänar så bra (Om man nu inte har beredskap)
Idag jobbar jag på accord och tjänar bra mycket mer, lärt mig mycket mer och framför allt så trivs jag och får RÖRA mig (Gick upp 16kg som driftelektriker)
Men det roligaste va väl att fabriken jag jobbade på drog mer el än hela Malmö gör
Våra stopp vi hade då kostade runt 3miljoner i timmen vid stopp, fel under drift va det dubbla...
Citera
2010-11-16, 19:21
Medlem
Kan kringgå lärlingsperioden om du hittar företag som går under metallavtalet istället för elavtalet, iom att det är fackets påfund.
Citera
2010-12-01, 22:38
Medlem
Men ifall du har två fullbetalda där så är väl inte du ledandemontör eller?
Citera
2010-12-02, 21:34
Medlem
iKakas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av El-Knox
I dagsläget är det dock rätt svårt att få jobb som elektriker

Finns hur mycket jobb som helst för elektrikerna, så nej inte svårt.

OnT. Elektriker kan vara skitigt och tungt, hade dock varit roligt med lite fler tjejer i branschen, så att vi killar jobbar på lite bättre
Citera
2010-12-02, 23:24
Medlem
Elektriker utbildning - Lernia?

Är det någon här ute som gått en utbildning genom Lernia?
Hur tycker ni det fungerade? + och - ?
Kollade in denna http://www.lernia.se/Utbildning/Utbi...tionstekniker/

Någon som annat att tillägga om Lernia är är också välkomnande
Citera
2010-12-02, 23:33
Medlem
och du har genomgått lärlingstiden som "vanlig" elektriker? vill tillägga att om du vill bli automationstekniker så kräver det en jävla bra kunskap
Citera
2010-12-02, 23:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ziboez
och du har genomgått lärlingstiden som "vanlig" elektriker? vill tillägga att om du vill bli automationstekniker så kräver det en jävla bra kunskap

Nä, jag har inte det. Ville höra utav någon som gått utbildningen.
Ska jag utbilda mig kan jag väll sikta på någonting eller?
Citera
2010-12-02, 23:40
Medlem
Rekas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MsLi
Jag är rätt fixig av mig. Tänker logiskt och är praktiskt lagd. Har kommit på att elektriker måste vara ett riktigt roligt yrke, dessutom med kort utbildning och hög lön!

Varför är så få tjejer elektriker egentligen? Är det tungt eller skitigt?

Tycker ni att det är ett okvinnligt jobb? Skulle det inte tvärtom kunna vara rätt hett med en snygg tjej i blåbyxor (eller vad dom nu har) och en tight tröja?

Och ni som undrar, NEj jag vill inte ligga med dem jag arbetar åt utan vara het för min kille, även om jag är på jobbet!

Jobbade själv en period som elektriker innan jag föll tillbaka på mitt gamla yrke. Tycker inte att det var spec. tungt eller skitigt. Däremot var det ofta arbete med "händerna ovanför huvudet" (montering av armaturer, kabelstegar, etc), vilket kändes på efter en tid.

Och nej, ingen tjej oavsett figur kan se het ut i blåbyxor. ;-)

Kommer i skrivande stund på att vi hade ju en kvinnlig praktikant. Men hon hade nog valt fel yrke. Först var hon saftigt höjdrädd och om hon skulle klippa av en kabel fick hon ångestattack. Däremot trivdes hon som fisken i vattnet när hon fick arbeta med en gigantisk Hiltiborrmaskin.

Enda nackdelen med yrket är tidiga mornar samt att det finns risk för utearbeten vintertid.
Citera
2010-12-02, 23:48
Medlem
När jag började ettan, gick vi först ett år. Det andra året gick vi enskilda vägar. Vissa valde inriktning "elteknik" och vissa andra delar som t.ex automatik eller ingenjörsutbildning. Tror dock ingenjörsutbildningen kräver några år extra efter.

Och nej, har inte valt den där utbildningen via Lernia.. ville bara säga hur det kan vara..
Citera
2010-12-05, 00:26
Medlem
arowanajs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Svaw
Men ifall du har två fullbetalda där så är väl inte du ledandemontör eller?

Borde väll finnas i elinstallationsreglerna? Står iof i BB1-boken om vem som får bli det. Har dock inte den här i krokarna. Behöver ni lärlingar? Jag har ledningsdimensionering! =D
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in